Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Utfordring!

Hadde matte1-eksamen på ntnu forrige mandag, må nesten gjengi en av oppgavne:

 

Regn ut areal mellom grafene X^2 og rot(X)

Blir vel 1/3... Men kalkulatoren min (Casio fx-9750g) gjev 0,33333333374. Kvifor det? Er det unøyaktighet i dei numeriske metodane som vert nytta? Kva metodar er dette? Newton sin tilnermingsformel?

 

Nokon som har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utfordring!

Hadde matte1-eksamen på ntnu forrige mandag, må nesten gjengi en av oppgavne:

 

Regn ut areal mellom grafene X^2 og rot(X)

 

Noen som klarer den?

 

Dette var a) oppgaven. b) var å regne ut tyngdepunktet...

 

Begge oppgavene er jo lette, men at a) oppgaven skal telle 10% av karakteren synes jeg er rart! Men for all del, jeg klager ikke!

:w00t:

Sisteoppgaven var mer hardbarket da ;)

Lenke til kommentar
Jepp riktig det... MEn en annen ting... om en løser opp roten. Vil en da få 2 løsninger, en kompleks og en reel? altså den ene er den som står bare roten løst opp.  Den andre er roten løst opp(negativ)  og siden  -1 *i  = 1. Stemmer ikke det eller er det veldig lenge siden jeg har drevet med komplekse tall...

 

edit:  Det er jo sånn at roten til et negativt tall er  xi... Så det ovenfor stemmer jo ikke...  Men hvorfor stemmer det ikke?  dvs hvorfor kan man ikke tolke brøken som i +- X?

Forklarer litt nærmere.

 

x^2= -2

 

x= sqrt(-2)

x= sqrt(-1*2)

X=i*sqrt(2)

 

Siden sqrt(2) er +/- X

Og siden i*-x = x

Vil vi da her få 2 løsninger altså X og iX

 

Men dette stemmer jo ikke med regelen om at sqrt(x) = iX.

 

Jeg er nok litt rusten i dette, men hvor ligger feilen i tanke gangen min?

Tråden dødd? Men fint om noen kan bevise at det her er feil, for jeg ble litt forvirret...

Lenke til kommentar
Siden sqrt(2) er +/- X

Og siden i*-x = x

Vil vi da her få 2 løsninger altså  X  og iX

 

Men dette stemmer jo ikke med regelen om at sqrt(x) = iX.

Tråden dødd? Men fint om noen kan bevise at det her er feil, for jeg ble litt forvirret...

Mulig jeg er litt hjernedød nå, men jeg skjønner ikke helt hva du gjør her. Heller ikke vitsen..

 

x^2 = -2

x = +-sqrt(-2)

x = +-i*sqrt(2)

 

x1 = i*sqrt(2) , x2 = -i*sqrt(2)

 

Å skrive ut dette mer vil ikke være nyttig eller nødvendig i noen sammenheng.

Lenke til kommentar

En litt enklere oppgave for den videregående skolen (3MX):

 

Vi har en kule. Inni kula er det en kjegle. Ingen deler av kjeglen er utenfor kula. Sirkelen som utgjør bunnen i kjeglen har samme radius som kula. Toppen på kjeglen ligger kuleoverflaten. Hvor stor er volumet av kjeglen i forhold til kulen?

 

Ingen regning er faktisk nødvendig. :cool:

Lenke til kommentar
Siden sqrt(2) er +/- X

Og siden i*-x = x

Vil vi da her få 2 løsninger altså  X  og iX

 

Men dette stemmer jo ikke med regelen om at sqrt(x) = iX.

Tråden dødd? Men fint om noen kan bevise at det her er feil, for jeg ble litt forvirret...

Mulig jeg er litt hjernedød nå, men jeg skjønner ikke helt hva du gjør her. Heller ikke vitsen..

 

x^2 = -2

x = +-sqrt(-2)

x = +-i*sqrt(2)

 

x1 = i*sqrt(2) , x2 = -i*sqrt(2)

 

Å skrive ut dette mer vil ikke være nyttig eller nødvendig i noen sammenheng.

Mulig jeg er hjernedød og :ermm:

Men Kort sagt..

 

 

Tar en litt enklere enn det forrige eksemplet.

 

En kommer feks frem til svaret x = isqrt(4)

 

Siden roten av 4 har 2 løsninger altså +/- 2

 

får en:

 

X = i2

X = i(-2) =2

 

Altså dette strider jo mot det jeg har lært om komplekse tall, men hva er feil med det jeg har gjort?

 

Det jeg ville gjort var jo å ikke skrive isqrt(4) men i2

 

Men hvorfor kan en ikke gå frem slik som ovenfor?

Lenke til kommentar
Tar en litt enklere enn det forrige eksemplet.

 

En kommer feks frem til svaret x = isqrt(4)

 

Siden roten av 4 har 2 løsninger altså +/- 2

 

får en:

 

X = i2

X = i(-2) =2

 

Altså dette strider jo mot det jeg har lært om komplekse tall, men hva er feil med det jeg har gjort?

 

Det jeg ville gjort var jo å ikke skrive isqrt(4) men i2

 

Men hvorfor kan en ikke gå frem slik som ovenfor?

Her gjør du en ganske stor feil.. Den imaginære størrelsen "i" er ikke -1, men sqrt(-1). i^2 er -1.

 

i(-2) er ikke lik 2.

 

At du vil (og kan) skrive isqrt(4) som i2 er jo klart siden sqrt(4) er 2, mens vi ovenfor har sqrt(2) som ikke er et rasjonalt tall. Irrasjonale tall som sqrt(2), sqrt(5) osv. skriver vi ikke ut, siden de ikke vil få noen fin eksakt verdi utenom slik vi allerede har skrevet det.

Lenke til kommentar
En litt enklere oppgave for den videregående skolen (3MX):

 

Vi har en kule. Inni kula er det en kjegle. Ingen deler av kjeglen er utenfor kula. Sirkelen som utgjør bunnen i kjeglen har samme radius som kula. Toppen på kjeglen ligger kuleoverflaten. Hvor stor er volumet av kjeglen i forhold til kulen?

 

Ingen regning er faktisk nødvendig.  :cool:

 

Forholdet er 1/4

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Har et spørsmål her.

Den deriverte til en funksjon beskriver hvor bratt den stiger eller synker, den dobbeltderiverte beskriver hvor fort stigningen endrer seg. Den integrerte beskriver arealet under en graf, men hva beskriver den dobbelt-integrerte? Om noe i det hele tatt.

 

I tillegg er det jo sånn at for f(x)=sinx + cosx så er den dobbeltderiverte = den dobbeltintegrerte. Hvordan forklares dette ut fra betydningen av dobbeltintegrert.

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...