Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er dette en diagnose du har stilt selv? Vet du hva prolaps er? Jeg begynner nemlig å lure litt når du sier at du "pleier å bli fort frisk" og at ryggen ser skakk ut.

 

Prolaps er veldig forskjellig for folk flest, noen kan bli syke livet ut. Mens andre kommer seg igjen.

 

Ja, det er prolaps. Ryggen er ikke rett, og jeg har vansker med å gå riktig. Skulle helst hatt krykker. Jeg går så lite som mulig. Har heldigvis kone som kan handle for meg.

 

Som regel når jeg har prolaps, med unntak av en gang på jobb hvor det ble helt jævlig og jeg var sengeliggende/krabbende i to uker....

 

Vanligvis er jeg frisk etter to til fire dager. Ryggen retter seg som regel etter søvn. Hvorfor aner jeg ikke, men som sagt vi er forskjellige. Jeg har helvete med ryggsøylen, men heldigvis fikser den seg av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel sluttet nå å anbefale å være stillesittende om man har ryggproblemer? Helst skal man vel bevege seg litt for å holde musklene i gang? Trenger ikke være så vill og gal at du tar markløft, men du skal ikke unngå å røre deg heller.

 

Og ja - ta kontakt med kvalifisert person for å få hjelp og et opplegg!

Lenke til kommentar

Hva faen Dropkmurphy, kom deg til kvalifisert personell med en gang og finn ut hva som skjer med kroppen din, hvis du får ryggen synlig skeiv etter 30kg markløft har du gjort noe alvorlig galt eller har noe alvorlig feil med kjernemuskulaturen din.

 

Går jeg til legen, så sier han som alltid. Du har prolaps. her smertestillende og sykmelding i 2 uker. Bedrer det seg ikke, kom tilbake eller bruk penger på kiropraktor.

 

Er jeg ikke bedre på Mandag, så halter jeg nok til legen ja.

Skal være morsomt å høre legens mening om markløft. Melder ifra hva han synes om denslags.

 

Vet det kan være styrkende for ryggen for noen med markløft, men for min egen del så tror jeg øvelser med kroppsvekt er nok for min ryggsøyle.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Ryggmusklene er det iallefall ikke noe galt med, men benbygningen i ryggraden skulle jeg gjerne hatt bedre. Det å være høy har sine ulemper det også.

 

Hvordan mener du din benbygning i ryggen er annerledes enn for oss andre? Nå vet jeg jo ikke hvor høy du er da, men anser meg selv som rimelig høy - og jeg har ikke hatt noen problemer.

Lenke til kommentar

Det er vel sluttet nå å anbefale å være stillesittende om man har ryggproblemer? Helst skal man vel bevege seg litt for å holde musklene i gang? Trenger ikke være så vill og gal at du tar markløft, men du skal ikke unngå å røre deg heller.

 

Og ja - ta kontakt med kvalifisert person for å få hjelp og et opplegg!

 

Det er jeg enig i. Det nye er at man skal bevege seg, bevegelse er bra det er jeg helt enig i. Samtidig må man være obs med prolapstendens at man løfter riktig, sitter for å knyte sko etc. Sånne ting gjør jeg automatisk. Men trodde ikke 30kg skulle ta ryggen, litt rar følelse i ryggen etter, men merket ikke noe mer før jeg kom hjem og dagen etter.

 

Noe opplegg finnes ikke, men blir jeg skikkelig dårlig så får jeg kiropraktor eller i værste fall operasjon.

 

Tror det at ryggen min som regel blir så fort bra, har å gjøre med at jeg trener mye. Så det er ikke bare mørkt og trist. Treningsformen kommer tilbake igjen etter litt hvile(med bevegelse).

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Går jeg til legen, så sier han som alltid. Du har prolaps. her smertestillende og sykmelding i 2 uker. Bedrer det seg ikke, kom tilbake eller bruk penger på kiropraktor.

 

Er jeg ikke bedre på Mandag, så halter jeg nok til legen ja.

Skal være morsomt å høre legens mening om markløft. Melder ifra hva han synes om denslags.

 

Vet det kan være styrkende for ryggen for noen med markløft, men for min egen del så tror jeg øvelser med kroppsvekt er nok for min ryggsøyle.

Få en second opininon fra en lege, gjerne en fra poliklinikken rygg-nakke-skulder på et sykehus hvis du har det i nærheten. Og gå uansett ikke til kiropraktor med prolapsen din, hvis det er det du har..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få en second opininon fra en lege, gjerne en fra poliklinikken rygg-nakke-skulder på et sykehus hvis du har det i nærheten. Og gå uansett ikke til kiropraktor med prolapsen din, hvis det er det du har..

