€uropa Skrevet 28. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2013 Uff, vil ikke ha senebetennelse! Så hva skal jeg gjøre for å trene armene da? Jeg tar atm squats og planken, hvis vi ser bortifra armhevinger og curls. Hvor mye spiser dere? Etter trening har jeg hørt skiver/egg er bra, men jeg er ikke sulten alltid og tenker at "neeh, et egg etter curls/armhevinger hjelper ikke". Dette stemmer vel ikke? Hvis du vil bli godt trent, bør du komme deg på et treningssenter og ta baseøvelser. Du kommer ikke til å bli stor og sterk av hjemmeøvelser. Hvor mye mat du trenger er individuelt. Selv er jeg en mann på 78 kg og 176 cm som trener seks dager i uka. Grovt utregnet trenger jeg 3000 kcal per dag for å vedlikeholde vekta mi. Hvis du vil vite hvor mye du trenger, må du regne på det selv. Vei deg uten klær etter første dobesøk og før første måltid mandag morgen to uker etter hverandre. Det behøver ikke å være akkurat på den tida, men det er viktig at du veier deg selv under samme forutsetninger for at utregningene skal bli riktig, så det enkleste er å gjøre som jeg sier. Mellom de to veiingene skriver du opp alt du spiser og hvor mye energi det inneholder. Det behøver ikke å være nøyaktig på kalorien, men ikke langt unna. Så legger du sammen all energien du har spist i løpet av uka. Hvis du veier det samme, har du spist så mye du trenger for vedlikehold. Hvis du har gått opp eller ned i vekt, regner du hver kg som 7000 kcal. (Sannsynligvis har ikke vekta endret seg så mye, men da regner du selvfølgelig per hg som 700 kcal, osv.) Når du har korrigert for eventuell endring i vekta, deler du ukesverdien på 7, så har du omtrent den energiverdien du må spise hver dag for vedlikehold. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 28. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2013 Hvordan vet man hvor mye energi maten inneholder når man ikke lager maten selv? Noen som vet hvorfor benet skjelver når man tar diverse øvelser? I dag tok jeg squats og økte med 5 kg etter vanlig standard og sittende roing med normal vekt. Venstre benet mitt begynte å skjelve når jeg tok øvelsene. Gjør jeg noe feil? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2013 Hvis du ikke selv har kontroll over hva og hvor mye du spiser, er det ikke lett å vite hvor mye energi du trenger. Jeg klarte ikke å regne på det da jeg bodde hjemme. Men det er ikke det viktigste. Hvis du vil bli større og sterkere, spiser du så mye som mulig. Hvis du vil gå ned i vekt, spiser du mat som du vet er sunt og inneholder lite energi i forhold til volum, så langt det lar seg gjøre på mors mat uten å sulte. At benet ditt skjelver kan skyldes at benstillingen din er feil eller at du har dårlig trent støttemuskulatur. Siden du vet at det er der det kniper, fokuserer du på å holde benet støtt under øvelsene, så vil det rette seg opp. Hvis det er umulig å gjøre øvelsene med stødige ben, har du på for mye vekt. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 28. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg er til dels enig. Skal man opp i vekt bør man uansett ikke ta helt av og spise alt man kommer over. Hadde jeg gjort det nå hadde det gått rett til helvete. Jeg kunne sikkert spist et par tusen kalorier overskudd hver dag om jeg ikke hadde fulgt litt med på inntaket mitt. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 28. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2013 Hvor mye bør man egentlig spise når man skal gå opp i vekt samtidig som man trener? Det avhenger sikkert av personens vekt og hvor ofte man trener. Jeg veier 55 kg og trener 2/3 ganger i uken. Jeg spiser en brødskive med tilfeldig pålegg til frokost, to brødskiver med tilfeldig pålegg til lunsj og et "stort" måltid og kanskje rester til kveldsmat. Jeg føler at dette er ganske lite. