Gå til innhold

Half-Life: La oss oppfriske HL-historien mens vi venter...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er spennende er som sagt, hvem er G-Man? Er han din fiende eller venn? Hvorfor hindrer han Corporal Shepards? Hvorfor tester han Gordon?

 

Siden G-man liker folk som kan overleve tross alle odds (slik som han selv) så vil jeg tro at han er mer venn enn fiende. Men det er vel sine egne interesser som han er ute etter (hva de enn er).

 

Det er mulig G-man stopper Sheppard pga. han ikke ville at han skulle blande seg med hva Gordon gjorde og derfor ødelegge en eller annen plan

Det som også er interessant er hva som har skjedd de årene mellom Half-Life og Half-Life 2. Har Gordon "sovet" disse årene, før han blir plassert på toget til City 17 for å fullføre jobben han fikk av G-Man? Men det betyr isåfall at G-Man visste hva som ville skje i fremtiden. Han visste at Combine, antakeligvis, ville ta over jorden. Og var det derfor Gordon ble testet, fordi G-Man jobber for noen som skal velte den/de nye herskerene

Det er veldig sannsynlig. Siden G-man sier: "Rise and shine Mr. Freeman, rise and shine... Not that I will imply that you have been sleeping on the job. Nobody is more deserving of a rest than you..." (noe i den retningen).

 

Det virker som G-man "lagrer" Gordon slik at han kan bringe han tilbake dersom han trenger han. Kanskje også for å beskytte han mot The Combine (som du nevner).

. Og Combine invaderte sansynligvis jorden fordi han så at mennesket klarte å ta over Xen. Da var mennesket tydeligvis en trussel combine ikke kunne overse...

 

Dette er bare spekulasjoner, men det er artig å spekulere.

Det er en stor sannsynlighet. The Combine hadde mest sannsynlig Xen under sin kontroll, men hadde Nihilanth til å passe på. Siden da han "feilet" så måtte The Combine blande seg inn.

 

 

Men hvordan kom The Combine seg til jorden? Dr. Kleiner fikk reversert "resonan cascade" og stoppet det. Har The Combine lignende teleporteringsmuligheter slik som Black Mesa eksperimenterte med? Eller har de fått de fra øverste hold fra jorden? Mange spørsmål, håper de blir besvart om 5 dager :)

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Mange spørsmål, håper de blir besvart om 5 dager :)

Jeg har en liten følelse på at vi vil sitte med enda flere spørsmål når vi har fullført Half-Life 2. Likevel håper jeg at vi får løst noen av de mange mysteriene vi har fra 1'ern.

 

Som du sier er det godt mulig at Combine har samarbeidet med noen mennesker fra øverste hold før invasjonen. Men hvem ville tjene på en invasjon av Combine?

 

Hvis man tar en kikk på "Trainstation" videoen ser man Dr. Breen drive propaganda for City 17, men spørsmålet er jo om han er en nikkedukke, eller en person som faktisk har innflytelse. Og et annet mysterie er jo hvem egentlig Combine-soldatene er? Hva skjuler seg bak gassmaskene?

 

Jeg gleder meg utrolig til fortsettelsen av dette eventyret. Ikke bare pga fysikken, grafikken og all action'en vi antakeligvis kommer til å få, det er bare en god bonus. Men først og fremst fordi historien er så fengende.

Endret av Campari
Lenke til kommentar

Litt interesang lesning fra www.planethalflife.com

 

Deep in the bowels of the Black Mesa Research Labs, a decommisioned missile base, a top secret project is underway. Information about the project is strictly on a "need-to-know" basis, and as a low level research associate you (Gordon Freeman) "need to know" very little. Each morning you ride the train to work from the employee dorms, you put on your environmental protection suit, you enter the test chamber, and you run stress tests on whatever odd devices have been delivered from some other nameless part of the Black Mesa compound.

 

But this morning is different. This morning, your test lab is suddenly the most important place on Earth-because something is going seriously wrong. Maybe it's sabotage-maybe it's an accident. Whatever the reason, reality is getting all bent out of shape. One minute you're doing your job, pressing buttons. The next thing you know, you're staring into an alien world. Something huge with too many arms is taking a bite out of your partner's face. An explosion of unearthly light....then darkness.

 

Disaster. Sirens wailing. People screaming. And everywhere you turn, people are dying--being eaten. Monsters are everywhere. Monsters--there's no better word for them. You head fro the surface, to get the hell away from ground zero, but the usual routes are unpassable--damaged by the disaster, infested with headcrabs and houndeyes and increasingly larger and hungrier creatures. Madness is the order of the day. You enlist the help of traumatized scientists and trigger-happy guards to get through high security zones, sneaking and fighting your way through riuned missle silos and Cold War cafeterias, through darkened air ducts and subterranean railways where you must ride a missle transport sled straight into the jaws of slavering nightmare. When you finally come in sight of the surface, you realize the aliens aren't your only enemies--for now the government forces have arrived with heavy-weapons goons, squadrons of ruthless containment troops, and stealthy assassin gals. Their orders seem to be that when it comes to Black Mesa labs, nothing must get out alive....and especially not you, the guy who made it all go bad. So much for the cavalry.

