Gå til innhold

Bruktmarked og forskuddsbetaling


Theo343

Anbefalte innlegg

Ok, så det du mener er at kjøper forskuddsbetaler porto, får varen, tester den og betaler resten?

Det jeg mener er at kjøper forskuddsbetaler porto +oppkravs-gebyr+retur-porto og får varen tilsendt i oppkrav. Oppkravs-summen vil da være : prisen på varen - retur-porto.

 

Eller ,

det enkleste hvis man ekstremt skeptisk til netthandel, gå i butikken.

 

Overdreven skepsis fører bare til trøbbel for begge parter og det blir bare tull.

 

 

Darkwing

Endret av Darkwing Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som var ment her er vel at man alltid bør fosrkuddsbetale all frakt og gebyr begge veier i tilfelle man ikke henter pakken. Slik at selger ikke blir skadelidende hvis kjøper ombestemmer seg.

 

Synes det er en grei ordning, for da er selger sikker på å ikke tape penger på oppkrav og uavhentet. Mens kjøper for stå for egen regning hvis han "stikker".

Lenke til kommentar

Har veldig dårlig erfaring med postoppkrav,. jeg har flere ganger fått ting i retur og selv måtte betale returporto. Dette er veldig surt for meg som selger. Jeg kjøper og selger kun mot forskuddsbetaling og har kjøpt mange hundre ting fra både innland og utland uten å ha blitt lurt. Den eneste gangen jeg har blitt lurt var via en annonse for mobiler i adresseavisen. Hvis jeg noen gang hører noen presentere seg med navnet til den selgeren vet jeg ikke hva jeg gjør.

Jeg selger ingenting til folk som ikke betaler på forskudd, hadde blitt lynende forbannet hvis noen hadde bydd på noe jeg selger og deretter begynt med at de ikke skal betale på forskudd.

Lenke til kommentar

Det greieste er å sjekke postnummeret på QXL og bruktmarked.no. Dersom man kan kjøpe en vare fra en person i samme by, så kan man møtes, og utveksle varer/penger. Men dette gjelder jo kun når man skal kjøpe selv, og funker best når man bor i en by med litt størrelse.

 

For salg av varer, så stiller man svakere, spesielt dersom man selger gjennom QXL. Jeg krever oppkrav eller forskuddsbetaling, men jeg lurer på om ikke det var en fyr som snøt meg for 200,- kr på en forsikring om forskuddsbetaling (jeg har ikke sjekket kontoutskriften min enda).

Lenke til kommentar

Jeg er så enig med deg skrotnisse, jeg har selv blitt lurt flere ganger ved å sende varen (e) i postoppkrav og få dem i reur uhentet og dermed tapt pengene postoppkravet har kostet. Så etter dette selger jeg kun gjenstander etter at de er forskuddsbetalt, slik er det bare. Som tidligere nevnt her i posten at om en selger har aldri så mange pluss på QXL betyr det ingenting, har selv oppdaget at personer med 100 pluss eller mere har drevet på med fanteri der. Hele QXL er (med ledelsen der i spissen) en søpleplass etter min mening der hovedhensikten er å lure mest mulig kroner ut av uvitende kjøpere, derav er bruktmarkedet her ett mye billigere alternativ, selv om vi som selger kanskje for litt mindre for varen, men desto en mere fornøyd kjøper som og betyr mye.

 

Alternativet er å forlange et mindre beløp slik at postoppkravportoen blir betalt på forskudd slik at selger ikke taper disse pengene, men får å få ned portoen er forskuddsbetaling det rimligste. Det er snakk om tillit til den enkelte og, selvsagt er riktig telefonnummer og adresse en selvfølge i en slik sak, uansett er det viktig å være kritisk uten å være paranoid.

 

Mvh

Tian

Lenke til kommentar
Når det gjelder Qxl sin karakterbok så er den ubruklig.

Qxl har den oppfatning om at kjøper har alltid rett og hvis du gir en kjøper minus for å ikke ha hentet pakken så sletter de den og du som selger får en av kjøper med en idiotisk grunn. Det samme gjelder for de som tror de har all kunskap om hva de kjøper så viser det seg at de ikke vet opp/ned på produktet. Kjøper skriker ut og fremstiller selger som svindler og Qxl biter på.

