Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

hvordan fikk du utsatt det? jeg går på høyskole nå og fikk plutselig beskjed om at jeg må til madla 21. mars 06'. fikk ikke utsatt det heller for de sa at det går an å fortsette etter at jeg er ferdig i militæret. men jeg gidder ikke begynne på andre året i 07' ass.

Dette er jo utrolig kjipt, spesielt når man går på et fast studieprogram. Da blir man ofte godt kjent med medstudenter på sitt eget kull, og det er synd at militæret skal ødelegge for dette. I tillegg til det sosiale er det også faglig sett en ulempe fordi man glemmer mye på et år (med mindre man tar med seg bøker i militæret).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

militæret bryr seg ikke om slikt. I militæret er du En av mange tusen. DU er ett tall som SKAL være villig å dø for landet ditt i krig. Og du SKAL bli disiplinert uansett hva som skal til.

Skjønner ikke helt de som frivillig lnsker seg inn i forsvaret... men så er det jo folk som frivillig kutter seg opp og som liker selvpining...

 

:no:

Lenke til kommentar
Det er faktisk vi som jobber, som betaler for dere som er i militæret, så hvis man vil jobbe istedefor å delta i verneplikten gir du mer til landet ditt enn om du er med.

Nå går du selvsagt ut ifra at de som er i militæret bare sitter på baken og får masse penger. Det er ikke tilfelle. Militæret er ofte hard jobbing for litt over hundre kroner dagen. Dessuten er militære mannskaper ofte brukt i krisesituasjoner eller andre situasjoner der det kreves mye folk.

 

de som er i militæret bruker bare av ressursene vi skaper.

De som er i militæret beskytter ressursene vi skaper. Uten militæret hadde hvem som helst kunnet valse inn og ta over.

 

Men for all del, la ikke fakta komme i veien for fordommene dine ;)

Lenke til kommentar

Samtlige av de som hatet verneplikten ombord på fartøyet jeg er på fikk litt annet syn på det denne uken når vi ledet en redningsoperasjon hvor to mennesker ble reddet. Ting ble satt litt mer i perspektiv, de vernepliktige har all rett til å være stolte av seg selv.

 

Selv om endel forbannet seg over at tv signalet datt ut under landskampen ;)

Lenke til kommentar
Samtlige av de som hatet verneplikten ombord på fartøyet jeg er på fikk litt annet syn på det denne uken når vi ledet en redningsoperasjon hvor to mennesker ble reddet. Ting ble satt litt mer i perspektiv, de vernepliktige har all rett til å være stolte av seg selv.

 

Selv om endel forbannet seg over at tv signalet datt ut under landskampen ;)

 

Trenger ikke å være i forsvaret for å redde liv.

Forsvaret tar jo liv.. en blir lært opp i å drepe og skade andre mennesker.. det setter det i perspektiv.

+det er vanskelig å se fotballkamp der..

 

Kunne aldri tenke meg å være fanget på en båt sammen med en gjeng kåte gutter..

 

Forresten så er jeg veldig stolt av meg selv. Jeg har ikke så lav selvtillit at jeg trenger å bli fortalt av noen at jeg kan være stolt av meg selv.

unner ingen å bli tvunget inn i forsvaret.

Endret av magicus
Lenke til kommentar

Forsvaret er ett makt apparat som forsvarer landet ved makt(vold/drepe) Forsvaret har blitt brukt til å angripe Irak, Afghanistan etc. så det er ikke ett forsvar, men en angripende militær makt. Er ikke pasifist, jeg er imot verneplikten.

 

Har du så lav selvtillit at du ikke klarer å høre om andre sin? :D

 

Forresten ingen i militæret som ville ofret livet sitt for meg som privatperson, men de ville ofret det for Norge. Eg driter i Norge. Blir det krig har eg reist til sverigje før du kan si pang!

Lenke til kommentar
Det er faktisk vi som jobber, som betaler for dere som er i militæret, så hvis man vil jobbe istedefor å delta i verneplikten gir du mer til landet ditt enn om du er med.

Nå går du selvsagt ut ifra at de som er i militæret bare sitter på baken og får masse penger. Det er ikke tilfelle. Militæret er ofte hard jobbing for litt over hundre kroner dagen. Dessuten er militære mannskaper ofte brukt i krisesituasjoner eller andre situasjoner der det kreves mye folk.

 

de som er i militæret bruker bare av ressursene vi skaper.

De som er i militæret beskytter ressursene vi skaper. Uten militæret hadde hvem som helst kunnet valse inn og ta over.

 

Men for all del, la ikke fakta komme i veien for fordommene dine ;)

nei jeg går aldeles ikke utifra det, jeg er klar over hva som skjer i forsvaret, men det er fremdeles de som betaler skatt som betaler for alt sammen ;)

 

da jeg sa jobbe istedefor å delta i verneplikten, mente jeg ikke å legge i det den betydningen at de som er i militæret \ vernepliktige ikke jobber :thumbup: .