 

When your own species turns against you, where do you turn? You've uprooted a bunch of nasty government secrets. You've found a portal to another world, and an alien light comes shining through. Can it get any worse over there? Some things you just have to see for yourself.

 

You've uprooted a bunch of nasty government secrets.

 

Den frasen får meg til å tenke at G-man er sendt fra staten for å sikre at Gordon ikke rota det fullstendig til.

 

Marine soldatene får en også til å tenke at Gordon er eneste (tror de) levende fra ulykken, og vil derfor stoppe han

 

Helt i sluten sier G-man at de har tatt alle våpnene hans, for de var alle sammen statens eiendom. Dette kan bety at staten vet mer enn de sier, og at de kanskje er på samme side (i alle fall noen) som Combine, og det er derfor Gordon blir satt i dvale, for å ikke komme til hinder for det arbeidet som nå skal skje.

 

Håper der kommer en del svar på mange spørsmål i Half-life 2, men kan garantere at vi har denne diskusjonen lenge, helt til det kommer en stor bok som heter "Half-life the story (full)"

Lenke til kommentar

Ja, gleder meg til den boka! :D Får aldri helt med meg storyen i Half-Life. Alle på forumet har forskjelling mening om alt, og jeg går i surr. Jeg laget en gang en annen tråd om hvem G-Man var, og så fikk jeg for eksempel i svar at han var fyren som plantet den greia som Gordon dytta opp i eksprimentet der. Fordi kapittelet her Anomalous Materials, og det betydde ukjent materiale. Men så har jeg merket at professorene sier at "They want you in the anomalous materials lab!". Altså er det et navn på den labben, noe som fører til at det ikke kan ha noe med ordet "unormal" å gjøre. Håper den boka kommer!

Lenke til kommentar
Men det finnes jo romvesner før Gordon dytter eksemplaret inni portalen.

Når man går rundt på Black Mesa finner man jo rom med romvesner i som forskeren forsker på før Gordon gjør de greiene.

Det er IKKE noen alien FØR gordon dytter den dritten inn, og dimensjonen åpner seg.

Jeg tror der er :) Når en ser på laberatoriene så virker det som om forskningen på disse organismene har pågått en god stund. Aliens i bur blandt annet.

 

Det er mange forskjellige syn på hva som har skjedd, og hva som kommer til å skje. Dette er noe av det jeg synes er så bra. Det er ikke en rett-frem historie, men en litt uklar en, en som gjør at spilleren vil vite mer.

Lenke til kommentar

The G-man e sikkert en eller anna genmodifisert dritt! D som har god hukommelse husker vel at The G-man er en person som jobber for "Earths safety". Det forklarer d meste ikkje sant!

 

Gordon Freeman blir sendt til Black mesa for å gjennomføre et forsknings prosjekt som plutselig går galt... Helvete er løs!

 

edit: hehe glemte litt. Det er slett ikkje en grå og trist rett fram historie som du vet nøyaktig hva som skjer i neste øyeblikk.

Endret av jalla`n
Lenke til kommentar
Men det finnes jo romvesner før Gordon dytter eksemplaret inni portalen.

Når man går rundt på Black Mesa finner man jo rom med romvesner i som forskeren forsker på før Gordon gjør de greiene.

Det er IKKE noen alien FØR gordon dytter den dritten inn, og dimensjonen åpner seg.

Jeg tror der er :) Når en ser på laberatoriene så virker det som om forskningen på disse organismene har pågått en god stund. Aliens i bur blandt annet.

 

Det er mange forskjellige syn på hva som har skjedd, og hva som kommer til å skje. Dette er noe av det jeg synes er så bra. Det er ikke en rett-frem historie, men en litt uklar en, en som gjør at spilleren vil vite mer.

Er det ikke bevist at forskere har vært på Xen allerede før ulykken inntreffer? Dessuten er det jo flere steder du ser aliens i bur og bak glassmontre, det er veldig tvilsom at man i all kaoset og stresset plutselig har startet å samle på monstre. Førsteprioritet var å komme seg ut av basen....

Lenke til kommentar
Men det finnes jo romvesner før Gordon dytter eksemplaret inni portalen.

Når man går rundt på Black Mesa finner man jo rom med romvesner i som forskeren forsker på før Gordon gjør de greiene.

Det er IKKE noen alien FØR gordon dytter den dritten inn, og dimensjonen åpner seg.

Jo, det er det - i et par sånne digre glasrør-dingser langs noken av veggane.

Dei har forska på dette i lengre tid, men når dei då skal bruke dette "finest example" til å opne portalen, mister dei kontrollen og alt går galt, og Xen-monster får muligheten til å spawne kor som helst, når som helst.

Lenke til kommentar
. Fordi kapittelet her Anomalous Materials, og det betydde ukjent materiale. Men så har jeg merket at professorene sier at "They want you in the anomalous materials lab!". Altså er det et navn på den labben, noe som fører til at det ikke kan ha noe med ordet "unormal" å gjøre.

Anomalous Materials står for Avvikende Materiale.

