Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Det jeg allerede vet er at X blir brukt for ting som er ukjent, for eksempel i en ligning ;)

8085813[/snapback]

Da vet du det du trenger. X er ikke noe mer mystisk enn en ukjent variabel.

 

Du kan f.eks sette inn X=0, X=1, X=2 eller hva som helst annet.

 

Kurven du ser når du trykker Sin(X) kommer frem ved å sette inn ulike verdier for X. Den horisontale aksen er X-aksen. Der "prøves det ut" ulike X-verdier. Resultatet plottes inn som en verdi på den vertikale aksen (Y-aksen). For hver X-verdi som prøves får man ut en Y-verdi fra ligninga. Når du prøver ut mange X-verdier så får du altså ut en rekke Y-verdier. Tegn et punkt i et X-Y-diagram for hver samhørende X- og Y-verdi. Fortsett å tegne punkter for andre X-verdier og tilhørende resultat (Y)-verdier. Tegn til slutt en linje som binder sammen punktene til en linje. Funksjonen Sin(X) danner en linje som ser ut som en fin bølge.

 

Prøv deg gjerne frem med et ruteark og plott inn mange punker for X ved å regne enkle linginger som:

Y = X (bruk X-verdiene -2, -1, 0, 1, 2 og tegn linjen som binder punktene sammen.)

Y = 2 * X (bruk X-verdiene -2, -1, 0, 1, 2 og tegn linjen som binder punktene sammen.)

Y = X*X (bruk X-verdiene -2, -1, 0, 1, 2 og tegn linjen som binder punktene sammen.)

Y = 2 * Sin(X) (bruk X-verdiene 0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330, og 360, og tegn linjen som binder punktene sammen. NB. kalkulatoren må være stilt inn på grader)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

sitter her som en annen særing å knør med en oppgave :(

 

er T1nivå i faktorisering, noe jeg tydeligvis ikke er så flink til...

 

3a+b         4a-4
------  *   ------
 a-1          3a

 

hjelp.. anybody?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ok. Faktoriser andre ledd slik at du står med 4(a-1). Da kan du stryke vekk (a-1) i teller og nevner, for deretter å gange ut teller med 4.

8116571[/snapback]

takk :love: nå gikk plutselig alle de andre oppgavene mye lettere

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg går nå på VG1 studiespesieliserende (tidligere allmenn) og neste år skal jeg ha noe som heter Matte X (tre timers fag) Jeg lurer litt på om noen her vet sånn ca. hva det går ut på, hva man skal lære osv. Jeg har teoretisk matte 1 nå, og skal fortsette med det neste år også. Lærerne på min skole har skaffet veldig lite info om dette faget, hva vi skal gjøre/lære osv. så jeg hadde satt pris på om noen her ville fortelle meg litt om det ;)

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg går nå på VG1 studiespesieliserende (tidligere allmenn) og neste år skal jeg ha noe som heter Matte X (tre timers fag) Jeg lurer litt på om noen her vet sånn ca. hva det går ut på, hva man skal lære osv. Jeg har teoretisk matte 1 nå, og skal fortsette med det neste år også. Lærerne på min skole har skaffet veldig lite info om dette faget, hva vi skal gjøre/lære osv. så jeg hadde satt pris på om noen her ville fortelle meg litt om det ;)

8118135[/snapback]

 

Det er et helt nytt fag, så det er ikke så lett å vite hva det kommer til å dreie seg om. Jeg tipper dere kommer til å jobbe mer med ligninger, funksjonsdrøfting, derivasjon, enkel integrasjon, vektorregning og litt sannsynlighet.

 

Hvis du kan velge et mattefag som heller går på 5 timer, så er det mitt råd til deg.

Lenke til kommentar

På de tre siste timene du trenger, som du tydelighvis mangler, kan du ta et fem-timers fag. Selv tar jeg matematikk, fysikk, informatikk og kjemi, alle fem-timers fag og gir meg 2 timer ekstra (32 i uka totalt?).

 

Glem matte X. Desuten er fem timer morsomere enn tre timer. :D

 

Edit: eivind lunder, mener du det? Da har misforstod jeg vist.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Vil råde alle som er i fagvelge-prosessen å ikke på død og liv tenke på at man skal ha så mye fritid og at alt skal være lettest mulig. Det viktigste er at dere ikke lukker noen dører mtp. senere studier. Velg den vanskeligste matta, samt fysikk. Kjemi skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Summen av to tall er 7 differansen.
Kan du prøve å omformulere setningen litt? :)

 

Edit: Gjetter at du mener summen av to tall er like differansen ganger syv. Isåfall er svaret et forhold, B er 8/6 ganger A.

 

A + B = ( B - A) * 7

A + B = 7B - 7A

8A = 6B

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...