Gå til innhold

Vi som skal i forcen til høsten


DuTTZi

Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på; hva avgjør om en vernepliktig blir menig eller korporal? Eller er jeg på villspor nå?

 

du får høyere lønn og blir satt opp automatisk som lagsjef i felt, hvis det er mangel på leder, dette hvis du er korporal, men en korporal skal også vise menige og andre at du har fortjent å bli korporal.

Du må gå fram som et nydlig eksemplar av en stolt norsk soldat med nypussa

sko og korrekt antrekk!

Du blir menig etter du er ferdig med rekrutten, menig er laveste rang!

 

korporal tilegg(brus tilegg):ca. 16 kr ekstra pr dag

 

vanlig lønn pr dag: 120,90 kr

Med korporal rang: 136,90 kr

 

ca 2000 pr 14'nde dag!

Du blir utmerket til korporal etter et halvt år-9 mnd hvis du fortjener graden da.

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er på Madla nå, hehe...sitter på en imac på velferdsbygget.

Ach, hvilke avkyelige mengder tortur dere må utsettes for der nede. :no: Og så en iMac, da. *grøsse*

 

Vil for øvrig si til alle de som leser denne tråden og vet de skal på sesjon på sør-øst-landet inneværende skoleår at de gjør best i å møte første gangen, vi her på Sesjonsjegeroverkommandoen (formelt kalt Vernepliktsverket) i Oslo vurderer å sende saker med folk som ikke møter rett til MP etter ett forsøk nå.

 

Etter én uke med sesjoner er oppmøterekorden på 14/25 og 13/23. Burde være unødvendig å si at dette er katastrofalt dårlig. Folk har fått nye avtaler fem ganger og møter stadig ikke. Hadde jeg hatt ansvaret for detta hadde nok mange fått besøk på nakken en del tidligere. :\

Lenke til kommentar
Hvor lenge må man være ditt og datt/hva må man gjøre for å bli sersjant da? :)

 

Takk for gode svar.

UB-kurs eller GBU. (Hvis du ikke er så seig i army-lingoen så står de for hhv Utskrevne Befalskurs og Grunnleggende Befalsutdanning.)

 

Førstnevnte er på vei ut, og sistnevnte er på vei inn.

 

Forskjellen er at man lettere skal kunne utdanne de soldatene som underveis viser seg å være skikket for befalsoppgavene, isteden for å utdanne de som søker på en skole til å begynne med (slik det første eksemplet funker). Det vil også gi befal som er mer kompetente i sine fagområder (i.e. sine våpengrener).

 

Gjennomfører du GBU på en tilfredsstillende måte får du tilbud om å bli kontraktsbefal, med andre ord sersjant.

Endret av JayHeM
Lenke til kommentar
Endelig ferdig med skospitting :) Tok lit tid, da. Men nå ser det skoene ut som de hører til en gardist, og ikke en soldat :). Ja, jeg er hjernevaska.

Hvilke triks brukte du?

 

Her er de hjelpemidlene jeg har tatt i bruk så langt:

 

* Skokrem (doh)

* Skobørster (doh igjen)

* Nylonstrømpe

* Temaskina på kontoret (til varmtvann)

* Pussemaskina på kontoret

* Poleringsmiddel

 

Jeg vil også ha blanke støvler. : P

Lenke til kommentar

Spittinga var egentlig en ganske grisete jobb. Det er kun spitt av tåtuppen som er obligatorisk. Starter med sandpapir, pusser ned tuppen til alt krokodilleskinnet er borte. Så brenner man inn skokrem med varmluftpistol. Dette gjør man frem til skoen ikke rekker mer skokrem. Deretter pusser man over med veldig fint sandpapir. Når det er jevnt og fint, går man over til avispapir. Det er nå man begynner å få den virkelige glansen. Når man har sittet en stund med avispapir går man over til bomull og vann, og bomull, skokrem og vann. Så jobber man med skoen i et par timer per tupp..

 

Ja, man blir lei. :)

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips om hva jeg bør søke meg til på sesjon om 3 uker?

 

Lurer litt på grensevakt. Noen som har erfaringer om dette?

Dersom du er teknisk interessert og ikke skremt av mye arbeide anbefaler jeg Hærens Samband, helst et 6-måneders kurs på Jørstadmoen som f.eks. radiolinjemann. Etter det bør du da søke til EK-kompaniet (Elektronisk Krigføring).

 

Det er mye arbeide, det vil sannsynligvis kreves mye av deg, men du vil nok oppleve mye artig.

Lenke til kommentar
Dersom du er teknisk interessert og ikke skremt av mye arbeide anbefaler jeg Hærens Samband, helst et 6-måneders kurs på Jørstadmoen som f.eks. radiolinjemann. Etter det bør du da søke til EK-kompaniet (Elektronisk Krigføring).

Dessverre er det bare stabstropp og Hsis igjen på leiren!

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips om hva jeg bør søke meg til på sesjon om 3 uker?