Resultat: Pluss til kjøper som ikke vet hva han kjøper og minus til selger, selv om produktet er godt beskrevet.

I tillegg så er det lett for store kunder å få slettet minus-karakterer. De dikterer qxl om hvordan de skal håndtere karakter-boken.

Jeg har kjøpt og solgt på qxl MANGE ganger og jeg begriper ikke hva du snakker om. Etter nesten 100 handler (forhåndsbetalt hver gang) så har fortsatt ikke noe av dette hendt med meg. Hvis du er selger og handelen går i vasken så går du inn på kontoen din og trykker at du skal kansellere handelen. Da setter qxl karakteren etter hvilken begrunnelse som er brukt for å kansellere handelen og utgifter til annonsering blir refundert.

 

Hvis det er sånn at du stadig får negativ karakter på sånne handler så er det kanskje en grunn til det, eller? Jeg har fortsatt ikke fått en eneste dårlig karakter.

 

Og til alle som lurer: Karakterboken og tilbakemeldinger fra andre brukere gir en meget god pekepinn på hvor seriøs selgeren/kjøperen er. Er det noe som bare ser litt muffens ut så unlater man å handle med personen.

 

 

 

Handler jeg har gjort her på bruktmarkedet har jeg mer blandede erfaringer med. Det er mange veldig erfarne og rederlige men det er jo ikke lett å skille dem fra fjortisser som skal øke ukelønna.

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Det jeg mener er at kjøper forskuddsbetaler porto +oppkravs-gebyr+retur-porto og får varen tilsendt i oppkrav. Oppkravs-summen vil da være : prisen på varen - retur-porto.

Man betaler ikke returporto på uavhentede pakker (gjelder Posten, skal ikke si noe om andre).

Det har jeg alltid måtte gjøre på posten. Mulig det er blitt en forandring nå.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Qxl sin karakterbok så er den ubruklig.

Qxl har den oppfatning om at kjøper har alltid rett og hvis du gir en kjøper minus for å ikke ha hentet pakken så sletter de den og du som selger får en av kjøper med en idiotisk grunn. Det samme gjelder for de som tror de har all kunskap om hva de kjøper så viser det seg at de ikke vet opp/ned på produktet. Kjøper skriker ut og fremstiller selger som svindler og Qxl biter på.

Resultat: Pluss til kjøper som ikke vet hva han kjøper og minus til selger, selv om produktet er godt beskrevet.

I tillegg så er det lett for store kunder å få slettet minus-karakterer. De dikterer qxl om hvordan de skal håndtere karakter-boken.

Jeg har kjøpt og solgt på qxl MANGE ganger og jeg begriper ikke hva du snakker om. Etter nesten 100 handler (forhåndsbetalt hver gang) så har fortsatt ikke noe av dette hendt med meg. Hvis du er selger og handelen går i vasken så går du inn på kontoen din og trykker at du skal kansellere handelen. Da setter qxl karakteren etter hvilken begrunnelse som er brukt for å kansellere handelen og utgifter til annonsering blir refundert.

 

Hvis det er sånn at du stadig får negativ karakter på sånne handler så er det kanskje en grunn til det, eller? Jeg har fortsatt ikke fått en eneste dårlig karakter.

 

Og til alle som lurer: Karakterboken og tilbakemeldinger fra andre brukere gir en meget god pekepinn på hvor seriøs selgeren/kjøperen er. Er det noe som bare ser litt muffens ut så unlater man å handle med personen.

 

 

 

Handler jeg har gjort her på bruktmarkedet har jeg mer blandede erfaringer med. Det er mange veldig erfarne og rederlige men det er jo ikke lett å skille dem fra fjortisser som skal øke ukelønna.

Ta deg en tur inn på forumet på Qxl, der er det mange tråder om akkurat dette.

 

Har nok litt fler handler enn 100 der og har fått et par minuser, det skal jeg innrømme.

Men det har ingenting med uerlighet å gjøre.

 

Ene minusen fikk jeg for at jeg ikke skrev hva et produkt IKKE kunne gjøre.

Beskrev produktet med all data om hva det kunne brukes til.

Her var det en bedre-viter som trodde han kunne fikse og mikse , men når han ikke fikk det til ble det minus på meg. Prøvde å ta kontakt med Qxl ang dette, fikk som svar at handelen var gjennomført så de kom ikke til å gjøre noe med dette. Ga jeg kjøper minus tilbake fikk jeg beskjed om at det ble sett på som hevnkarakter og jeg ville bli utestengt.

