Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Personlig tenker jeg det er litt rart når jeg skal gi andre veiledning når jeg begynte å trene for to uker siden og løfter mindre enn de fleste gjør, men når noen stirrer rett opp i taket, med huet bakover og tar kvarte knebøy, klarer jeg jo å se at de gjør noe feil.

 

Forresten, hvor lenge kan jeg forvente "noob gainz" når jeg spiser tusen kalorier under vedlikehold? Progresjonen min er slik så langt på de tre hovedløftene:

Knebøy 55 kg -> 75 kg

Benkpress 50 kg -> 52.5 kg (hadde problemer med form på første økt og økte derfor ikke vekta andre økt)

Markløft 60 kg -> 72.5 kg

 

Dobbelforresten: Jeg føler litt ubehag i øvre del av høyre arm (ikke skulderen) når jeg tar knebøy (uavhengig av hvor mye vekt som er på stanga). Bør jeg vurdere noen fleksibilitetsøvelser? I så fall, hvilke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

http://70sbig.com/bl...squats-905-raw/

 

"I want to work up to 5×10 at 700 because the gym I work out in, the bars aren’t long enough for more weight, that’s all I can get on there. Whatever I can get on there, I can’t let myself get comfortable with it, so I’m trying to add reps every week since I can’t add weight."

 

Folka i /r/fitness på reddit har bestilt han lenger bar sånn at han kan gå for 1000 lbs. :)

 

 

EDIT: forøvrig så tror jeg ikke at 905 bøyen hans ble godkjent pga. at han gikk for å racke den før han hadde fått klarsignal - men det er jo tydelig at han kan klare det.

Endret av vapudu
Lenke til kommentar

Hjelper ikke å brenne fett om det ikke er noe under fettet. On the other hand, BASIStrening av biceps og triceps? Wat? Jeg tror du tenker på baseøvelser, og om det ikke er dette du kjører, så anbefaler jeg deg å begynne med dem. De er langt i fra "enkle" ;)

Aner ikke om det heter "basisøvelser" eller ikke. Bare hørte det fra kompisen min som "lærte" meg de...

Endelig et svar som ikke er negativt ladet... Synes folk er litt lite hjelpsomme i denne tråden. Ja, jeg vet jeg burde formulert meg annerledes, men synes ikke det har vært så mye forståelse og hjelp og få her :hm:

Endret av Havardu
Lenke til kommentar

Hjelper ikke å brenne fett om det ikke er noe under fettet. On the other hand, BASIStrening av biceps og triceps? Wat? Jeg tror du tenker på baseøvelser, og om det ikke er dette du kjører, så anbefaler jeg deg å begynne med dem. De er langt i fra "enkle" ;)

 

Nuvel, "alle" har da mageruter under fettet. Om målet er å få sixpack så er den beste måten å fjerne magefettet.

 

ellers er det vel typisk norsk å ikke blande seg så mye :)

 

Nå har jeg trent i ca et år i UK, og det er ikke noe vanligere her å blande seg.

 

Når vi er inne på rar teknikk så va det en kar som tok markløft her om dagen, var ca 1.85 høy og tok 40kg i markløft. Så økte han vektene til 50kg og så 60kg. Det merkelige var at han bare tok på 2x 10kg i stedet for 20kg på hver. 20kg vektene er dobbel så store nesten i omkrets. Merkelig fyr.

Lenke til kommentar

Aner ikke om det heter "basisøvelser" eller ikke. Bare hørte det fra kompisen min som "lærte" meg de...

Endelig et svar som ikke er negativt ladet... Synes folk er litt lite hjelpsomme i denne tråden. Ja, jeg vet jeg burde formulert meg annerledes, men synes ikke det har vært så mye forståelse og hjelp og få her :hm:

 

Problemet er nok at du stiller spørsmål som 100 andre har stilt før deg og enkelte blir litt leie av å svare på det same gang på gang, spesielt ting som er ganske enkelt å finne ut av.

 

Enkelt sagt så må du ha musklar om du ha vil ein skikkelig sixpack, og då må du legge på deg, men du må også ned i fettprosent for at den skal vise. Det er vanskelig å legge på seg mykje musklar medan ein går mykje ned i fettprosent. Dersom du trenar ein gong styrke og ein gong cardio i veka, så vil det ta veldig lang tid før du ser noko særleg resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke om det heter "basisøvelser" eller ikke. Bare hørte det fra kompisen min som "lærte" meg de...

