Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ta opp "pinlige øyeblikk på treningssenteret", så opplevde jeg et pinlig øyeblikk i dag ( :( )

Hadde gjort ferdig det tredje og siste settet mitt i knebøy, og setter meg på en benk for å hvile et minutt eller to. Rister litt forsiktig på begge beinene, og bestemmer meg impulsivt for å strekke litt på leggmuskelen. Bøyer foten mot gulvet, og strekker dermed leggmusklene.

Skulle jeg nemlig aldri gjort, for kjenner en helvetes muskelkrampe komme i venstre ben.

 

Reiser meg for å få muskelen til å slappe av, men var litt for sen. Kom en krampe uten like, og fikk rett og slett lyst til å legge meg ned på gulvet og rulle rundt i ren smerte. (Gjorde det heldigvis ikke)

Halvveis inspirert av:

 

 

 

Bare noen meter unna står det en relativt pen jente og gjør noen kvartbøylignende øvelser. Øvelsene hennes var ikke noe særlig, men kroppen hennes var absolutt ikke dum.

 

Reiser meg, og går haltende ut av styrkerommet med en grimase som lyser smerte lang vei. Fikk et litt rart blikk av jenta, men bare gikk videre. Hadde jo i tankene å komme meg raskest mulig til garderoben uten å dra for mye oppmerksomhet, og tror det var vellykket. I garderoben var det å lukke øynene og ønske at smerten gikk vekk, pluss noen banneord litt her og der.

Over en time siden, men har fortsatt vondt i leggmuskelen :hrm:

 

Og note to self: Drikk ikke en liter melk kort tid før trening. Gir mageproblemer.

 

Da jeg leste det uthevede avsnittet, trodde jeg at det skulle fortsette med at du fikk en svært utidig ereksjon på toppen av alt det andre.

 

Men jeg vet hvor vondt det er. Jeg fikk en voldsom krampe i leggen en gang for tre år siden. Det er sikkert det vondeste jeg har opplevd. Jeg og en kompis satt i kjelleren hos pappa og jeg ble brått nødt til å kaste meg ned på gulvet og rulle rundt og brøle i et par minutter.

Lenke til kommentar

I Nordsjørittet i fjor tok krampa meg midt i en ganske lang og veldig bratt grusbakke som kanskje er det stedet er flest tilskuere samler seg for å se på - av nettopp den grunnen. Sadister. Uansett, krampa bet meg hardt i leggen, så for å forhindre mest mulig grimaser og brøling, tenkte jeg det var lurt å reise seg opp for å legge mer press på lårene og avlaste leggene litt. Heldig som jeg var knytta det seg like greit der også (både i quads og hamstrings og det som var), og da var det ingen grunn til å ikke uttrykke smerte. Det hele så sikkert veldig dumt ut, siden det er vanskelig å se at noen faktisk har krampe, men heldigvis var det snille tilskuere som heller heia på oss enn å le av oss. Fin opplevelse egentlig.

 

Det samme skjedde imidlertid i en bakke noen mil senere. Da var det bare en 10-15 stykker som stod der, og ingen skjønte hva som feilet meg virket det som. De bare så rart på meg.

Endret av janovi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle* romaskiner, med respekt for idretten roing, heter Concept2. De har alle variabel motstand, MEN man ror ikke fortere på motstand 10. Hvis maks motstand ikke er tungt, så gjør du noe feil ;) Dette er en klassisk nybegynnerfeil man ser igjen på nesten alle senter. Motstand 10 kan brukes på intervaller som er kortere enn ett minutt. På lengre distanser så er sjansen overhengende stor for at du ror betydelig mye fortere om du senker motstanden. Hvis du setter deg litt inn i valgene på displayet på romaskinen så finnes det noe som heter "Drag". Uten at jeg vet noe om deg ang høyde og vekt, så vil jeg anbefale en drag mellom 110 og 120. Noe som tilsvarer motstand 3-5 på de fleste maskiner.

 

At den største motstanden ikke er raskest sier seg vel selv. Mener ikke at maks motstand er lett, men tenkte at så lenge 500m/1000m (som stort sett er det jeg ror) gikk fint på full motstand så var det ikke poeng å gjøre det lettere.

 

Drag-faktor var helt nytt for meg. Får prøve meg litt frem og kanskje tørre noen 2km etterhvert. Takker for infoen!

 

Edit: Er forøvrig 183cm/86kg. Og ikke ren muskelmasse. ;)

Endret av Bushmann
Lenke til kommentar

Jeg tar sånn Nycoplus Omega 3 tilskudd som inneholder 10mg Sink (100% ref.verdi) & 100mg magnesium (27% ref.verdi), men så er jeg keen på å prøve ZMA, mest fordi folk sier man muligens sover bedre av det. Men da vil jeg jo få forhøye verdier av hvertfalt Sink. Er dette skadelig?

"Bivirkningene av sinktilskudd er sjeldne, men irritasjon av magetarmkanalen kan forekomme.

 

Egentlige forgiftninger er kun sett hos personer

som har inntatt sink i grammengder

 

For stort inntak av sink påvirker kobber-stoffskiftet negativt. Negative virkninger på immunforsvaret og blodets lipider kan sees. Også her er symptomene oppkast, diare, svekket bevissthet og trøtthet. Videre blodmangel, forhøyet blodsukker og lever- og nyre-skade." - fra nettdoktor.no

Lenke til kommentar

Er dritt lei av de nye medlemmene, var 3 stk som trente noen benk med manualer. Tror de brukte 60% av alle manualene på studio, skrek og smalt de ned i bakken. Ryddet ikke opp en DRITT, er så lei av sånne folk. Tok å sa ifra til sjefen og håper på at de slutter med det snart. Var også en fyr som lastet opp 110 kg på stanga knebøy med pussypad og sko, tenkte at det får gå siden han er så tynn og skal laste så "tungt". Men så går han såvidt ned i kvartbøy, sto å lo litt av han.

 

Mye rart som skjer på studio, her har du en som sto med ez-stang og tok bøy..

PPuSTOn.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Knebøy tung/markløft lett/medium.

Markløft tung/knebøy lett/medium.

 

På samme økt.

Tenkte du "Knebøy tung/markløft lett/medium." på økt 1, eller alternere mellom tung og lett på de to øvelsene på én økt?

 

At den største motstanden ikke er raskest sier seg vel selv. Mener ikke at maks motstand er lett, men tenkte at så lenge 500m/1000m (som stort sett er det jeg ror) gikk fint på full motstand så var det ikke poeng å gjøre det lettere.

 

Drag-faktor var helt nytt for meg. Får prøve meg litt frem og kanskje tørre noen 2km etterhvert. Takker for infoen!

 

Edit: Er forøvrig 183cm/86kg. Og ikke ren muskelmasse. ;)

Den største motstanden kan være raskest. Alt beror på hvor sterk du er, hvor god utholdenhet du har og hvilken distanse du ror, eller bedre forklart; kombinasjonen av disse tre tilsvarer en motstand på maskinen. Trikset er rett og slett å finne den motstanden som passer deg best. Alle andre innstillinger gjør bare at du ikke ror like fort som du kunne ha gjort.

 

Prøv å sett motstanden på feks 8 de neste par gangene du ror 500/1000. Etter det prøver du på 6. Se forskjellen. Lavere motstand krever høyere fart, men mindre kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...