Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er dette testa over tid? Kan placeboeffekten gå nedover jo lengre ein har brukt Kreatin?

Kroppen kan vere flinkt til å overbevise seg sjølv om at den er sterkare av eit nytt tilskot, men vil den halde det ved like over tid?

 

Det er kanskje vanskeleg å teste, men eg ser ein del studiar der utrente får prøve sånn og sånn, som gjev resultat. Med det utgangspunktet gjev det meste resultat. Personar som aldri har brukt eit pre-wo-tilskot får det i nokre veker og resultat blir registrert. Kva skjer etter studien er ferdig?

Godt spørsmål, diagramet er jo en samle-review av all tilgjenglig forskning gjort innenfor dette feltet, og placebo er fortsatt et ubesvart kapittel, jeg er i oppgangsfase så jeg skal jammen meg handle inn tilskuddet imorgen da jeg ikke har tatt kosttilskudd på et par år, spørsmålet er hvor de ekstra kreftene kommer fra: kosten som nå gir meg overskudd eller tilskuddet itself?

 

Men igjen, oppfølgingstudier kan være dyre/vansklige å følge opp så det nærmeste vi kommer er prospektive kohort studier hvor man observerer, dette har selvsagt sine svakheter.

Er få langtidsstudier for effekten da dette som nevnt kan være svært vanskelig å gjennomføre og per dags dato ikke relevant for helseeffekten for friske individer da når jeg tenker meg om så har nye studier indikert at tilskuddet er trygt også over lengre tid.

 

Det pågår studier for personer med nyreskader og diabetes da vi konservativt ikke kan anbefale hverken et høyt inntak av proteiner eller kreatintilskudd fordi vi vet rett og slett ikke effekten av dette

 

Men jeg skal høre med Christine på skolen (Stipendiat på Olympiatoppen ernæring & kosthold når jeg får sjans så sender jeg deg en PM for å høre om hun kan mer angående dette feltet.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: For moro skyld så er det verdt å nevne at det er en del spennende hypoteser angående stiv muskulatur da man har sett de siste årene at når man tilfører laktat til en muskel så har det ikke bare en beskyttende effekt men det gir faktisk økt effekt til muskel, hva som gjør muskler stive skjer samtidig med økt mengde melkesyre men er altså ikke den som er synderen, og den mest aktuelle hypotesen per dags dato ser ut til å være organisk fosfat-avfall aka kreatinin. :)

Såååå ... Stive muskler => større ansamling kreatinin? Eller?

 

 

Jeg regner med at jeg er blant de 30%, for jeg går ikke opp i vekt eller blir merkbart sterkere med kreatin. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle fyllt opp lagrene mine, for jeg spiser ikke så mye kjøtt og bær. Så vidt jeg har lest i tråden er det 5 g kreatin per kg kjøtt.

Trodde ikke man ble direkte sterkere av kreatin? Er det ikke bare slik at man gjerne orker litt mer på trening og derfor blir sterkere over tid?

Lenke til kommentar

Fettløselige vitaminer ((vit A,E,D,K) har en høyere toksisk effekt enn vannløselige( B,C) vitaminer, enkelte B-vitaminer som f.ks B6 inngår i fett-metabolismen og kan ved klinisk bruk f.eks senke fettdepodene etc, B6 blir for øvrig syntensiert fra proteiner. Andre mineraler som er toxisk med store mengder kan være jern mens andre min/sporstoffer er ikke, tror jeg også bare linker deg oversikten fra legemiddelhåndboken som for øvrig får meg til å lure på hvorfor vi blir tvunget til å kjøpe alle disse dyre bøkene når alt er på nett for tiden: Anyway : http://legemiddelhan...egemidler/83810

Sweet, akkurat det jeg var ute etter. Takk igjen!

Lenke til kommentar

Såååå ... Stive muskler => større ansamling kreatinin? Eller?

Det er den mest aktuelle syndern ja, men vi vet det enda ikke, ved forbruk av kreatin i muskler over AT (anarob terskel) vil dette føre til økt melkesyre samtidig som kroppens kreatinlagre blir brutt ned/brukt opp og når fosfat hektes av (ADP <---> ATP) dannes biproduktet kreatinin som skilles ut i urea, det er dette det forskes på, om det viser seg å stemme derimot det får tiden vise, er bare den "hotteste" hypotesen for tiden.

 

Det eneste vi vet er at neste gang du ser på langrenn og enten din far/venn/kommentatoren på tv sier at "nå har han mye melkesyre, nå er han i ferd med å bli stiv" så kan du påpeke at det ikke er melkesyren/laktat som gjør musklene stive. :) Personlig er jeg sykt spent på hva fremtiden bringer på dette feltet.

 

Når jeg tenker meg om er det ganske så utrolig hvor fort ting blir svippet om; se bare på ultralyd og hjertets anatomi; ved hjelp av ultralyden så fant man ut at hjertet kontraherte på en helt annen måte enn tidligere antatt og litteraturen måtte jo skrives helt om og vi fikk et nytt begrep "ekkokardiografi" for å måle alt av hjertets metabolisme, dette skjedde selvsagt da tolkningen av de nye ultrasignalene ble radikalt bedre, og dette her er jo bare 5-6-7 år siden. Allikevel sto ikke dette i litteraturbøkene før njaa, nå nylig?

 

Trodde ikke man ble direkte sterkere av kreatin? Er det ikke bare slik at man gjerne orker litt mer på trening og derfor blir sterkere over tid?

