Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål jeg håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med, da jeg skjønner at pensum fra 2MX ligger vel langt bak i hodet. Jeg har følgende oppgave:

 

Med utgangspunkt i et rektangel med sidekantene X og Y lages et område som antydet i figuren. Det vil si at en uendelig sekvens av rektangler "hektes" på hverandre, slik at vi ved hver påhekting halverer sidekantene i foregående rektangel. Omkretsen av området skal være 6.

 

a) Finn et uttrykk for areal.

Denne har jeg gjort, det blir S=(4XY)/3, utifra formelen for en uendelig geometrisk rekke, S=a1/(1-k)

 

b) Finn et uttrykk for areal.

Også gjort, utifra samme formel blir det 4X+3Y (den siste y-en blir borte der hvor rektanglene er hektet sammen).

 

c) Bruk resultatene til å finne et uttrykk for arealet som en fuksjon av X.

f(x)=(8X/3)-(16X^2)

 

Så til problemet:

 

d) Bestem X og Y som gir maks areal.

Her hørte jeg læreren mumle noe om fortegnslinje, og jeg ønsket da at jeg ikke hadde solgt 2MX-boka mi :p. Noen som har fornuftige innspill?

 

All hjelp mottas med takk :)

 

Edit: Glad dette ikke var norsk.

 

Edit2: Nå med bilde: post-64207-1171923316_thumb.jpg

Endret av DurinVIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G=mg

G1=1*9,81=9,81N

G2=1*9,81=9,81N

 

1kg fjær har like stor tyngde som 1kg stein.

 

Når det gjelder oppdrift blir det annerledes, Arkimedes' lov sier at et legeme som flyter på eller er omsluttet av en væske vil fortrenge et volum av væsken som er like stort som volumet av legemet. Dermed er det volumet, ikke massen som avgjør oppdrift.

 

Formelen for oppdrift er for øvrig O=pVg.

p er massetetthet, V er volum og g er tyngdeakselerasjon (9,81m/s^2 på jorda.)

Denne formelen bekrefter at massen er irrelevant i oppdriftssammenheng.

Lenke til kommentar
Formelen for oppdrift er for øvrig O=pVg.

p er massetetthet, V er volum og g er tyngdeakselerasjon (9,81m/s^2 på jorda.)

Denne formelen bekrefter at massen er irrelevant i oppdriftssammenheng.

7996960[/snapback]

Slik du har skrevet dette, blir jo oppdriften; O = O(m) = mg

fordi p*V = m der m:masse

 

altså oppdriften som funksjon av massen (m)

:hmm:

Lenke til kommentar

V er fortrengt volum, rho er massetetthet.. Jeg skrev selv at det var volumet, så jeg ser ikke hvorfor det påpekes... Forresten bør en unngå å bruke p for rho, da p vanligvis brukes om trykk.

 

Spørsmålet her er vel definisjonen av tyngde/vekt - er det det vekten vil vise (da burde jo oppdrift telle med) eller kun resultatet av tyngdeaksellerasjonen?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Formelen for oppdrift er for øvrig O=pVg.

p er massetetthet, V er volum og g er tyngdeakselerasjon (9,81m/s^2 på jorda.)

Denne formelen bekrefter at massen er irrelevant i oppdriftssammenheng.

7996960[/snapback]

Slik du har skrevet dette, blir jo oppdriften; O = O(m) = mg

fordi p*V = m der m:masse

 

altså oppdriften som funksjon av massen (m)

:hmm:

7997361[/snapback]

Massetettheten til vann, ikke til det aktuelle legemet.

Lenke til kommentar
Massetettheten til vann, ikke til det aktuelle legemet.

7999833[/snapback]

Eller ennå mer nøyaktig: Massetettheten til det som fortrenges, vann, olje, luft etc. Når man skal veie bomull og stein så tror jeg bomull har litt lavere tetthet og dermed fortrenger mer volum og får mer oppdrift. Jeg regner selvfølgelig ikke med volumet til hele dotten av både bomull og luft, men kun bomullsfibrene. Det er jo kun de som fortrenger luft. Lufta som er i mellom fortrenges jo ikke.

Lenke til kommentar
Enig i den Simen, men har på følelsen av at både bomull og fjær har lavere tetthet enn mange steinarter. Spørsmålet blir egentlig hvordan man definerer vekt eller tyngde - har man lavere vekt eller tyngde i vann?

8002077[/snapback]

 

Du vil vel ha lavere tyngde.

Forutsetter vi at personen i vannet står i ro vil: sumF = 0 (Newtons 1. lov)

Velger vi positiv retning nedover, får vi at G er positiv, og O negativ. Dermed blir

sumF = G + (-O)

Siden vi antar at det ikke er noe annet som virker inn på systemet "deg i vann", kan vi da anta at tyngden din blir mindre i vann, eller er jeg helt på bærtur nå?

 

Vekt? Med vekt går jeg ut i fra at du mener massen? Sålenge en er i vann på jorden, så er massen konstant og dermed vekten.

Lenke til kommentar

Var bare litt usikker på formel. Skal finne vinkel ATB. Finner da vektorene som starter i punktet T. TA = [-1,-1,-3], TB = [1,1,-3]. Formelen for vinkel mellom vektorer i planet er i hvert fall u * v = |u| * |v|* cos θ. Hva er formelen for vinkel mellom vektorer i rommet? Og kan noen bare ta en rask utregning av det, noen som er stød på hånden i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hm. Omformet opprinneligeuttrykk.JPGtil uttrykket uttrykk2.JPG Kom fram til at x måtte være -0.283, som forsåvidt er rett. Det jeg strever med er hvordan svarene skal formuleres. Her formulerer de svaret slik; uttrykk3.JPG. Noen ganger formulerer de svaret med 2πk og andre ganger 10πk. Er ikke helt inni det med dreining og komplementærvinkler enda. Noen som kunne tatt en liten gjennomgang?

Lenke til kommentar

Tja... se på sin(x) = y. På intervallet [0,2pi] vil sin(x) = a for en verdi av a mellom -1 og 1 ha TO løsninger for alle verdier av a MELLOM -1 og 1, bortsett fra 0. Si at du finner sin(b) = a og sin(d) = a, siden sin(x) er periodisk med periode 2pi vet du at sin(x) = sin(x + 2pi) = sin(x + 2pi + 2pi) etc. altså sin(x) = sin(x + 2k*pi) for et heltall k.

Vi vet nå at sin(b) = a, da må også sin(b + 2k*pi) = a, altså b + 2k*pi = arcsin(a).

Samme med den andre; d + 2k*pi = arcsin(a).

Endret av DrKarlsen
Lenke til kommentar

Hva er egentlig verdien X på en kalkulator?

 

Tar man for eksempel Sin X i en graf (Har en Casio avansert greie) så blir det jo en perfekt bølge, og X kan jo brukes (og brukes også) Til utrolig mye forskjellig i matematikken. Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hva veriden X er?

 

Det jeg allerede vet er at X blir brukt for ting som er ukjent, for eksempel i en ligning ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...