Gå til innhold

Half-Life: La oss oppfriske HL-historien mens vi venter...


Anbefalte innlegg

Jeg vet at finnes noen her inne som er særdeles bevandret i HL-historien. Kunne vært moro hvis vi kunne oppfriske litt slik at vi er rustet før vi begynner.

Siden HL2 kommer til å avsløre interssante saker om bl.a G-Man, må noen kanskje minnes på hvem G-Man egentlig er.

 

Det finnes endel tråder om dette, men det kunne vært fint å samle infoen ett sted.

 

Så....hvem er G-Man?, og hva handler alt egentlig om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, hvor skal man starte... :D

 

Mange spekulerer om at G-man står for Gouvernment Man (det er vel da han mest sannsynlig er). Han er vel mannen som "pulls the strings" for å si det sånn.

 

Sånn grovt fortalt så handler Half Life om at Gordon Freeman blir ansatt for å være med på et eksperiment hos Black Mesa Researchfacility i New Mexico. Alt utstyr er satt til maks ytelse (noe også over). Dette er det visstnok "Administratoren" som sørger for. Vel Gordon Freeman får skal da sette i gang eksperimentet med å slenge inn et materiale fra ukjent opprinnelse (jeg vet iallefall ikke) inn i en slags portalmaskin. Siden det da er det reneste eksemplaret de har brukt til nå, så skjer det (ikke så uventet) en ulykke og portalen til Xen åpner seg.

 

Gordon må da prøve å komme seg opp til overflaten for å hente hjelp osv. Men de som har spilt det vet jo at det ikke blir så lett som det kanskje høres ut. :)

 

Vel jeg kan gå litt dypere enn dette og, men det får vi ta etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Men har G-man noe med disse underlige skapningene fra en annen dimensjon å gjøre? Har han noen hensikt med å bringe dem frem, eller visste han selv ikke noe om denne dimensjonen? På slutten av HL er det jo fremstilt som at disse monstrene er G-mans hær.

Eller er det bare en rik manns interesse av å kunne fremstille noe helt spektakulært, som en fremmed rase, noe som igjen ender i ukontrollerte ulykker. (Alien-filmene, Resident Evil osvosvosvosv...)

 

 

Det jeg syns er underligere er alle disse klonede vaktmenenne, politi, forskere osv. :p

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Men har G-man noe med disse underlige skapningene fra en annen dimensjon å gjøre? Har han noen hensikt med å bringe dem frem, eller visste han selv ikke noe om denne dimensjonen? På slutten av HL er det jo fremstilt som at disse monstrene er G-mans hær.

Eller er det bare en rik manns interesse av å kunne fremstille noe helt spektakulært, som en fremmed rase, noe som igjen ender i ukontrollerte ulykker. (Alien-filmene, Resident Evil osvosvosvosv...)

 

 

Det jeg syns er underligere er alle disse klonede vaktmenenne, politi, forskere osv.  :p

Det er vel akkurat dett som vi mest sannsynligvis får vite mer om i HL2. Men for å spekulere litt så ligger det vel noe i fasaden som vi ikke fikk med oss i orginalen. G-man har vel på et tidspunkt blitt kontaktet av Administratoren, Nihilanth (siste bossen) eller en ukjent leder. Det var kanskje G-man oppgave å overvåke situasjonen og i prosessen kommer han over Gordon Freeman som dukker opp under viktige situasjoner. Det kan nesten virke som om han tester deg.

 

Det at G-Man har kontroll over teleporteringen er en liten tankevekker. Black Mesa driver jo med eksperimentel teleportering. Og de brukte Xen som en "mellomstasjon" for å gjøre det lettere. Så hvordan G-man har fått tak i en fullt funksjonell teleportering vet jeg ikke.

 

edit: fikset navnet på Nihilanth

Endret av TCi
Lenke til kommentar
G-man snakker jo ganske rart, så han er sikkert ikke et menneske, men en stygg alien med fin dress og stresskoffert.

Eller noe à la The Arcitecht i Matrix.

 

Ergo, ERGO, therefore, ergo!

Hadde vært morsomt.

 

Eller kanskje G-man er faren til Gordon? Isåfall faller min respekt for HL ganske kjapt. Eller kanskje han er selve Satan, og vi får en rip-off Doom-sisteboss.

 

Eller masse annet! Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Half-Life 2 gir oss ikke slutten på historien.

Glemte å svare på den posten angående at de hadde alien før ulykken. :)

 

Det kommer av at de oppdaget Xen tidligere og tok prøver osv fra plassen. Som hell i uhell så ble Xen brukt som en mellomstasjon for teleporteringen. I Blue Shift så må du aktivere kalibreringen til en stasjon på Xen for å få teleportert tilbake til Jorden.

 

Men det gjør Half-Life 3? 

 

Om 15 år da, vel og merke.

Det er litt feil. Half Life 3 vil ha en kortere utviklingsperiode enn Half Life 2 pga at de bare trenger å modifisere Source. Så en 2-3års periode er ikke så usannsynlig.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Hva med å gjette G-man's egentlige navn? Jeg tipper G-man egentlig heter Hildebart Silkeputer og jobber som førsteonkel ved Oslo Politikammer.

 

 

G-man snakker jo ganske rart, så han er sikkert ikke et menneske, men en stygg alien med fin dress og stresskoffert.

Der var et navn fra KLM-fortiden min :-)

 

Jeg ser på meg selv som Anathon Gåbortbukser.

 

Men tilbake til saken.

Mye interessant her. Kan virke som om at vAlve har klart å skape skikkelig univers av mysterier og gåter. Tror egentlig at de selv heller ikke vet hvordan ting ender. Veien blir vel til mens man går. Er det slik syntes jeg at det blir mer interessant.

Lenke til kommentar

Half-Life's historie... hvor skal man begynne? ;)

 

Mange vil hevde den er enkel og uoriginal. Jeg synes den er fascinerende og gripende. Gordon Freeman, en "ung jypling", har fått seg jobb på Black Mesa gjennom Dr Kleiner (?). Tydeligvis vil noen at ekseprimentet skal gå galt, og det gjør det. Det som er spennende er som sagt, hvem er G-Man? Er han din fiende eller venn? Hvorfor hindrer han Corporal Shepards? Hvorfor tester han Gordon?

 

Det som også er interessant er hva som har skjedd de årene mellom Half-Life og Half-Life 2. Har Gordon "sovet" disse årene, før han blir plassert på toget til City 17 for å fullføre jobben han fikk av G-Man? Men det betyr isåfall at G-Man visste hva som ville skje i fremtiden. Han visste at Combine, antakeligvis, ville ta over jorden. Og var det derfor Gordon ble testet, fordi G-Man jobber for noen som skal velte den/de nye herskerene. Og Combine invaderte sansynligvis jorden fordi han så at mennesket klarte å ta over Xen. Da var mennesket tydeligvis en trussel combine ikke kunne overse...

 

Dette er bare spekulasjoner, men det er artig å spekulere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...