Gå til innhold

Ødelagt agp port?


Plukk

Anbefalte innlegg

Jeg har fått problemer med (trolig) AGP-porten på mitt hovedkort. Lurte på om noen har noen vettuge forslag for hvordan å teste dette. Nedenfor følger en beskrivelse av hva jeg har gjort og hva som har skjedd. Spec i profil.

 

Jeg mottok for noen dager siden min nye CPU-vifte, som jeg monterte på min swiftech kjøler. Da jeg skulle starte opp fikk jeg ikke skjermbilde, men jeg hører likevel at alt spinner opp slik det normalt gjør. Trolig kommer jeg frem til innloggingen til windows.

Jeg har opplevd at jeg mangler skjermbilde før, da har jeg sjekket skjermkortet og sørget for at det sitter skikkelig i agp-porten. Dette har virket før, så jeg anså det som en bagatell. Prøvde å ta ut skjermkortet og putte det i på ny, uten hell. Dette ble prøvd maange ganger, da dette har løst liknende problem for meg før.

Så prøvde jeg å bytte skjerm, og tilhørende kabler. Da dette heller ikke løste problemet forsøkte jeg med å bytte skjermkort. Satte da inn et som fungerer fint i min samboers PC. Heller ikke dette gav meg skjermbilde, og jeg satte tilbake det første skjermkortet. Prøvde så å bytte DVI->analog overgang, også dette uten hell. Sitter igjen med følelsen av at agp porten har tatt kvelden. Jeg ringte så MPX.no som jeg kjøpte hovedkortet av for å få noen tips. Selvfølgelig får jeg beskjed om å sende det inn, noe som er uakuelt før jeg kan fastlslå at det faktisk er agp porten som er død. Normalt tar slike returbehandlinger 3-4 uker, om ikke mer, noe som jeg synes er dårlig service fra hvilken som helst webshop, så lenge de ikke sender erstatningsvare i mellomtiden.

Fra MPX.no's side får jeg tips om å prøve:

-Prøve med annet skjermkort

-Prøve med crucial/kingston minne

-Prøve med én og én minnebrikke

-Prøve med en annen strømforsyning

 

Jeg nevner for dem at jeg hører at alt spinner opp og at jeg trolig kommer frem til windows inlogging etter lydene å bedømme, men likevel mener de at dette bør testes.

Jeg nevner så at det hullet man skrur en skrue i for å feste skjermkortet i kabinettet, er blitt uthulet, og dermed for stort til at skruen får noe feste. Får dermed anbefalt å kjøpe nytt kabinett, noe som jeg reagerer litt negativt på ettersom hullet har vært uthulet i lengre tid og likevel har fungert.

Får ikke prøvd med en annen strømforsyning eller med et annet kabinett, men føler likevel at noen av forslagene var litt sånn: "Har du vondt i foten, så massér skuldrene" og ellers preget av en voldsom salgslyst.

Hvis noen har noen forslag som ikke allerede er prøvd ville jeg blitt glad for dem!

 

Kort oppsummert er dette prøvd:

- Prøvd med annet skjermkort

- Prøvd med annen skjerm & kabler

- Prøvd å skifte DVI-analog overgang

- Prøvd med én og én minnebrikke

 

Spec i profil

Alle innlegg mottas med takk!

Husk, det eneste jeg har gjort med PC'en er å skifte ei vifte!

 

Litt offtopic:

Når jeg skulle skifte vifte måtte jeg av med kjøleren for å skifte fester for vifte da det var 92mm viftefester og den nye vifta var 80mm. Når jeg hadde løsnet festet på kjøleren og skulle dra den opp så fulgte CPU'en med. Jeg var svæært forsiktig da jeg forsto hva som foregikk og dro cpu rett opp. (CPU hang fast i kjølepasta, artic silver 5) Sjekket at alle pinnene var ok, men cpu låsen virker mildt sagt elendig. Renset cpu/kjøler, satte på ny kjølepasta og satte den på plass. Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg mener at lydene av at diskene spinner opp kommer etter en evt. "CPU not workable" melding som ville ha komt hvis pinnene hadde vært bøyd/kjernen hadde vært knust. Og dermed har ikke CPU'en tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva cpu?

osv.....

 

fort gjort ta "kål" på en pinne eller to om man er (veldig) uheldig ved montering av P4. Men derimot kan man lett "knuse" kjærnen på AMD. Så hver sine "mangler" :-)

 

Kan nevne jeg selv opplevde eksakt samme som deg MEGET nylig :-( (se "ingen pip fra msi(osv) ) og har nå fått testet HK og CPU og viste seg jeg hadde fått det verst tenkelige :-(

(lyst le men hulk hulk)

viste seg HK hadde feil..... som da hadde tatt livet av min Prescott (p4-2.8)

Ble ikke den pc`n jeg skulle få bruke i helga :-(

Alt i pc var nytt....

 

Håper du er heldigere enn meg :-) (ps venter på returnere det på man+X.dag tilbake)

 

Alt ordnet seg men tar tid for meg....

 

Håper du finner ut av problemet.

:-)

Lenke til kommentar

Takk for inspill!

 

Hårek: Har dessverre ikke PCI skjermkort, har heller ikke crucial/kingston minne som mpx foreslo.

 

magnu.sa: Dette høres jo ikke bra ut med tanke på å finne ut hva som er galt. Hvilket hovedkort/skjermkort var dette? PC'en starter jo fint med skjermkortet i... :dontgetit:

 

evo550:

Er godt kjent med cpu problemene til både intel og amd, har ungått problemer med både amd og intel. Sjekket jo pinnene og alt virket fint. Dessuten så hører jeg når hovedkortet detekterer IDE drives. Da spinner alle diskene opp for så å roe seg. Detektering av IDE drives skjer vel etter en evt. CPU not workable melding... Jeg får heller ikke noen pip fra hovedkortet, men nå er jeg ikke sikker på om jeg har pc speaker... Hvor kjøpte du ditt? Jeg håper også jeg er heldigere enn deg, :p men sålenge jeg ikke kan fikse det selv så må jeg nok vente ukesvis på at webshoppen gjør ett kvarters arbeid + 3 timer i testbenk...

 

Edit:

  Du sa at CPUen fulgte med da du tok av kjøleren => Kan hende at alt du trenger å gjøre er å resette BIOS. 

 

Jeg ber høyere makter om at du har rett! Skal testes når jeg kommer hjem fra jobb!

 

Edit 2: CPU er P4C 3,0

Endret av Plukk
Lenke til kommentar

atrax: Jeg har nå prøvd å resette cmos både ved å bruke hurtigløsningen på dette hovedkortet, og ved å ta ut batteriet. Når jeg tenker meg om ble dette også sagt av mpx, glemte å prøve det. Resultatet var likevel svart skjerm...

 

evo500:

Hvor lang tid tok det fra du sendte det til komplett, til de sendte returvare?

 

Kan jo nevne det at jeg har hatt problemer med svart skjerm to ganger, begge gangene løste det seg ved at skjermkortet fikk seg en liten puff.

Nytt skjermkort er: underveis/i produksjon/planlagt å produsere (stryk det som passer) :p

 

Noen andre som har noen lyse idéer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...