Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreldre har et enormt stort ansvar med tanke på barn. Jeg har deltidsjobb på Kiwi og ser alle ungene som er innom midt i uka (og i helgene) for å kjøpe godis. De kjøper utrolig mye! Betaler med 200- og 500-lapper. Jeg hadde aldri tilgang til så store penger da jeg var 10-12 år gammel. Foreldre kjøper potetgull, brus, godis, pizza etc. og i tillegg får ungene femti kroner for å kjøpe godt for hver, det er helt ekstremt!

 

Ikke for å være generaliserende her, men overvektige med tykke barn kjøper som regel First Price brus og pottis, halvfabrikata og prosessert kjøtt. Jeg er ikke blind selv om jeg sitter der som en zombie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja... dei fleste veit jo ganske godt at "sunt mat" er frukt og grønt, fullkorna og kjøtt med lite feit (fisk/kylling).

Det trur eg til å med dei som sliter med mest overvekt er klar over.

Stor del av befolkningen i Norge tror "sunn mat" er frukt (masse carbs), juice (masse carbs), brød (masse carbs), ris (masse carbs) og poteter (gjett hva). Jeg kjenner godt utdannede mennesker som ikke aner hva proteiner og karbohydrater er, de har bare hørt at fett er usunt.

Problemet er maten som er veldig kcal rik, med mye feit og raske karbs.

 

Juice er jo sunt, om du setter det opp mot brus?

Frukt vs godteri?

Brødskiver vs fastfood?

Morsomt at du svarte på denne måten, fordi det er jo akkurat samme holdning til "sunnhet" du viser her som gjør at folk er mer overvektige, når det er de tingene de legger til for å være sunne som gjør at de tipper over dagsbehovet. Masse sukker går inn som eneste makro i jakten på noen kanskje ubetydelige mikronæringsstoffer.

 

Juice f,eks har mer vitaminer enn brus, men er høyere i kcal enn cola.

Brødskiver og frukt blir ikke magrere mat av at det fins enda verre alternativer!

Kvifor skal mat vere mager?! Folk spiste ris, poteter, korn i fleire hundre år og blei ikkje tjukke.

Det kom all "junk food" og du prøver å skylde på ris og pasta? Det er jo latterlig!

Ja, kanskje det er meir kcal i juice. Men greier du å "kjede-drikke" 3ltr men du spiler data? Dei greier folk fint med cola.

Det er ikkje brødskiver eller ris som er feil, men at folk evn. spiser dobbel så mye enn dei har behov for.

Eg blir aldri feit når eg spiser vanleg mat. Eg går faktisk ned i BF% når eg spiser normalt mat.

Når eg i USA med mye junk, så går eg mye opp i vekt. Sikkert fordi eg spiser ris 1 gong i uka når eg er der.

 

Kva med aktivitet? Kor ofte er unger ute og leiker med venner? For 50 år siden så var dei ute 24/7. Hadde ein lyst å prate med noen - ein måtte gå/sykle bort ditt. Det var ikkje nok å åpne FB.

 

Så ja, masse junk food, mindre aktivitet = fedme. Det er ikkje "ris" eller "brødskive" som er galt. Folk må ikkje leve kun på salat eller grønnsaker.

Korleis var norske matvaner for 40-50 år siden? Potet kvar dag var det vel. Grønnsaker? Ikkje så mye av. Brødskiver? Masse. Salat? Lite. Frukt (epler, plommer o.l.?) - mye av.

Men folk blei ikkje feite av eit eller anna grunn. Så det er nok ikkje frukt og potet som er feil.

Hvis folk spiser for mye, må de ha magrere mat. Vekta di driter i antioksidanter i juicen, kaloririk er kaloririk. Spise fjorten typer hvetemel og fruktose i løpet av dagen med null bevegelse gjør deg like tjukk som en fettrik kebab med null bevegelse. Jeg kan ikke se at jeg har antydet at det er pastaen sin skyld at folk er tjukke, poenget var heller at det folk tydeligvis tror er "sunn mat" er fullt av sukker og kalorier.

