Gå til innhold

Vi som skal i forcen til høsten


DuTTZi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er glad jeg dimma i fjor jeg.. og har noen gode råd til dere "førstereisgutter ( og jenter )".

 

 

Vær deg selv. I grønt er alle like.

Når du kommer inn i klærne så er du helt lik som sidemannen(damen). Dere kommer til å opptre likt for sivilbefolkningen uansett. Så det du gjør reflekterer over på de andre og omvendt. Du trenger heller ikke å tøffe deg opp for folka i troppen din. De kommer uansett til å hjelpe deg hvis du får problemer.

 

Gjør som befalet sier og ikke svar befalet frekt.

Hvorfor sier jeg dette som du allerede sikkert vet. Jo fordi selv om du har hørt det 1000 ganger før så er det ikke sikkert at du har fått med deg at oppførselen din under rekrutten har mye å si om du blir stasjonert der du vil bli stasjonert videre i pliktåret ditt. Jeg kom 6 mil hjemmenifra så jeg hadde det svært deilig.

 

Ikke klag

Klage på dagpengene? Hvorfor? Kan ikke forstå hvorfor folk klager på dagpengene. Ok, det er mindre for deg som er i læra, er ferdig i læra eller er i fulltidsjobb. Men har du tenkt på hva du får?

 

Dette får du gratis:

  • Klær
  • mat 3-4 ganger daglig
  • Seng og sove i

"Jamen det samme får jeg hjemme hos mamma!". herregud snørrvalp.. gå å kos med mamma'n din du. Mor er ikke i forcen. Voks opp.. Det er der du skal lære hvordan du oppfører deg. Vaske klær burde mor lære deg forresten før du drar i forcen..

 

Ikke ta militæret for alvorlig

Selv om det er ganske viktig det du holder på med i forcen så ikke ta alt så himla alvorlig. Får du beskjed om å terpe på hvordan du skal stå under oppstilling osv så ikke gjør dette dag inn, dag ut. Var 1 som gjorde det i troppen min på rekrutten og vi lo godt av han. Hver kveld og morgen stod han å terpet på stegene. Er så liten vits. Du lærer det uansett..

 

Vask og frokost

La oss si dere er 4 på rommet. Reveljen går kl 6, oppstilling 7.30. Da skal frokost og vask være tatt ( rom + fellesområdet ). Alle de 4 trenger ikke å gå til messa og spise. 1 kan gå å hente mat til de 3 som vasker. Det fant vi ut at hjalp mye når inspeksjonen kom. For da slapp vi å stresse med vasken og vi fikk en bedre resultat. Noen hint til når det gjelder vasking:

Befalet kan sjekke OPPÅ kabler som ligger på rommet. Under senga inntil veggen og over lista der kabelen ligger kan han/hun og finne på å lete etter støv.

Radiatorer og over gardiner kan de lete samt lufthull ( eller hva det heter )

 

KJØP GUMMIINNLEGGSSÅLER!!!

Fåes kjøpt i kantina i leiren eller i din lokale skobutikk.

OG ANBEFALES PÅ DET STERKESTE!

De hjelper deg en del når det kommer til en 3 mils marsj med full opppakning og ag3 + gru.

 

Skapet

Skal se om jeg får scannet et bilde fra mitt skap på rekrutten så dere får se hvordan det skal se ut :roll: . JA det skal være tellekant. Og alt skal ligge kant i kant i hyllene. Alle flagg skal rett ut av skapet og alle sko skal være blankpusset.

Fiks skapet skikkelig med en gang. Grunnet at når alarmen kommer ( alle skal igjennom det.. skjer rundt kl 4 om natta ) så er det et helvete for den personen som ikke vet hvor tingene sine er i skapet. Du kan få beskjed om at du skal opp på rommet og bytte til f. eks lang hvit under bukse og genser + joggeskog og kokekar. Hvor har du dette? jo det har du litt forskjellige steder.. Hvis du ikke har det der det skal ligge? Hva gjør du da i mørket? Kanserna er helt mørklagt når alarmen går. Eneste du ser er befalet som går rundt og slår på dører osv for å få deg mer stresset.. Så hold skapet ryddig folkens.