 

Lurer litt på grensevakt. Noen som har erfaringer om dette?

Jeg har selv hvert grensevakt(97/98) og kan godt anbefale det.

Du vil komme til å tilbringe ca. 6mnd på Høybuktmoen (rekruttskole/jegerutdannelse), og 6mnd på en av de 6 grensestasjonene.

 

Siden dette er en jegerutdannelse er det ganske tøft fysisk, og øvelsene er ikke for pingler. Men hvis du er i grei form er det ikke noe problem.

Utdannelsen fokuserer mye på patruljering/oppklaring og OP-tjeneste(observasjonspost).

I tillegg tilbringes det MYE tid på skytebanen. Tipper det går med ca 15 000 skudd pr soldat! Det høye tallet kommer bl.a. av all nærstridsskytingen.

 

Hvis du kommer til Høybuktmoen i juli vil du bli overført til Grensekompaniet i midten av desember.

Grensekompaniet er på lik linje med Telemarkkompaniet og Garden, en stående avdeling. Dvs. at man er i tjeneste 24 timer i døgnet.

På grensa blir dere satt sammen i firemannslag, og hvert lag har en lagfører.

Befalet bruker å være litt "rundere i kantene" på grensa. Da jeg var inne var det bl.a. nok å hilse formelt på befalet èn gang pr. dag. Man bor jo tross alt i samme hus 24 timer i døgnet.

Lagene skifter på å være på stasjonen(utdanning/patruljering) eller på OP(observasjon/patruljering). Siden hele grensa skal patruljeres minst to ganger pr. uke(uansett værforhold) blir det en del trasking/skigåing/sykling. Men det brukes også båt og snøscooter der det er aktuelt. Når man er på OP har man ganske stor frihet(..under ansvar). Det er kun laget som bemanner OP'en, dvs ingen befal er i nærheten.

 

Ellers kan jeg tilføye at all matlaging og annet husarbeid utføres av soldatene selv. Kan man ikke å bake brød før man kommer dit, kan man garantert oppskriften i hodet etterpå. Permene er også litt lengre enn normalt pga. 24 timers tjenesten.

Håper jeg ikke skremmer bort potensielle grensevakter med det lille memoaret mitt. Det er vel en av de få tjenestene der man faktisk føler at man gjør noe meningsfullt.

 

Hilsen VET. fra Grensestasjon Gjøkåsen.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Bra innlegg Breiker, men jeg er ikke helt enig da  ;)

 

Dette forutsetter jo at man kommer et sted hvor man først vil ha rekrutten for så å bli overført senere. Satser du på å fortsette i forsvaret eller å få deg korporalstriper så kan det lønne seg å gjøre som du blir befalt, men jeg tror ikke forsvaret er ute etter folk som ukritisk gjør det de blir befalt til heller. Forsvaret vil ha folk med rasjonell kritisk tenkning, ikke roboter som blindt adlyder. 60-tallet med kadaverdisiplin er over.

 

"Lønnen" i forsvaret er ræva, alternativet til forsvaret for de fleste er nettopp et års arbeid på et helt annet lønnstrinn enn barnearbeider. Greit nok at man får gratis kost og losji, men matbudsjettet til forsvaret er noe sånt som 40 kroner dagen/pers og hva tror du det koster å drive ha en mann sovende på et seksmannsrom fra 50-tallet? All den tid andelen som fullfører verneplikten blir mindre og mindre så er det viktig at de som faktisk fullfører for noe tilbake for det året de ofrer.

 

Amen. Rompeslikkende folk er sikkert normalt på befalsskolen, men blandt vernepliktige så ser det bare rart ut.

 

Angående hvor pedantisk befalet er på indretjenesten så er det selvsagt forskjellige holdninger. Visse folk har skjønt at det er bortkastet tid på å vaske inn i stikkontakten, lufterøret, karmen under madrassen osv.

Enkelte befal blir rabiate når det ligger en tyggis i søppelbøtten under kveldsinspeksjonen, andre har et litt mer fornuftig syn og skjønner at brannfaren ikke stiger merkbart grunnet dette. Jeg har et inntrykk av at enkelte befal har et sykt maktbehov og liker å bruke makten de har fått.

 

Dette gjaldt kun i rekrutten for min del. Heldigvis hadde befalet mitt mer fornuftig å gjøre enn å gnåle om indretjeneste.

 

Det slapp jeg ialefall.

hehe.. merk.. innlegg skrevet 02:24 om natta.. samtidig som jeg spilte doom3..

 

Nei det er en del ting jeg kunne ha tilføyd som du sikkert hadde vært enig med og sluppet og ramse opp på nytt.

 

Det er jo grenser for hva man adlyder og.. Men det hjelper alltid å ha befalet på sin side. Husker selv tropp 4b ( var i 4a ) som fikk en tidligere Gardebefal som sitt befal. De hadde en skikkelig streng rekrutt. Den sersjanten var skikkelig kravstor. Han sjekket absolutt alt når han var på inspeksjon. Sjekket til og med skittentøysbagen ( hmm.. het den igjen a. Pakksekken? )

 

Hehe.. ja det den er jo litt ræva, i og med at Per Orderud tjener mer pr dag i fengsel.

