Gå til innhold

Sanger som får deg (nesten) til å grine


sete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest alle postene her og husker ikke engang om jeg postet her selv engang, men jeg kan ta to sanger som har fått tårene til å presse på litt. Hadde hatt en del krangling med dama en stund (alt løste seg heldigvis, så vi er sammen igjen, sterkere enn noensinne), og den første kom på i bilen. Det var før jeg var blitt kjent med den nye platen til GnR. Dama sa hun hadde hørt en del på den andre, og teksten passet perfekt for begge to. Jeg er ikke en stor fan av Celine Dion, men akkurat den sangen har jeg hørt en del ganger.

 

Guns N' Roses - This I love

http://www.youtube.com/watch?v=DzfkcLwwGX0

 

Celine Dion- Think twice

http://www.youtube.com/watch?v=rriGtwl1oGE

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Orkestralske og instrumentale melodier kan virkelig treffe rett i nerva. Behøver ikke være noe trist tema over det hele, men noen toner og komposisjoner kan gå rett hjem hos meg og faktisk presse fram en liten tåre av rein og skjær overveldenhet.

 

Et spor fra Transformers (2007) soundtracket som heter Optimus <fjerna fra youtube> er en av dem.

 

En annen er faktisk fra Lord of The Rings, Howard Shore er et geni. Tenker på den sekvensen her:

Fra rundt 1:30 og ut (med høydepunktet rundt 2:00) er relativt mektig i mine øyne (ører?).

 

Av sippe-sanger som også kan få øyet til å lekke litt er MSG - When I'm gone en av favorittene.

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Thom Hell - Alone

 

Åjaah, men ikke glem "Don't let go", den setter i sving alle mulige følelser hos meg. Magisk er den :D

 

Og ellers: hurra for norsk musikk!

 

Helt enig med deg Martine! Don't let go er også utrolig bra.... Norsk musikk blir bedre og bedre, hvert fall innen de sjangrene jeg har postet her.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så mange låter som har rørt meg såpass at tårene har nærmet seg, men det er noen. Jeg er svak for Joachim Nielsen, og følgende låt rørte meg da jeg spilte den første gang, litt etter at Joachim hadde vandret heden:

 

 

Det finnes også andre Jokke-låter som får pelsen på ryggen til å stri seg, som Verdiløse menn og Narkoman.

 

Denne egner seg også til å få underleppa til å småvibrere. Avslutningen på bonus-DVDen til Nirvana-boksen som ko for et par år siden:

 

 

Ellers har Suede mye godt, melankolsk stoff for de grå dagene der regnet drypper innvendig og filteret mellom meg og verden trenger en vask:

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Beneath the Waves:

Se filmen hos Youtube

 

Det er ikke mange sanger som klarer å få frem tårene hos meg, men en av dem er dette mesterverket signert Ayreon. For det første er det veldig trist å tenke på hva Arjen Lucassen personlig opplevde i perioden 06/07, skilsmisse og tap av smak og luktesans fikk geniet til å vurdere selvmord, men kom seg ut av depresjonen på grunn av flere tusen fanbrev (fra meg bl.a.) og gikk inn i studioet for å lage et nytt, mørkt og følelsesmessig verk som blant flere inneholdt låten Beneath the Waves. I denne ekstremt vakre balladen har Lucassen brukt all sin smerte og mørke erfaringer og kanalisert dette i musikkens retning.

I tillegg til dette er det en del personlige minner knyttet til låten som rett og slett får det til å bli en utrolig sterk opplevelse for meg. Det er ikke tilfeldig at låten handler om en hel rases tap av følelser, da jeg mistenker at det var nettopp dette Lucassen på et tidspunkt ønsket - å få slippe følelsene. Vi har vel alle vært i dem skoene hvor følelsene kanskje ikke er vår beste venn lenger.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Avenged Sevenfold - I won't see you tonight (Part 1)

 

Et band jeg kjenner fremførte denne sangen en gang på skolen og stemmen til vokalisten gjorde sangen enda mer følsom, o da klarte jeg rett og slett ikke å holde tårene tilbake. Men til vanlig hører jeg mer på musikk som får adrenalinet til å pumpe i blodet, mosh pit sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...