 

Senga

( uff for no dritt ). Den som sagt skal være oppreid mellom 0700 og 1600 ( altså tjenestetiden. ) Denne skal være nesten perfekt.. Lakenet skal ligge stramt. Puta skal være ristet og dyna skal ligge en NEVE lengde fra kanten. ( lykke til. husker ikke hvor mange ganger jeg måtte re senga på nytt igjen )

 

Forresten:

Jeg ser at flere har lyst til å bli MP eller skal inn i MP til høsten( f. eks min fetter LarsP ). Lykke til sier jeg.. De minst likte soldatene er MP soldater.

 

Thats all guys and girls

Lykke til og kos dere.

:dremel: ( <-- happy drilling. for dere kommer til å bli drilla en del )

 

Hilsen tidligere Menig 67 Wehmer

Vakt og Sikring ved Helgelandsmoen Leir, 2002-2003

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

np..

 

men ikke ta med laptop på rekrutten.. lønner seg ikke i det hele tatt. Det tar plass i skapet og du kommer sikkert aldri til å bruke det..

 

Ta heller med en kortstokk eller et brettspill og spill med gutta på rommet.. Mye mer sosialt.

 

Vet at Risk var noe jeg spilte en del på rekruttem

Lenke til kommentar

tja Vakt og sikring er en tjeneste alle soldater kan få. Det er forskjellig fra leir til leir.

 

Jeg gikk først samband på Jørstadmoen, Lillehammer. Der ble jeg hjelpesoldat ( altså en altmuligkar ). Derifra søkte jeg meg nærmest mulig hjemstedet mitt og kom til Hønefoss. Der ble jeg plassert i vaktbua i Vakt & Sikring.

 

Når det gjelder om det er noe å satse på, Tja 1 uke av og 1 uke på er da alltid diggbart. Eget rom, Ingen rom inspeksjon. Kan sove når man vil.

 

( nå var jeg i en av norges best utstyrte vaktbuer da )

 

Men du må og huske at du er på vakt 24 timer i døgnet. Og må være klar til å gjøre noe med en gang hvis noe skjer.

 

Men moro var det med fullt kjøleskap og kunne spise når jeg ville.

Noe som igjen gjorde at jeg gikk opp noen kilo :no:

Lenke til kommentar

Bra innlegg Breiker, men jeg er ikke helt enig da ;)

 

Gjør som befalet sier og ikke svar befalet frekt.

Hvorfor sier jeg dette som du allerede sikkert vet. Jo fordi selv om du har hørt det 1000 ganger før så er det ikke sikkert at du har fått med deg at oppførselen din under rekrutten har mye å si om du blir stasjonert der du vil bli stasjonert videre i pliktåret ditt. Jeg kom 6 mil hjemmenifra så jeg hadde det svært deilig.

 

Dette forutsetter jo at man kommer et sted hvor man først vil ha rekrutten for så å bli overført senere. Satser du på å fortsette i forsvaret eller å få deg korporalstriper så kan det lønne seg å gjøre som du blir befalt, men jeg tror ikke forsvaret er ute etter folk som ukritisk gjør det de blir befalt til heller. Forsvaret vil ha folk med rasjonell kritisk tenkning, ikke roboter som blindt adlyder. 60-tallet med kadaverdisiplin er over.

 

 

 

Ikke klag

Klage på dagpengene? Hvorfor? Kan ikke forstå hvorfor folk klager på dagpengene. Ok, det er mindre for deg som er i læra, er ferdig i læra eller er i fulltidsjobb. Men har du tenkt på hva du får?

 

Dette får du gratis:


  •  
  • Klær
     
  • mat 3-4 ganger daglig
     
  • Seng og sove i
     

"Jamen det samme får jeg hjemme hos mamma!". herregud snørrvalp.. gå å kos med mamma'n din du. Mor er ikke i forcen. Voks opp.. Det er der du skal lære hvordan du oppfører deg. Vaske klær burde mor lære deg forresten før du drar i forcen..

 

 

 

"Lønnen" i forsvaret er ræva, alternativet til forsvaret for de fleste er nettopp et års arbeid på et helt annet lønnstrinn enn barnearbeider. Greit nok at man får gratis kost og losji, men matbudsjettet til forsvaret er noe sånt som 40 kroner dagen/pers og hva tror du det koster å drive ha en mann sovende på et seksmannsrom fra 50-tallet? All den tid andelen som fullfører verneplikten blir mindre og mindre så er det viktig at de som faktisk fullfører for noe tilbake for det året de ofrer.