 

Er det ikke bevist at forskere har vært på Xen allerede før ulykken inntreffer? Dessuten er det jo flere steder du ser aliens i bur og bak glassmontre, det er veldig tvilsom at man i all kaoset og stresset plutselig har startet å samle på monstre. Førsteprioritet var å komme seg ut av basen....

Forskerene har vært på Xen tidligere under tidligere eksperiementer. De har samlet diverse prøver (inkludert dyr). Som jeg har skrevet tidligere så finner forskerene ut at Xen kan brukes som en mellomstasjon for teleporteringen.

Lenke til kommentar
. Fordi kapittelet her Anomalous Materials, og det betydde ukjent materiale. Men så har jeg merket at professorene sier at "They want you in the anomalous materials lab!". Altså er det et navn på den labben, noe som fører til at det ikke kan ha noe med ordet "unormal" å gjøre.

Anomalous Materials står for Avvikende Materiale.

 

Er det ikke bevist at forskere har vært på Xen allerede før ulykken inntreffer? Dessuten er det jo flere steder du ser aliens i bur og bak glassmontre, det er veldig tvilsom at man i all kaoset og stresset plutselig har startet å samle på monstre. Førsteprioritet var å komme seg ut av basen....

Forskerene har vært på Xen tidligere under tidligere eksperiementer. De har samlet diverse prøver (inkludert dyr). Som jeg har skrevet tidligere så finner forskerene ut at Xen kan brukes som en mellomstasjon for teleporteringen.

Hvor har du det ifra at det er en mellomstasjon egentlig? Tviler ikke på det, men har ikke fått det med meg :)

Lenke til kommentar

Kremt...

 

 

For å få en ting klart, eksperimentet ble ikke sabotert av noen. Prøven som ble sendt inn i strålen er hentet fra Xen som BMRF har hatt tilgang til i lengre tid. Dette kan du se når du kommer til Xen og finner forskere i HEV drakter (lik den Gordon bruker) og utstyr står stilt opp på diverse plasser.

 

I Opposing force finner du store rom som er skapt for å lage et miljø så likt som Xen som mulig. Deriblant planter, dyr, osv.

 

Grunnen til at soldatene er etter Gordon er fordi han sto oppført som den som hadde ansvaret\jobbet med testen. De spekulerer om det kan være sabotasje, og først og fremst etter at du har skutt soldater vil de drepe deg. +Han vet det som har hendt på BMRF og bør defor likvideres som resten av forskerne.

 

Etter en tid så må soldatene trekke seg tilbake ettersom de ikke klarer å ta aliensene. Og black ops blir sendt inn (Opposing force,) deres oppgave er å plante en atombombe, noe de klarer, men du (Adrian Sheppard) desarmerer den. Etter at du har forlatt den kan du se gjennom pansret vindu at G-Man setter den på igjen. Ergo, hans oppgave er å forsikre seg om at BMRF-problemet "forsvinner", han er sendt av staten. Om han driver sitt eget oppleg senere er godt mulig, siden USA muligens er ødelagt i HL2. (BMRF ligger i New-Mexico)

 

Gordon blir ikke testet av G-Man i HL, men observert ettersom han overlever det meste. I Opposing force blir du derimot testet. G-man åpner en dør for deg, slik du slipper bort fra syre. Men han stenger igjen døren ide soldatene trekker seg ut.(Altså, han holder Sheppard inne, men i live.)

 

Du må se spillende i sammenheng for å forså hele historien.

 

-STill flere spørsmål, elsker dette :D

Lenke til kommentar
Hvor har du det ifra at det er en mellomstasjon egentlig? Tviler ikke på det, men har ikke fått det med meg :)

The scientist personnel in Black Mesa was experimenting with teleportation technology. The Borderworld, which we refer to as 'Xen', was discovered by accident. In order for a teleportation event to take place, Xen was used as a relay. Several survey teams were sent to this Borderworld to gather specimens to be tested upon back in the facility.
Lenke til kommentar

Hele grunnen til at BMRF er interessert i teleport, er fordi de vil bruke det i krigføring på jorden. Hele poenget bak BMRF er teknologi innen krigføring. Men de driver også forskning på Xen, seff.

 

EDIT: De kordinerer fra Xen for å peke ut plasser på jorden.

 

Still meg spørsmål, vil skrive !! :D

Endret av co2
Lenke til kommentar
Om han driver sitt eget oppleg senere er godt mulig, siden USA muligens er ødelagt i HL2. (BMRF ligger i New-Mexico)

Det er en liten mulighet for at USA er ødelagt ja. Men det var jo bare en atombombe. Siden invasjonen fra Nihilanth startet i New Mexico, USA så er det kanskje sannsynlig at The Combine også startet sin der. Kanskje de også har hovedbasen sin der.. Siden HL2 tar sted i Øst-Europa så kan det tyde på det. Kanskje opprøret sprer seg fra City 17 til de nærliggende byene og etterhvert så har menneskene Europa i sine hender. Kanskje lite sannsylig men :)

-STill flere spørsmål, elsker dette  :D

:wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...