Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Altså second opinion=en annen lege enn den tullingen du tydeligvis har..

 

Legen jeg har nå er kjempegrei, tror ikke jeg har gått til ham med prolaps før. Men har nå fått påvist at jeg er litt utsatt for prolaps, og har hatt det før.

 

Med unntak av den verste episoden der jeg fikk isjas og var syk i to uker, så synes jeg ikke prolaps er så ille. Det gjør veldig vondt akkurat når det skjer, og så blir det bedre. Vips en morgen så er ryggen rett igjen.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen jeg har nå er kjempegrei, tror ikke jeg har gått til ham med prolaps før. Men har nå fått påvist at jeg er litt utsatt for prolaps, og har hatt det før.

Med unntak av den verste episoden der jeg fikk isjas og var syk i to uker, så synes jeg ikke prolaps er så ille. Det gjør veldig vondt akkurat når det skjer, og så blir det bedre. Vips en morgen så er ryggen rett igjen.

 

De første gangene jeg tok markløft, klarte jeg selv ikke gå, eller gjøre noe. Jeg trodde jeg hadde skadet meg, men det viste seg bare og være en voldsom stølhet. Du sier jo selv at det plutselig blir vondt, men dagen etterpå blir det bedre igjen. Hvordan i all verden kan ryggen din være skakk den ene dagen, men dagen etter er den rett igjen?

 

Det jeg ihvertfall ikke får helt til og skjønne er at du utfører rygghev fra bukk, eller nå hva en du gjør. Det gir en større belastning en det en 30 kg's markløft gjør. Markløft med bra teknikk er bedre for ryggen, en det noen av rygghev variantene er.

 

For min del høres det ut som du gjør ting veldig galt, og mangler ganske mye styrke - da spesielt rundt kjernen. kanskje det er ræva, eller muskler rundt.

 

Hvordan ser programmet ditt ut?

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De første gangene jeg tok markløft, klarte jeg selv ikke gå, eller gjøre noe. Jeg trodde jeg hadde skadet meg, men det viste seg bare og være en voldsom stølhet. Du sier jo selv at det plutselig blir vondt, men dagen etterpå blir det bedre igjen. Hvordan i all verden kan ryggen din være skakk den ene dagen, men dagen etter er den rett igjen?

 

Det jeg ihvertfall ikke får helt til og skjønne er at du utfører rygghev fra bukk, eller nå hva en du gjør. Det gir en større belastning en det en 30 kg's markløft gjør. Markløft med bra teknikk er bedre for ryggen, en det noen av rygghev variantene er.

 

For min del høres det ut som du gjør ting veldig galt, og mangler ganske mye styrke - da spesielt rundt kjernen. kanskje det er ræva, eller muskler rundt.

 

Hvordan ser programmet ditt ut?

 

Ryggen er skakk, ser det i speilet, kona ser det. Så det er prolaps. Jeg har hatt det før, så jeg vet hva det er. Siden jeg trener mye, så har jeg styrke og da blir det bra av seg selv. Prolaps er ganske vanlig, etter hva jeg har lest.

 

Rygghevninger har jeg praktisert i alle år først kun med kroppsvekt, nå alltid med ekstra 5kg, så det er jeg nok flinkere i enn markløft som jeg såvidt har prøvd før pga angst for prolaps.

 

Programmet mitt er Mandag Bryst, benk, skråbenk, kabeltrekk, triceps og legger 1 time kardio, Tirsdag 1 time kardio, enkeltøvelser, feks litt mage, rygghevninger, legger, håndledd. Onsdag Rygg, biceps, nedtrekk, roing, rygghev, crunch 1time kardio Torsdag benøvelser, legger 1 time kardio. Fredag Skuldre, skulderpress, liggende handtelhev, stående handtelhev 1 time kardio.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

At ryggen er skakk, vil ikke det si at du har prolaps. Det vil si at du har skoliose. Jeg selv har det, og klarer fint og trene hardt.

 

Jeg føler det blir litt "rotete" og lese igjennom problemene dine. Så kom deg til noen som kan hjelpe deg og få en klarhet i hva som skjer, eller har skjedd. Det er ihvertfall tydelig at det er noe du gjør galt, eller så oppfatter du det bare som et problem. Det er vanskelig for meg og si over internett uansett.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ryggen er skakk, vil ikke det si at du har prolaps. Det vil si at du har skoliose. Jeg selv har det, og klarer fint og trene hardt.

 

Jeg føler det blir litt "rotete" og lese igjennom problemene dine. Så kom deg til noen som kan hjelpe deg og få en klarhet i hva som skjer, eller har skjedd. Det er ihvertfall tydelig at det er noe du gjør galt, eller så oppfatter du det bare som et problem. Det er vanskelig for meg og si over internett uansett.

 

Nei, dette er tull. Jeg har ikke skoliose. Jeg har legeattest på at jeg kan få prolaps. Vet ikke hva som gir prolaps, men jeg har erfart at småting kan gi prolaps.

 

Men isjas, da er du skikkelig ute å kjøre, men trenger som regel ikke operasjon eller noe sånt av det heller. Tiden leger som regel alle sår.

 

Dersom man mishandler seg selv med overtid og lignende over tid så står det værre til...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Prolaps er veldig forskjellig for folk flest, noen kan bli syke livet ut. Mens andre kommer seg igjen.

 

Ja, det er prolaps. Ryggen er ikke rett, og jeg har vansker med å gå riktig. Skulle helst hatt krykker. Jeg går så lite som mulig. Har heldigvis kone som kan handle for meg.

 

Som regel når jeg har prolaps, med unntak av en gang på jobb hvor det ble helt jævlig og jeg var sengeliggende/krabbende i to uker....