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Det høres ganske lite ut, ja. Du kan nok med fordel spise noen flere brødskiver og drikke noen desiliter melk i løpet av dagen. Peanøtter er også veldig billig og energitett hvis du synes at det er vanskelig å spise mye. Jeg tror en pose med 350 g av Rema 1000-merket koster 15 kroner. Nøttene inneholder over 600 kcal per 100 g. Kneippbrød inneholder for eksempel 110 kcal per 100 g. Jeg er til dels enig. Skal man opp i vekt bør man uansett ikke ta helt av og spise alt man kommer over. Hadde jeg gjort det nå hadde det gått rett til helvete. Jeg kunne sikkert spist et par tusen kalorier overskudd hver dag om jeg ikke hadde fulgt litt med på inntaket mitt. Det var en forenkling, så klart. Man merker jo om man har overskudd på trening og går jevnt opp i vekt og muskelmasse. En kar på 55 kg som ikke har holdt mye regning på energiinntaket før kan sikkert spise så mye han orker uten å risikere at det blir for mye. Endret 29. januar 2013 av Zarac Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg er til dels enig. Skal man opp i vekt bør man uansett ikke ta helt av og spise alt man kommer over. Hadde jeg gjort det nå hadde det gått rett til helvete. Jeg kunne sikkert spist et par tusen kalorier overskudd hver dag om jeg ikke hadde fulgt litt med på inntaket mitt. Perfekt gainz (overskudd) er 200kcal pr dag. + 500kcal om man ikke trente fra før. Så 200 eller 700kcal ekstra er mer en nok, så ja telle eller faile. Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 For dere som trener styrke, kan jeg annbefale Jefit! Har prøvd mange apper for styrketrening, men ingen er i nærheten av denne. Helt genialt enkel, med en stor database for øvelser, demonstrasjoner, dagbok etc etc. Har prøvd den i noen dager nå, å merker selv at jeg pusher meg selv mye mer enn før, da den viser hvor mange set, rep og kg du tok sist. Den regner samtidig ut hvor mye du i teorien skal klare på 1rm. Både til Android og iPhone. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Veldig individuelt. Jeg ligger på 2500 nå, 2700 på doble treningsdager. Jeg er 55kg, og vil ikke tro jeg vil gå opp særlig mer enn 2-300g i måneden. Det skal dog sies at jeg har et hverdags-aktivitetsnivå langt over normalen, jeg går/hopper/løper over alt som en fandens fitnessbunny. Forøvrig, for to år siden var jeg en noob som "skulle bli i form etter nyttår". Av den grunn latterliggjør jeg ingen av dem, jeg hjelper de jeg kan, og håper at kanskje en eller to blir værende i "styrkehjørnet". Alså, hvor skal man ellers starte? De færreste våkner en dag og tenker MOTHER OF GOD, NO SKAL EG BLI RÅSTERK I MARKLØFT. Endret 29. januar 2013 av Anaio 3 Lenke til kommentar
Petter Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 Noen som har tips til god lunch som har nok næringstoffer? Tenker å lage det på mandag og så ha det i plastbokser i kjøleskapet utover uka sånn at det er greit å ta med på jobb. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) For dere som trener styrke, kan jeg annbefale Jefit! Har prøvd mange apper for styrketrening, men ingen er i nærheten av denne. Helt genialt enkel, med en stor database for øvelser, demonstrasjoner, dagbok etc etc. Har prøvd den i noen dager nå, å merker selv at jeg pusher meg selv mye mer enn før, da den viser hvor mange set, rep og kg du tok sist. Den regner samtidig ut hvor mye du i teorien skal klare på 1rm. Både til Android og iPhone. Ingen over, ingen ved siden. Apps blir alltid fjas og styr i forhold. Endret 29. januar 2013 av Kevlar 2 Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Ingen over, ingen ved siden. Apps blir alltid fjas og styr i forhold. Mente jeg og, helt til jeg prøvde denne. Men for all del, om du vil drasse med deg blokk og penn, be my guest Endret 29. januar 2013 av Rons0 