Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært i militæret snart 1år. Og sier kan du dimme, så dimm! UTEN tvil, det er ett år som er bortkastet med dårlig lønn og sinnsykt mye pes. Jeg orker ikke gå inn på detaljer, men du aner ikke hvor deilig det sivile liv er, jeg gleder meg sånn til å dimme nå 29juni det kan ikke beskrives med ord.

 

* strekke senga urk

* sinnsykt strenge på vask, blankpussa sko m/ glans bla bla

* bo sammen med 5 andre på rommet som snorker, ronker *usj*

 

Letteste måten å dimmitere er å røyke hasj et par ganger du skal inn da blir du garantert dimmitert men får et forenkla forelegg på 1500,- pluss kanskje en sivil dom. Eller du kan klage på rygg osv

 

ALDRI DIMME, DØ I STRID<-- aldri!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Korleis fungerar det med dukomenter som provar psykiske lidingar ? Dersom ein dimmar frå militæret pga det bør dei føre det ein stad. Kven har tilgang på slike papirer seinare, då med tanke på politi o.l.. Vert det ført i legejournalen med alt anna du har vore til legen for tidlegare ?

Leirlegen har arkivskap. Hvor det går videre er et meget godt spørsmål.

 

Ellers ser jeg i nyhetene idag at enda en kar er knepet i å lese igjennom masse papirer ulovlig.

Datatilsynet  har  anmeldt  foretaks-

direktøren  ved  Helgelandssykehuset.

Årsaken  er  at  en  avdelingsleder  ulovlig

har  lest  journalene  til  ansatte.

En bør ikke føle seg for trygg på at persolnige opplysninger ikke kan komme på avveier.

Lenke til kommentar

Jeg var på minst et dusin jobbintervjuer før jeg fikk meg fastjobb etter militæret, og kan si at ikke EN spurte om jeg hadde fullført militæret eller hvordan. Det bryr de seg rett og slett ikke om.

De spør gjerne "har du fullført militæret?" hvis du er ung, og svarer du ja er det alt.

Dette er for å finne ut om du plutselig må slutte for å dra i førstegangstjeneste.

Når du søker jobb leverer du kun relevante papirer, det er ikke en kjeft som bryr seg om du gjorde førstegangstjeneste eller ikke.

Kanskje hvis du søker jobb som politi eller sikkerthetsvakt.

Du svarer ikke "neeei jeg fullførte ikke pga psykiske problemer" på direkte spørsmål, da ber du om å ikke få jobben.

 

Hva slags papirer er dere så redde for å bli "stempla" som psykisk belastede egentlig? Når du søker jobb er det DU som velger hva som skal sendes med søknaden. En arbeidsgiver setter seg ikke ned og ringer militæret for å finne dine militærpapirer. Det er bare tull. De har hundre andre søknader å gå gjennom også.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Fint innlegg Bitex, endelig en som har et realistisk syn på dette.

 

Selv slapp jeg militæret av medisinske grunner. Jeg fikk ikke noe papir på det (skulle jeg fått det?), og har heller ikke blitt spurt om det i jobbsammenheng. Mulig det var annerledes i gamledager da "alle" var i militæret, men idag velger folk så forskjellige løsninger. Noen går rett inn, andre utsetter det, noen nekter, og endel slipper hele greia.

 

Forøvrig trenger man ikke være narkis eller "koko i hodet" for å slippe militæret. De jeg kjenner som har sluppet skyldes helt uskyldige ting som nærsynthet, småplager i ryggen osv. Det skal rett og slett ikke mye til for å slippe. Samme gjelder siviltjeneste hvor det er slutt på det gamle systemet med politiavhør.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Røyke hasj for å slippe militæret? Hehe, makan. Er ikke akkurat så vanskelig å komme unna for de som ikke takler det eller absolutt ikke ønsker det.

 

Men folk må være forsiktig med å hevde at "militæret er rævva, kom deg ut". Dette er høyst individuelt. De aller fleste trives i militærtjenesten (statistisk), også undertegnede. Men smaken er som baken. Men militæret er absolutt ikke for alle, har sett uendelige tilfeller hvor man slipper å tjenestegjøre uten at man må ty til narkotika.

Lenke til kommentar
det er først og fremst en skole der du blir voksnere.

Hadde det ikke vært fint å bruke det året på å sende all ungdom på skole der man lærer å skrive norsk istedet :roll:

 

 

edit: Som man sår.. :)

Når man først er i gang, det skrives "i stedet" i to ord. :p

Lenke til kommentar
Selv slapp jeg militæret av medisinske grunner. Jeg fikk ikke noe papir på det (skulle jeg fått det?), og har heller ikke blitt spurt om det i jobbsammenheng.

Eg tenkte meir på at ein kan nokfå litt upraktiske legebesøk og sånt seinare då legane finn ut at du ikkje er heilt tilregneleg.

 

De jeg kjenner som har sluppet skyldes helt uskyldige ting som nærsynthet, småplager i ryggen osv.

kor mykje nærsynt ? Er nærsynt sjølv. :p

Lenke til kommentar

Dere må søren meg ikke tro militæret finner frem slike opplysninger uten videre heller... Dette er så langt jeg vet "need-to-know-basis", og det er som jeg tidligere har nevnt, forskjell på midlertidige "sykdommer" som rammer deg som ungdom, og de du har i det voksne liv.

