Gå til innhold

Bruktmarked og forskuddsbetaling


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har blitt svindlet to ganger ved kjøp på forskudd. Dog, dette var selgere som oppførte seg litt uvanlig, så jeg burde kanskje luktet lunten begge ganger. Likevel kjøper jeg fortsatt ting på forskudd, men har begynt å ringe selger for å ihvertfall ha et minimum av kontroll.

 

Ved salg krever jeg enten forskudd, eller et beløp tilsvarende porto+returporto+oppkravsgebyr i forskudd, og resten i oppkrav. Har opplevd flere ganger at tullinger ikke henter oppkravspakken. Sykt irriterende. Hvis de har forskuddsbetalt litt er det ihvertfall ikke noe økonomisk tap å få pakken i retur. Har ikke opplevd at folk ikke har hentet ut pakken når de allerede har betalt portoen på forskudd..

 

Dyre ting legger jeg som regel ut på QXL, der er det lettere å få en god pris... ;)

Lenke til kommentar
Man må i det minste betale før man åpner pakken, men det gjorde han sikkert.

 

Men alikevel så er det vel sjelden postpersonalet gidder å stille som vitner ved en politianmeldelse. Man må jo ha vitne på hva som var i pakken når man åpnet den.

Må ikke betale, har tittet inn i flere (dyre eller bulkete) pakker før jeg har betalt.

Da tror jeg ikke personalet ved postkontoret har fulgt arbeids-instruksen sin.

 

De har ikke lov til å overlevere deg pakken før du har betalt.

 

 

Tror Posten har ganske klare og greie regler på det pga at det skal være sikkert å sende i oppkrav.

Lenke til kommentar
Man må i det minste betale før man åpner pakken, men det gjorde han sikkert.

 

Men alikevel så er det vel sjelden postpersonalet gidder å stille som vitner ved en politianmeldelse. Man må jo ha vitne på hva som var i pakken når man åpnet den.

Må ikke betale, har tittet inn i flere (dyre eller bulkete) pakker før jeg har betalt.

Da tror jeg ikke personalet ved postkontoret har fulgt arbeids-instruksen sin.

 

De har ikke lov til å overlevere deg pakken før du har betalt.

 

 

Tror Posten har ganske klare og greie regler på det pga at det skal være sikkert å sende i oppkrav.

Stemmer det. Kunden skal ikke ha tilgang på pakken før den er betalt ut.

 

Ang. returportoen - Det brukes skjønn på dette. Jeg for min del, tar aldri betalt for pakker som ikke blir hentet. Det skulle da bare mangle at Posten sender pakkene tilbake gratis når de ikke blir hentet..

Lenke til kommentar
Jeg synes det må være et delt trustforhold.

 

Hverken selger eller kjøper kan kreve 100% tillit kun ene veien.

 

Så da syntes jeg 60/40 modellen, samt referanse og registrert adresse må være et minstekrav.

 

Ellers en som solgte som godtok betaling etter varen var testet. Men da blir det 100% trust andre veien og kjøper kan ha ødelagt varen selv, så det er heller ikke alltid bra.

 

Men delt trust eller personlig oppmøte med personalia.

Hehe - tydelig at det er en del her som har lært seg et nytt ord: TRUST! :!:

 

Ja, trust er et must!

Forøvrig så er 50/50-modellen mye bedre enn 60/40-modellen. :!:

Lenke til kommentar
Man må i det minste betale før man åpner pakken, men det gjorde han sikkert.

 

Men alikevel så er det vel sjelden postpersonalet gidder å stille som vitner ved en politianmeldelse. Man må jo ha vitne på hva som var i pakken når man åpnet den.

Må ikke betale, har tittet inn i flere (dyre eller bulkete) pakker før jeg har betalt.

Da tror jeg ikke personalet ved postkontoret har fulgt arbeids-instruksen sin.

 

De har ikke lov til å overlevere deg pakken før du har betalt.

 

 

Tror Posten har ganske klare og greie regler på det pga at det skal være sikkert å sende i oppkrav.

Har åpnet pakkene _sammen_ med postpersonalet, har ikke fått pakkene utlevert

før jeg har betalt de.... ;)

Lenke til kommentar

Wladimir:

 

hehe har da kunnet engelsk lenge.. og personlig forsøker jeg å holde meg vekk fra engelske moteord, men noen ganger snubler man. Jobbet mange mange år i IT bransjen og da bruker man engelske uttrykk mye.

 

50/50 er greit, men med 60/40 var det for å gi kjøper største quota. :p

Lenke til kommentar
En eller annen skulle ha laget et system som var vanntett, er innom bruktmarkedet av og til, men toer rett og slett ikke sette penger inn paa en ukjent persons konto.

Hvis selger er fra Bergen derimot og kan moete meg er det OK.

Et annet unntak er hvis selger er en kjent skikkelse fra HW=forumet.

Amund har fått mail lenge siden om han kunne legge til en tilleggs-

funksjon på Bruktmarked.no hvor reg. forummedlemmer kan sette (X) på..

 

Har ikke hørt en pip fra han.............

Lenke til kommentar
Man må i det minste betale før man åpner pakken, men det gjorde han sikkert.

 

Men alikevel så er det vel sjelden postpersonalet gidder å stille som vitner ved en politianmeldelse. Man må jo ha vitne på hva som var i pakken når man åpnet den.

Må ikke betale, har tittet inn i flere (dyre eller bulkete) pakker før jeg har betalt.

Da tror jeg ikke personalet ved postkontoret har fulgt arbeids-instruksen sin.

 

De har ikke lov til å overlevere deg pakken før du har betalt.

 

 

Tror Posten har ganske klare og greie regler på det pga at det skal være sikkert å sende i oppkrav.

Har åpnet pakkene _sammen_ med postpersonalet, har ikke fått pakkene utlevert

før jeg har betalt de.... ;)

Nå skal ikke jeg terpe på dette i uendelighet, men verken du eller postvesenet har lov til å åpne pakkene før de er betalt. Inntil de er betalt er det annen manns eiendom.

 

Darkwing Duck

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...