Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er man stuck på 70 kg synes jeg ikke man behøver å bytte program like ofte som man dusjer.

Man kan jo trene RYP grunnprogram til 95 kg.

 

Det er isåfall for å lure seg selv eller så det blir gøy på trening igjen.

Nye øvelser, nye teknikker, totalen blir vel dårligere totalt.

 

Husk at det blir kjemper som er sterkere en alle oss tilsammen som kun trener benk, mark og bøy år etter år.

På et 5x5 har man skulder og roing også.

 

Symmetri osv, legge inn ekstra øvelse osv driter man i på 70 kg med mindre det er et svakt ledd som holder igjen i en baseøvelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg hjemme etter min først, ordentlige økt med RYP. Var morro, og er skikkelig sliten i armene og lårene. (La til knebøy på programmet).

Merker at jeg er veldig svak når det gjelder benkpress. De andre øvelsene går veldig fint. Blir nok til at jeg fortsetter en stund med dette. Oversiktlig og program som er lett å utføre. Ikke tar det lang tid heller. Brukte vel akkurat en time.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Eg synest du går for langt ned, noko som resulterer i at du mister spennet i korsryggen.

 

ingenting som heter å gå for langt ned..

 

jo lenger ned du kommer jo bedre aktivering av muskelen..

 

du gjør det bra, ut med rompa, frem med brystet og vinkle armene fremover, veldig bra.

 

men du bør prøve å legge stanga littegrann lengre bakover, ikke helt oppå nakken, da vipper man bare fortere frempå. og løft hodet opp, lurt å feste blikket på noe som igjen holder hodet opp under løfta.

 

og pass på å holde trykket så spennet holder seg.. masse luft inn, og ikke ut igjen før løftet nærmer eg ferdig.

 

finns masse fine videoer på youtube som går mye på teknikk.. om du søker innenfor styrkeløft så er det en gruppe som har stor fokus på riktig teknikk..

Lenke til kommentar

Ka dokk tru?

Ser ut som om du prøver å fusjonere power løfting og olympisk løfting. En blanding er ikke alltid like heldig. Gå fullt ut med en av de! Hvem du velger er opp til deg.

 

Nå husker jeg ikke sist jeg spurte, men spør igjen, jeg. Hvor mye melk pleier dere bruke til hvert scoop/ 30g protein?

Jeg bruker 2 dl per 30g. Er det mye/ lite?

 

 

Edit: til smaken, altså. Proteinet går ned uansett..

Jeg bruker 1dl per 10g.

 

ingenting som heter å gå for langt ned..

Jo.

 

Når det kommer til knebøy-teknikk, så pleier jeg å gå ned så låret er sånn ca. parallelt med gulvet. Er det en fornuftig teknikk? Spurte den ene PT'en der, og han mente det så bra ut. Nå løftet jeg ikke mer en 35 kg, men.

Grei dybde det. Forutsatt at du ikke har noen problemer med det, så klart.

Lenke til kommentar

Når det kommer til knebøy-teknikk, så pleier jeg å gå ned så låret er sånn ca. parallelt med gulvet. Er det en fornuftig teknikk? Spurte den ene PT'en der, og han mente det så bra ut. Nå løftet jeg ikke mer en 35 kg, men.

 

 

edit: er ikke nødvendigvis hvor langt ned du setter deg som sier noe om teknikken, men hvordan du forbereder kroppen på løftet.

 

man kan sammenligne knebøy med biceps..

 

parallellt med gulvet er vel ca 90 grader?

 

kjører du bicepscurl til 90 grader=? tviler på det..

mange mener 90 grader er riktig, men man får en bedre trening og aktivering av muskelen av å kjøre så langt ned man kommer..

 

men må jo regne med PT vet hva han prater om, så sikkert greit det da :thumbup:

 

man løfter ikke like mye selvfølgelig med å gå "ass to the grass".

som man gjør om man kjører kortere ned.

 

men trener man får at det skal se kult ut for andre som ser på, eller for å bedre egen styrke og muskulatur..

 

ser fryktelig mange som kjører for tungt som igjen fører til dårlig teknikk, og igjen øker sjangsene mye for skader..

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Finnes det noen måte å få større armer og håndledd? Tenker da fra håndledd til albue? Kan vel helt ærlig si at jeg har håndledd som en 12 år gammel jente i tillegg til tynne fingre, og en liten hånd. Vil gjerne gjøre noe med det. Har vel kanskje noe med at jeg veier usle 56 kilo. Er ca. 171 cm høy. Har ikke spiseproblemer eller lignende, men har alltid vært lav, og veid lite.

Trener derfor også med 12 repetisjoner for muskelvekst.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Øvelser som trener underarmer (som er egentlig det du spør etter, slik jeg tolker det) er alle øvelser som trener biceps (markløft, chin-ups, biceps curl osv).

 

I tillegg kan man trene isolerende øvelser som fokuserer spesielt på underarmer. Da kan man f.eks ta hammer curls, eller "omvent" biceps curl (håndflatene vendt bort fra deg), wrist curls (

).

 

Øvelser som trener grepstyrke hjelper også for underarmer. Da kan man f.eks kjøpe/låne Captains of Crush eller lignende ting, eller trene grepstyrke ved å sette opp en olympiastang med masse vekter i en power rack, for så å holde stanga så lenge man klarer (helst rundt 30 sek, juster vekter slik at du klarer ca. det).

 

Håper det hjalp ;).

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Når det kommer til knebøy-teknikk, så pleier jeg å gå ned så låret er sånn ca. parallelt med gulvet. Er det en fornuftig teknikk? Spurte den ene PT'en der, og han mente det så bra ut. Nå løftet jeg ikke mer en 35 kg, men.

 

Ikke stopp over det iallfall. Kan godt gå rett under.

Er oversiden av låret eller undersiden av låret parallelt?

Lenke til kommentar

Må nesten ta en tur på treningssentert for å finne det ut. Har ikke noen stang eller manualer her, så blir litt "Ehhm.. Tror jeg går så langt ned, eller?".

 

Hva er mest "fornuftig" å ha parallelt med gulvet? Oversiden eller undersiden?

 

Det er oversiden vi ser på. Film deg selv neste gang du er på senteret, og legg ut her, så skal vi se på teknikken din.

Lenke til kommentar

Min enkle anbefaling er å gå så dypt at du VET at du er dypt nok. Man tror ofte man er under 90, men så er man ikke det. For å gjøre det enkelt å greit så bare bøyer du til du tror du er under 90 grader, så litt til :).

Takker for et godt tips. Er ikke et speil hvor stanga befinner seg, så har egentlig ikke fått sett om jeg er i 90 grader. Er godt mulig jeg ikke er i en så parallel posisjon som jeg selv tror.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...