Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fordi det er det Dahle har med i artikkelen.

 

"Vi har valgt å kjøre to 20" LCD-skjermer i tospann". Ser ikke helt poenget med selv men...

Når du har brukt det en stund klarer du ikke helt å se hvordan folk klarer seg uten to skjermer :)

Bifalles, å ha en skjerm på pc er som å ha en fot, er du født med 1 klarer du deg uten, men er du vant til 2, så er det ikke aktuelt med noe annet :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt at denne artikkelen ikke holder hva den lover. Super-PC? Råeste av det råe? Hvorfor inngår dere så mange kompromisser da?

 

..snip...

 

Eksempel 2: Dere velger bort SCSI (med hastighet på opptil 320MB/s) til fordel for S-ata (rundt 150MB/s, såvidt jeg vet), med den grunngivning at det bråker.

 

Eksempel 3: RAID vs. ikke-RAID....

 

Eksempel 4: Dyr skjerm...

 

Konklusjon: bla bla bla

Kommentar på eksempel 3:

Det å kjøre raid på en OS disk (om det var det du tenkte på i dette eksempelet) er ikke så lurt som mange tror. Søketiden går da ned siden vi hele tiden må vente på den tregeste disken som skal lese. Store filer vil derimot gå raskt, men siden et OS nesten bare består av små filer vil ikke dette hjelpe.

 

...snip...

 

Mvh

 

Morten Dahl

Har ikke samme erfaringen som du har med SCSI i RAID 0. Jeg har selv hatt Windows XP på 4 x Cheetah 15k.3 18 GB i RAID 0, og jeg merket et raskere OS. Men, det endte med at jeg etter noen uker solgte diskene og kontrolleren fordi det ikke var verdt pengene.

 

Slik jeg ser det så er denne maskinen ikke verdt pengene i det hele tatt, og du bør tjene MYE penger før du kjøper en slik spille-PC. Men man lærer så lenge man lever - det har jeg ... (uten at jeg blir bedreviter av den grunn).

 

jim

Lenke til kommentar
Har ikke samme erfaringen som du har med SCSI i RAID 0. Jeg har selv hatt Windows XP på 4 x Cheetah 15k.3 18 GB i RAID 0, og jeg merket et raskere OS. Men, det endte med at jeg etter noen uker solgte diskene og kontrolleren fordi det ikke var verdt pengene.

4xCheetah 15k.x3 18GB støyet vel ganske ekstremt? Med så mange disker i RAID0 er det ikke rart ytelsen gikk opp - og sannsynligheten for disk-kræsj gikk opp 4 ganger. 1xRaptor burde holde som systemdisk for alle utenom de som skal ha et kjapt system uansett støy, pris og datasikkerhet.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

Noen kommentarer til denne "super-PC"en:

 

Hovedkort:

MSI K8N Neo2 Platinum Edition er et bedre valg etter min mening.

 

Prosessor:

Du får ikke raskere og bedre akkurat nå, så bra valg der!

 

Minne:

Corsair TWINX1024-3200XL er et bedre valg etter min mening.

 

Skjermkort:

Gainward PowerPack! Extreme/2600 Golden Sample er et bedre valg etter min mening.

 

Harddisk:

Både valg av systemdisk og lagringsdisker var bra, men så mange disker på en delt PCI-buss kan bli et problem med tanke på best mulig ytelse.

 

DVD:

Plextor PX-712SA (Black) er et bedre valg etter min mening.

 

Kabinett:

Bra valg dette, eventuelt Lian Li PC-V1000B eller den gode gamle Lian Li PC-6070B (bedre for lommeboka).

 

PSU:

Antec NeoPower 480 eller Thermaltake Silent PurePower W0050 virker å være bedre valg etter min mening.

 

CPU-kjøler:

Bra valg, selv om jeg hadde foretrukket at Thermalright brukte standard monteringsramme. Et populært alternativ er Zalman CNPS-7000BCU.

 

Høyttalere og hodesett:

Helt greit, eventuelt Creative Gigaworks S750 eller Logitech Z-5300 høyttalere.

 

Lydkort:

Hvorfor ikke, alt er bedre enn Creative-lydkort etter min mening. Hvis man absolutt skal ha et lydkort så ville jeg foretrukket et Turtle Beach Catalina.

 

Tastatur og mus:

Ok, men et mye mer fornuftig alternativ er kanskje Logitech Cordless Desktop MX Bluetooth, iallefall for lommeboka!

 

Trådløst nettverk:

3Com 11a/b/g Wireless PCI Adapter er et bedre valg etter min mening.

 

Skjerm:

:thumbs: , men et mye mer fornuftig alternativ er kanskje 2 stk. Samsung SyncMaster 910T (Black) 19" LCD, iallefall for lommeboka!

 

En ting er å velge komponentene, en annen ting er å balansere pris/kvalitet og velge komponenter som passer bra i sammen. Bra forsøk iallefall ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...