Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/lats/chin-up/

 

Her ser du hvordan det skal gjøres. Er ikke så veldig mange måter å gjøre chins feil på som andre øvelser. Om du nettopp har begynt med det er det ikke rart om du kjenner det i brystet.

 

Hvorfor er det ikke rart at han kjenner det i brystet fordi han har nettopp begynt med det? Du ser jo like godt som meg på den nettsiden at chins ikke aktiverer brystmuskler.

Lenke til kommentar

Noen tilskudd gjør selfølgelig livet for en målbevist utøver enklere, men jeg kan ikke unngå å få bange anelser når jeg ser slike lineups. Vanlig mat er fremdeles bra saker selv om ordet "vanlig" er med :p

 

Ser mye mer ut enn det egentlig er. 3 av posene er proteinpulver, så er det noe vitamintilskudd og aminosyrer. Så har jeg nettopp kjøpt meg Jack3d og OxyElite Pro. Er ingenting som erstatter vanlig kosthold.

Lenke til kommentar

Jeg ser på treningssenteret at mange som løfter stanga i benkpress bøyer håndleddene så langt bak det lar seg gjøre. Kanskje stanga ligger for langt ut mot fingrene. Kan dette være skadelig?

 

Og hva er greia med å krølle seg som en banan og skyte magen opp i benkpress? Skal det gjøre løftet lettere?

Lenke til kommentar

Det med håndleddene gjør man som man vil med, det som føles best for seg selv. Men når det kommer til smal-benk burde man kjøre håndleddene bakover for og få albuene nærmere kroppen itillegg til at stangen ligger bedre som gjør det bedre og presse. På tunge løft burde man bruke håndleddstøtte for og støtte opp håndleddet slikk at de ikke detter for langt bakover, eller om man sliter med håndleddet.

 

Som nevnt har det og spenne seg opp mange fordeler. Og det er jo det som er riktig teknikk - ikke ligge som en ustødig pannekake og presse. Kortest mulig mellomrom mellom skuldrene og rumpa, men rumpa og skuldrene skal være nedi hele tiden!!! man får da: kortere løftebane, mindre belastning på skuldre, bedre aktivering av brystet, og når man ligger i svai er ryggen på det sterkeste. Største feilen folk gjør er og ikke spenne seg opp og holde spennet. Brystet opp og skuldrene å rumpa skal være nedi benken. Det er her folk drar på seg skader i skuldrene eller i ryggen. Folk som spretter stangen nedi brystet vil som oftest miste spennet som også kan føre til skader. ERGO: spenn deg opp, hold spennet og ha kontroll på vekta å løft tunge vekter!

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

@joakimz:

 

Jeg har hørt at man skal helst unngå håndleddsstøtte så langt det lar seg gjøre, for å unngå at dette blir ditt svakeste punkt, etc. Samt, jeg er enig i Kevlar sitt utsagn om å unngå knekk i håndleddet, uansett løft!

 

Har ingen kilder på dette akkurat nuh, er på jobb.

Lenke til kommentar

Så klart er ikke vits i bruke støtte med mindre man sliter med håndleddet, eller om det er snakk om tunge løft for og støtte opp. Men det første de sa når kom til Brumunddal atletklubb når jeg drev med smal benk var og ha en liten knekk i håndleddet for og få stangen nærmere kroppen (man ønsker og få størst mulig strekk i tricepsen her) og en liten knekk gjør det bedre og presse og få de nærmere. Når det kommer til vanlig så gjør man det man trives med, så lenge det ikke fører til skade. var mye mer de sa også, men disse kara kan og benke så velger og stole på de. :)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

http://stronglifts.com/how-you-can-avoid-wrist-pain-from-the-bench-press/

 

Siden jeg ikke ga noen bedre kilder enn "jeg sier at det er dårlig å bøye håndledd" tidligere :)

 

Det er ikke utenkelig at de som er drøye på benkpress mener du kan tjene et par kilo på å få med ekstra stretch i håndleddet, og at de har rett i det, men det er ikke noe jeg personlig ville trent fast med.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

 

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/lats/chin-up/

 

Her ser du hvordan det skal gjøres. Er ikke så veldig mange måter å gjøre chins feil på som andre øvelser. Om du nettopp har begynt med det er det ikke rart om du kjenner det i brystet.

 

Hvorfor er det ikke rart at han kjenner det i brystet fordi han har nettopp begynt med det? Du ser jo like godt som meg på den nettsiden at chins ikke aktiverer brystmuskler.

Det står heller ikke at man aktiverer magemusklene. Når jeg tar nok pull ups uten vektbelte kjennes det ut som noen har kjørt over magen min med en lastebil dagen etter. Man må bruke kjernen for å stabilisere kroppen for ikke å gynge frem og tilbake.

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kjenner det også i bryst når jeg tar pull ups. Jeg kjenner det ikke om jeg har trent mye en periode. Har jeg derimot nettopp tatt en lang pause, merker jeg det også i brystmusklene om jeg tar en økt med mye pull ups. Jeg blir mer støl og kjenner mer hvilke muskler jeg har brukt om det er lenge siden jeg har trent / aldri trent før.

 

Jeg vet ikke hvordan brystmusklene blir brukt, om de har en birolle i stabiliseringsprosessen eller om de brukes ørlite grann i oppløftingsfasen eller når du slipper deg ned. Jeg vet bare at de blir brukt littegranne, og det er lett å kjenne om det er lenge siden man har trent / ikke har trent før.

Lenke til kommentar

"Han synes myndighetene burde gjøre mer for å hindre overvekt i befolkningen.

 

- Sunne matvarer burde vært langt billigere. Da ville de vært et enklere valg, sier han."

 

For noe bullshit. Han har vel sett på dokumentarer i USA om kids som blir feite i ghettoen. Norge er et av de landene der det virkelig er billigere å kjøpe kylling & ris på Rimi enn en meny på mcdonalds.

Lenke til kommentar

"Han synes myndighetene burde gjøre mer for å hindre overvekt i befolkningen.

 

- Sunne matvarer burde vært langt billigere. Da ville de vært et enklere valg, sier han."

 

For noe bullshit. Han har vel sett på dokumentarer i USA om kids som blir feite i ghettoen. Norge er et av de landene der det virkelig er billigere å kjøpe kylling & ris på Rimi enn en meny på mcdonalds.

 

Greit nok det, men hadde ikke klaget hvis kylling og ris ble enda noen hakk billigere enn en grandis. Hva er så negativt med å innføre noe slikt?

Lenke til kommentar

Ja, men det er det ikke i Norge, Skjønner fint at det ikke er greit å være så stor og at det er komplekser og depresjoner i mente, men han lurer seg selv om han tror sunne valg ikke er lette i landet vårt (valget "vil du dø av hjerteinfarkt før du er 30" burde også være ganske lett)

 

Det er ikke noe negativt med å sette ned prisen på sunne matvarer, men det er jo ikke poenget i det hele tatt, poenget er ansvarsfraskrivelse i form av "jeg kjøper usunn mat fordi sunn mat ikke er ENDA billigere enn drittmaten" noe som er 100% tull. I prosent av inntekten vår bruker vi minst penger i verden på mat.

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...