Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor blir pengene av da?

De går til de pressgruppene som streber etter å grafse til seg mest mulig av andre menneskers produksjon. Politikerne betaler disse pressgruppene for å få deres støtte ved neste valg. Det er ironisk at det er ulovlig å kjøpe andres stemmer, mens det er tillatt for politikerne å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

Ok, da tar vi frem teskjeen.

 

Poenget mitt her er at vi bor i et av verdens beste land og når man blir bedt om å gi noe tilbake tar folk å lyver på seg psykatriske problemer og narkotikamisbruk.

 

Ja, disse pressgruppene tar alle pengene våre, skulle ønske politikerne ikke ga dem så mye penger.... Med mindre jeg tar helt feil(har faktisk skjedd før) så er dette et så å si fraværende problem i Norge. Mulig du forvekslet med USA.

 

er enig med sumptrollet i at det er alt for lett å få trygd for det ene og det andre. Men man må heller ikke glemme at det faktisk finnes folk som virkelig trenger det. Arbeidssky latsabber har jeg derimot lite til overs for.

Lenke til kommentar
Hvor blir pengene av da?

De går til de pressgruppene som streber etter å grafse til seg mest mulig av andre menneskers produksjon. Politikerne betaler disse pressgruppene for å få deres støtte ved neste valg. Det er ironisk at det er ulovlig å kjøpe andres stemmer, mens det er tillatt for politikerne å gjøre nettopp det.

hehe, javisst ... så fryktelig, det skjer jo ikke andre plasser hehe

 

Jeg har fryktelig store problemer med å forstå hvorfor militæret skulle være så fryktelig ... altså jeg tror det å bli sendt til sibir i stalin sin tid er "litt" værre, men det høres ikke sånt ut.

Lenke til kommentar
alle som dimme på falske grunnlag (innkl. "pasifisme" ) bør kastes til SVergie eller et mørkt, vått hull :yes:

Quisling

Så du mener at pasifisme er et falskt grunnlag for å dimme? Mener du også at om man avtjener siviltjeneste på pasifistisk grunnlag er feil?

 

Du blir ikke akkurat tatt seriøst når du slenger ut av deg påstander som det der, uten å backe det opp med en grunn. Virker umodent og useriøst.

Lenke til kommentar

Er du pasifist så burde man få lov til å velge siviltjeneste. Slik jeg ser det så burde begge kjønn ha ett år der man gjør noe for landet.

 

Vil ikke kalle ett år i forsvaret slaveri, man får tjenestetillegg og lever gratis. De fleste som har prøvd et år synes det var en bra opplevelse. Dette kommer ikke av at de digget å skyte med ag3 og stå på oppstillingsplass, men fordi det ofte er tungt, så blir det også mange bra stunder og.("Take the good with the bad" hvis noen skjønner hva jeg mener)

 

Som jeg sa tidligere så er det alltid de som ikke har sovet en natt på kaserne som skriker høyest om hvor teit og unødvendig verneplikten er. Rart det der ??

Lenke til kommentar
Som jeg sa tidligere så er det alltid de som ikke har sovet en natt på kaserne som skriker høyest om hvor teit og unødvendig verneplikten er. Rart det der ??

Ja, de er jo ferdig med det, og behøver ikke skrike mer om det ;)

 

Har en kamerat som fortsatt snakker om hvor j*vlig det var... en annen snakker om hvor ille kjedelig han hadde det. Så erfaringene er nok forskjellige.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Vil ikke kalle ett år i forsvaret slaveri, man får tjenestetillegg og lever gratis.

Det samme gjelder andre slaver. Så lenge verneplikten er tvungen, er det slaveri.

 

De fleste som har prøvd et år synes det var en bra opplevelse.

Derfor burde det være mulig å ta førstegangstjeneste om man ønsker det. Vernerett, ikke verneplikt.

Lenke til kommentar

Vernerett? Slik at alle som vil har rett til å være i forsvaret?

 

Man er også tvunget til å betale skatt, man blir tvunget til å følge diverse andre regler som er innenfor ett samfunn for å sikre et felles gode. Barneskolen er også tvungen, er det slaveri? Man sitter der å lager makaronibilder og andre dumme ting og dette er barn tilogmed!!!

