Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Jeg var veldig umotivert og militærhater og ville dimme fra dag 1.

Men det var ikke mulig på det første stedet jeg kom, så jeg måtte holde ut i 8 uker

På neste sted fikk jeg time hos lege og sa blant annet at jeg var hissig om morgenen og fryktet jeg skulle gjøre noe galt med ved bruk av våpenet mitt.

Jeg sa også at jeg hadde hørt om to stykker som hadde tatt selvmord der året før og jeg fryktet at jeg kunne gjøre det samme.

Litt drøyt men jeg var desperat for å komme meg ut.

Jeg ble sendt til psykolog som sa at militæret klarte seg nok uten meg, men han var bekymret for hvordan det skulle gåt meg videre i livet :!:

 

Men det gikk supert etter at jeg kom meg vekk derfra :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, er løgner noe å basere livet sitt på da?

Er militæret noe å basere livet sitt på da? :p

 

Forøvrig: alle juger uten å innrømme det. Jeg jugde selv også på sesjon, eller rette sagt, jeg overdrev kraftig. Men jeg tok ikke den "Gomer Pile" versjonen da :!:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
* strekke senga urk

* sinnsykt strenge på vask, blankpussa sko m/ glans bla bla

 

Strekke sengen er vel ikke så forferdelig? Det er helt vanlig at man strekker sengen.

 

Strenge på vask? Når man er så mange og bor så tett på hverandre så er hygienen meget viktig. Er vel ikke så skummelt å ta i litt såpevann og gjøre litt rent?

 

Til de som dimmer pga at de ikke gidder: Hvis sjefen på arbeidsplassen din ber deg tømme søppelbøtten og du gidder ikke, sniker du deg unna da? "Nei,jeg gidder ikke". Tror de som sniker seg unna militæret har lettere for å snike seg unna generelt.

Lenke til kommentar
Strenge på vask? Når man er så mange og bor så tett på hverandre så er hygienen meget viktig. Er vel ikke så skummelt å ta i litt såpevann og gjøre litt rent?

Hvis man fokuserer på hygiene - hvorfor får man da omvask fordi det er støv i ventilasjonsanlegget, inne i stikkontakten, i sengebunnen, vinduskarmen osv? Pleier folk å ete fra stikkontakten siden det må være 100% sterilt der?

Lenke til kommentar
Dere må søren meg ikke tro militæret finner frem slike opplysninger uten videre heller...
En ting er hva militæret gjør, men det som teller her er hva enkeltpersonene gjør. Folk kjenner hverandre, kjenner kanskje en som fortsatt er i militæret, fikser litt insideinfo, og vips, så får du ikke engang intervju, da er det ingen som trenger å spørre etter om du avtjente værneplikten. Det vet de utmerket godt allerede.
Dette er så langt jeg vet "need-to-know-basis", og det er som jeg tidligere har nevnt, forskjell på midlertidige "sykdommer" som rammer deg som ungdom, og de du har i det voksne liv.
Det kan være så mye need-to-know som du bare ønsker deg, men regler blir brutt stadig vekk, du ser noen eksempler litt tidligere, også i denne tråden.

Jeg har vært med såpass lenge i arbeidslivet at jeg vet hvordan det fungerer. Arbeidsgivere liker ikke at folk er syke, vil ungå å ansette folk med kroniske sykdommer, og når det er nedbemanninger, tømmes arbeidsstokken for det de greier av folk med mye sykefravær.

 

Dette dreier seg ikke om komplotter, men om hva som er praktisk, og hvem som kjenner hvem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Snakket med mormor og mor i dag som begge er direktører i Sparebank 1 angående noen jobbintervjuer de drev på med. De sa at en fullført militærtjeneste ble ganske vektlagt og var et bevis på utholdenhet og respekt for autoriteter, samt toleranse og ydmykhet.

Lenke til kommentar
Snakket med mormor og mor i dag som begge er direktører i Sparebank 1 angående noen jobbintervjuer de drev på med. De sa at en fullført militærtjeneste ble ganske vektlagt og var et bevis på utholdenhet og respekt for autoriteter, samt toleranse og ydmykhet.

