Gå til innhold

Vi som skal i forcen til høsten


DuTTZi

Anbefalte innlegg

Stikker heller innom MP og anmelder brødgjøken.

Og det tror du virkelig hjelper? Skal nok en god del mere til føre det blir tatt noe affære ovenfor befalet..

Hvorfor det? Avdelingssjef kan ikke la være å ta affære hvis han blir gjort oppmerksom på et åpenbart kriminelt forhold blandt befalet sitt. Noe annet hadde vært tjenesteforsømmelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oj, oppdaget ikke denne tråden før nå :(

Jeg skal først på Rekruttskole i Stavanger den 26.sept (LUFTFORSVARET)...

Luftforsvaret er jo kremen da :-) Fikk en del turer med Orion på 333 skvadronen...

Hei!

Det var fint å høre :cool:

Har bare hørt at Luftforsvaret var slapt og kjedelig i forhold til andre grener. Hva gjorde du i løpet av førstegangstjenesten?

Var OPS assistent på 333 på Andøya. Møtte opp på litt feil tidspunkt første gangen på Gardermoen rekruttskole og havnet derfor i "gal" tropp... Både med tanke på feil og masse "gale" hyggelige folk som ikke skulle nordover :-)

 

Alle de andre fikk tildelt tjenester, mens jeg måtte bort kontoret for å sjekke... Fikk høre at jeg skulle bli "Operasjons-assistent i Nord".... Hmmm tenkte jeg, flott for en som ikke kan fordra blod ;-)

 

Ble jo ikke helt hva jeg trodde da :-)

 

Nåvel, det var nok "slapt" i den forstand. Lite drilling og øvelser etc. Mer som en vanlig men spennende jobb :-)

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Jeg gotter meg i rekruttskolen på Bodin leir utenfor Bodø nå for tiden. Til uken skal vi på en barsk liten øvelse med skyting, sprenging og det hele :D.. Men det jeg lurte på var: hvor skal jeg søke meg når rekruttskolen er over? Jeg kan fortsette i luftvernartilleri på Bodin leir, og da blir jeg sikkert trent opp til å bruke en av AMSAM-launcerene, kjøre lastebil eller noe. Alternativt kan jeg søke meg på bakkesett i Bodø, da får jeg kanskje vakttjeneste eller noe på Bodin eller hovedflystasjonen (noe som vil si at jeg får trening i nærkamp og andre våpen :w00t:) . Den siste muligheten er å søke inn på hovedflystasjonen. Noen få kommer til ørlandet, men dit vil jeg ikke. Så, er det noen her som har tjenestegjort på disse stedene?

Endret av The Guardian
Lenke til kommentar
Jeg gotter meg i rekruttskolen på Bodin leir utenfor Bodø nå for tiden. Til uken skal vi på en barsk liten øvelse med skyting, sprenging og det hele :D.. Men det jeg lurte på var: hvor skal jeg søke meg når rekruttskolen er over? Jeg kan fortsette i luftvernartilleri på Bodin leir, og da blir jeg sikkert trent opp til å bruke en av AMSAM-launcerene, kjøre lastebil eller noe. Alternativt kan jeg søke meg på bakkesett i Bodø, da får jeg kanskje vakttjeneste eller noe på Bodin eller hovedflystasjonen (noe som vil si at jeg får trening i nærkamp og andre våpen :w00t:) . Den siste muligheten er å søke inn på hovedflystasjonen. Noen få kommer til ørlandet, men dit vil jeg ikke. Så, er det noen her som har tjenestegjort på disse stedene?

Har en kamerat som akkurat har dimitert derfra (Bodin) Har bare en venn i flyvåpenet, og han er på Mågerø og stortrives ;) Det har kanskje mye med at han bor i Tønsberg og Mågerø ikke er så langt fra hverandre..

Lenke til kommentar
jeg kan ikke si hvor synd jeg syns på deg.

Synd på meg??? Hadde det kjempefint jeg :-) Har fremdeles kontakt med flere av de jeg hang sammen med der oppe, inklusive stasjonsjefen som nå er sivilist...

 

Nå skal det riktignok sies at jeg relativt tidlig stod på egne ben og hadde flyttet fra mammas skjørter før jeg kom i militæret, slik at overgangen ikke ble så ille som den var for mange andre...

 

Den eldste av mine 2 yngre brødre søkte seg faktisk inn men ble mot sin vilje dimmitert pga. helseproblemer og min søster startet sin legeutdannelse i forsvaret, mens "attpåklatten", lille Bjørn, fikk så forferdelig vondt i en tå på sesjonen og gråt så voldsomt at han ble regnet som uegnet... ;-)

Lenke til kommentar

Ok. Første gang ute og skyte: Whee, faktisk litt gøy. Andre gang ute og skyte: Hmm, dette var ikke SÅ moro som jeg synes å huske det var. Tredje gang og utover: HELVETES VÅPENPUSS.

 

Har vært to uker i rekrutten og motivasjonen er alle andre steder enn i Heggelia for øyeblikket. Heldigvis bare ei uke igjen til første langpermen, men jeg trur vel egentlig ikke den gjør det noe bedre den heller.