 

Det finnes selvfølgelig de som synes det militæret sugde og jeg kan forstå dem. Poenget mitt er at de aller fleste synes det har vært en bra opplevelse. Akkurat som Carmen Electra er fin, men det er ikke absolutt alle som synes det.(Dårlig med eksempler)

Lenke til kommentar
Vernerett? Slik at alle som vil har rett til å være i forsvaret?

Så lenge forsvaret kan bruke dem til noe, ja.

 

Man er også tvunget til å betale skatt, man blir tvunget til å følge diverse andre regler som  er innenfor ett samfunn for å sikre et felles gode.

Jeg anerkjenner ikke noens rett til å ofre meg på fellesskapets alter.

 

Barneskolen er også tvungen, er det slaveri?

Slaveri er det vel neppe, men det er tvang, og det er illegitimt.

 

Det finnes selvfølgelig de som synes det militæret sugde og jeg kan forstå dem. Poenget mitt er at de aller fleste synes det har vært en bra opplevelse.

Det rettferdiggjør ikke det å stjele flere måneder av folks liv.

Lenke til kommentar

Skal mene at det ikke er så veldig mange som blir nødt til å ofre seg "på fellesskapets alter" av vernepliktige i Norge i dag.

 

Det er forresten mange forsvaret ikke vil ha, av forskjellige grunner, som f. eks narkotika, rulleblad, sikkerhetsklarering og helse. Det er sikkert mulig å mase seg til å jobbe på et lager et eller annet sted et år.

 

Barneskolen er tvungen ja, vil du at den skal være frivillig?

Visste du hva som var best for deg selv da du var 9 år?

 

Uansett om du liker militæret eller ikke, så mener jeg fortsatt at de aller aller fleste har godt av det. Vil ikke kalle det å stjele flere måneder av noens liv. Uansett om man vil eller ikke, så får man endel igjen for det. Stjele er definert som å tilegne seg et gode man ikke har rett på, og verneplikt er lovfestet, dermed er ikke dette et tyveri.

Lenke til kommentar
Skal mene at det ikke er så veldig mange som blir nødt til å ofre seg "på fellesskapets alter" av vernepliktige i Norge i dag.

Det gjør man qua vernepliktig.

 

Det er forresten mange forsvaret ikke vil ha, av forskjellige grunner, som f. eks narkotika, rulleblad, sikkerhetsklarering og helse.

Det endrer ikke på det faktum at det fortsatt er mange som blir frastjålet flere måneder av sine liv.

 

Det er sikkert mulig å mase seg til å jobbe på et lager et eller annet sted et år.

Slaveri er slaveri, enten det er på lager eller i skogen.

 

Barneskolen er tvungen ja, vil du at den skal være frivillig?

Ja.

 

Visste du hva som var best for deg selv da du var 9 år?

Nei, men mine foreldre gjorde.

 

Uansett om du liker militæret eller ikke, så mener jeg fortsatt at de aller aller fleste har godt av det.

Hvilken rett har du til å bestemme hva jeg har godt av?

 

Vil ikke kalle det å stjele flere måneder av noens liv. Uansett om man vil eller ikke, så får man endel igjen for det.

Man får mye igjen for å sitte i fengsel òg. Man får et sted å sove, man kan studere, se på fjernsyn, etc.

 

Stjele er definert som å tilegne seg et gode man ikke har rett på, og verneplikt er lovfestet, dermed er ikke dette et tyveri.

At jeg skriver i en bok at jeg har lov til noe, gjør det ikke moralsk legitimt.

Lenke til kommentar

er vel norgesmesterskap i avsporing her...

 

Nei, skal du dimme må du spille kortene dine veldig riktig.

 

Det første du må vurdere er om du virkelig vil dimme. Drit i alt det der om at militæret er så fint osv, men det er et par dører som lukkes ved at du dimmer (brann, politi etc.). Du mister 3 studiepoeng, og det er ikke negativt for en eventuell arbeidsgiver at du har gjennomført tjenesten. Det finnes mange daffe tjenester, admin-stillinger, post-stillinger osv. som gjør at man får surfe på nettet hele dagen.

 

Bestemmer man seg for å dimme må man først og fremst prøve å finne noen fysiske ting å dimme for. Har man dårlig rygg kan man spille på det, men det er ekstremt vanskelig å bli dimmet pga dette. Folk har forskjellige fysiske problemer, og hvis man overdriver omfanget av dette så skal det ikke være umulig å bli dimmet.

