Gå til innhold

Bruktmarked og forskuddsbetaling


Theo343

Anbefalte innlegg

Er det noen som faktisk betaler brukte varer med forskudd til ukjente? Et minstekrav for en handel burde være personlig oppmøte med varen og at man får sjekket at den virker.

 

Hvis ikke det er gjennomførbart må oppkrav med gyldig kvittering fra opprinnelig kjøp samt kvittering for salget være et minimumskrav.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som faktisk betaler brukte varer med forskudd til ukjente? Et minstekrav for en handel burde være personlig oppmøte med varen og at man får sjekket at den virker.

 

Hvis ikke må oppkrav med gyldig kvittering fra oprinnelig kjøp samt kvittering for salget være et minimumskrav.

Ja det er faktisk det,har gjort dette en rekke ganger,og jeg har aldri blitt "svindlet" For meg er det som regel billigere å faktisk ta sjansen på at man blir svindlet,enn å reise til feks Tromsø for å møte noen face to face.

 

Kan jo være greit å ta en telefon og snakke med kjøper,evt selger. Selv så sender jeg ALDRI noe i postoppkrav,da det er fordyrende og tungvindt ledd. Spesielt om kjøper ikke henter pakken.

Lenke til kommentar

Regner med at du forstod at man ikke reiser lenger enn å ta bussen til 25,-, ellers er det ikke aktuellt med personlig oppmøte ;). Evt. kjører bil inntil noen få mil.

 

I utgangspunktet ønsker jeg å stole på selger, men jeg har ingen garanti for at jeg faktisk får en vare i posten og en utskrift av en forskuddsbetaling hjelper lite hvis jeg skulle bli svindlet. 500,- tapt er en prosessor mindre.

 

Men forstår at det ikke er ønskelig å fordyre transaksjonen med oppkrav. I grunn burde ikke denne tjenesten kostet noe, men vært en elektronisk tjeneste hvor man får en slipp i posten som en slags parkeringsbillett som man tar med ned på posten og betaler i en automat og får skrevet ut gyldig og betalt hentelapp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm oki snekker'n mulig jeg skal revurdere mitt standpunkt der ;). Er litt uerfaren og skeptisk til bruktmarkedet da jeg har hørt en del skremselshistorier.

 

Men hmm. Jeg blir også skeptisk når selger ikke har kvittering fra kjøpet, spesielt hvis varen er innenfor garanti tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har blitt lurt på bruktmarked så vær oops, men jeg har også gjort en del kupp også, så opp i opp har jeg vel tjent på det,

 

Slik ser jeg på det forskuddbetaling opp til 500 kroner hvis selger virker real, sjekk tlfnummer mot feks 1890 online, varer over 500,- forskuddsbetaling uaktuelt, kun postoppkrav , kan betale frakten på forskudd 150 kroner..

 

RScue

Lenke til kommentar

Skjønner faktisk ikke hvorfor mange mener oppkrav er dyrt. 53 kroner i tillegg til vanlig porto. Da er du jo garantert at du får varene når du betaler. Og som selger er du garantert å få pengene når pakken er blitt hentet. Hvis pakken ikke blir hentet er jo det en annen sak, men skjer det egentlig veldig ofte?

 

Selv har jeg kjøpt en del av ukjente, både nye og brukte ting. Har alltid forlangt oppkrav, og det har innimellom vært kravet fra selger også. Forskuddsbetaling er for risikabelt for meg, og etterskuddsbetaling er uaktuelt sett fra selgers side.

Lenke til kommentar

bruker betale forskud på det meste jeg kjøper .. man har jo ikke no mere garanti på at pakken man henter på posten er det man kjøpte heller da ..

 

solgte just et høytaler sett og da kom duden fra oslo og hentet det , men det passet med at han skulle jobbe noen dager her i stavanger

 

hele greia med kjøp og salg brukt er jo et Trust forhold som begge parter må stoe på hverandre til en viss grad eller så må man nokk gå i en buttikk og handle

Lenke til kommentar
Hmm oki snekker'n mulig jeg skal revurdere mitt standpunkt der ;). Er litt uerfaren og skeptisk til bruktmarkedet da jeg har hørt en del skremselshistorier.

 

Men hmm. Jeg blir også skeptisk når selger ikke har kvittering fra kjøpet, spesielt hvis varen er innenfor garanti tid.

Nei, det er bra du er skeptisk for det finnes desverre folk som er ute etter kun å svindle andre , de jeg har solgt/kjøpt varer hos er enten folk fra forumet her eller fra qxl , med lang liste med erfaringer . Er jeg i tvil ber jeg om adressen til andre som har kjøpt fra dem .

Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for at folk er skeptiske til forskuddsbetaling, så derfor sender jeg alltid ting jeg selger før jeg har fått betaling. Hvis mulig ber jeg kjøper sette penger inn på min konto dagen etter varen er mottatt. Har aldri hatt noen problemer med å gjøre det på denne måten, selv om jeg bor utenlands.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en del brukt og solgt litt. Forskuddsbetalt begge veier.

 

Som kjøper har jeg brukt 60/40 metode, hvis selger går med på det. Devs, hvis varen koster 1000, betaler jeg 600 på forhånd, og resten når pakken er fremme. Det er et spørsmåk om tillit. Sånn sett er det litt trist at man ikek kan ha en "kred"-system, a la QXL, der kjøper og selger kan gi karakter og kommentar på hverandre.

Lenke til kommentar

qxl er jo 99% sikkert hvis selger har mange plusser i karakterboka. Hvis en selger har 100 positive tilbakemeldinger har jeg ingen problemer med å betale på forskudd.

 

Jeg kan heller ikke forstå at andre skulle ha det heller. Jeg synes qxl er en veldig bra og sikker plass å få solgt varene. Hvis du skulle bli svindlet av noen med få plusskarakter dekker jo qxl også noe av det beløpet om jeg ikke tar helt feil.

 

Bruk sunn fornuft og en høflig tone så går ting veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...