Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ser frontbøyen min grei ut?

 

Synes dybden er grei, men er litt usikker på ryggen. Føles veldig lett og greit når jeg gjør det, men jeg er ganske ny på frontbøy, så er ikke helt sikker enda.

Jeg synes det ser ut som du faller litt frem med ryggen. Regner med det hjelper om du presser brystet og albuene opp mot taket. Det kan sikkert være lurt å jobbe med ankelfleksibiliteten også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde meg på ringdips idag og ble sykt skuffa over hvor mange jeg klarte XD

1 "halvrep"

 

Selvom jeg mekker mange dips med full range of motion på sånn dips stativ så viste det seg at ringdips var sykt tungt med full range of motion :p

 

Det kommer seg overraskende fort. Et triks er å bare holde startposisjonen, og kjenne hvordan triceps og skuldre sliter med å holde balansen. Nå er jeg ingen reser på vanlige dips heller, men tok ikke lang tid fra jeg prøvde ringer til jeg fikk til flere ordentlige. Men det ble med den lille perioden. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan vel ikke være realistisk at ei jente på 60kg forbrenner over 800kcal på en time med løping? http://instagram.com/p/aOo4xrxoJy/

 

På 60kg? Njaa - tok akkurat en rask repetisjon i fysiologien her.

Om vi bruker et rundt tall, DVs om denne jenta på 60 kg løper rundt 15 km/t i 30 min så vil hun kanskje klare å forbrenne 400-500 kalorier. Tar vi videre at hun klarer å løpe den samme hastigheten i nye 30 min ; 15 km/t i x 60 minutter = 800-1000 kalorier. Så det er mulig å klare det. men teoretisk gitt at hun holder den spesifikke hastigheten konstant (ca. 15 km/t) noe jeg derimot tviler på. Dette innebærer noe så sinnssykt at hun har en V02 max ish 55 ml/kg/min, da vil hun klare å bruke opp mot 200 L oksygen med en intensitet på 85 % av VO2 max i en 60 min.

 

Da forventer jeg egentlig at hun kommer til å stille opp i VM/Ol og er da en toppidrettutøver. Husker selv laktat-terskeltesten som vi hadde på Rikshospitalet for nye studenter og å holde konstant 85% V02 max i en time så hadde jeg nok likevekt-eliminasjonen av H+ ioner gjort musklene "sure" at jeg ikke hadde mer å gi lenge før den tid. Spurte for øvrig en som holder på med en PhD innenfor idrettsfysiologi i Bø da han rett og slett har mer peil på dette enn meg, og han var av samme oppfatning. Han linket meg også denne : http://blog.fascatco...o2-max-testing/

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På 60kg? Njaa - tok akkurat en rask repetisjon i fysiologien her.

Om vi bruker et rundt tall, DVs om denne jenta på 60 kg løper rundt 15 km/t i 30 min så vil hun kanskje klare å forbrenne 400-500 kalorier. Tar vi videre at hun klarer å løpe den samme hastigheten i nye 30 min ; 15 km/t i x 60 minutter = 800-1000 kalorier. Så det er mulig å klare det. men teoretisk gitt at hun holder den spesifikke hastigheten konstant (ca. 15 km/t) noe jeg derimot tviler på. Dette innebærer noe så sinnssykt at hun har en V02 max ish 55 ml/kg/min, da vil hun klare å bruke opp mot 200 L oksygen med en intensitet på 85 % av VO2 max i en 60 min.

 

Da forventer jeg egentlig at hun kommer til å stille opp i VM/Ol og er da en toppidrettutøver. Husker selv laktat-terskeltesten som vi hadde på Rikshospitalet for nye studenter og å holde konstant 85% V02 max i en time så hadde jeg nok likevekt-eliminasjonen av H+ ioner gjort musklene "sure" at jeg ikke hadde mer å gi lenge før den tid. Spurte for øvrig en som holder på med en PhD innenfor idrettsfysiologi i Bø da han rett og slett har mer peil på dette enn meg, og han var av samme oppfatning. Han linket meg også denne : http://blog.fascatco...o2-max-testing/

 

Du kan nok langt mer enn de aller fleste her om de aller meste, men jeg må bare skyte inn en ting; ingen med Vo2Max på rundt 55 har noe i verken VM eller OL å gjøre, ikke EM heller for den saks skyld. Det er langt fra noe ekstremt tall, men ganske bra.

 

Til orientering har Oscar Svendsen "verdensrekord" hva oksygenopptak angår på 97.5. Ingrid Kristiansen klokket inn på 71.2. Hva dagens uttøvere som Tirunesh Dibaba, Meseret Defar og Grøvdal ligger på vet jeg ikke.

 

Edit: Du kan selvfølgelig være i OL/VM med 55ml/kg/min pga. energiforbruk og teknikk.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

På 60kg? Njaa - tok akkurat en rask repetisjon i fysiologien her.

Om vi bruker et rundt tall, DVs om denne jenta på 60 kg løper rundt 15 km/t i 30 min så vil hun kanskje klare å forbrenne 400-500 kalorier. Tar vi videre at hun klarer å løpe den samme hastigheten i nye 30 min ; 15 km/t i x 60 minutter = 800-1000 kalorier. Så det er mulig å klare det. men teoretisk gitt at hun holder den spesifikke hastigheten konstant (ca. 15 km/t) noe jeg derimot tviler på. Dette innebærer noe så sinnssykt at hun har en V02 max ish 55 ml/kg/min, da vil hun klare å bruke opp mot 200 L oksygen med en intensitet på 85 % av VO2 max i en 60 min.

Hvilken formel bruker du på å regne ut dette?

Lenke til kommentar

Ser frontbøyen min grei ut?

 

 

Synes dybden er grei, men er litt usikker på ryggen. Føles veldig lett og greit når jeg gjør det, men jeg er ganske ny på frontbøy, så er ikke helt sikker enda.

 

​Jeg synes det ser kjempebra ut. Merk dog nederst på løftet så dupper baken litt inn mot magen, det skal den ikke gjøre. Det er viktig at du strammer til skikkelig, slik at hele seksjonen er låst inn mot starten av løftet. Det skal ikke være bevegelse på det horisontale planet i midtseksjonen. Hele greia skal være låst. Ellers helt nydelig utført løft. :woot:

Lenke til kommentar

Noen som spiser lasagne til vanlig? Det er vel ok mat viss man skal legge på seg? Det er vel stort sett bare kjøtt, pasta og ost. Eller er jeg på viddene?

Lasagne er kjempegreier det.

 

Føler denne passer bra inn her på DST.

 

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Lasagne er vel ikke akkurat noe man burde inngå i dietten sin, selv om det er på bulk - men skal man opp i vekt er det ingenting galt i å unne seg noe godt nå og da.

Joda, lasagne er fin bulkemat det, på lik linje med gryterett og pannekaker(i hvert fall mine pannekaker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...