Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Hvorfor skal han bruke nedtrekk? For det første er negative reps minst like bra, hvis ikke bedre, for det andre trenger han ikke bruke nedtrekk.

 

2. Hvordan vet du hvor mye vekt som "skal holde" for han? Du vet ikke om han er en tynn spjæling på 40 kg eller et monster på 120 kg som ikke kan chins-teknikk fordi han ikke har trent det før.

 

1. Negative reps med feil teknikk er bedre, enn å ta mindre vekt å øve på teknikk?!

 

2. Eg husker eg var 40kg når eg gjekk i 5 klasse... det er vel 12 år eller noe sånt? Og då hadde eg BF på ca 10-12% vil eg tippe;)

Så 30kg burde vare realistisk for anyone til å øve på teknikk.

Ang 120kg, så er det kun feit i så fall? Tviler på at ein BB veit ikkje korleis han skal ta pull-ups?:) Og då spiler det lite rolle, kor mye feit ein har (om ein er 250kg). Då skal vel 30-50kg holde nokså greitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvorfor skal han bruke nedtrekk? For det første er negative reps minst like bra, hvis ikke bedre, for det andre trenger han ikke bruke nedtrekk.

 

2. Hvordan vet du hvor mye vekt som "skal holde" for han? Du vet ikke om han er en tynn spjæling på 40 kg eller et monster på 120 kg som ikke kan chins-teknikk fordi han ikke har trent det før.

 

1. Negative reps med feil teknikk er bedre, enn å ta mindre vekt å øve på teknikk?!

 

2. Eg husker eg var 40kg når eg gjekk i 5 klasse... det er vel 12 år eller noe sånt? Og då hadde eg BF på ca 10-12% vil eg tippe;)

Så 30kg burde vare realistisk for anyone til å øve på teknikk.

Ang 120kg, så er det kun feit i så fall? Tviler på at ein BB veit ikkje korleis han skal ta pull-ups?:) Og då spiler det lite rolle, kor mye feit ein har (om ein er 250kg). Då skal vel 30-50kg holde nokså greitt?

 

1. Det skal litt til å ha dårlig teknikk i negative reps i chins.

2. 40 kg på nedtrekk er ikke det samme som at du er 40 kg og tar pullups.

Og forresten, jeg tviler på du hadde 10% BF da du var 12. Det vil jeg se bilde av.

Nei, du trenger ikke være feit for å være 120 kg.

Jo, hvis du bare har trent SL5x5 med mark, knebøy, benk, skulderpress og roing, og har blitt enorm av det, så er det ikke sikkert du kan ta chins. For å kverulere litt.

 

Nei, 30-50kg er ikke nokså greit uansett hvor sterk du er.

 

 


 

Uansett er dette en teit diskusjon jeg ikke ønsker å ha i denne tråden, dersom du har mye mer å si kan vi ta det på PM.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er den eksentriske fasen den viktigste når man skal bygge masse...

 

Konsentrisk=styrken

Eksentrisk=størrelsen

 

Dette selvfølgelig i korrelasjon med repsantall, hastighet på bevegelse, ROM osv...

 

Hvordan i all verden kan man ha feil teknikk ved pull/chinups i den eksentriske fasen lurer nå jeg på... :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan man ha feil teknikk ved pull/chinups i den eksentriske fasen lurer nå jeg på... :ph34r:

 

 

Mhm, enig.. :!:

 

 

Men så skal det sies, han er ikke førstemann med lignende påstander i denne tråden.

Zlatan kunne vel funnet på å si noe lignende, bare på pur.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er redd for at biceps skal "gjøre alt arbeidet" i en hangup, jeg vet hvertfall godt at mine ikke curler 80 kg :p

Det er ikkje det det er snakk om heller. Du kan curle langt meir når armane er i posisjonen der augene er over stanga. Om du har fokus på å dra skuldrene ned vil du ta det meste av bevegelsen når du er kome så langt opp.

 

Du kan jo prøve å curle ståande med same vinkelen som armane er i under chins. Dette er same prinsippet som bruk av hjelp når du curler. Løftet er tyngst i botn og mange hjelper litt til med rygg/skuldre/bein i starten for å kunne løfte meir i det optimale bevegelsesområdet. Når du først er komen eit stykke opp blir løftet lettare og du kan difor og løfte meir.

 

Under chins så kan fort biceps bli den muskelen som først får nok. Om du lar vere å belaste biceps like mykje kan du kanskje få meir belastning på ryggen i form av fleire repetisjonar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på dette som en liten "poll". Inspirert av forrige ukes Golden Goal lurer jeg på hvem dere "er" når det kommer til trening?

 

- Rocky: Heller nedpå 3 rå egg hver morgen klokken 5 før du mørner noen skrotter i fryselagret til slakteren.

 

- Drago: Full kontroll, hvert gram du spiser loggføres, du løfter ikke en penn uten å måle mins to kroppsverdier.

 

Selv går jeg nok for Rocky-metoden. Det mest avanserte utstyret jeg har på trening er en MP3-spiller. Puls måler jeg på gammelmåten og korriger intervallene mine etter det, spiser kun naturlig og holder meg unna fancy kosttilskudd.

 

Trening føles alltid bedre dersom den kan beskrives med "dirt and grit"! :w00t:

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bytte ut pull ups med maskinøvelse, da jeg har forstått at pull ups og chins er veldig gode øvelser for rygg. Kan det være en idè å bruke vekthjelp for å få flere reps i begynnelsen? På chins/pullup apparatet er det en slags pute man kan ha leggene oppå som hjelp.

 

Sist trening var min første med pull ups, og jeg klarte 3-4 sammenhengende. Jeg føler kroppen beveget seg mye bakover på vei opp i pull upen.

Lenke til kommentar

Rocky metoden her!

 

Kjører heller på med 10% ekstra innsats for å oppnå samme resultat, bare jeg slipper å ha med meg penn og papir på trening og la papiret bestemme hvilke øvelser jeg skal ta.

 

Skal jeg opp eller ned i vekt, da kjenner jeg på kroppen omtrent hvordan jeg ligger ann kalorimessig og det funker bra for meg!

Lenke til kommentar

Verken eller.

 

Loggfører sjølvsagt treningane, har kontroll på proteininntaket og noko lunde kontroll på kaloriane, men ikkje noko ut over det. Går på trening, trener og går heim igjen.

 

Av tilskot er det kun proteinpulver og BCAA.

 

Du lukter russer, er du blond og 2 meter høy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...