Den andre minusen jeg fikk var en hevn-karakter, men da snudde Qxl på flisa pga forklaringen fra kjøper og at jeg ikke hadde avbrutt handelen hos dem før jeg fikk karakteren.

 

Så var kunde hos Qxl i 3 år med ca 500 plusskaraktere, men etter alle avbrutte handler og useriøse budgivere gav jeg opp, det tok for mye tid.

Dette har nok noe med i hvilken kategori man har auksjoner. I elektronikk rubrikken er mange som legger inn et bud i hytt og pine som ikke skal ha det de legger inn bud på når de får tilslaget. Tror nok det hadde hjulpet med litt med seriøs sjekk av alder på konto-innehavere.

 

Med dette er min diskusjon ang Qxl slutt.

 

Tilbake til trådstarter:

 

I det store og hele så går det bra med de fleste som gjør handler over nettet, men det finnes svindlere over alt. Dette er ikke til å unngå.

 

Bruk sunn fornuft og ta en telefon til vedkommende som du skal gjøre handel med så blir dere sikkert enige.

 

Mvh

Darkwing

Lenke til kommentar

så har du også den typen som godtar forskuddsbetaling, og sender en mail at det er betalt inn.

 

men selvfølgelig er ikke dette sant..på den måten kan de få varen gratis.

 

Har vært borti ca 3 stk som har prøvd seg, naturligvis sjekker en nettbanken først.

men det finnes vel noen som ikke gjør det.

 

her er noen gamle mailer jeg har..

 

1.Hei! Bare send meg ditt kontonummer så setter jeg inn pengene nå med en gang.. Og du sender xxxx i morgen...

 

2.Ja, det skal gå greit.. må løpe nå, må nå banken før den stenger klokken 17.00 !!!!

 

Prøv og send xxxxxx så raskt så mulig...

 

3.Hei! Jeg lurte bare på om du hadde sendt xxxx? Jeg satt inn pengene i dag (kl. 15.15)..

 

Mail meg fortest så mulig...

 

4.Sorry... Jeg har glemt det helt! For og si det helt erlig så er jeg i en alvorlig pengekrise, måtte på sosialkontoret i dag for og spørre etter penger, måtte betale tannlegeregning på 1500,- for en ny tann...

 

Jeg kan derfor desverre ikke kjøpe den av deg. Men, har veldig lyst på den!

 

5.Hei! Hvorfor lager du så mye problemer begrunn av en xxxxl? Jeg har jo undskyldt meg for deg. Hadde jeg hatt penger så hadde jeg kjøpt den med en gang. Trodde jeg fikk penger på konto i forgårs. Men du kan vente i 3 uker så har jeg penger.. Hvis ikke kan du selge den igjen på qxl.no!

 

 

hehe--en som prøvde seg

Lenke til kommentar

Jeg har og vært kunde hos QXL siden de startet opp den tjenesten, men i sommer fløt begeret over for meg da jeg stilte en selger som skulle selge en datakabel til en Nokiatelefon ett spørsmål. Jeg skulle ikke ha varen uansett, men reagerte på prisen han forlangte for den, og den var på høystbydende over kroner 600.- siden han sa den kostet opp til kroner 700.- hos enkelte butikker, samme kabelen var samtidig nede i en pris av kroner 150.- på enkelte webbutikker. Jeg spurte selgeren om hvilken butikk som kunne ta denne "vanvittige" prisen for en slik kabel, og la samtidig ut en link til en webbutikk som solgte den for kroner 150.-! Selgeren lot aldri andre se spørsmålet mitt eller sitt svar til meg som var: at det fulgte med endel "kopiert" programvare for Nokiatelefoner med kabelen!!

Jøss tenkte jeg, er personen noe "rar", det skal nevnes her at han hadde fått inn bud på over kroner 500.- allerede for den kabelen, samt endel ukritiske spørsmål fra potensielle kjøpere, som umulig kunne ha noe som helst peiling på hva denne varen var verdt.

 

Nok om det!!