 

Kostholdet var ikke nødvendigvis bra for 50 år siden heller, men aktivitetsnivået var nok høyere :)

 

At du tror du ble tjukk i statene fordi du spiste for lite ris viser nøyaktig hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Det at folk tror at juice; som er en mer energitett-drikke enn sukkerholdig brus og personlig anbefaler det videre for normalbefolkningen sier dessverre hvor lite man når fram til mål-kilden det er understreket at juice kan fungere som en erstatning for de 2 porsjonene frukt daglig (hvor mye er f.eks en porsjon?) Av en eller annen grunn så tenker folk "vitC + juice = sunt = ubegrenset."

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

En porsjon frukt/grønnsak er vel definert som 100g.

Har vedlikehold på 2000kcal, ligger på 2300 ca. Har ikke gått opp noe i fettmasse av dette. Skal jeg fortsette å øke med 100-200kcal eller vil det strengt tatt være waste i og med at jeg tross alt øker godt i styrke slik jeg ligger nå?

Lenke til kommentar

En porsjon frukt/grønnsak er vel definert som 100g.

Har vedlikehold på 2000kcal, ligger på 2300 ca. Har ikke gått opp noe i fettmasse av dette. Skal jeg fortsette å øke med 100-200kcal eller vil det strengt tatt være waste i og med at jeg tross alt øker godt i styrke slik jeg ligger nå?

Får du gains uten fett? Hvorfor vil du endre på det? :p

 

Tja, du vil kanskje øke mer med høyere energiinntak.. Jeg er ikke kvalifisert til å svare på dette, men jeg tror ikke den økningen vil være særlig stor.

Lenke til kommentar

At du tror du ble tjukk i statene fordi du spiste for lite ris viser nøyaktig hva jeg mener.

Eg trur ikkje du tar poenget mitt og eg skal prøve å vere mindre sarkatisk.

 

Eg gjekk opp i vekt i USA fordi eg spiste for det mest junk-food, som er stappa med kcal.

Om eg spiste MEIR ris, utan å spise mindre junk, ville eg gått opp endå meir. Det er jo nokså logisk?

Men om eg faktisk hadde tid til å lage mat selv, 3 gonger pr dag alle dager i uka. Og spiste ris og pasta med kjøtt/kylling/grønnsaker, istedenfor kjøpe pizza/pølse på 7/11 te frokost, så ville eg ikkje lagt på meg. Sånn som eg gjer no.

Så ja, du kan jo faktisk seg, om eg hadde spist meir av pasta/ris/poteter, så ville ikkje eg gå opp i vekt.

 

Og eg trur at 99% av folket er fullt klar over det også, at det hjelper ikkje å spise pasta og ris i tillegg til det dei spiser fra før, for å slanke seg...

Lenke til kommentar

Håper det er isolater du bestiller.

Konsentrater er laget for matproduksjon hvor de skal gi stivelse og da er ikke bevaring av aminosyreprofilen tatt hensyn til. ( ikke få produksjonen over 75C som koster mye og krever flere ledd /maskiner i produksjonen) - noe ingen produsent vil gjøre med protein som er ment for matindustrien.

Dette blir da billig protein og de som selger kosttilskudd vil sansynlig vis velge en råvare med lav pris / høy fortjeneste og her betyr da lav pris en råvare som ikke har fullverdig aminosyreprofil.

 

Når man på toppen av dette printer råvareprofilen på bøtta så har man et 5x så dårlig produkt som man betaler for.

 

Tro iallefall ikke at et firma velger den råvaren som koster 40% mer som har full aminosyreprofil når ikke en kunde kommer til å merke dette og det blir 40% mindre fortjeneste.

 

Regner man ren protein pr gram pr krone da så hadde jeg valgt norge lett.

Men det føles jo billigere å betale mindre flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...