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 På vei på jobb-intervju, men mer nervøs mtp bein-økta senere idag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 http://www.aftenbladet.no/nytte/livsstil/Frifinner-lettbrus-nok-en-gang-3112951.html Tydeligvis bare å drikke Pepsi Max folkens, høhø Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Det er som jeg har sagt flere ganger her, vi forholder oss til EFSA og etter flere revideringer er det er ingen holdepunkter for å endre ADI for aspartam -hovedkonklusjonen kommer ut Mai 2013. I tillegg er det verdt å merke seg at asesulfam k "booster" søtsmaken til førstnevnte slik at mengden aspartam er rimelig lavt. Jeg verken fraråder eller anbefaler sukkerfri leskedrikk da vi ønsker å promotere vann som den beste tørstedrikken, men f.eks for overvektige eller andre grupper som ønsker å få dekt søtningsbehovet sitt vil leskedrikk som da Pepsi Max; være et fint alternativ. Kan være verdt å nevne at tannlegene "hater" ernæringsfysiologer da f.eks sitronsyre og fosforsyre ikke er gunstig i forhold til tannhygiene og da i forhold til fremtidig inisidens for tannråté, men hva skal jeg si? "Ikke mitt bord" Endret 29. januar 2013 av Dukien 1 Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) http://www.aftenblad...ng-3112951.html Tydeligvis bare å drikke Pepsi Max folkens, høhø Daglig kos det. Jammen meg mange rare myter jeg har hørt om pepsi max Endret 29. januar 2013 av joakimz Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 For dere som trener styrke, kan jeg annbefale Jefit! Har prøvd mange apper for styrketrening, men ingen er i nærheten av denne. Helt genialt enkel, med en stor database for øvelser, demonstrasjoner, dagbok etc etc. Har prøvd den i noen dager nå, å merker selv at jeg pusher meg selv mye mer enn før, da den viser hvor mange set, rep og kg du tok sist. Den regner samtidig ut hvor mye du i teorien skal klare på 1rm. Både til Android og iPhone. Jeg får en sterk følelse av reklame. Man trenger ikke en app for å vite hvor mange sett, repetisjoner og sett man tok sist. RM-kalkulatoren er antakelig like usikker som noen av dem du finner ved et enkelt googlesøk. Men hvis det fungerer for deg, så fortsett. Lenke til kommentar
Mr. President Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg får en sterk følelse av reklame. Man trenger ikke en app for å vite hvor mange sett, repetisjoner og sett man tok sist. RM-kalkulatoren er antakelig like usikker som noen av dem du finner ved et enkelt googlesøk. Men hvis det fungerer for deg, så fortsett. Beklager, beklager! Det hele var bare ment som et tips, da jeg syntes det var en kjekk liten app for de som har med seg telefonen uansett på trening. Er visst feil tråd å poste slike erfaringer i, skjønner jeg Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 Tråden er åpen for de aller fleste temaer som på noen måte er knyttet til trening, men de fleste brukerne her er nok mer tilfredse med notatblokka si. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 29. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Det høres ganske lite ut, ja. Du kan nok med fordel spise noen flere brødskiver og drikke noen desiliter melk i løpet av dagen. Peanøtter er også veldig billig og energitett hvis du synes at det er vanskelig å spise mye. Jeg tror en pose med 350 g av Rema 1000-merket koster 15 kroner. Nøttene inneholder over 600 kcal per 100 g. Kneippbrød inneholder for eksempel 110 kcal per 100 g. Ja, jeg har begynt å drikke en halv lite h-melk før jeg legger meg. Men det blir vanskelig å spise flere brødskiver, fordi jeg hater tørr brødskive og at jeg har dårlig matlyst. Funker det å spise en pose chillinøtter i tillegg til det jeg vanligvis spiser til lunsj? Fordi det høres ganske greit ut. Endret 29. januar 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå