Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kreatin viser seg å ha positiv effekt på hukommelsen også, så for eks NTNU har anbefalt tilskuddet i forbindelse med eksamen ol.

Så billig monohydrat er så er det ingen krise om man er non-responder.

Kreatin øker jo muskelens evne til å lagre glykogen og når 1g glykogen drar med seg 3-4g vann , så burde man merke vektøkningen.

Men det er snakk om kanskje 1 rep mer , om man er i kcal-overskudd.

Kanskje litt vrient å se om det "fungerer"

 

- Kosttilskuddet kreatin gjør liten annen nytte enn å øke brukerens vekt, viser en gjennomgang av internasjonal forskning på stoffet.

 

- Det er dårlig dokumentasjon for at kreatin gir prestasjonsfremgang for idrettsutøvere. Noen viser ingen fremgang, andre tilbakegang, sier førsteamanuensis Jan Helgerud ved Idrettsvitenskapelig institutt, NTNU.

Hvor jeg fant dette? NTNU.no

 

Og jeg husker Eli som forsker på medisin gikk ut i media for en kort tid siden og det tok meg et sek å finne den artikkelen nå:

http://www.ntnu.no/d...05-660a43783641

 

Og om ikke NTNU egne førstemanuser har totalt snudd standpunkt siden to uker siden da det var siste gang jeg snakket med en som gikk i vår klasse som nå tar sin mastergrad i "klinisk helsevitenskap"

 

Ikke vet jeg hvilken talsmann fra NTNU som har lirket av seg den påstanden, men hva du baserer deg på at NTNU "anbefaler kreatin til eksamen" er akkurat slik alle "myter" starter, hvor noen leste noe og videre forvaltet det og plutselig er det en sannhet. Og forteller du en løgn lenge nok så blir det plutselig til en sannhet sånn at en del bær er en god kilde til kreatin etc, vi får i oss kanskje 1-2g i snitt via kosten men vår egensyntese blir dekket og da kan jeg slenge ut at samtalen for to uker siden mellom meg og min gamle klassevenninne gikk ut på at hun fortalte at en god del av veganere også klarer å produsere endogene lagre selv uten noen form for tilskudd.

 

Men nei, kreatin har per dags dato ingen dokumentert effekt på hukommelse - åssen en økt lagring av Adenosintrifosfat i muskulatur kan ha en positiv effekt for hukommelse må være noen sinnsvake endokrine signal-mekanismer i spill som har gått meg hus forbi, eneste jeg har hørt om når jeg tenker meg om er indirekte mekanismer som trøtthet/ fulle som igjen påvirker hukommelsen CP (creatinfosfat).

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Men nei, kreatin har absolutt ingen dokumentert effekt på hukommelsen også - åssen en økt lagring av Adenosintrifosfat i muskulatur kan ha en positiv effekt for hukommelse må være noen sinnsvake endokrine signal-mekanismer i spill som jeg ikke har lyst å starte i å spekulere igang.

 

Men ærlig når jeg tenker meg så tror jeg at du troller her, gjør du ikke? :p

The influence of creatine supplementation on the cognitive functioning of vegetarians and omnivores

 

[...] in vegetarians rather than in those who consume meat, creatine supplementation resulted in better memory. Irrespective of dietary style, the supplementation of creatine decreased the variability in the responses to a choice reaction-time task.

 

At kreatinsupplement har positiv effekt på hjernen for de som ikke får nok kreatin i kosten til vanlig (vegetarianere) er noe jeg har lest endel ganger før. Kommentarer?

Lenke til kommentar

Seriøst?

 

Poenget er at kreatinfosfat har ingen relavens med en bedret kognitiv funksjon å gjøre for normale personer per dags dato, skal vi føre din logikk så kan man kaste ut veldig mye og være heldig for så å forsvare det med placebo effekten som f.eks :

 

Jeg "leste" på nettet at en fra NTNU skrev at å ha på seg sine lykketruser dyppet i kreatin og proteinpulver bedret hukommelsen og andre kognitive funksjoner da anusen sugde virkemidlene bedre analt enn peroralt - om man gjorde dette før eksamen ville det ha en effekt. Dette er satt veldig på spissen, klar over det - poenget er at man bør ærlig ha en noe kritisk evne til hva man leser på nettet.

 

Kevlar: Er da man bruker statistikk, jeg har sett den studien der og argumentert for den før til og med, det var utrolig nok en av grunnene til at jeg tok kontakt med klassevenninnen min på NTNU for å høre hva hun hadde å si da jeg var av den oppfatning at veganere bør ta dette tilskuddet mens hun mente at mange veganere får dekket dette via endogen syntese, hvor jeg var videre skeptisk og mente at andre ting kan tyde på dette, selv om jeg er klar over at det er ikke nok.

Det bekrefter jo av forfatterne selv under diskusjondelen.

 

Jeg ser også at dem diskuterer om kausaliteten mellom intervensjon og kontrollgruppen er fordi dem er trøtte på bakgrunn av ingen CP i skjelletmuskulatur som igjen har en indirekte virkning på kognitiv funksjon, dette derimot er høyest sannsynlig selvsagt.

 

It is, however, possible that the effect of supplemen-tation may be indirect. For example, in vegetarianssupplemented with creatine, Rooneyet al.(22)

found thatglucose homeostasis was affected. In an oral glucose toler-ance test, there was a greater glucose response, although itdid not affect insulin levels. Given the repeated suggestionsthat a glucose drink and individual differences in glucosetolerance influence memory(23,24), this is a mechanismthat should be examined

 

 

Selve studiet er strøkent utført og til og med morsomt utført med blinkende lamper å full pakke, N=121 som er greit nok, ingen dropouts, alt er gjort etter Helskinis etiske retningslinjer og et systematisk review er ute for andre for videre forskning.

Dette er veldig bra men om du ser på resultatdelen så er det omtrent like stor forskjell som ikke forskjell :

Word fluency

Similarly, supplementation did not influence word fluency, with the interaction supplement£diet£time beingnon-significant (F(1, 117) ¼ 0·21; NS;Table 1).

 

Vigilance

Supplementation did not influence the ability to sustainattention. Neither the number of correct (supplement£diet£time,F(1, 117)¼3·56; NS) nor the numberof incor-rectresponses(supplement£diet£time,F(1,117)¼ 0·60;NS) reached statistical significance (Table 1).

However, after 4d of consuming the creatine supplement, memory was betterin vegetarians rather than in those who consumed meat(F(1, 118)¼5·06;P,0·03). However, in those who weremeat-eaters, the consumption of the creatine supplement was associated with poorer memory compared with base-line values (F(1, 117)¼17·84;P,0·001).

Her fant man forskjeller som er det du hentyder til. :)

Men dette danner bare grunnlaget for videre hypoteser og forfatterne skriver selv som sitert at dette her er ikke nok, men grunnlaget for videre forskning derimot er etablert.

To date, the findings are too preliminary to allow the roleofcreatineinthebrainandtheimpactofitssupplementationon cognition to be established.

 

Videre var påstanden som War kom med at det HAR en reel effekt for ALLE hvor NTNU vistnok bekrefter dette, noe NTNU ikke gjør - at noe antyder til noe betyr ikke at som studiet konkluderer med å stemme og per dags dato er det ikke overbevisende evidens, hvem vet? Kanskje dette endrer seg for veganere som jeg allikevel velger å anbefale å ta tilskudd til hvor min kjære klassevenninne er mer konservativ.

 

Men folk flester tenker "skader jo ikke å prøve" og nei, det gjør jo egentlig ikke det.

 

Edit: Husk at nettet er fritt vilt, min rolle innenfor utdanningen/jobb er å gi råd på bakgrunn av sannsynlig/overbevisende grunnlag og nettet er glimrende for kosthold bransjen å kaste ut halvsannheter og ting som er pyntet på, skal jeg ta helt av her så kunne jeg slengt ut kanskje noen her har en bak-agenda med å kaste ut påstander for å "lure personer til å kjøpe mer kosttilskudd". Er det noe som endrer seg nok til å gi ut nye anbefalinger slik som f.eks mettet fett så er jeg den første til å si : Vi har tidligere tatt feil og på bakgrunn av ny statistisk forskning så endrer vi dette til fra xxx til xxx. Jeg er sikker på at mange ting kommer til å endre seg og jeg kommer til å ta feil sikkert 100 ganger de neste 30 årene, men det er bare sånn det funger på godt og vondt. Og for å prøve å forklare dette "grundig" nok så ble det en ny wall of text som 90% ikke gidder å lese. :(

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ja, den viser vel at det er en kausal forskjell i div. hjernefunksjoner mellom lav(null)nivå av kreatin og et normalnivå? Jeg får ikke åpnet selve studiet selv, har bare lagt merke til at det er en drøss mer eller mindre pålitelige sider som referer til den hytt og her.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen problem med å bruke reimer i seg selv, så lenge det ikke gjør at vedkommende lar være å trene grep. Jeg lar meg ikke stoppe av at grepet ikke holder, jeg bruker reimer så jeg kan fortsette å trene mark, så trener jeg opp grepet i tillegg. Har begynt å bruke metoden til Sir-Andy - lesse på med vekter og stå og holde. Jeg trener grepet, men lar ikke grepet stoppe meg fra å øke i mark.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet...kropp/24539468/

 

Dustekjerring, hadde hun bare trent og sdpist riktig hadde hun sluppet dette... :D

Seriøst, nesten som jeg har lyst å beskylde hun for løgn når hun sier:

Jeg ante ikke at det skulle bli så mye hud. Da jeg tok slankeoperasjonen trodde jeg at jeg kom til å bli tynn, at jeg ikke kom til å ha noen flere problemer med kroppen.

Spesielt når til og med når vi hadde gastrolegen som forleste om dette (paradoks var hun "chubby") understreket at alle som blir operert blir informert om dette, når du får så mye løs hud så vil staten dekke de fleste kostnadene men kjipt for dem å vente gjennomsnitt hvor mye var det? 8måned-2 år i kø.

 

Jeg tror at hun hadde en forståelse for dette eller er det om å absolutt nekte å ta imot info slik hun i tilfelle har gjort, ved sykelig fedme vil fettcellene først vokse i størrelse så vil det skje en hyperplasi (nye fettceller) som påvirker elastikiteten og det har hun nok fått beskjed om men har nok gått ut den andre øren. Uff! :p

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jo, men dette er veldig genetisk betinget og avhenger av mengde nye fettceller og størrelsen på fettcellene og hvor elastisk bindevevs-systemet er.

 

Og dessverre er det slik at når du har fått hyperplasi av nye fettceller så vil de aldri forsvinne, og som vi har funnet ut de siste årene så er fettvevet et endokrint organ som spyr ut masse hormoner og det ser ut til at denne gruppen sliter med å beholde vekten etter en større reduksjon av BMI som følge av dette.

 

Jeg rett og slett mistenker noen pasienter som er i faresonen for å "fete" seg opp det lille ekstra da psykologisk velger dem det letteste veien muligheten("svakt øyeblikk") , men tenk deg dette: "Hei, jeg har bare 1/3 igjen av ventrikkelen min igjen - jeg blir mett på 3 brødskiver daglig" De fleste trenger rett og slett faste timer med psykolog bare for å tilpasse seg et helt nytt radikalt liv og for å ikke snakke om et liv bestående av medikamenter + kosttilskudd og sjansen for bivirkninger.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Mener at det for noen hundre sider tilbake var snakk om at fargen på urin ikke hadde noe som helst med væskeinntak å gjøre. Noen som har lyst å forklare hvorfor det ikke har det? Kom opp i en diskusjon (eller.. utnevnte meg selv til Sveits, og satt å hørte på) om det i går kveld. Det jeg fikk med meg var at ekskresjonen av urinstoff var lik uansett, forskjellen lå i hvor mye vann det var til å fortynne urin på vei i nyrekanalen. Da forstår jeg ikke at det kan ha så lite å si :hmm:

 

 

Noen som har peiling på sånt? Kanskje litt utenfor tråden, men trening og kosthold er litt biologi, da går det vel an å ta dette med også! :)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg straks på kinodate, men fargen på urinen har noe å si; f.eks Northug og Co tisser i snøen ute for å se dette, ja til og med åssen det lukter for å få en grov oversikt over elektrolytt-balansen. NHI har vel fine artikler om dette, men nå er det Twilight på ringen å høre en armé av jenter sukker over de kjekke gutta. -_-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...