Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

80kr pr måned for et treningssenter?

Må være norges desidert billigste. hvor ligger det/hva heter det?

 

Halvprivat kjellergym. De fleste kjellergym er rimelige. Styrkeapparater og ergometersykkel fra 1970. Ser iallefall slik ut. Ingen dusj heller. Det er uansett reiseveien som er viktigst for meg så lenge jeg kan trene bøy/benk/mark/chins/dips/pullups/stangroing.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Backloghelvete igjennom hele februar! Hehe.

 

Hvis man bare har to dager i uken til styrketrening (4x4) og gjerne vil ta både bøy og mark, hva er pros og cons for disse alternativene?

 

1 - Ta både mark og bøy på hver økt.

2 - Ta annenhver økt med mark og bøy.

3 - Ta mark i en periode for så å bytte til bøy.

 

Er litt i villrede om jeg ser alle fordelene og ulempene..

 

Hva ror folk 1000m på her? Tok en test idag og klokket inn på 3:37.

 

Ligger på rundt 3:20 tenker jeg. Du bør prøve 2000m. Det er standarddistansen i roing, fordi den stiller høyere krav til samspill aerob og anaerob ytelse enn de fleste andre distanser.

 

Har alle romaskiner samme motstand? Den på mitt senter er justerbar, men maks motstand er ikke spesielt hard.

 

Alle* romaskiner, med respekt for idretten roing, heter Concept2. De har alle variabel motstand, MEN man ror ikke fortere på motstand 10. Hvis maks motstand ikke er tungt, så gjør du noe feil ;) Dette er en klassisk nybegynnerfeil man ser igjen på nesten alle senter. Motstand 10 kan brukes på intervaller som er kortere enn ett minutt. På lengre distanser så er sjansen overhengende stor for at du ror betydelig mye fortere om du senker motstanden. Hvis du setter deg litt inn i valgene på displayet på romaskinen så finnes det noe som heter "Drag". Uten at jeg vet noe om deg ang høyde og vekt, så vil jeg anbefale en drag mellom 110 og 120. Noe som tilsvarer motstand 3-5 på de fleste maskiner.

 

 

* - Det finnes ett unntak, men den maskinen koster 5-gangen av en Concept2 og er så sjelden at du finner den ikke på treningsenter.

Lenke til kommentar

Backloghelvete igjennom hele februar! Hehe.

 

Hvis man bare har to dager i uken til styrketrening (4x4) og gjerne vil ta både bøy og mark, hva er pros og cons for disse alternativene?

 

1 - Ta både mark og bøy på hver økt.

2 - Ta annenhver økt med mark og bøy.

3 - Ta mark i en periode for så å bytte til bøy.

 

Er litt i villrede om jeg ser alle fordelene og ulempene..

 

 

 

Ligger på rundt 3:20 tenker jeg. Du bør prøve 2000m. Det er standarddistansen i roing, fordi den stiller høyere krav til samspill aerob og anaerob ytelse enn de fleste andre distanser.

 

 

 

Alle* romaskiner, med respekt for idretten roing, heter Concept2. De har alle variabel motstand, MEN man ror ikke fortere på motstand 10. Hvis maks motstand ikke er tungt, så gjør du noe feil ;) Dette er en klassisk nybegynnerfeil man ser igjen på nesten alle senter. Motstand 10 kan brukes på intervaller som er kortere enn ett minutt. På lengre distanser så er sjansen overhengende stor for at du ror betydelig mye fortere om du senker motstanden. Hvis du setter deg litt inn i valgene på displayet på romaskinen så finnes det noe som heter "Drag". Uten at jeg vet noe om deg ang høyde og vekt, så vil jeg anbefale en drag mellom 110 og 120. Noe som tilsvarer motstand 3-5 på de fleste maskiner.

 

 

* - Det finnes ett unntak, men den maskinen koster 5-gangen av en Concept2 og er så sjelden at du finner den ikke på treningsenter.

 

Ah, jeg tenkte mer som sammenlikningsgrunnlag for AF, men oki :)

Lenke til kommentar

For å ta opp "pinlige øyeblikk på treningssenteret", så opplevde jeg et pinlig øyeblikk i dag ( :( )

Hadde gjort ferdig det tredje og siste settet mitt i knebøy, og setter meg på en benk for å hvile et minutt eller to. Rister litt forsiktig på begge beinene, og bestemmer meg impulsivt for å strekke litt på leggmuskelen. Bøyer foten mot gulvet, og strekker dermed leggmusklene.

Skulle jeg nemlig aldri gjort, for kjenner en helvetes muskelkrampe komme i venstre ben.

 

Reiser meg for å få muskelen til å slappe av, men var litt for sen. Kom en krampe uten like, og fikk rett og slett lyst til å legge meg ned på gulvet og rulle rundt i ren smerte. (Gjorde det heldigvis ikke)

Halvveis inspirert av:

 

 

 

Bare noen meter unna står det en relativt pen jente og gjør noen kvartbøylignende øvelser. Øvelsene hennes var ikke noe særlig, men kroppen hennes var absolutt ikke dum.

 

Reiser meg, og går haltende ut av styrkerommet med en grimase som lyser smerte lang vei. Fikk et litt rart blikk av jenta, men bare gikk videre. Hadde jo i tankene å komme meg raskest mulig til garderoben uten å dra for mye oppmerksomhet, og tror det var vellykket. I garderoben var det å lukke øynene og ønske at smerten gikk vekk, pluss noen banneord litt her og der.

Over en time siden, men har fortsatt vondt i leggmuskelen :hrm:

 

Og note to self: Drikk ikke en liter melk kort tid før trening. Gir mageproblemer.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...