Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Takk for tips, har nokk litt lite protein ja. Maten du tipser om er jo i tillegg mye bedre Målet er egentlig bare lav fettprosent og mye muskler.

Med mindre du er veldig nybegynner kan ikke du regne med å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig, så du må nesten bestemme deg for hva du vil gjøre først.

 

Jeg ville ha gått inn på kalorikalkulator.no og sjekket hva du forbrenner i løpet av en dag, og lagt meg 200-300 kcal over det om du er redd for å legge på deg fett, og 500-600 kcal over det om du tåler litt fett.

 

Måltidene jeg kom med er gode måltid men det blir litt å skyte i blinde å skulle sette opp noe kostholdsprogram til deg da jeg ikke vet noe om deg og hva du forbrenner =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Osteskiver og kjøttboller? Hvor er det du ser at han spiser dette? Blir også feil å regne med proteinen du får i fra brødskiver da det er langt fra optimal kvalitet på.. elendig var muligens dårlig formulert. Langt fra optimalt er kanskje bedre. Handler ikke bare om å spise det behovet man har for protein (som jeg IKKE tror han gjør her heller) men også om å få i seg protein fra gode kilder. Er det slike kosthold de lærer deg å sette opp for pasientene dine på ernærings-studiet ditt?

Endret av Henholland1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøttkaker/kjøttboller blir nevnt. Tok utgangspunkt i et måltid med kjøtt så hvilken form de er i er strengt talt irrelevant. Som jeg også skrev så tok jeg grove utgangspunkter, han nevner at han spiser pizza så derfor jeg tok med ost som et eksempel da dette er en fryktelig proteinrik kilde. Dette kan selvsagt være andre/lignende kilder men om du hadde tatt deg friheten til å beregne det totale kaloriinntaket som jeg hintet til forrige post så er det potensielt underrapportering her i og med at total mengde kalori er tilsynelatende lavt.

 

Hvorfor blir det feil å regne med brødskiver når det er store sjanser for at han drikker melk/andre meieriprodukter/kjøtt/ og lignende i samme måltid?

 

Ikke forstår jeg helt sammenhengen med "ernæring-studiet" og hans kosthold som jeg ikke har bestemt utfallet av så her går jeg ut ifra at du tenker på generell proteinkvalitet. (se spørsmålet ovenfor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det blir feil å regne med brødskiver? Fordi som jeg sa i forrige post, kvaliteten på proteinet du får i fra brødskiver er elendig. Melk og andre tilbør han spiser/drikker til det måltidet har jo du allerede tatt med i beregningen så ser ikke hva du vil frem til her egentlig..

Du forstår ikke sammenhengen med ernæringsstudiet ditt og det at du regelrett sier at kostholdet til en som trener og vil ha fremgang i treningen har ett optimalt kosthold når han egentlig har så likt kosthold som Ola Nordmann du bare får det?

Lenke til kommentar

Da prøver jeg igjen: Om han drikker et glass eller to med melk, spiser tre brødskiver med gulost. Hvorfor skal man neglisjere proteiner fra brødet?

Fordi proteinen man får i seg fra brødet er elendig kvalitet på. Om man skal ta det med i beregningen, hadde det vært mye mer optimalt å erstatte brødskivene med noe annet.

Lenke til kommentar

Om man kombinerer korn (begrensende aminosyren er lysin) og for eksempel belgvekster (begrensende aminosyre er metiodion) så vil sammensetningen bli komplett. Måltidet blir med andre ord fullverdig og vil oppnå en score på 1,0 og inneholder BCAA på lik linje med kjøtt og melk. Etter at blant annet leverens egen behov for diverse leverproteiner har blitt dekket har leveren mulighet til å "berike" aminosyrer slik at andelen BCAA i blodplasma (ca. 70% postprandialt) blir høyere så å ikke ta med korn, belgvekster etc blir da direkte feil. Du tilfører alle proteimer som er nødvendig fra flere forskjellige kilder, hvorfor skal man ikke ta med noen fordi det er i form av korn og lignende?

Dette er også en strategi veganere bruker i og med at mangel på en essensiell aminosyre så vil hele proteinsyntesen stoppe opp. Her er det verdt å ta med at selv om måltidet er fullverdig proteinkilde så behøver det ikke å bety at dette er en fullverdig kilde og det er vel muligens det du tenker på. (Hvor mye av dens respektive AS er av betydning, men det er jo derfor folk flest ikke spiser isolerte kilder til proteiner.) For å presisere har jeg heller ikke nevnt at man ikke skal fokusere på gode kilder til proteiner, dette er selvsagt ønskelig men behovet er relativt lite i forhold til det reelle behovet for flest. Korn alene selvsagt blir ikke en fullverdig kilde med andre ord.

Endret av Dukien
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er det noen som har tenkt over at såkalte personlige trenere kan gjøre mer vondt enn godt? Har trent på fem forskjellige steder i løpet av de siste to årene og jeg har sett mye snodig. Det er da øvelsene jeg reagerer på. For noen PTer virker det som om det handler om å bruke det utstyret som ellers blir brukt minst og bruke så mye som mulig på en gang. Ikke misforstå meg, en del av øvelsene er sikkert effektive, men mange av ser jo uhyre kompliserte ut i forhold til utførelse. Styrke og utholdenhet er to ting som er relative lette seg inn og man kan ha gode økter allerede fra dag en, men når PTen bruker ti minutter per øvelse på unødvendig failures fra den stakkarsen gymnasten så ville jeg selv tenkt over hvilke andre øvelser man kan bruke.

 

For min del hadde jeg fått sperre for å fortsette hvis jeg hadde hørt at styrke var relativt enkelt, men når man kom på studioet viste det seg å være det stikk motsatte. Jeg tror nok mange har gitt opp etter det stadiet.

 

Grunnen til at jeg skrev det her var fordi jeg så en PT kle på en gymnast en vest med kroker som ble hektet fast et kabelrack. Gymnasten hoppet da fram og tilbake som om det skulle vært strikkhopp. Så heller ikke så veldig sliten ut.

 

Hva tror dere?

 

Bare så det er sagt; sett mange flinke PTer også.

 

TL;DR: mange PTer overkompliserer trening.

Endret av ryc
Lenke til kommentar

Klart mange "PT" er overkompliserer. De har ikke kompetanse nok til å veilede enkel effektiv trening (kan ikke lære bort teknikk i baseløft typisk), men om de da "bare" skal gå gjennom de enkleste maskinene og øvelsene så føler de ikke kunden får valuta for pengene. Derfor introduserer man div løft på bosu-ball, ymse tøvete kroppsøvelser osv.

Lenke til kommentar

Det tar nok for mye tid å lære bort god teknikk i bøy og mark. Når folk flest i tillegg ikke er myke nok til å ha god teknikk, og mange PTer ikke kan tilfredsstillende teknikk selv sier det seg selv at de finner substituttøvelser.

 

Er dette en god måte å gjøre det på? Absolutt ikke, men folk som er litt over gjennomsnittet seriøse med trening leser seg nok opp på internett til å vite hva som er bra og dårlig. Jeg synes uansett det er suspekt at man ikke kan vite med sikkerhet at man får valuta for pengene med PT, og det burde derfor blitt en mer inngående utdanning, gjerne med beskyttet tittel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...