Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Summen av to tall er 7 ganger differansen.

8197254[/snapback]

Jeg puttet inn ordet ganger for å gi setningen litt mer mening. Håper det var rett. Hvis ikke så må du bare rette meg.

 

Ok, med det utgangspunktet så kan vi sette opp:

 

X+Y = 7 * (X-Y) der jeg definerer X til å være større enn Y.

 

X+Y = 7*X - 7*Y|

 

(fortsetter, må dra nå)

 

-6X = -8Y

 

3X = 4Y eller: Y = 3/4 * X

 

Redigert: Ser du fikk et svar på den andre sida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på en oppgave jeg:

 

En fabrikk lager kasser uten lokk av kvadratiske papplater med side 60 cm. En maskin skjærer vekk hjørnene av papplatene. En annen maskin bretter opp sideflatene og fester dem. Vi regner med at sideflatene ikke overlapper hverandre. Forklar at voleumet av pappkassene, målt i cm^3 er gitt ved: V( x )= x(60-2x)^2

 

Er egentlig ei veninne som spurte meg, men jeg finner bare ut at jeg er ikke så smart som hun tror :(

Lenke til kommentar

Du starter med sidelengde 60, og tar bort x fra hver ende (firkantene i hjørnene av platen). Hver side av det kvadratiske lokket blir altså 60-2x, så arealet blir (60-2x)². Gang med x for å få volumet, siden x er høyden av lokket. V = x(60-2x)².

 

Edit: 60-2x, ja. :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Du starter med sidelengde 60, og tar bort x fra hver ende (firkantene i hjørnene av platen). Hver side av det kvadratiske lokket blir altså 60-x, så arealet blir (60-x)². Gang med x for å få volumet, siden x er høyden av lokket. V = x(60-x)².

8199935[/snapback]

Ja, jeg skjønte det nå, men det er 60-2x da, regner med at du skrev feil?

Lenke til kommentar

Han har glemt et totall ja.

 

Når hjørnene på boksen er kuttet bort så ser det ut som et kors. "Armene" på korset brettes opp slik at det blir en boks. Hver "arm" er X lang. Dvs. at høyden på boksen blir X.

 

Sidekantene på boksen blir 60cm minus X på den ene siden og minus X på den andre siden. Altså 60-2x.

 

Grunnarealet på bunnen av boksen blir sidekant*sidekant = (60-2x)^2.

Volumet blir grunnarealet ganger høyden. Altså x(60-2x)^2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...