 

Etter en ukes tid fikk jeg en mail fra QXL om at spørsmålet mitt til denne selgeren var slettet siden det var ulovelig å stille slike spørsmål til en selger, samtidig som de truet meg med politianmeldelse og permanent utestenging fra QXL.

 

Jaja, hva hadde jeg å tape på det tenkte jeg og skrev en temmlig krass mail tilbake til dem der jeg ba dem om å slette meg som kunde og slette min profil hos dem permanent siden jeg ikke kunne godta dems "Stalinistiske" metoder.

 

2 dager senere fikk jeg til svar at det var ikke så enkelt å bli slettet siden jeg akkurat hadde solgt noe der og det måtte gå minst 30 dager etter siste salg før min profil kunne slettes, dette samtidig som de og gjorde meg oppmerksom på at de fremdeles kunne politiannmelde meg for brudd på dems sine regler.

 

Dette er nå snart 3 mnd. siden, de har fremdeles ikke slettet min profil, selv om jeg i utallige mailer har purret på dem om det, de gidder ganske enkelt ikke å svare når jeg skriver til dem.

 

At de selv liker å fremstå som seriøse ligger ikke på greip, makan til useriøsitet skal en lete lenge etter.

 

Det skal legges til her at jeg gjennom alle disse årene kun har oppnådd positive karakterer der og solgt en masse datadeler.

 

Jeg har tatt vare på alle disse mailene fra dem, så hvis det fremstår tvil om dette jeg sier er sant elller ikke kan jeg jeg bevise hvert eneste ord som her er skrevet!

 

Aldri mere QXL

 

Mvh

Tian

Endret av Tian
Lenke til kommentar

Vel jeg ber den som skal ha varen sette pengene inn på min konto og merke innbetalingen med hva beløpet gjelder ,dermed har han en kvittering for både beløp og hva beløpet gjelder , så går jeg på nettbanken og sjekker der og samme dag som beløpet er bekreftet min konto sender jeg varen .

I et spesielt tilfelle sendte jeg i oppkrav men det var fordi kjøper var så ung at han ikke fikk lov av sin mor å kjøpe dette men hadde veldig lyst på varen , da bekreftet moren at varen skulle bli hentet så jeg tok sjansen og det gikk bra .

Lenke til kommentar
Etter en ukes tid fikk jeg en mail fra QXL om at spørsmålet mitt til denne selgeren var slettet siden det var ulovelig å stille slike spørsmål til en selger, samtidig som de truet meg med politianmeldelse og permanent utestenging fra QXL.

 

Jaja, hva hadde jeg å tape på det tenkte jeg og skrev en temmlig krass mail tilbake til dem der jeg ba dem om å slette meg som kunde og slette min profil hos dem permanent siden jeg ikke kunne godta dems "Stalinistiske" metoder.

 

2 dager senere fikk jeg til svar at det var ikke så enkelt å bli slettet siden jeg akkurat hadde solgt noe der og det måtte gå minst 30 dager etter siste salg før min profil kunne slettes, dette samtidig som de og gjorde meg oppmerksom på at de fremdeles kunne politiannmelde meg for brudd på dems sine regler.

Det var utrolig politianmeldeldse for brudd på qxl sine regler, og det pga av et spørsmål. Hadde det vært noe som stred mot norsk lov så kunne jeg forstått det.

Det blir jo bare for dumt, en kan ikke bli dømt for å bryte regler til et firma, men norsk lov og jeg kan ikke tenke meg at det spørsmålet strider mot norsk lov.

 

Jeg prøvde å finne hva som er reglene for spørsmål stilt til en selger på qxl, men har ikke klart å finne det så det er dårlig av qxl.

Lenke til kommentar

sender mye av det jeg selger brukt som postoppkrav.men spør alltid hvor gamle dem er,er dem under 18 så selger jeg ikke til dem.aldri att en retur.men pris er da greie.har en følese av dem som kjøper data deler angrer på det fordi dem synes det ble for dyrt.brukt er ikke mere hvert enn 70% av nye pris

Lenke til kommentar
Man må i det minste betale før man åpner pakken, men det gjorde han sikkert.

 

Men alikevel så er det vel sjelden postpersonalet gidder å stille som vitner ved en politianmeldelse. Man må jo ha vitne på hva som var i pakken når man åpnet den.

Må ikke betale, har tittet inn i flere (dyre eller bulkete) pakker før jeg har betalt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...