 

 

Ikke ta militæret for alvorlig

Selv om det er ganske viktig det du holder på med i forcen så ikke ta alt så himla alvorlig. Får du beskjed om å terpe på hvordan du skal stå under oppstilling osv så ikke gjør dette dag inn, dag ut. Var 1 som gjorde det i troppen min på rekrutten og vi lo godt av han. Hver kveld og morgen stod han å terpet på stegene. Er så liten vits. Du lærer det uansett..

 

Amen. Rompeslikkende folk er sikkert normalt på befalsskolen, men blandt vernepliktige så ser det bare rart ut.

 

Vask og frokost

La oss si dere er 4 på rommet. Reveljen går kl 6, oppstilling 7.30. Da skal frokost og vask være tatt ( rom + fellesområdet ). Alle de 4 trenger ikke å gå til messa og spise. 1 kan gå å hente mat til de 3 som vasker. Det fant vi ut at hjalp mye når inspeksjonen kom. For da slapp vi å stresse med vasken og vi fikk en bedre resultat. Noen hint til når det gjelder vasking:

Befalet kan sjekke OPPÅ kabler som ligger på rommet. Under senga inntil veggen og over lista der kabelen ligger kan han/hun og finne på å lete etter støv.

Radiatorer og over gardiner kan de lete samt lufthull ( eller hva det heter )

 

Dette avhenger jo. Romstandard er alt fra 4 til 8 mann. Oppstilling skjer typisk i 07-07.30 tiden. En lur ting kan være:

 

- Stå opp 05.50 og hiv på deg fillene slik at du står først i køen når matmessa åpner. Kommer du 06.15 når alle har kommet seg opp av bingen og fått på seg klærne så blir fort køen lang.

- Vask først og spis etterpå.

 

Angående hvor pedantisk befalet er på indretjenesten så er det selvsagt forskjellige holdninger. Visse folk har skjønt at det er bortkastet tid på å vaske inn i stikkontakten, lufterøret, karmen under madrassen osv.

Enkelte befal blir rabiate når det ligger en tyggis i søppelbøtten under kveldsinspeksjonen, andre har et litt mer fornuftig syn og skjønner at brannfaren ikke stiger merkbart grunnet dette. Jeg har et inntrykk av at enkelte befal har et sykt maktbehov og liker å bruke makten de har fått.

 

Skapet

Skal se om jeg får scannet et bilde fra mitt skap på rekrutten så dere får se hvordan det skal se ut  :roll: . JA det skal være tellekant. Og alt skal ligge kant i kant i hyllene. Alle flagg skal rett ut av skapet og alle sko skal være blankpusset.

 

Dette gjaldt kun i rekrutten for min del. Heldigvis hadde befalet mitt mer fornuftig å gjøre enn å gnåle om indretjeneste.

 

Fiks skapet skikkelig med en gang. Grunnet at når alarmen kommer ( alle skal igjennom det.. skjer rundt kl 4 om natta )

 

Det slapp jeg ialefall.

Lenke til kommentar

Dæven! Leif! Ska du i samband? :D Så gøy, folk jeg faktisk KJENNER! Mojo!

 

Jau, jeg skal også inn i samband, møte på Sessvollmoen til torsdag. Har rota bort innkallinga, var det veldig smart? Jeg får være med for det, liksom?

 

Litt av en retningsbeskrivelse på innkallinga da. "Møte på Sessvollmoen kl. 1500. Flytransport til Nord-Norge samme dag." Punktum. Men det blir vel Heggelia da.

Lenke til kommentar
Dæven! Leif! Ska du i samband? :D Så gøy, folk jeg faktisk KJENNER! Mojo!

 

Jau, jeg skal også inn i samband, møte på Sessvollmoen til torsdag. Har rota bort innkallinga, var det veldig smart? Jeg får være med for det, liksom?

 

Litt av en retningsbeskrivelse på innkallinga da. "Møte på Sessvollmoen kl. 1500. Flytransport til Nord-Norge samme dag." Punktum. Men det blir vel Heggelia da.