Ja, dette er ofte noe som er relevant, men det er avhengig av jobb man søker på. Det er (var ihvertfall) et krav om gjennomført førstegangstjeneste for å komme inn på politihøyskole. Men enkelte spør ikke om slikt.

 

Men det skader selvfølgelig ikke med en god tjenesteuttalelse sammen med andre attester når man søker jobb.

Lenke til kommentar
Snakket med mormor og mor i dag som begge er direktører i Sparebank 1 angående noen jobbintervjuer de drev på med. De sa at en fullført militærtjeneste ble ganske vektlagt og var et bevis på utholdenhet og respekt for autoriteter, samt toleranse og ydmykhet.

Begge foreldrene mine er arbeidsgivere, og begge sa at de har brukt fullført militærtjeneste som et sterkt argument når de har ansatt folk.

De er sikkert litt gammeldagse begge to, men det er altså ingen tvil om at mange arbeidsgivere ser på dette når de ansetter menn.

Lenke til kommentar
Hvis man fokuserer på hygiene - hvorfor får man da omvask fordi det er støv i ventilasjonsanlegget, inne i stikkontakten, i sengebunnen, vinduskarmen osv? Pleier folk å ete fra stikkontakten siden det må være 100% sterilt der?

Er det "mønstring" du sikter til? Da skal absolutt ALT være gulle rent, mens daglig vask inkluderer vanlig gulvvask og støvtørking.

Lenke til kommentar
...det er altså ingen tvil om at mange arbeidsgivere ser på dette når de ansetter menn.

Dette blir neppe et argument innen flesteparten av dagens 18-19-åringer rekker å komme seg ut i arbeidslivet. Forsvaret tar kun inn 35-40% av hvert årskull, og det er langt fra slik at dette er de 35-40% glupeste, tendensen er fort vekk heller omvendt. Med visse unntak (f.eks. Politihøgskolen), tviler jeg på om dette blir noen stor, aktuell problemstilling i det lange løp - all statistikk viser at de som går gjennom førstegangstjenesten taper på det økonomisk, mer eller mindre uansett.

Lenke til kommentar
Dette blir neppe et argument innen flesteparten av dagens 18-19-åringer rekker å komme seg ut i arbeidslivet.

Si ikke det... Kanskje blir tjenestebevis ekstra nyttig for å skille seg ut fra mengden, når det bare er færre og færre som har det. I dag er det ofte mange søkere på ettertrakte jobber, og selv om tjenestebevis selvsagt ikke veier opp for en søknad som er dårlig på andre områder, så tror jeg nok det kan være nyttig hvis man ligger "likt" med noen andre.

Lenke til kommentar

Tja. Det finnes nå to grunner til at folk tjener førstegangstjeneste; den første er at de har lyst, den andre at de ikke hadde vett til å lure seg unna. Dermed skiller man seg ikke nødvendigvis positivt ut ved å ha gjennomført førstegangstjeneste. Det er helt korrekt at det er mange søkere til ettertraktede jobber, men om man i stedet for å lurke rundt i skogen i nordnorge i ett år tar en ekstra mastergrad eller lignende, tror jeg dette hjelper vesentlig mer. Det vil selvfølgelig alltid finnes unntak også for dette, men om man snakker om generelle tendenser, har jeg ikke særlig stor tro på at førstegangstjenesten gjør en noe godt.

Lenke til kommentar
Tja. Det finnes nå to grunner til at folk tjener førstegangstjeneste; den første er at de har lyst, den andre at de ikke hadde vett til å lure seg unna. Dermed skiller man seg ikke nødvendigvis positivt ut ved å ha gjennomført førstegangstjeneste. Det er helt korrekt at det er mange søkere til ettertraktede jobber, men om man i stedet for å lurke rundt i skogen i nordnorge i ett år tar en ekstra mastergrad eller lignende, tror jeg dette hjelper vesentlig mer. Det vil selvfølgelig alltid finnes unntak også for dette, men om man snakker om generelle tendenser, har jeg ikke særlig stor tro på at førstegangstjenesten gjør en noe godt.

