Gå til innhold

Bruktmarked og forskuddsbetaling


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selger kun mot forskudd. I QXL har man en karakterbok og der ser man fort om folk er ærlige/uerlige.

 

Kjøper som regel kun med forskudd og om selger ikke vil annet. Dette er så mye enklere og billigere for alle parter!

Ikke alltid at karakterboka på Qxl viser åssen person egentlig er. Jeg og titalls av andre ble f.eks svindlet for tilsammen over 100k av en person som bare hadde pluss karakterer.

Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28/09/2004 : 05:09

  Syns i grunn det med 150,- i forskudd og så oppkrav hørtes veldig greit ut. Da er begge parter "sikret".

 

Det jo være den mest fornuftige løsningen.

Sikkert sant det, men samtidig så tenker jeg på fyren som fikk en sekk med kattesand i postoppkrav istedet for den bærbare han hadde kjøpt.

Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28/09/2004 : 05:09

  Syns i grunn det med 150,- i forskudd og så oppkrav hørtes veldig greit ut. Da er begge parter "sikret".

 

Det jo være den mest fornuftige løsningen.

Sikkert sant det, men samtidig så tenker jeg på fyren som fikk en sekk med kattesand i postoppkrav istedet for den bærbare han hadde kjøpt.

Da åpner man pakken i posten før man betaler, det går greit det.......

Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 28/09/2004 : 10:39

 

Sikkert sant det, men samtidig så tenker jeg på fyren som fikk en sekk med kattesand i postoppkrav istedet for den bærbare han hadde kjøpt.

 

Det kan jo skje ved forskuddsbetaling også.

 

Ved postoppkrav må jo "svindleren" ta seg bry med og sende kattesanden.

 

100% safe,blir det jo aldri.

Selv om man får se varen før betaling,kan den jo være defekt.

 

Men jeg velger og tro at det hører til sjeldenheten.

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Jeg synes det må være et delt trustforhold.

 

Hverken selger eller kjøper kan kreve 100% tillit kun ene veien.

 

Så da syntes jeg 60/40 modellen, samt referanse og registrert adresse må være et minstekrav.

 

Ellers en som solgte som godtok betaling etter varen var testet. Men da blir det 100% trust andre veien og kjøper kan ha ødelagt varen selv, så det er heller ikke alltid bra.

 

Men delt trust eller personlig oppmøte med personalia.

Lenke til kommentar

Jeg betaler som regel på forskudd, om jeg selger kan kjøper velge..:)

 

Men likte det 60/40 opplegget, høres litt tryggere ut..;)

 

Som regel når du betaler forskudd slipper du portoen, altså 100kr++..penger spart er penger tjent..;)

 

Edit: Posten er dyyrt, betalte 550kr får å sende 5 pakker, noe i oppkrav + et brev..

Endret av JuBaLoN
Lenke til kommentar

En av årsakene til at jeg kun selger med forskuddsbetaling er at enkelte har en tendens til å gjøre "impulskjøp" så finner de ut at de ikke skal ha det alikevel og ikke henter pakken .

En ting er jo frakten men i tillegg må en da legge varen ut for salg på nytt og får en masse ekstrarbeid , så hos meg er saken grei , vil de ikke betale forskudd så er det bare å la være å by .

Lenke til kommentar

jeg har solgt masse og kjøpt masse på bruktmarkedet på hw.no, forskuddsbetalt selv og tatt forskuddsbetaling av alle.

 

Jeg oppgir alltid mitt tlf nr, adresse, mobil nr og epost når jeg handler med andre. Postoppkrav er like usikkert, du ser jo ikke i pakken du henter på posten og må betale for å få den ut uansett, du vil aldri få pengene igjen av kjerringa på posten om den inneholder kattesand. Er et trust/trust forhold uansett, uheldigvis så forekommer det uærlige personer på netthandel, jeg er dog heldig og har aldri blitt lurt av annet enn jeg har tapt endel porto og tid på varer som aldri er blitt hentet av mottaker når jeg har sendt oppkrav, så forskuddsbetaling er det eneste som duger for min del evt å møte face->face

Lenke til kommentar

Eneste fordelen jeg ser med oppkrav er at man da får navn og adresse på avsender... I det minste har posten det, slik at man kan ta saken videre om man ønsker da man har en identitet på selger og man kan jo pakke den opp på posten(selv om man må betale førs) så har man posten som vitne om man skulle få "katta i sekken".

Lenke til kommentar

Etter å ha solgt og kjøpt en del på nette vil jeg si at jeg har hatt større problem med at ting jeg har solgt, og sendt i oppkrav, ikke blir hentet enn å ikke ha fått varen jeg har betalt for.

 

Når det gjelder Qxl sin karakterbok så er den ubruklig.

Qxl har den oppfatning om at kjøper har alltid rett og hvis du gir en kjøper minus for å ikke ha hentet pakken så sletter de den og du som selger får en av kjøper med en idiotisk grunn. Det samme gjelder for de som tror de har all kunskap om hva de kjøper så viser det seg at de ikke vet opp/ned på produktet. Kjøper skriker ut og fremstiller selger som svindler og Qxl biter på.

Resultat: Pluss til kjøper som ikke vet hva han kjøper og minus til selger, selv om produktet er godt beskrevet.

I tillegg så er det lett for store kunder å få slettet minus-karakterer. De dikterer qxl om hvordan de skal håndtere karakter-boken.

 

Nok om det.

 

Oppkrav: Meget grei løsning hvis kunden er 100% sikker på at han/hun skal ha produktet. Ved brukthandler så kommer som regel pakken tilbake. Kostnad for selger : Porto+ oppkravsgebyr + retur-porto.

Dette blir en god sum, kanskje du har betalt vekt-tillegg også, da blir det dyrt.

 

Og de som tror at dette er sikrer pga at de kan åpne pakken først og så betale etterpå, Feil. Du må betale først , så kan du åpne pakken. Du kan riktignok åpne den på postkontoret med funksjonæren som vitne.

Hvis det er sånn at du får åpne den først og det mangler noe og ikke tar ut pakken, kan sender anmelde innholdet stjålet i posten pga den er åpnet før den er betalt.

Det som også er dumt med oppkrav er at innbetaling tar lang tid. Fra du har sendt pakken til betalingen er inn på konto kan i verste fall ta 4 uker. Lang tid å vente hvis pengene skal gå til nye oppgraderinger.

 

Forskudd er også en mulighet ,men som de andre skriver er det snakk om tillit.

 

Så det beste for alle er vel enten at man møtes hvis mulig eller at kjøper betaler all porto på forskudd.

 

Det er jo tross alt kjøper som vil ha produktet, hvis ikke selger absolutt vil bli kvitt produktet til enver pris. Men det kan bli dyrt.

Lenke til kommentar

Nå har alt jeg har solgt vært så nytt at det har vært garanti på det , det siste jeg solgte var et 9800 xt kort som var kjøpt på komplett , dette var bare noen mnd gammelt og levertes i org emb med alt tilbehør.

Imidlertid fikk kjøper problemer med det , årsak ukjent og han tok kontakt med meg , ganske så fortvilt .

Jeg kontaktet da Komplett som ga mer rma nr , dette mailet jeg til han og kortet ble sendt inn , de konstaterte at kortet var dødt og han fikk nytt kort . Dermed er begge fornøyde .

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...