Jau. Bra at det i allefall EN kjent som skal opp ;)

Lenke til kommentar
Militæret er mestere i å informere.

ORD

Jeg ringte opp til Inntaks kontoret i Hamar, ble videresent til en som hadde med samband å gjøre. Ho spurte jeg om jeg kunne få innkallingspapirene til rett adresse. Og ettersom det bare var 3 dager til jeg skulle inn, om jeg kunne få div infomasjon over e-post. Noe som ikke lot seg gjøre. Deretter spurte jeg om hvordan jeg skulle komme meg til bardufoss (ditt jeg trudde jeg skulle møte opp). Da fikk jeg beskjed om at jeg skulle møte på sessvolmoen. Og den letteste måten å komme ditt var å møte på gardemoen og ta buss derfra (ettersom de har militærtpersonel der). Ok tenkte jeg. Sa takk og la på.

Tenkte meg litt om, og ringte opp igjen. Og da spurte -når- jeg skulle møte på gardemoen og hvor på gardemoen jeg skulle møte. Da fikk jeg vite at jeg skule møte på flyplassen og følge de skilta og militærepersonelle som var der. Men ho visste ikke -når- jeg skulle møte. eller -når- bussen gikk. Så da er det vel bare for meg å møte opp 12(om det er mulig)

Lenke til kommentar
Bra innlegg Breiker, men jeg er ikke helt enig da ;)

 

Dette forutsetter jo at man kommer et sted hvor man først vil ha rekrutten for så å bli overført senere. Satser du på å fortsette i forsvaret eller å få deg korporalstriper så kan det lønne seg å gjøre som du blir befalt, men jeg tror ikke forsvaret er ute etter folk som ukritisk gjør det de blir befalt til heller. Forsvaret vil ha folk med rasjonell kritisk tenkning, ikke roboter som blindt adlyder. 60-tallet med kadaverdisiplin er over.

 

"Lønnen" i forsvaret er ræva, alternativet til forsvaret for de fleste er nettopp et års arbeid på et helt annet lønnstrinn enn barnearbeider. Greit nok at man får gratis kost og losji, men matbudsjettet til forsvaret er noe sånt som 40 kroner dagen/pers og hva tror du det koster å drive ha en mann sovende på et seksmannsrom fra 50-tallet? All den tid andelen som fullfører verneplikten blir mindre og mindre så er det viktig at de som faktisk fullfører for noe tilbake for det året de ofrer.

 

Amen. Rompeslikkende folk er sikkert normalt på befalsskolen, men blandt vernepliktige så ser det bare rart ut.

 

Angående hvor pedantisk befalet er på indretjenesten så er det selvsagt forskjellige holdninger. Visse folk har skjønt at det er bortkastet tid på å vaske inn i stikkontakten, lufterøret, karmen under madrassen osv.

Enkelte befal blir rabiate når det ligger en tyggis i søppelbøtten under kveldsinspeksjonen, andre har et litt mer fornuftig syn og skjønner at brannfaren ikke stiger merkbart grunnet dette. Jeg har et inntrykk av at enkelte befal har et sykt maktbehov og liker å bruke makten de har fått.

 

Dette gjaldt kun i rekrutten for min del. Heldigvis hadde befalet mitt mer fornuftig å gjøre enn å gnåle om indretjeneste.

 

Det slapp jeg ialefall.

hehe.. merk.. innlegg skrevet 02:24 om natta.. samtidig som jeg spilte doom3..

 

Nei det er en del ting jeg kunne ha tilføyd som du sikkert hadde vært enig med og sluppet og ramse opp på nytt.

 

Det er jo grenser for hva man adlyder og.. Men det hjelper alltid å ha befalet på sin side. Husker selv tropp 4b ( var i 4a ) som fikk en tidligere Gardebefal som sitt befal. De hadde en skikkelig streng rekrutt. Den sersjanten var skikkelig kravstor. Han sjekket absolutt alt når han var på inspeksjon. Sjekket til og med skittentøysbagen ( hmm.. het den igjen a. Pakksekken? )

 

Hehe.. ja det den er jo litt ræva, i og med at Per Orderud tjener mer pr dag i fengsel.