Må si meg veldig uenig i deg. Det kommer jo veldig mye ann på hva man gjør ut av det, men de fleste som utdanner seg, gjør jo dette på tross av at de gjennomfører førstegangstjenesten. Eneste forskjellen da blir at en med utdannelse og militærtjeneste er et år eldre enn den andre søkeren. Men i tillegg har den søkeren erfaring fra militæret å vise til.

 

Selv fikk jeg brukt førstegangstjenesten som befal, instruktør og klasseforstander for både andre menige, høyere befal og sivile. Var en enorm erfaring for meg og papirene på dette er veldig bra å ha. At jeg også fikk med meg et befalskurs var også positivt.

 

Det at jeg i tillegg er blitt kurset innen diverse samband og har fått høy sikkerhetskalrering er noe jeg helt klart kan bruke til min fordel når jeg søker i det sivile.

 

Men som sagt, er veldig avhengig av hva man gjør ut av førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Men som sagt, er veldig avhengig av hva man gjør ut av førstegangstjenesten.

Det er jeg veldig enig i, og som jeg skrev i mitt forrige innlegg, prøver jeg bare å beskrive tendenser. Jeg tviler ikke på at du har fått mye lærdom ut av forsvaret eller på at du trives der og synes det er vel verdt det (om jeg ikke husker feil fra en annen tråd jobber du i forsvaret...?).

 

Det jeg derimot tviler på, er om arbeidsgivere ser blidere på en som har vært i en rimelig ordinær førstegangstjeneste enn en som har tatt et ekstra år på skole, og dermed eksempelvis fått en ekstra mastergrad. Jeg tviler også på om gjennomført førstegangstjeneste vil få den samme betydningen som utvelgelseskriterie som det har hatt tidligere, hovedsaklig grunnet at forholdsvis få gjennomfører tjenesten.

Lenke til kommentar
Forsvaret tar kun inn 35-40% av hvert årskull, og det er langt fra slik at dette er de 35-40% glupeste, tendensen er fort vekk heller omvendt.
Kilde?
Med visse unntak (f.eks. Politihøgskolen), tviler jeg på om dette blir noen stor, aktuell problemstilling i det lange løp - all statistikk viser at de som går gjennom førstegangstjenesten taper på det økonomisk, mer eller mindre uansett.

Livet er langt fra en kamp for bare å optimalisere inntjening, folk som hevder noe i den retningen, bør droppe alle ferier for å holde seg troverdig. I Norge taper en vanligvis på de fleste lange studier, og for enkelte (bl.a. bibliotekarsstudiet) er studiet langt og yrket dårlig betalt.

 

Både i studier og i yrkesvalg har jeg prioritert hel andre ting enn penger. Jeg har nok tjent endel mindre enn andre, men jeg ser klart jeg har fått oppleve adskillig mer ann de fleste. Det har vært et slit til tider, men jeg angrer ikke. Derfor mener jeg flere bør tenke seg litt mer om rundt ett av de mest fundamentale filosofiske spørsmål vi har: hva er meningen med livet?

Lenke til kommentar
Poenget er fortsatt at gode papirer fra militæret kan være det lille ekstra som skiller deg fra konkurrentene.

Definitivt, men for å få disse papirene, må en bruke et år av sitt liv. De aller, aller fleste, ville fått vesentlig større utslag ved å bruke dette året på å studere, dersom de velger å gjøre noe saklig ut av det.

Kilde?

Skal se om jeg klarer å rote frem denne til deg.

Livet er langt fra en kamp for bare å optimalisere inntjening, folk som hevder noe i den retningen, bør droppe alle ferier for å holde seg troverdig.

Det har jeg ei heller påsått; jeg prøver simpelthen å vise at myten om at alt håp er ute med tanke på fremtidige ansettelser dersom en ikke gjennomfører førstegangstjensten faktisk bare er en myte. Om folk velger å jobbe for å tjene mye penger eller ikke skal ikke jeg legge meg opp i, men når folk påstår at det blir vanskeligere å få gode jobber dersom en ikke gjennomfører førstegangstjensten, synes jeg det er ille at mange skal gå rundt overbevist om dette - all den tid det er direkte feil.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...