Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Studier er bra, men det har ikke alt å si. Et år fra eller til har egentlig ikke så mye å si. Hvis det har det, har man jo som utgangspunkt at alle som søker på en jobb er nøyaktig like gamle, og det er jo ikke tilfelle.

 

Det blir like feil å si at det ene året har noe å si som at man ikke får jobb fordi man ikke har gjennomført førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt tilfelle har jeg sluppet å ta studielån fordi jeg jobbet fra jeg dimmet og frem til skolestart.

Så hadde jeg fullført militæret hadde jeg fått fine papirer både i form av "militærpapirer" og gjeldspapirer.

Kunne godt hatt førstnevnte men ikke med tanke på at det hadde ført med seg sistnevnte :)

Lenke til kommentar

Økonomisk så matcher dagesn førstegangstjeneste det meste av arbeid en 18 åring får fatt i. Dagpengene er vel kommet opp i 130 elns nå. I tillegg til dette bor man gratis, man får gratis mat, man får haugevis med rabatter som 90% på tog og gratis trening på SATS. Dette kombinert med dagpengene blir en fin sum, for såfremt man ikke bor hjemme og blir matet av mor og far og bor gratis der, så tjener man godt i forsvaret. Man får i tillegg dimmepenger på ca. 20.000 kroner. Alt er skattefritt. Det finnes også en god del kurs i forsvaret som koster 250kr. stk. Sivilt koster tilsvarende kurs flere tusen kroner. Det er fult mulig å legge seg opp penger i førstegangstjenesten, men dessverre viser erfaring at de fleste 18 åringer nå til dags er langt mindre ansvarsfulle og økonomiske enn det man var i forrige genereasjon og generasjoner før det. Det er dessverrre slik at forbruket holde samme nivå som det man tjener. Man opplever faktisk at menige som har fått anledning til å gå på skarpt oppdrag med fregatt og fått utbetalt 40-50.000 kroner på 6 uker skusler dette vekk på fjas så fort pengene er på konto.

 

Dette er også noe man kan se på unge vervede som f.eks. matroser. De tjener ofte mellem 350k-800k, men pengene har en mystisk tendens til å "forsvinne" uten at man sitter med alt for mye igjen.

Lenke til kommentar
Økonomisk så matcher dagesn førstegangstjeneste det meste av arbeid en 18 åring får fatt i. Dagpengene er vel kommet opp i 130 elns nå. I tillegg til dette bor man gratis, man får gratis mat, man får haugevis med rabatter som 90% på tog og gratis trening på SATS. Dette kombinert med dagpengene blir en fin sum, for såfremt man ikke bor hjemme og blir matet av mor og far og bor gratis der, så tjener man godt i forsvaret. Man får i tillegg dimmepenger på ca. 20.000 kroner. Alt er skattefritt. Det finnes også en god del kurs i forsvaret som koster 250kr. stk. Sivilt koster tilsvarende kurs flere tusen kroner. Det er fult mulig å legge seg opp penger i førstegangstjenesten, men dessverre viser erfaring at de fleste 18 åringer nå til dags er langt mindre ansvarsfulle og økonomiske enn det man var i forrige genereasjon og generasjoner før det. Det er dessverrre slik at forbruket holde samme nivå som det man tjener. Man opplever faktisk at menige som har fått anledning til å gå på skarpt oppdrag med fregatt og fått utbetalt 40-50.000 kroner på 6 uker skusler dette vekk på fjas så fort pengene er på konto.

 

Dette er også noe man kan se på unge vervede som f.eks. matroser. De tjener ofte mellem 350k-800k, men pengene har en mystisk tendens til å "forsvinne" uten at man sitter med alt for mye igjen.

Dagpenga er ganske nøyaktig 120,87 kroner eller no sånn. Dimmepenga er 15 000. Jeg veit for jeg dimma i går :) går fortsatt rundt og tenker at det er perm men..

Lenke til kommentar

Dimme pengene stiger 1.juli til 17000,-

 

Jeg dimmer 29-juni så da får jeg bare 15000 :(

 

Ellers vil jeg nevne at militæret faktisk har vært en opplevelse og er jo det alle snakker om når man blir eldre..så syns synd på dere som dimmer pga all dritten for dere går faktisk glipp av myye bra

 

Selvfølgelig er det en del negative ting med militæret også

Lenke til kommentar

Dimma for 3 dager siden. Det er det beste som har hendt meg. Har fått livslysten tilbake, osv.

 

Verdens kjipeste ting? Å stå opp klokka 6 for å gå til ei svær messe, ete tørt brød med ost, gå ned på kaserna igjen og vaske gulvet for 150. gang.

Lenke til kommentar

Hehe :) deilig å ALDRI våkne av revelja mer ja. og aldri våkne av at overivrige befal kommer brasende inn klokka 0500, roper alarm i øret ditt, slår i skapa og drar deg med til fjells ei uke for å kave utsulta rundt i gjørme og få gnagsår over hele beina.

 

men er glad for å ha vært der. var no dritt rundt jul spesielt, men når man er ferdig innser man plutselig at man har hatt skikkelig godt av det, og at det egentlig ikke har vært så verst.. det hadde alle dimlingene funnet ut også hvis de ikke feiga ut med en gang.