På rekrutten så var sikkert mitt matbudsjett ca 40 kr pr dag. Men da jeg ble overflyttet til hønefoss ble det rundt 100-150 kr.. Den messa gikk så utrolig i underskudd. Vi i vakta henta daglig en stor svar søppelsekk full av mat. Dette skulle dekke 4-5 personer i rundt 1 døgn pluss de 3-4 måltidene vi allerede hadde krav på.

 

Hørte snakk om at dimmepengene har økt til over 20.000 kr? stemmer dette?

jeg fikk i hvertfall rundt 9.000 kr da jeg dimmet.. Var greit nok det. Gikk jo rett fra militæret til skolebenken.

 

Håper dere som skal inn nå ikke får et befal som stammer fra garden.. da kommer dere til å slite. Sats heller på det jeg fikk. En god jegersersjant. En som gir faen i oppstilling og romvask. Men er seriøs i felten.

Maktsyke sersjanter er overalt. Det verste er når de er IB ( inspisernede befal eller noe i den duren )

En natt ble vi vekket opp rundt kl 2. Da så det visstnok forjævlig ut på 2 rom. Så da måtte alle på av senga og ut i gangen. Innta utgangsstilling er ikke morsomt kl 2 om natta rett etter en marsj. Det endte med inspeksjon og alt. Heldig vis på DO og ryddet opp.. Den sersjanten fikk så utrolig kjeft av DO og plasskommandanten.

 

 

Hehe.. det er ikke alle som slipper den alarmen.. Jeg bomma helt på den der. Sov ute natta før alarmen i en bil. Var ganske deilig det. Men så skulle jeg sove ute samme natta som alarmen kom men det glemte jeg jo helt.

 

 

Forresten.. Jeg gikk igjennom 1 år med førstegangsstjeneste med dårlig rygg..

Kunne ikke bære sekk eller ag3+ gru. Men det løste seg. Gikk med glock.. Sweeet. :thumbup: Enklere våpen å pusse finnes ikke.

Lenke til kommentar
Hehe. Standard.

 

Fikk du en lapp der det står at du må bestille flybillett til reisa?

 

Jeg ringte nummeret som stod på lappen og skulle bestille, så sa rabagastene at jeg ikke skulle gjøre det. Javel, tenkte jeg.

 

Hva er vitsen med den shiten da? Latterlig.

Ja fikk den lappen. Men gadd ikke ta flyet fra "nærmeste-flyplass-her" til gardemoen, ettersom det sikkert tar mindre tid å ta buss\tog;)

Lenke til kommentar

En natt ble vi vekket opp rundt kl 2. Da så det visstnok forjævlig ut på 2 rom. Så da måtte alle på av senga og ut i gangen. Innta utgangsstilling er ikke morsomt kl 2 om natta rett etter en marsj. Det endte med inspeksjon og alt. Heldig vis på DO og ryddet opp.. Den sersjanten fikk så utrolig kjeft av DO og plasskommandanten.

Det kalles kollektiv avstraffelse, og det er ikke lov. Protoeksempel på befal forsvaret burde ha hevet ut forlengst.

Lenke til kommentar

En natt ble vi vekket opp rundt kl 2. Da så det visstnok forjævlig ut på 2 rom. Så da måtte alle på av senga og ut i gangen. Innta utgangsstilling er ikke morsomt kl 2 om natta rett etter en marsj. Det endte med inspeksjon og alt. Heldig vis på DO og ryddet opp.. Den sersjanten fikk så utrolig kjeft av DO og plasskommandanten.

Det kalles kollektiv avstraffelse, og det er ikke lov. Protoeksempel på befal forsvaret burde ha hevet ut forlengst.

vel.. vi tok ikke en eneste pushup da.. var bare det at han skulle ha oss ned i utgangsstilling.. Men så ga han ordre om romvask og inspeksjon..

Og det er ikke avstraffelse hvis sersjanten gjør pushups samtidig som soldatene.

 

da er det som sagt trening.

 

Nå husker jeg hvilken natt det var.. det var natt til søndag, første helga i rekrutten.. da alle hadde karantene.

 

marsjen var forresten en lang tur i lillehammer.. omvisning kalte de det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...