Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

^Bergenser med andre ord. Vurderer meg en tur opp til bergen i helga, ryktes at chicksa i bergen smelter helt av min nydelige dialekt. Blir ikke lettere enn å plukke enn i bergen.

 

Trodde selv at sandnes-dialekten min skulle håve inn alt som gikk på to eller flere bein her i bergen, men det var simpelten ikke nok å bare åpne kjeften.

 

Also, dette hører sikkert mer hjemme i nybegynner-tråden, men fuckit: Trening før fylla senere på dagen, er det bad deal med tanke på restitusjon (selv om jeg får i meg alle makroene osv)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg sagt til meg selv i to år at lakseolje, selolje etc ikke msaker så høgg men nå er grensa nådd. Avslutta spisevinduet klokka 18oo men måtte spise igjen nå for å få de SATANS sure oljegulpene vekk.

Det skjer ikke at jeg noensinne tar et tilskudd utover ZMA og en "ocational" proteinshake... FML...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner hver trening med 5-10 minutter på tredemølla, for å få igang blodsirkulasjonen, altså varmet litt opp. Er det vits i dette de dagene jeg bare trener overkroppen?

 

Også har jeg hørt at hvis jeg tøyer armene etter trening, så "strekkes musklene ut", og de får ikke bygget seg like stor og kompakte som de ville gjort dersom jeg ikke tøyde. Fakta?

Lenke til kommentar

Begynner hver trening med 5-10 minutter på tredemølla, for å få igang blodsirkulasjonen, altså varmet litt opp. Er det vits i dette de dagene jeg bare trener overkroppen?

 

Også har jeg hørt at hvis jeg tøyer armene etter trening, så "strekkes musklene ut", og de får ikke bygget seg like stor og kompakte som de ville gjort dersom jeg ikke tøyde. Fakta?

 

Dropp jogging som oppvarming, det bare tapper energi - og har ingen ting for seg før en styrke økt, du øker pulsen, men det kan du gjøre med det andre også.

 

oppvarmingen i seg selv burde jo legge fokus på og skal gjøre dette:

 

1) varme opp ledd og muskler

2) fyre opp nervesystemet

3) øke mobiliteteten

4) aktivere

4) klargjøre til bra teknikk og tyngre løft

 

Men for mye av det gode vil jo føre til negativ effekt på styrken, dette vil man helst unngå. Som med tøye rett før man starter med f.eks knebøy vil redusere noe av den maksimale kraftutviklingen.

 

Man burde derfor tøye slikk/varme opp slikk:

tøye kan man gjøre før, etter, og i økten - men man burde unngå:

Ikke tøye samme muskel som man skal trene - trener du knebøy tøyer du ikke bein imellom settene, men kan fint tøye pecs, lats osv - samme med benkpress. Det er bare positivt og tøye før økten også, så lenge det blir gjort først - og ikke til slutt. Pga de negative effektene det kan ha på maksimal kraft. Man trenger faktisk ikke varme opp før man tøyer, bare litt varme - da passer utfall bra. Etter økten er man god to go - for da er man ferdig uansett - så lenge man ikke skal makse på vei hjem.

Oppvarming kan se slikk ut:

Rulle -> tøye -> dynamisk -> oppvarmingssett. Eller:

Tøye -> dynamisk -> oppvarmingssett.

Tøyer helst bare på problemområder - så videre. Hvorfor utføre mange øvelser når en gjør samme nytten?

 

eksplosive øvelser kan også gjøre nytten ja - det vil fyre opp nervesystemet, og gjøre bra på teknikken. Som f.eks hopp på boks før bøy, lengdehopp før mark osv.

Bare pass på at det ikke blir så mye at det går ut over økten, og heller fokuser på det som er viktig for det du skal trene da og da. Man kan også legge opp rehab økter utenom treninga.

 

Håper det klargjorde litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takker! Et par ting:

 

Man burde derfor tøye slikk/varme opp slikk:

tøye kan man gjøre før, etter, og i økten - men man burde unngå:

Ikke tøye samme muskel som man skal trene - trener du knebøy tøyer du ikke bein imellom settene, men kan fint tøye pecs, lats osv - samme med benkpress. Det er bare positivt og tøye før økten også, så lenge det blir gjort først - og ikke til slutt.

 

Så, kan jeg tøye etter treningen eller ikke?

 

Tøyer helst bare på problemområder - så videre. Hvorfor utføre mange øvelser når en gjør samme nytten?

 

Hæ? Og hva er "rulle" og "dynamisk"?

Lenke til kommentar

Takker! Et par ting:

 

 

 

Så, kan jeg tøye etter treningen eller ikke?

 

 

 

Hæ? Og hva er "rulle" og "dynamisk"?

 

Ja som nevnt, etter trening så er du ferdig med trening uansett - så du kan tøye. Så samt du ikke har planer om og markløfte bilen din, men en gang du kommer ut :green:

 

PS: Det jeg mente med "Det er bare positivt og tøye før økten også, så lenge det blir gjort først - og ikke til slutt." Er at du starter økten med tøye, og deretter går over til dynamisk - og ikke omvendt.

 

http://fitnessblogge...massasje-guide/

http://fitnessblogge...-treningsokter/

 

Du finner mer info om du søker litt, eller øvelser på YouTube.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff :no: Inverted rows & Barbell rows er virkelig min svakhet...

Man skal altså trekke skulderbladene sammen slik som i benkpress, også løfte?

Det er isåfall 1 av tingene jeg sliter med å holde.

 

Press - NED og BAK

 

IKKE - la skuldrene vippe forover, eller oppover mot nakken. Gjør du det - løfter du for tungt, eller har for langt ROM.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...