På rekrutten så var sikkert mitt matbudsjett ca 40 kr pr dag. Men da jeg ble overflyttet til hønefoss ble det rundt 100-150 kr.. Den messa gikk så utrolig i underskudd. Vi i vakta henta daglig en stor svar søppelsekk full av mat. Dette skulle dekke 4-5 personer i rundt 1 døgn pluss de 3-4 måltidene vi allerede hadde krav på.

 

Hørte snakk om at dimmepengene har økt til over 20.000 kr? stemmer dette?

jeg fikk i hvertfall rundt 9.000 kr da jeg dimmet.. Var greit nok det. Gikk jo rett fra militæret til skolebenken.

 

Håper dere som skal inn nå ikke får et befal som stammer fra garden.. da kommer dere til å slite. Sats heller på det jeg fikk. En god jegersersjant. En som gir faen i oppstilling og romvask. Men er seriøs i felten.

Maktsyke sersjanter er overalt. Det verste er når de er IB ( inspisernede befal eller noe i den duren )

En natt ble vi vekket opp rundt kl 2. Da så det visstnok forjævlig ut på 2 rom. Så da måtte alle på av senga og ut i gangen. Innta utgangsstilling er ikke morsomt kl 2 om natta rett etter en marsj. Det endte med inspeksjon og alt. Heldig vis på DO og ryddet opp.. Den sersjanten fikk så utrolig kjeft av DO og plasskommandanten.

 

 

Hehe.. det er ikke alle som slipper den alarmen.. Jeg bomma helt på den der. Sov ute natta før alarmen i en bil. Var ganske deilig det. Men så skulle jeg sove ute samme natta som alarmen kom men det glemte jeg jo helt.

 

 

Forresten.. Jeg gikk igjennom 1 år med førstegangsstjeneste med dårlig rygg..

Kunne ikke bære sekk eller ag3+ gru. Men det løste seg. Gikk med glock.. Sweeet. :thumbup: Enklere våpen å pusse finnes ikke.

Er ikke helt sikker på hvordan i helvete jeg havnet her, men når jeg først er her....

 

hva klasse 4a drev med gjenspeilet seg i utdanningsnivå på soldatene!

Du glemte å nevne noe om hvilken klasse som var den beste når det kom til ferdighetsnivå på soldatene ved slutt rekruttperiode"Breiker". Og i samme slengen kan det vel nevnes hvem som ledet denne klassen av personene omtalt i innlegget ditt...?

 

 

:thumbdown:

Ellers kan det nevnes at "den sersjanten" som drev litt nattjeneste IKKE fikk så utrolig kjeft av DHO og plasskomandant. Faktisk ingen kjeft fra noen av de nevnte.

DHO registrerte ikke hendelsen en gang. Riktig nok en liten strekk av Kpsj, men tro meg: Det var verd det!

:D

 

Til deg som vil anmelde alt til MP --> du var antagelig tillitsmann, det er det slike maggoter som deg blir i forsvaret. Skal klage på alt og alle.

Stusselig taper....

:thumbdown:

 

Litt må da selv vernepliktige tåle, dere skjønner ikke befal gjør som vi gjør alikevel, skal nevne noen stikkord:

 

Felles skjebene ----> felles fiende ---> felles trøst --->Teambygging/ samhold

 

Hard start ---< ting blir lettere ---> forskjellige grader av mestring ---> følelse av personlig utvikling.

 

 

Har mange andre eksempler, det er en underforliggende årsak for nesten alt befal. En par ting er bare for egen underholdning. Det er også ting dere ler av og husker for resten av livet etter førstegangstjenesten.

 

Breiker: Hvis du husker persontypene som utgjorde befalet i troppen din, er det ikke noe som slår deg når du ser på hvordan troppen var sammensatt?

 

Den relativt snille troppsjefen

Den strenge, sinte NK tropp

Den snille, rolige klassesjef A

Den noe pedantiske, men alikevel joviale klassesjef B

Den humørsyke klassesjef C

Den psycho klassesjef D

 

Noe tilfeldig, javel. Men hvis folk som var der hadde tatt ett skråblikk på de andre troppene på en slik måte ville de ha sett en relativt lik oppbygning av de respektive tropper. Muligens ikke fullt så tilfelding?

 

Siden det er ett år siden det ble postet er det sikkert ingen som leser dette, men måtte alikevel kommentere dette!

 

Da den kpsj'en som ga meg nevnte strekk var den som sørget for at jeg forsatt finnes i systemet i disse "omorganiseringstider" kan jeg ikke ha skikket meg så aller værst....

 

Mvh

 

X - sjt. Satan, nå Løytnant og troppsjef

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...