Lenke til kommentar

Sorry for å si det, men det er bare pyser og mammagutter som som gjør alt de kan for å slippe miitæret, UNTATT de som virkelig er pasifister eller har en annen genuin grunn til å slippe, noe som desverre gjelder de færreste av de som syter seg til å slippe. En har absolutt ikke vondt av ett år vekk fra skjørtekanten til mor.

Lenke til kommentar
Sorry for å si det, men det er bare pyser og mammagutter som som gjør alt de kan for å slippe miitæret, UNTATT de som virkelig er pasifister eller har en annen genuin grunn til å slippe, noe som desverre gjelder de færreste av de som syter seg til å slippe. En har absolutt ikke vondt av ett år vekk fra skjørtekanten til mor.

Word! Utrolig egoistisk å bare lure seg unna selv om man er uenig i systemet.

Lenke til kommentar
Sorry for å si det, men det er bare pyser og mammagutter som som gjør alt de kan for å slippe miitæret, UNTATT de som virkelig er pasifister eller har en annen genuin grunn til å slippe, noe som desverre gjelder de færreste av de som syter seg til å slippe. En har absolutt ikke vondt av ett år vekk fra skjørtekanten til mor.

Word! Utrolig egoistisk å bare lure seg unna selv om man er uenig i systemet.

Jeg er ikke tilhenger av generell verneplikt, jeg mener heller ikke at de som har gjennomført sitter igjen med en unik eller uvurderlig erfaring.

 

Derfor ser jeg ikke i utgangspunktet noe negativt ved å ikke ha gjennomført. Jeg kjenner mange som ikke har gjennomført verneplikt av forskjellige grunner, ofte så enkelt som at de ikke ble innkalt, og da de ble innkalt hadde de påbegynt utdanning og søkte dermed om utsettelse. Dette har jeg lite problemer med, selv om det er "urettferdig".

 

Det jeg har liten respekt for er de som "sniker" seg unna på en eller annen måte, gjør alt de kan for å slippe, faker sykdom osv. Dette av den enkle grunn at om én person sniker seg unna, så må en annen ta plassen hans. Når en snik kommer seg unna går det utover en annen.

Lenke til kommentar
Det er ikke plass til alle militæret vet du, din nisse.

 

Jo fortere tvungen verneplikt blir avskaffet, jo bedre :thumbup:

På mange måter er det jo fint at sytekopper, de i dårlig fysisk forfatning og mennesker med svak karakter holdes unna Forsvaret. Det holder kvaliteten oppe.

 

På en annen side har et "folkeforsvar" flere positive sider. Siden det er "demokratisk", sikrer det bedre mot statskupp og undertrykkelse.

Lenke til kommentar

Hvis man fikk litt bedre betalt og litt bedre forhold i militæret, så tror jeg flere hadde blitt med helt frivillig. Da ville de fått motiverte soldater som faktisk ønsker å være i militæret.

 

På den annen side er det mange blautfisker der ute som kunne trenge å bli vrengt bort fra mammas pupp og få banket litt disiplin inn i kroppen.

 

Jeg hadde barre godt av året i militæret. Jeg lærte mye og fikk oppleve mye morsomt. Jeg fikk bl.a. løpe rundt med skarpe raketter som jeg skulle skyte på diverse mål med :)

Lenke til kommentar
Sorry for å si det, men det er bare pyser og mammagutter som som gjør alt de kan for å slippe miitæret, UNTATT de som virkelig er pasifister eller har en annen genuin grunn til å slippe, noe som desverre gjelder de færreste av de som syter seg til å slippe. En har absolutt ikke vondt av ett år vekk fra skjørtekanten til mor.

Delvis einig. Det er mange grunner til å mislike militæret, men dersom ein snik seg unna berre for ein ikkje vil, er det dårleg gjort og feigt. Eg ser på meg sjølv som pasifist, og difor fristar det meg lite å reise i militæret. Mange har prinsipp militæret strider mot, og kan difor skjøne korleis mange ikkje vil, samt ein del vil fullføre utdanning jo før, jo betre. Men å snike seg unna utan grunn er teit, heilt einig.

Lenke til kommentar
På den annen side er det mange blautfisker der ute som kunne trenge å bli vrengt bort fra mammas pupp og få banket litt disiplin inn i kroppen.

Spørsmålet er om man blir så jævlig mye mer voksen av militæret. Alt er jo tilrettelagt og man følger bare ordre hele tida. Da blir man mer moden av å flytte hjemmefra og måtte klare alt på egenhånd.

Lenke til kommentar

Det er en myte at du bare følger ordre i militæret. Du har faktisk ikke befalet med deg hele tiden. Man lærer dessuten veldig mye om seg selv når man bor så tett innpå andre mennesker så lenge.

 

Men nå snakket jeg ikke nødvendigvis om å bli voksen. Jeg snakket om å ta seg i nakken og få litt disiplin. Det kan man få mye av i militæret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...