 

Når det gjelder psykiske årsaker er det mye lettere å dimme. Depresjon er vel lettest å dimme på, men da er det veldig viktig at man leser litt om depresjon, og gjør dette på en måte som ikke gjør at en blir muddet. Er man virkelig desperat til å komme seg ut er vel selvmordstanker en sikker utvei, selv om jeg som person ville ha sett på dette som hånlig ovenfor de med ekte psykiske problemer.

 

Er fortiden på haakonsvern, skal prøve å bytte til en 9-4 stilling.

 

Et lite tips fra meg er å vente med å dimme til man er ferdig med rekrutten. Man lærer veldig mye på rekrutten, ting som er viktige i det sivile liv. I grunn og bunn er rekrutten den beste tiden i militæret...

Lenke til kommentar

Rekrutten er veldig lærerik ja, men det er også den tiden med minst frihet og mest stress. Man kjenner gjerne få folk og befalet er ofte ganske strenge. Det er der mesteparten av latsabber og annet blir luket ut. Senere blir alt mye bedre, man blir rutinert, slik at man f. eks ikke bruker 20 min på å strekke senga :p

 

PelsJakob, hva med de som er så uheldige og har foreldre som ikke bryr seg så mye? Tvang er greit hvis det kommer fra foreldrene dine? Er plikter i hjemmet slaveri? Du får ikke noe penger for det, men det er en del av å være i familien og de plikter det medfører. Ganske likt som man har plikter ovenfor samfunnet.

 

I ethvert samfunn vil det være normer, regler og plikter. Det vil alltid være en form for tvang og begrensninger innefor et samfunn. Dette at alle individer er sin egen herre gjelder bare til en viss grad, så lenge man følger reglene innenfor samfunnet. Man kan ikke være 100% fri og leve i et samfunn. Det blir litt "pose og sekk" prinsippet. Med goder følger det ofte et ansvar.

 

 

Om verneplikten er nødvendig for at samfunnet skal overleve kan man jo spørre seg om i dag. Trusselbildet er et helt annet enn da verneplikten ble innført. Om det er feil av staten å TVINGE deg til å gi et år av livet ditt i form av siviltjeneste eller militærtjeneste synes jeg ikke.

Lenke til kommentar
Poenget mitt her er at vi bor i et av verdens beste land og når man blir bedt om å gi noe tilbake tar folk å lyver på seg psykatriske problemer og narkotikamisbruk.

Og nei, så militærnekterne bare snylter på samfunnet?

 

Så hvis man f.eks jobber 40 år av sitt liv hvor man betaler 50% skatt (i tillegg til moms og all verdens avgifter på varer og tjenester) som går til staten, og dermed bidrar til å opprettholde vårt sosialistiske samfunn, så er man likevel en snylter fordi man "lurte" seg unna militæret?

 

Norge bruker i dag ca 30 milliarder på forsvaret. Er virkelig det å løpe rundt i skogen og skyte med rødfis, og sleike befal langt opp i rompa så mye mer nobelt enn alt annen arbeid? Greit nok at man blir en røver til å pusse sko og gønnere , men det er ikke det man kommer lengst med her i livet. Så hvis jeg istedenfor å bli tvunget inn i militæret heller hadde jobbet det året som lærer eller sykepleier, så.... bidrar man ikke til samfunnet?

 

Nei, også blir man jo ikke ordentlig mannfolk heller.

 

 

Avslutter med en link: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=76647

"Hals legger ikke skjul på at hensikten er å fange opp flere kvinner, som i dag velger andre yrkesveier enn Forsvaret."

 

Derfor foreslår jeg herved at siden det sikkert vil bli mangel på sykepleiere i framtiden, bør førsteåret på sykepleien gjøres obligatorisk for alle norske ungdom, slik at de kan "fange opp flere" flotte ungdom til den videre utdanningen. Sykepleier-utdanningen må jo tross alt konkurrere med mange andre spennende utdanninger. Vi må da kunne kreve såpass av ungdommen, de er jo så heldige at de lever i et samfunn - da kan man ikke forlange å bestemme over sitt eget liv heller - døh!

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...