 

og jeg har ikke fordommer mot militæret heller, mulig det var litt merkelig formulert, men det må jeg isåfall bare beklage.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Samtlige av de som hatet verneplikten ombord på fartøyet jeg er på fikk litt annet syn på det denne uken når vi ledet en redningsoperasjon hvor to mennesker ble reddet. Ting ble satt litt mer i perspektiv, de vernepliktige har all rett til å være stolte av seg selv.

 

Selv om endel forbannet seg over at tv signalet datt ut under landskampen ;)

 

Trenger ikke å være i forsvaret for å redde liv.

Forsvaret tar jo liv.. en blir lært opp i å drepe og skade andre mennesker.. det setter det i perspektiv.

+det er vanskelig å se fotballkamp der..

 

Kunne aldri tenke meg å være fanget på en båt sammen med en gjeng kåte gutter..

 

Forresten så er jeg veldig stolt av meg selv. Jeg har ikke så lav selvtillit at jeg trenger å bli fortalt av noen at jeg kan være stolt av meg selv.

unner ingen å bli tvunget inn i forsvaret.

Forsvaret tar ikke liv i fredstid :)

 

JA, du utdanner deg til soldat, du bør takle å være soldat i en eventuell forsvarssituasjon _i norge_. (INGEN blir tvunget i krig i eller til forsvar av andre land, verken i EU-, NATO- eller FN-styrker, uten å ha vervet seg frivillig til utenlandstjeneste)

Men nå syns jeg heller at den vernepliktige bør tenke på førstegangstjenesteåret. Det er i hovedsak en mulighet. Uansett hvilken tjeneste du har, til og med kjøkkenhjelp, vil du sannsynligvis lære noe nyttig, og muligens ha det morsomt om du har den rette innstillingen. (altså en innstilling der du f.eks tror på det jeg nettopp skrev ;) )

 

Og så lenge du ikke søker deg til spesialstyrker eller jeger eller noe sånt, vil du IKKE bli lært opp til å klare å drepe, du vil ikke få noe teoretisk undervisning i å takle situasjon der du kan måtte drepe, du vil ikke bli fortalt at du bare er et nummer, du vil ikke bli fortalt at du skal kunne dø for landet ditt i krig, og når det gjelder disiplin, er det bare i form av sunn fornuft (skaporden, oppførsel med våpen osv)...

 

Om det er fotball som er viktig for deg, kan du søke deg til en annen forsvarsgren enn sjøforsvaret.. Så får du se så mye TV du bare vil.

 

Og forsvaret trener ikke bare til strid, men er som flere har sagt en viktig del av samfunnet. På hovedflystasjonen i Bodø, der jeg har vært den siste tiden, skal vakttroppene og MP sette igang samarbeid med lokalt politi og brannvesen. De vil assistere i sivile saker og (natur)katastrofer, opptøyer og så videre. Dette er jo veldig nyttig.

 

:)

Lenke til kommentar

Det letteste er å stryke på hørselstesten. Det gjorde jeg jeg uten å mene det. Litt trøtt, ukonsentrert, ingen forklaringer på forhånd, bakgrunnsstøy, propp og øreverk på ene øret gjorde at jeg strøk den uten å mene det.

 

Så derfor ble jeg erklært "ikke tjenestedyktig". Hører egentlig godt, og har jeg lyst til å inn kunne jeg gå til lege, ta en ny undersøkelse og sende en klage. Virker som om det skulle være ganske lett. Så jeg er fornøyd, nå kan jeg selv velge om jeg vil inn eller ikke.

 

Så ønsker du å slippe militæret, lat som om du hører dårlig.

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg fortalte at jeg (etter en tøff barndom) Ikke takler folk som skal bestemme hva jeg skal gjøre, så da det var oppstilling og drit, hadde jeg ikke kneppet en eneste knapp eller knyttet en lisse.

Jeg så ut som den dassen.

 

På den andre siden angrer jeg litt nå, for mange av kompisene forteller anekdoter og andre småhistorier fra tida i forsvaret, flirer og sier "ahh, det var tider"

 

Og ved siden av sitter jeg som en dust og er helt utenfor samtalen. :p¨

 

Edit: Det skal nevnes at jeg på det året jeg sparte, tjente jeg 350.000, Kjøpte en bil, Denne dataen, høyhastighets adsl, og fikk leie en 3-roms leilighet på 70 kvm i sentrum for 3.200 pr mnd inkl strøm. Alt dette kunne jeg glemt om jeg hadde gått inn. sååå... jeg angrer ikke egentlig så mye likevel. :hmm:

Endret av Vt-iversen
Lenke til kommentar
Hehe... Jeg fortalte at jeg (etter en tøff barndom) Ikke takler folk som skal bestemme hva jeg skal gjøre, så da det var oppstilling og drit, hadde jeg ikke kneppet en eneste knapp eller knyttet en lisse.

Jeg så ut som den dassen.