Endelig et svar som ikke er negativt ladet... Synes folk er litt lite hjelpsomme i denne tråden. Ja, jeg vet jeg burde formulert meg annerledes, men synes ikke det har vært så mye forståelse og hjelp og få her :hm:

 

Du har fått mange svar her nå. Men du har tydeligvis ikke fått det du håpet på, og velger bare og skyve de til siden og fortsatt ha din tro på at mageøvelser vil gjøre din mage mer markert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er nok at du stiller spørsmål som 100 andre har stilt før deg og enkelte blir litt leie av å svare på det same gang på gang, spesielt ting som er ganske enkelt å finne ut av.

 

Enkelt sagt så må du ha musklar om du ha vil ein skikkelig sixpack, og då må du legge på deg, men du må også ned i fettprosent for at den skal vise. Det er vanskelig å legge på seg mykje musklar medan ein går mykje ned i fettprosent. Dersom du trenar ein gong styrke og ein gong cardio i veka, så vil det ta veldig lang tid før du ser noko særleg resultat.

Ser for så vidt argumentene. Kjenner meg faktisk til en viss grad igjen... :hm:

Grunnen til at jeg ikke trener mer enn en gang i uken er at jeg ikke er stort mer enn 15 år gammel. Kompisen min som "lærte meg opp" er sa at det ikke var lurt å trene noe særlig mer enn det når man er såpass ung. (Aner ikke hvor mye peiling han egentlig har)

Noen formeninger rundt dette? :)

 

Du har fått mange svar her nå. Men du har tydeligvis ikke fått det du håpet på, og velger bare og skyve de til siden og fortsatt ha din tro på at mageøvelser vil gjøre din mage mer markert.

Vil ikke akkurat si jeg har den holdningen. Ønsker bare å lære mer om disse tingen og kunne gjerne sett at folk var litt imøtekommende...
Lenke til kommentar

Ser for så vidt argumentene. Kjenner meg faktisk til en viss grad igjen... :hm:

Grunnen til at jeg ikke trener mer enn en gang i uken er at jeg ikke er stort mer enn 15 år gammel. Kompisen min som "lærte meg opp" er sa at det ikke var lurt å trene noe særlig mer enn det når man er såpass ung. (Aner ikke hvor mye peiling han egentlig har)

Noen formeninger rundt dette? :)

 

Vil ikke akkurat si jeg har den holdningen. Ønsker bare å lære mer om disse tingen og kunne gjerne sett at folk var litt imøtekommende...

 

Jeg foreslår at du ignorerer rådene til kompisen din og søker etter troverdig informasjon fra utdannede mennesker selv. Før du stiller spørsmål i denne tråden, er det et minstekrav at du har lest nybegynnertråden først. Det du trenger å vite som fersking står der. Det er helt tydelig at du ikke har sett i den tråden ennå, i likhet med 90 % av alle andre nybegynnere på forumet. At folk kommer direkte til denne tråden og stiller ett og ett spørsmål, og ikke riktige spørsmål en gang, gjør at vi faste brukere får litt kort lunte. Hvis du viser at du i det minste har gjort et forsøk på å finne informasjon selv, vil du få velvillige svar i denne tråden når du lurer på noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Perfekt alder og begynne i. Ikke la gamle myter ødelegge fremgangen din. Jeg begynte selv som 15, og angrer stor på at jeg ikke begynte før!

Hva med treningsmengde? Gjør det noe skade å trene på studio mer enn en gang i uken?

 

Jeg foreslår at du ignorerer rådene til kompisen din og søker etter troverdig informasjon fra utdannede mennesker selv. Før du stiller spørsmål i denne tråden, er det et minstekrav at du har lest nybegynnertråden først. Det du trenger å vite som fersking står der. Det er helt tydelig at du ikke har sett i den tråden ennå, i likhet med 90 % av alle andre nybegynnere på forumet. At folk kommer direkte til denne tråden og stiller ett og ett spørsmål, og ikke riktige spørsmål en gang, gjør at vi faste brukere får litt kort lunte. Hvis du viser at du i det minste har gjort et forsøk på å finne informasjon selv, vil du få velvillige svar i denne tråden når du lurer på noe.

Skal gjøre mitt beste! :)
Lenke til kommentar

Tips til deg.

 

 

Baseøvelser: Du bruker flere ledd samtidig, og aktiverer flere muskler på en øvelse - noe som fører til at du kan løfte flere kg, holde en fin progresjon som igjen fører til økt styrke, økt forbrenning, økt masse. Du sparer også tid på dette. Kjernen/ magen vil også her få en stor oppgave i å stabilisere. Selvfølgelig må kostholdet være på plass for at disse tingene skal oppnås.