 

 

forresten:

noen som veit når vi som dimma 10.juni får dimmepenga?

Endret av quack
Lenke til kommentar

militæret er noe dritt. Hvem vil frivillig vaske gulv og dass hver dag, stå opp kl 5, ta imot dritt fra befal etc? iallefall ikke jeg.

 

Eg syns synd på dere som blir tvunget inn... kos dere med hele 15.000 kr i dimme penger og 120kr dagen! snart blir du rik gutten :tease:

 

anbefaler alle om å prøve å dimme på sesjon! lønner seg i lengden.

Lenke til kommentar
militæret er noe dritt. Hvem vil frivillig vaske gulv og dass hver dag, stå opp kl 5, ta imot dritt fra befal etc? iallefall ikke jeg.

 

Eg syns synd på dere som blir tvunget inn... kos dere med hele 15.000 kr i dimme penger og 120kr dagen! snart blir du rik gutten :tease:

 

anbefaler alle om å prøve å dimme på sesjon! lønner seg i lengden.

Jasså? Hvordan vet du at militæret er dritt? Virker som om at du dimmet på sesjon og bare antar at militæret er dritt?

 

Btw, blir du tvunget til å vaske gulv hjemme? :D

Lenke til kommentar
Har du vært i militæret, magicus?

Hehe.. magicus her er en eller annen eksisterende bruker som regga en ny konto for å prøve å slenge dritt. Sånne som han som har godt av armyen. Man har INGEN utgifter der, livet står bare på pause et år. Penger tjener man seinere.

Lenke til kommentar

jo eg har vært inne :ermm:

ingen som tvinger meg til å vaske gulvet hjemme nei. det blir gjort kanskje 3 ganger i året når eg gidd. ikke hver dag som i militæret. :thumbup:

 

Nei jeg er ingen eksisterende bruker og jeg hadde gjort ALT for å slippe militæret så jeg har nok ikke godt av militæret.

 

Ingen utgifter i millen? klær, hygiene produkter, transport, fest, cover charge, skikkelig mat etc etc. koster gryn å være inne.

Kos dere i militæret gutter eg velger å ta mine egne valg :)

Lenke til kommentar
Ingen utgifter i millen? klær, hygiene produkter, transport, fest, cover charge, skikkelig mat etc etc. koster gryn å være inne.

Uhh, hadde du ikke egne klær med deg da du startet i militæret??

Uansett det som hovedsaklig skiller militæret fra det sivile er boutgifter og matutgifter.

I militæret bor og spiser du gratis.

Pr. måned sparer man da anslagsvis:

Mat(minimum): 1500

Bolig(minimum):3000

--------------------------

totalt 4500pr. måned = 54000 i året. (forsiktig anslag)

Dette er penger spart i tillegg til den summen man får utbetalt. Selv om man bare får en symbolsk sum som lønn så hadde jeg da råd til å bedrive ekstra aktiviteter i fritiden og i tillegg faktisk ha en god slump til overs ved dimming.

Lenke til kommentar

ingen husutgifter eller matutgifter hvis en bor hjemme heller slik som mange 19 åringer gjør.

 

Du bør ikke gå inn i militæret for å bli rik. og jeg ville mye heller hatt en betalt jobb og kjøpt maten jeg selv ville og bodd der jeg selv ville + mange tusen ekstra til å sløse vekk.

 

mulig småpengene du får i millen er skattefrie, men du får da heller ikke feriepenger av dagpengene.

Lenke til kommentar
Det at man har dårlig råd er bare tull, kommer ann på åssen du prioriterer pengene det... du har ALT dekket og har så og si ca 3500,- i mnd og bruke på dritt

Man har ikke alt dekket.

Hva med billån??

 

Så når vi her snakker om enten 50000kr fra armyen eller 300000kr der jeg jobber nå...

Er jo en del forskjell her.

Jævla army, skal dimme tvært...tror ikke jeg får utsatt mer nå.

Åsså skal jeg inn på Madla...største hullet i h*.

Lenke til kommentar
ingen husutgifter eller matutgifter hvis en bor hjemme heller slik som mange 19 åringer gjør.

 

Du bør ikke gå inn i militæret for å bli rik. og jeg ville mye heller hatt en betalt jobb og kjøpt maten jeg selv ville og bodd der jeg selv ville + mange tusen ekstra til å sløse vekk.

Nei selvfølgelig, dersom du har tenkt å bo gratis hjemme hos mamma og pappa, samtidig som du har en jobb er det jo mer lønnsomt å være hjemme. Men i en alder av 19 år er vel de fleste på vei ut fra mamma og pappas trygge hender og ut i videre utdanning( som heller ikke er gratis) samtidig som de ønsker å kunne klare å stå på egne ben.

 

Å gå inn i militæret for å bli rik er det vel neppe noen som foreslår. Dersom du ønsker mest mulig penger er det nok lurere å snike deg unna. Så kan du fortsette i samme løypa ved feks. å snike unna penger på skatten. Å lure penger direkte fra folk skal visst også være ganske innbringende dersom du gjør det riktig.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...