 

På den andre siden angrer jeg litt nå, for mange av kompisene forteller anekdoter og andre småhistorier fra tida i forsvaret, flirer og sier "ahh, det var tider"

 

Og ved siden av sitter jeg som en dust og er helt utenfor samtalen. :p¨

 

Edit: Det skal nevnes at jeg på det året jeg sparte, tjente jeg 350.000, Kjøpte en bil, Denne dataen, høyhastighets adsl, og fikk leie en 3-roms leilighet på 70 kvm i sentrum for 3.200 pr mnd inkl strøm. Alt dette kunne jeg glemt om jeg hadde gått inn. sååå... jeg angrer ikke egentlig så mye likevel. :hmm:

Men, alt det kunne du jo gjort året etter, og fått vernepliktsåret i tillegg?

Lenke til kommentar
Samtlige av de som hatet verneplikten ombord på fartøyet jeg er på fikk litt annet syn på det denne uken når vi ledet en redningsoperasjon hvor to mennesker ble reddet. Ting ble satt litt mer i perspektiv, de vernepliktige har all rett til å være stolte av seg selv.

 

Selv om endel forbannet seg over at tv signalet datt ut under landskampen ;)

 

Trenger ikke å være i forsvaret for å redde liv.

Forsvaret tar jo liv.. en blir lært opp i å drepe og skade andre mennesker.. det setter det i perspektiv.

+det er vanskelig å se fotballkamp der..

 

Kunne aldri tenke meg å være fanget på en båt sammen med en gjeng kåte gutter..

 

Forresten så er jeg veldig stolt av meg selv. Jeg har ikke så lav selvtillit at jeg trenger å bli fortalt av noen at jeg kan være stolt av meg selv.

unner ingen å bli tvunget inn i forsvaret.

Vel du får ha dine meninge, men ærlig talt så har du litt vel lite nyansert bilde på tingenes tilstand i det norske forsvaret, og det virker tydelig at du ikke har peiling på hva forsvarets faktisk blir benyttet til.

 

Men men, borstett fra det så er jeg ikke en tilhenger av allmenn verneplikt, samtidig som de vernepliktige idag er alt for dårlig betalt.

 

Til sammenligning kan man ta meg som får utbetalt 40k i en måned med mye seiling, mens en vernepliktig tjener ca 130kr dagen. Det er overhodet ikke noe rettferdig med det.

 

For ordens skyld finnes det også kvinner ombord på fartøyet. Men hverken de eller mennene er særlig kåte i hverdagene, man blir for sliten til slikt. Det tar vi heller når vi ligger i uthavn ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og jeg tillater meg å fortsette tråden.

 

Snart er det min tur til å bli innkalt. Jeg er en såkalt godtroende pasifist som faktisk ikke tror at løsningen på noen problemer ligger i munningen til en AG-3. Militæret er en primitiv ordning for å uttrykke handlingene til ethvert styresett både på den høyre og venstre siden. Gale, gale mennesker langt utenfor enhver objektiv resonerende forstand. Folk har blitt dratt så langt vekk fra symbiose med naturen at det overgår min forståelse. Så, det blir en no-brainer at jeg nekter militæret. Og jeg nekter siviltjeneste. Veldedighet, kan man vel kalle det, i og med at man omtrent ikke blir betalt for en god del arbeid i siviltjeneste. Og veldedighet er jo flott det, hvem synes vel ikke det er greit å få masse ungdommer som faktisk ikke vil representere noe som vil uttrykke hat, mord, undertrykkelse og utnyttelse på vår lille klode? Åh ja, "beskytte oss" var det vel. Isbjørner og terrorister? Hva enn det er som får dere vettskremte.. Greit nok. Vel, veldedighet under tvang, altså som en straff for at man faktisk ikke vil spille etter spillereglene til våre kjære folkevalgte, er galt. Ting går ut av perspektiv, når vi lever i et samfunn som tvinger ungdommen i landet til å måtte enten dø for sitt eget flagg, og bli straffet ellers. Hvorfor må ikke norske kvinner i alle fall steppe opp til siviltjeneste?

Hvorfor vil jeg ikke "jukse meg unna" som flere av dere forteller dere har gjort? Fordi det står faen ikke opp til forventingene av et opplyst menneske å ikke sloss for hva en mener når man blir presset såpass opp i et hjørne. Aldri mer blir man konfrontert med en så åpenbar galskap fra autoritetene. "They say jump, you say how high". :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvorfor vil jeg ikke "jukse meg unna" som flere av dere forteller dere har gjort?

5036062[/snapback]

Det står IMO mer respekt av å faktisk nekte enn å jukse, men det er jo faens tåpelig å gå i fengsel. :p

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Og jeg tillater meg å fortsette tråden.

 

Snart er det min tur til å bli innkalt. Jeg er en såkalt godtroende pasifist som faktisk ikke tror at løsningen på noen problemer ligger i munningen til en AG-3.

Dette synspunktet deler jeg helt og holdent. Selv om jeg er ansatt i marinen. Men så er det jo ikke dette militæret handler om, så du har nok misforstått.

 

Militæret er en primitiv ordning for å uttrykke handlingene til ethvert styresett både på den høyre og venstre siden.

Tør jeg spørre hva du egentlig tror militæret driver med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...