Lenke til kommentar

Eneste jeg liker med militæret er at alle hjelper hverandre, tar hensyn og passer på hverandre. Bygger jævli godt samhold mellom folk. Det er nok den tingen jeg kommer til å savne mest.

 

Fremtiden min i "forcen" ser ganske lys ut, egentlig :p Enten får jeg stilling i staben ved Gardeskolen på Heistadmoen, eller så blir jeg sjåfør av Pansra Merce i 2. Gardekompani :).

 

Folkens, gled dere til samholdet, resten kan dere bare drite i. Det er jævli mens man holder på, men faktisk ganske tøft å si at man har vært igjennom det.

 

Og JayHeM, våpenpuss er jo bare koselig. Iallefall så lenge man slipper å gjøre det på 20 minutter.. :p

 

GL HF videre folkens.

Lenke til kommentar
Fremtiden min i "forcen" ser ganske lys ut, egentlig :p Enten får jeg stilling i staben ved Gardeskolen på Heistadmoen, eller så blir jeg sjåfør av Pansra Merce i 2. Gardekompani :).

Panser-mercene er noe dritt å kjøre når det er varmt. Går ikke å åpne vinduene + at det ikke er Air Condition. Har farta litt rundt i en sånn. Hvis det er pansra GW du skal råne i da..

Lenke til kommentar

Ok, liten oppdatering fra mine tre første uker i militæret!

 

Er på Sessvollmoen (like ved Gardermoen) så det er kort vei hjem, 1,5 time ca :D

Første dagene er det registrering, sjekking av hørsel, tannlege osv. Omvisning, utplassering på rom osv osv. Liksom litt om leieren da. Neste dagene får du materiell (vi fikk ikke AG3 og alt matereiell første dagene, men det fikk vi uka etter). Så går dagene med til informasjon om forsvaret, om militære skikker (sluttet orden, hilsing) osv. Lære hvordan å fungere i en militærleir. Man har litt fyfo (fysisk fostring aka. trening).

 

De to-tre første dagene er man litt nede liksom, tenker hvordan man klarer å holde ut dette, med vask og oppstilling hver morgen kl 07.15, evt. omvask og skiiiiit og skaporden. Dette med vask er perverst, det skal ikke være noe støv, noe sted. Men dette går seg til, og etter den første uka så begynner man å trives mer og mer. Alt blir vane.

 

Andre uka går med til å få resten av utstyret, pakke sekk (stygge, tunge,jævlige ludvig-sekk fra 50-tallet). Lære enda mer om forsvaret. Mer om sluttet orden, lære om materiellet (vernemaske, ag3 osv...).

 

Tredje uka (som jeg nå har vært igjennom gikk med til en tre dagers øvelse i skogen. Først tar man på seg stridsvest, AG3 og sekk som er tung som faen. Så går man i et par timer, før man ender opp på en liten plass i skauen (som viser seg å være kun 500 m fra leieren ;) ). Der setter man opp telt, får orden på sakene. Denne øvelsen går med til å vende seg til felt-livet. Vaske seg, spise, orden, kle på seg osv osv. Resten av tiden går med til ymse leksjoner om førstehjelp, stridsteknikk, primus-fyring osv.

 

Siste dagen kom fenriken bort til oss og sa at øvelsen ikke var over enda, det var vistnok en dag til i skauen. Folk fikk nesten panikk, hadde instilt seg på å være tilbake til lunsj i leieren... Så begynte vi å gå. Etter ca 1 time, med rask marsj og dritatung sekk (og de fleste var nesten utkjørte fysisk og ikke minst psykisk) så sa fenriken at det ikke var en dag til i felt, at dette kun var dagens fysiske forstring og at vi var tilbake i leieren om 15 min. Og takk gud, slik ble det! Så lettelsen lyse opp i ansiktene til folk (inkludert mitt eget ;) ).

 

Har faktisk lært en del om hvordan fungere bra i felt og at motivasjon er forbannet viktig, særlig på marsjer. Man merker at det går mye lettere når man vet at man skal hjem til lunsj i leieren istedenfor et døgn til i felten!

 

Rekrutten (hvertfall MP) er hard, men overkommelig. Det meste går seg til, bare gi det nok tid så klarer man å tilpasse seg!

Lenke til kommentar

Hørte en festlig historie fra forcen når det gjelder beskjeder om ett døgn til:

 

Faren til en kamerat av mag var i militæret, og de hadde helvetesuke, noe som betyr mye stress og tilsvarende lite mat og søvn. Etter mange dager var de tilbake i leiren, og de var SLITNE. (Ikke "jeg-har-spilt-CS-i-hele-natt"-sliten, men sånn at å dø ville være deilig.) Da alle "sto" oppstilt og ventet på klarering til å tre av sa sjersjanten "Beklager, gutta, men dette er ikke over, dere må ut i MINST et døgn til!"

 

Tre mann besvimte så fort at de ikke rakk å få med seg at det var en spøk. :p

Lenke til kommentar

Artig å høre hvordan dere har det :)

 

Så lurer jeg på en ting: Kan man ta lappen i militæret på det første året? Hvor mye koster det? Er det vanlig?

 

EDIT: Regner med man får en slags lønn når man er der. Hvor mye er det? Er det noe å ta med seg hjem etter man er ferdig eller blir alt brukt opp på mat?

Endret av CobraM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...