Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes denne artikkelen lignet mest på en skrytepost eller en våt drøm til en ekte datanerd. Var ikke mye infrmativ. Prøver å briefe med maskina Dahle?

Det er nok ingen skrytepost, derimot en god måte å skaffe seg en svindyr PC for en rimelig penge. ;)

Enig, ser ikke dette som skryt , men som en presangtasjon av en av de råeste pcène på markede og om "eiern" får litt rabatt for å legge den ut her , ja hva så?? Det er han ærlig fortjent .

Synest faktisk det skulle vært flere slike artikler på forumet der brukerne stilte sitt utstyr til disp .

Så STÅ PÅ dette er morro lesing :thumbup:

Lenke til kommentar

Fet artikkel Dahle, selvom jeg jo har fått smuglest litt underveis ;) !

 

Mitt monster av en råtass-pc dukker opp senere til uken, skal bli morro å gyve løs på byggingen ( :dribble: ).

 

Dette endte jeg opp med tilslutt ;

 

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz, S939 :love:

MSI K8N NEO2 Platinum S939

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB :love:

Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB (2*512mb) :love:

NEC DVD-brenner ND-3500 16x, sølv

Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10000 RPM (systemdisk)

Western Digital 180GB IDE, 8mb 7200 RPM

Western Digital 120GB IDE, 8mb 7200 RPM * 3

Soundblaster Live! 5.1 Platinum med front brakett

CWT, 550W, ATX12V

Lian Li Miditower PC60H1SUSB

Cooler Master Musketeer, sølv

Microsoft IntelliMouse "The Aimbot" + Steelpad

Logitech Ultra X Flat Tastatur

Koss UR18 (musikk)

Zalman Real Surround Sound hodetelefoner (spill)

 

Rock og Rull !

Lenke til kommentar
Og viktigst av alt, Øyvind, om det er du som eier denne da. Hvor bor du? (Komme på besøk en natt) ;)

Skulle ikke forundre meg om eieren har råd til alarm med tilknytning til alarmselskap når han har råd til en slik PC. Jeg tror uansett ikke at det er særlig lurt å gjøre seg til tyv, hverken for denne, Skrik, eller de pengene som lå i den banken i stavanger...

 

Om alt likevel skulle gå galt så regner jeg med at eieren har en innboforsikring son dekker PC. (Som om ikke alle innboforsikringer skulle dekke slikt vanlig innbo)

Ikke si at du faktisk trodde jeg mente det alvorlig? :ermm:

I så fall trooor jeg du burde sjekke hvordan antennene for spøk og humor er innstilt.

Hei.. Jeg så smileyen din. Kommentaren var ikke ment til deg, men til eventuelle uærlige sjeler som leser i tråden og kanskje blir fristet til et besøk. Følte bare at det var på sin plass med en liten advarsel til disse. (ikke at jeg tror de er så dumme at de ikke tenker på faren for alarm, men likevel.)

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at RAID 0 øker ytelsen og sikkerheten på data???

 

det liger jo samme data på begge diskene

Og hva skjer om den ene disken drar hen til de evige hardwaremarker? :whistle:

 

Simen over: Bra at antenna er i orden da. Begynte å lure på om det var en kortslutning, for innlegget ble litt for seriøst til å være.. ehm.. useriøst.

Uansett, har sett bilder av herr dahle, og han ser ut til å kunne forsvare seg mot det meste av dagens avskum, så meg får han ikke på besøk.

 

Sjalu? Ja gjett! :innocent:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt at denne artikkelen ikke holder hva den lover. Super-PC? Råeste av det råe? Hvorfor inngår dere så mange kompromisser da?

 

Eksempel 1: ....velger dere et 64 bits ... og ynkelige 2.4GHz (som dere innrømmer ikke engang kan overklokkes noe særlig) isteden for f.eks. et råere 32 bits system...langt over 3GHz.....

 

Eksempel 2: Dere velger bort SCSI (med hastighet på opptil 320MB/s) til fordel for S-ata (rundt 150MB/s, såvidt jeg vet), med den grunngivning at det bråker.

 

Eksempel 3: RAID vs. ikke-RAID....

 

Eksempel 4: Dyr skjerm...

 

Konklusjon: bla bla bla

Hei

Kommentar på eksempel 1:

Nå har det vist seg i tester att Athlon 64 FX-53 er blant den beste CPUen til spill. Den yter langt bedre enn en P4 3 GHz i så å si alle spill på markedet.

 

Kommentar på eksempel 2:

Nå stusset jeg også litt på att det ikke ble valgt en SCSI løsning. Da dette kan gi en raskere søketid en Raptoren. Men det du refferer til er jo grensesnittet diskene kjører på. Jeg har selv en 15 K SCSI disk som ikke går over S-ata sitt grensesnitt. Den gir derimot en raskere søketid en noen av dagens S-ata kan gi i dag, som er viktig for att OS skal fungere raskt

 

Kommentar på eksempel 3:

Det å kjøre raid på en OS disk (om det var det du tenkte på i dette eksempelet) er ikke så lurt som mange tror. Søketiden går da ned siden vi hele tiden må vente på den tregeste disken som skal lese. Store filer vil derimot gå raskt, men siden et OS nesten bare består av små filer vil ikke dette hjelpe.

 

Kommentar på eksempel 4:

Om man driver med mange programmer på en PC er det utrolig digg å sitte på 2 skjermer. Att Øyvind valgte 2x20" skjermer forundrer meg ikke. Han har mer erfaring med skjermer en de fleste her på forumet og vet da sikkert hvor viktig dette er. Men jeg selv mener 25 K i skjermer er litt drøy. (hmm brukte 12 K for 2 år siden på skjerm selv ;) )

 

Mvh

 

Morten Dahl

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at RAID 0 øker ytelsen og sikkerheten på data???

 

det liger jo samme data på begge diskene

Du tenker på RAID-1 (mirroring).

RAID-0 er rent ytelsesmessig, går en disk mister du annenhver "blokk" med data, og ender opp med å i realiteten miste alt som er lagret.

Med RAID-1 er alt speilet, så da er det bare å bytte ut den disken som går dukken og kjøre restore.

 

RAID-5 er en mellomting.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Dere som tror at denne PC'n bare er fryd og gammen må dessverre tro om igjen (Som dere vil lese i del 2 på onsdag).

 

Prisen på PC'n aner jeg ikke, men jeg vet hva dette har kostet meg, den prisen blir dog hemmelig. Men jeg tipper webshoppen jeg jobbet sammen med kan komme å si prisen for en slik pc.

 

Uansett håper jeg at dette er intressant lesning for de fleste. Og det kommer to artikler til i denne triologien.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...