Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Ja, hva med lån? Har ikke militæret ordninger på det?

Dersom du har hus/leilighet har jeg hørt at du kan få dekket avdragene på dette, men vet ikke detaljene rundt dette. Lånekassen gir også både betalingsutsettelse og fritak for renter i den tiden du er i militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at man har dårlig råd er bare tull, kommer ann på åssen du prioriterer pengene det... du har ALT dekket og har så og si ca 3500,- i mnd og bruke på dritt

Man har ikke alt dekket.

Hva med billån??

 

Så når vi her snakker om enten 50000kr fra armyen eller 300000kr der jeg jobber nå...

Er jo en del forskjell her.

Jævla army, skal dimme tvært...tror ikke jeg får utsatt mer nå.

Åsså skal jeg inn på Madla...største hullet i h*.

De betaler jo seff ikke selveste lånet ditt da...

 

Men de fryser det for det året du er inne, og rentene får man som regel også dekket..

 

Så med andre ord du får det dekket.

 

 

kom deg inn i militæret du har garantert godt av det

Lenke til kommentar

Dro selv inn i militæret med leilighet og som far til to unger. Har aldri hatt bedre råd. Fikk nærmere 8k i mnd som hovedforsørger, strømmen dekket (ca 500 mnd), husleien (3000k) og lånet fryst (4200 mnd). I tillegg var det faste dagpengene som utgjorde litt over 3k i mnd og så fikk jeg 1600 ekstra mnd fordi jeg fikk hjemmeboerstatus.

 

Var som å få over 20k i mnd utbetalt det. Og med en haug med rabatter på alt mulig. Greit nok, tjener langt mer nå som jeg har vervet meg på fregatt, men det var uansett gode tider som vernepliktig, attpåtil som befal :thumbup:

Lenke til kommentar

Uansett hva en måtte tjene i militæret så burde de som ikke har lyst til å gå inn få slippe.

går ikke ann å sammenligne skatt og verneplikt. Verneplikten rammer ca halvparten? av norske menn. Her er det noen uheldige som blir tvunget inn og som må ta regningen.

Men skatt betaler vi alle. De skattepengene går til noe som vi alle bruker. Men at jeg skal ofre ett år av livet mitt til Norge i forsvaret? glem det. Norge er ikke noe spesielt eller bedre enn alle andre land. Og hvis jeg skulle forsvare dette landet så måtte det vært av fri vilje og ikke fordi noen tvinger meg.

 

si nei til tvang! :yes:

Lenke til kommentar
Men at jeg skal ofre ett år av livet mitt til Norge i forsvaret? glem det. Norge er ikke noe spesielt eller bedre enn alle andre land. Og hvis jeg skulle forsvare dette landet så måtte det vært av fri vilje og ikke fordi noen tvinger meg.

Jasså? Norge er et av verdens tryggeste land å bo i. Vi har også blitt kåret til beste landet å bo i. Etter min mening så har vi det meget bra her i Norge når såpass mange klager på en aldri så liten filleting som trafikkbøter. Hvis ikke det er spesielt så vet ikke jeg. Da er det kanskje ikke så dumt å ofre 1 år for å bidra til et eventuelt forsvar av denne herligheten?

 

"Si nei til tvang":

Hvordan fungerer du i arbeidslivet? Man kan ikke bare gjøre som man vil her i verden...

Lenke til kommentar
Her er det noen uheldige som blir tvunget inn og som må ta regningen

Enig her. At bare noen skal tvinges til noe er en stor uting. Det bør være alle eller ingen.

Jeg er glad for å ha vært der.. nesten ingen blir innkalt -> forsvaret vil ha bra folk -> de plukker ut kremen av norsk ungdom :tease:

 

Om ikke lenge er det STATUS å ha vært inne til førstegangstjeneste! Leste i forsvarsforum at i 2005 skal de ha 8500 fullførende folk. I år var det ca. 12000 som fullførte trur jeg (?). At det ikke er status blant dimlinger (som noen her på på forumet), har ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Det at man har dårlig råd er bare tull, kommer ann på åssen du prioriterer pengene det... du har ALT dekket og har så og si ca 3500,- i mnd og bruke på dritt

Man har ikke alt dekket.

Hva med billån??

 

Så når vi her snakker om enten 50000kr fra armyen eller 300000kr der jeg jobber nå...

Er jo en del forskjell her.

Jævla army, skal dimme tvært...tror ikke jeg får utsatt mer nå.

Åsså skal jeg inn på Madla...største hullet i h*.

De betaler jo seff ikke selveste lånet ditt da...

 

Men de fryser det for det året du er inne, og rentene får man som regel også dekket..

 

Så med andre ord du får det dekket.