 

Legen gjør ikke noe annet enn å si du har prolaps, kanskje gi noen smertestillende og ønske deg lykke til. De som blir ordentlig syke må kanskje opereres. Men jeg tror det har mye med slitasje på skjelett også, og ikke kun skiveforskyvning. Noen får aldri vondt i ryggen, mens andre blir dårlige.

 

På den annen side, så er jeg aldri syk ellers. Er forkjølet med feber en gang hvert år. Noe jeg synes er fantastisk.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Går jeg til legen, så sier han som alltid. Du har prolaps. her smertestillende og sykmelding i 2 uker. Bedrer det seg ikke, kom tilbake eller bruk penger på kiropraktor.

 

Er jeg ikke bedre på Mandag, så halter jeg nok til legen ja.

Skal være morsomt å høre legens mening om markløft. Melder ifra hva han synes om denslags.

 

Vet det kan være styrkende for ryggen for noen med markløft, men for min egen del så tror jeg øvelser med kroppsvekt er nok for min ryggsøyle.

Prolaps + kiropraktor MÅ... IKKE... gjøres... EVER !

Lenke til kommentar

Why? Trodde det var disse folka som hadde mest peil.

Nå kan jeg bare sitere hva min far som er utdannet kirurg (15 år) og idrettsmedisiner har sagt. Men en venn av meg hadde fått en (liten) prolaps i ryggen (nederste del) og ble anbefalt av en lege å gå til kiropraktor. Det sa min far at han absolutt IKKE måtte gjøre. Da det en kiropraktor gjør faktisk kan føre til at man i verste fall blir lam ved at han "knekker og brekker" feil/uheldig og at nervelederene inni ryggraden kappes/ødelegges. Du vil ikke tro hvor mange leger som absolutt ikke har peiling på behandling/medisinering etc.

 

edit: Det siste du har lyst til å gjøre med en prolaps er harde/brå bevegelser. Kompisen min går til fysio og har fått spesiallaget treningsprogram for å styrke musklene rundt prolapsen/rygraden.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Nå kan jeg bare sitere hva min far som er utdannet kirurg (15 år) og idrettsmedisiner har sagt. Men en venn av meg hadde fått en (liten) prolaps i ryggen (nederste del) og ble anbefalt av en lege å gå til kiropraktor. Det sa min far at han absolutt IKKE måtte gjøre. Da det en kiropraktor gjør faktisk kan føre til at man i verste fall blir lam ved at han "knekker og brekker" feil/uheldig og at nervelederene inni ryggraden kappes/ødelegges. Du vil ikke tro hvor mange leger som absolutt ikke har peiling på behandling/medisinering etc.

 

Takk for tipset, stoler på faren din jeg. Ryggen blir nok bra av å ikke bli belastet på noen dager.

 

Når jeg tenker på det så har fastlegen min kontor i samme bygg som det er kiropraktere. Tror det er connection med driften også. Plutselig litt skummelt å gå til legen nå.. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Svigers er professor og overlege siden berlinmuren falt, han har hatt så mange pasienter med skader kiropraktorer har påført dem at han nekter sine egne barn å besøke en.

Kiropraktorer er gode/bra av og til, men til veldig begrensede områder.. Har selv brukt kiropraktor en gang og det funket ålreit/bra det. Men er forsåvidt enig, brå/harde/raske bevegelser er sjelden smart. fysio/idrettsmasasje/etc er nok mer veien å gå for de fleste.
Lenke til kommentar

99% av tilfellene er det muskel og ikke skjelett, en kiropraktor vil prøve å knekke på skjelett selv om det er feil i muskel for å beholde pasienten / penger.

 

Jeg har ikke noe i mot dem, men en lege ser vel saken fra en side da han bare ser de skadde.

 

Muskel? Her er jeg i tvil. Mulig musklene er slitne og gjør prolaps farligere. Ellers er det jo knoklene som ligger feil, det merker jeg fint selv, og ser i speilet.

Lenke til kommentar

Legen gjør ikke noe annet enn å si du har prolaps, kanskje gi noen smertestillende og ønske deg lykke til. De som blir ordentlig syke må kanskje opereres. Men jeg tror det har mye med slitasje på skjelett også, og ikke kun skiveforskyvning. Noen får aldri vondt i ryggen, mens andre blir dårlige.

 

På den annen side, så er jeg aldri syk ellers. Er forkjølet med feber en gang hvert år. Noe jeg synes er fantastisk.

Altså second opinion=en annen lege enn den tullingen du tydeligvis har..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...