Kreatinfosfat kan moderat øke lokalt ATP-lagring/resyntese som gjør at du har nok kraft for et ekstra løft eller to hvor aktivitet er under et minutt give or take.

 

Broseph: Værsegod. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor trener du? Har aldri sett det selv. Personlig synes jeg overstøtet er vanskeligere enn rykk. Det er jo nesten akkurat den samme bevegelsen som vendinga, bare litt forskjellige bredde på grepet og hvor du tar i mot stanga. Litt mer avhengig av å få stanga nøyaktig der du vil ha den. Uten tvil veldig teknisk!

Definer greit, da? Avhengig av hvor man er når man starter. Enkelte er jo veldig sterke fra naturens side. Det ligger vel uansett noen tusen timer bak et godt nivå. De som driver høyt har det jo som jobb. De timene av døgnet de ikke sover eller spiser går til enten trening, eller restitusjon (svømming, tøying, massasje, rulling, osv.).

Bli vant med frontbøy så kommer det seg fort! :)

 

Trener ikke i Trondheim iallefall.

 

Det er vel et fåtall som har det som jobb? Kan ikke tro at man tjener noe stort om man ikke er i nærheten av en OL-plass, og de er det ikke mange av. Hvis det er noen. Må være en fordel å være veldig myk tenker jeg, jeg merker jo selv at jeg f.eks hadde cleanet relativt mye om jeg bare var rask nok ned i squat. Så det er mest teknikken som bør være fokuset. Man drar jo opp endel kilo om man har market et par år.

 

Frontbøy tar jeg med jevne mellomrom.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Trener ikke i Trondheim iallefall.

 

Det er vel et fåtall som har det som jobb? Kan ikke tro at man tjener noe stort om man ikke er i nærheten av en OL-plass, og de er det ikke mange av. Hvis det er noen. Må være en fordel å være veldig myk tenker jeg, jeg merker jo selv at jeg f.eks hadde cleanet relativt mye om jeg bare var rask nok ned i squat. Så det er mest teknikken som bør være fokuset. Man drar jo opp endel kilo om man har market et par år.

 

Frontbøy tar jeg med jevne mellomrom.

Det er eliten, da. Også er det flere av de som konkurrerer på internasjonalt nivå, men ikke er gode nok for OL. Et par gutter under Glen Pendlay er jo på det nivået og de lever vel mye på sponsing og salg av utstyr for å få det til. I Russland er det jo noe statsstøtte og egne "camper" for uttøvere hvor de bor og trener.

Det er ikke bare en fordel, det er nødvendig. Du kommer deg ikke fort, effektivt eller i det hele tatt under stanga i rykk uten å ha tilstrekkelig mobilitet.

Det med å være rask under stanga handler kun om trening og nevromuskulær tilvenning. Det å fyre av riktig muskulatur til riktig tid. Mye teknikk i starten, ja. For det første fordi det er krevende løft, og for det andre dette med tilvenning før en kan laste på kilo. Det nytter ikke bare å dra masse i mark, en må være eksplosiv, fleksibel og ha bevegelsene innøvd i hodet og kropp. Det er, blant annet, derfor det ikke er så mange styrkeløftere som gjør det bra innenfor vektløfting. Det blir to forskjellige ting, selv om de begge løfter mange kilo.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du trent for å få det til Sir-Andy? :p

Trener selv mye pullups og har som mål å få til muscleup etterhvert.

Samme lurer jeg på, og dessuten, er det lov å "bruke beina"?

Trente en liten periode før sommeren for å få det til. Typ 1 dag i uka i noen få uker. Fikk det ikke til da, og hadde ikke prøvd på lenge før jeg tok det opp igjen nå, for et par uker siden. Klarte det vel etter 2-3 treninger.

 

Er vel ikke noen regel for hva som er lov eller ikke, men det skal sies at mine ikke er særlig strikte. Litt sving og litt sparking med bein i lufta. Satser på at de blir cleanere og cleanere etterhvert.

Lenke til kommentar

Kreatin viser seg å ha positiv effekt på hukommelsen også, så for eks NTNU har anbefalt tilskuddet i forbindelse med eksamen ol.

Så billig monohydrat er så er det ingen krise om man er non-responder.

Kreatin øker jo muskelens evne til å lagre glykogen og når 1g glykogen drar med seg 3-4g vann , så burde man merke vektøkningen.

Men det er snakk om kanskje 1 rep mer , om man er i kcal-overskudd.

Kanskje litt vrient å se om det "fungerer"

 

 

-----------------------------------------

For 47301 poster siden snakka vi om hvor mye vann man kan drikke før man dør.

Da skrev dere at dere drikker to liter pr dag osv, men jeg mente jeg kunne drikke 10-15L osv på treningsdager.

Testet nå ut dette igjen.

0700-1200 /2 shaker på 8+8 dl + brus og juice og kakao = 2,2L

Kampsport fra 1200-1800 med lengste pause på 3 min 1,5liter vann,1,5liter vann,1 shake 0,8L ,1,5liter vann , 1 shake på 0.8L = 6.1 L

1800-2200 saft, vann, shake = 1.8L

 

Totalt 10,1 liter. Siste dass kl 1200 og nå er klokka 04.30 , våknet av tørste og må ikke pisse 16 timer og 8 liter vann senere.

Tipper vann i store mengder ikke er farlig om man svetter tilsvarende.

Saltbalansen er nok på tryne.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...