 

 

kom deg inn i militæret du har garantert godt av det

Milltæret fryser IKKE! billån!

Lenke til kommentar
Verneplikten rammer ca halvparten? av norske menn. Her er det noen uheldige som blir tvunget inn og som må ta regningen.

§ 109.

 

      Enhver Statens Borger er i Almindelighed lige forpligtet, i en vis Tid at værne om sit Fædreland, uden Hensyn til Fødsel eller Formue.

 

      Denne Grundsætnings Anvendelse, og de Indskrænkninger den bør undergaa, bestemmes ved Lov.

 

Grlbest. 12 april 1907.

 

Verneplikt gjelder alle, men færre gjør førstegangstjeneste. At halvparten er så skrale de ikke oppfyller minstekravene til førstegangstjeneste eller sniker seg unna, er litt av et tankekors. Jeg kjenner noen som ikke gjorde den av personlige etiske grunner, men tok da siviltjeneste istedet. Det blir noe annet enn det å vri seg unna.

 

Mulig enkelte synes dette er ordkløveri, men skal en diskutere seriøst, bør en ha begrepene klart for seg.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Jeg kjenner noen som ikke gjorde den av personlige etiske grunner, men tok da siviltjeneste istedet. Det blir noe annet enn det å vri seg unna.

Istedenfor bli tvunget til å jobbe et år i barnehage, så kan man ta en normal frivillig jobb det året isteden. Jeg venter i spenning på dine argumenter for at tvungen jobb er mer samfunnsnyttig enn frivillig jobb. Hvis du ikke har noen slike argumenter, faller også påstandene om "unnasluntring" i grus.

Lenke til kommentar
Istedenfor bli tvunget til å jobbe et år i barnehage, så kan man ta en normal frivillig jobb det året isteden.

Siviltjeneste kan gjøres på mange måter, og en har en viss frihet til selv å velge type, på en norsk newsgruppe leste jeg om en som skulle arbeide på en kino (tror det var Cinemateket), som en slags kulturarbeider. Dette har vært diskutert hvorvidt det faller inn under relevant siviltjeneste, men sist jeg hørte var det akseptert.

Jeg venter i spenning på dine argumenter for at tvungen jobb er mer samfunnsnyttig enn frivillig jobb. Hvis du ikke har noen slike argumenter, faller også påstandene om "unnasluntring" i grus.

Det er sjelden jeg ser stråmannsargumenter her, men dette er et prima eksempel.

Lenke til kommentar
Siviltjeneste kan gjøres på mange måter, og en har en viss frihet til selv å velge type, på en norsk newsgruppe leste jeg om en som skulle arbeide på en kino (tror det var Cinemateket), som en slags kulturarbeider. Dette har vært diskutert hvorvidt det faller inn under relevant siviltjeneste, men sist jeg hørte var det akseptert.

Kjenner meg igjen der. Naboen til onkelen til bestekompisen til fetteren min fikk også en dritkul siviltjeneste.

 

Dessverre ble vennene mine som hadde siviltjeneste satt til bleieskift.

Det er sjelden jeg ser stråmannsargumenter her, men dette er et prima eksempel.

Du mente at man vred seg unna hvis man ikke (a) avtjente verneplikt eller (b) jobbet et år i siviltjeste.

 

Jeg har jobbet og betalt skatt siden jeg fullførte videregående, og føler på ingen måte at jeg ikke har gjort "min plikt" i samfunnet. Hadde jeg visst at jeg kunne fått en interessant siviltjeneste kunne jeg sikkert slått til, men jeg anså sjansene for små. I tillegg mener jeg at man gjør mer nytte for seg i en jobb man faktisk liker, og (overraskelse!) jeg liker ikke bleieskift.

 

Jeg føler altså ikke at norske gutter (for jenter slipper jo uansett) skal særbehandles på denne måten, og måtte jobbe et år i et yrke man ikke liker for luselønn.

Lenke til kommentar
Btw. er dårlig syn god nok grunn? Og kanskje dårlig hørsel?

Har du ekstremt dårlig syn/hørsel slik at du til daglig har problemer pga. dette, slipper du nok. Ellers har syn og hørsel noe å si for hva slags tjeneste du kan få. Dersom du feks. har dårligere syn en en viss grense så faller du under "stridsudyktig" kategorien (eller noe slikt) og det vil si at du kan få kontortjeneste ol. dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar

Fikk 2 på hørselen da jeg var på sesjon. Fikk da beskjed om å dra til sykehuset for å ta en skikkelig hørselstest. Der fikk jeg påvist hørselsskade på et av ørene mine(husker ikke hvilket). Ganske heftig skade egentlig, men jeg slapp ikke av den grunn. Prøvde heller aldri å slippe pga hørselen så det er kanskje grunnen. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...