 

Vanligvis er jeg frisk etter to til fire dager. Ryggen retter seg som regel etter søvn. Hvorfor aner jeg ikke, men som sagt vi er forskjellige. Jeg har helvete med ryggsøylen, men heldigvis fikser den seg av seg selv.

Hør her, jeg vil ikke virke krass og sier på en måte ikke at du har/er utsatt for problemer med ryggen.

Det virker som om du har misforstått veldig hva prolaps er. Hvis en lege sier deg under en vanlig undersøkelse at du har prolaps og gir deg smertestillende er dette elendig legepraksis. Prolaps kan påvises ved en MR-undersøkelse selv om det kan være grunner til å tro at pasienten har fått et prolaps igjennom enkelte fysiske tester (Lasegue , f.eks.). Jeg skal love deg at de aller fleste leger gjør mer enn å sende deg tilbake med smertestillende og en halvveis kvalifisert gjetning. Dersom det fortsatt er tilfelle kan du dra til noen som har mer peiling, f.eks. en manuellterapeut eller en ortoped.

Prolaps medfører heller ikke skjev rygg. Hvis du får skjev rygg av en ytre belastning er dette noe du bør få sjekket ut av fagkyndige. F.eks. en manuellterapeut eller en fysioterapeut. Er det slik at ryggen din er skjev hele tiden har du, som Joakim helt riktig påpeker, skoliose. Dette er mulig å påvise igjennom en vanlig undersøkelse, men i enkelte tilfeller også gjennom røntgen.

Et prolaps vil i de aller, aller fleste tilfeller gå over (merk: Dette tar som oftest litt lenger tid enn et par dager) og pasienten vil kunne trene som vanlig. I sjeldne tilfeller vil operasjon være nødvendig.

At du har legeattest på at du kan få prolaps er også merkverdig, da ALLE mennesker med ryggrad kan få prolaps. Det er heller, såvidt jeg vet, ingen måte å si hvorvidt et menneske er mer utsatt for prolaps enn et annet (sett bortifra ytre påvirkninger som trening osv.) Isjias og prolaps kan ofte henge sammen da det som skjer under et prolaps er at den gelelignende substansen som ligger mellom hver virvel presses ut og (kan) legge trykk på nerver. Det sagt at er ikke isjias ensbetydende med prolaps.

 

Gjør han noe spennende? Aner jeg en: KONKURRANSE?

Haha. :D Han løfter nå olympisk, så da må du begynne med rykk og støt!

74 i rykk og 91 i støt, på 65kg ish.

Endret av wingeer
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hør her, jeg vil ikke virke krass og sier på en måte ikke at du har/er utsatt for problemer med ryggen.

Det virker som om du har misforstått veldig hva prolaps er. Hvis en lege sier deg under en vanlig undersøkelse at du har prolaps og gir deg smertestillende er dette elendig legepraksis. Prolaps kan påvises ved en MR-undersøkelse selv om det kan være grunner til å tro at pasienten har fått et prolaps igjennom enkelte fysiske tester (Lasegue , f.eks.). Jeg skal love deg at de aller fleste leger gjør mer enn å sende deg tilbake med smertestillende og en halvveis kvalifisert gjetning. Dersom det fortsatt er tilfelle kan du dra til noen som har mer peiling, f.eks. en manuellterapeut eller en ortoped.

Prolaps medfører heller ikke skjev rygg. Hvis du får skjev rygg av en ytre belastning er dette noe du bør få sjekket ut av fagkyndige. F.eks. en manuellterapeut eller en fysioterapeut. Er det slik at ryggen din er skjev hele tiden har du, som Joakim helt riktig påpeker, skoliose. Dette er mulig å påvise igjennom en vanlig undersøkelse, men i enkelte tilfeller også gjennom røntgen.

Et prolaps vil i de aller, aller fleste tilfeller gå over (merk: Dette tar som oftest litt lenger tid enn et par dager) og pasienten vil kunne trene som vanlig. I sjeldne tilfeller vil operasjon være nødvendig.

At du har legeattest på at du kan få prolaps er også merkverdig, da ALLE mennesker med ryggrad kan få prolaps. Det er heller, såvidt jeg vet, ingen måte å si hvorvidt et menneske er mer utsatt for prolaps enn et annet (sett bortifra ytre påvirkninger som trening osv.) Isjias og prolaps kan ofte henge sammen da det som skjer under et prolaps er at den gelelignende substansen som ligger mellom hver virvel presses ut og (kan) legge trykk på nerver. Det sagt at er ikke isjias ensbetydende med prolaps.

 

 

Har ikke akkurat legeattest men det står jo i legepapirene at jeg har hatt prolaps. Fikk prolaps første gang som 15 åring på sommerjobb. Fikk konstatert det i militæret og vært hos legen og fått svar: Ja du har prolaps. Fikk noen gode råd om trening og litt painkillers, tilbud om kiropraktor som jeg ikke benyttet meg av for jeg ble frisk av meg selv. Når jeg nå er vant til at ryggen blir skakk så vet jeg vel best selv hva det er. Når jeg er frisk så er ryggen rett. Takker for tips, men jeg har nok mer erfaring med prolaps enn dere. :)

 

Dette er det -kiropraktorgruppen sier om prolaps..

 

Prolapset kan trigges av helt dagligdagse gjøremål, som å bøye seg ned for å plukke opp en gjenstand fra gulvet.

 

Altså dersom du har fare for Prolaps, hold deg unna markløft, uansett hvor lite det er.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Akkurat kommet fra Broilerkonsert. De fleste gutta gikk i singlet og flashet, eh, muskler. Dessverre kan jeg nærmest garantere at selv jeg løfter mer enn 99% av dem. Nesten traumatisert av all the bicepsflexes I've seen...

Hallo, det er broiler da. Den kvelden skal du tåle litt curlbrotakter

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...