 

Derfor er det nok med baseøvelser for en nybegynner, men etterhvert kan legge til øvelser som f.eks: pallof press, magerulle, RKC-planke - øvelser som fokuserer på stabilisering av magen, og anti-rotasjon - noe som er en av oppgavene til magemusklene.

trening, kosthold, hvile - er en del av programmet. Uten disse punktene kommer du ikke langt. Så i ditt tilfelle er det kostholdet som spiller den største rollen, men ikke misforstå man må trene magen som akkurat de andre musklene.

 

Øvelser du burde legge fokus på er:

Knebøy - knedominant øvelse

Markløft - hoftedominant øvelse

Benkpress - horisonal press øvelse

Militærpress - vertikal press øvelse

Roing - horisontal dra øvelse

Chins/pull ups - vertikal trekk øvelse

 

Man trenger heller ikke tenke på muskler, men hvilken bevegelse øvelsen har. Etter disse øvelsene kommer iso-øvelser så kalt støtte øvelser, som legges til for og bygge, forebygge skader, eller trene opp svake deler i et løft. Du burde også ha flere reps på ryggen en du har på press øvelser for og holde skulderhelsen i orden. Eller balanse mellom forside og bakside.

Endret av joakimz
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva med treningsmengde? Gjør det noe skade å trene på studio mer enn en gang i uken?

 

Skal gjøre mitt beste! :)

 

Ting som ofte fører til skader er:

 

1) For tung belastning, for mye mengde - til at kroppen klarer og hente seg inn igjen.

2) Dårlig teknikk.

3) Dårlig balanse mellom forside/ bakside.

4) Dårlig oppvarming.

5) Dårlig mobilitet/ stramme muskler

 

Ikke bry deg om hvor gammel du er, det er mange som er eldre som ikke vet bedre også. Det er bare myter fra 1800-tallet som sier at styrketrening i ung alder første til skader, stopp av høyde og annet tullball. Når det er sagt gir hopp, jogge og slike ting større belastning på skjellet en det f.eks tung knebøy gjør. Med riktig trening forebygger du skader, du blir sterkere - og penere. Men for alle del: Hvis en myte skal stoppe folk i og bli sterk, sexy, stor og smart så er det opp til deg. Begynn med styrketrening før fotballen tar deg. Der er det ihvertfall skader og få. :xmas:

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nuvel, "alle" har da mageruter under fettet. Om målet er å få sixpack så er den beste måten å fjerne magefettet.

Alle er ikke født med ferdig velutviklede magemuskler under fettet. Er man en spinkel og utrent fyr uten noe nevneverdig muskelmasse er det veldig lite hensiktsmessig å prøve fjerne det lille magefettet for å få frem skinnypacken som sannsynligvis ikke er der engang.

 

XwPpp.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om hvor gammel du er, det er mange som er eldre som ikke vet bedre også. Det er bare myter fra 1800-tallet som sier at styrketrening i ung alder første til skader, stopp av høyde og annet tullball. Når det er sagt gir hopp, jogge og slike ting større belastning på skjellet en det f.eks tung knebøy gjør. Med riktig trening forebygger du skader, du blir sterkere - og penere. Men for alle del: Hvis en myte skal stoppe folk i og bli sterk, sexy, stor og smart så er det opp til deg. Begynn med styrketrening før fotballen tar deg. Der er det ihvertfall skader og få. :xmas:

 

Jeg har tydeligvis gjort noe feil - eller ikke trent nok.

 

Untitled-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ting som ofte fører til skader er:

 

1) For tung belastning, for mye mengde - til at kroppen klarer og hente seg inn igjen.

2) Dårlig teknikk.

3) Dårlig balanse mellom forside/ bakside.

4) Dårlig oppvarming.

5) Dårlig mobilitet/ stramme muskler

 

Ikke bry deg om hvor gammel du er, det er mange som er eldre som ikke vet bedre også. Det er bare myter fra 1800-tallet som sier at styrketrening i ung alder første til skader, stopp av høyde og annet tullball. Når det er sagt gir hopp, jogge og slike ting større belastning på skjellet en det f.eks tung knebøy gjør. Med riktig trening forebygger du skader, du blir sterkere - og penere. Men for alle del: Hvis en myte skal stoppe folk i og bli sterk, sexy, stor og smart så er det opp til deg. Begynn med styrketrening før fotballen tar deg. Der er det ihvertfall skader og få. :xmas:

Nei fotball driver ikke jeg så mye med ;). Orientering og bordtennis <3 :wee:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...