Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det her er andre gang vi tar opp BHD (som jeg veit om), så kan vi ikke bare la den ligge? Den er like mye hat eller elsk film som 300, så poenget er ikke der.

Jasså? Det er dumt å diskutere på diskusjon.no.

 

 

La nå folk få diskutere så sant de holder seg innenfor rimelighetens grenser. :]

 

Lenke til kommentar

300- og BHD-diskusjonene handler om mye mer enn bare filmene. 300/Snakes on a Plane representerer en film som ikke tar seg selv høytidelig i det hele tatt, og det er mange som ikke liker det. BHD tar for seg hvorvidt en film blir dårligere av politikk man ikke er enig med. Den dukker ofte opp i særamerikanske filmer, hvor "USA er best"-innstillingen kritiseres sterkt, da spesielt når det er snakk om krig. Jeg har aldri sett noen kritisere filmer fra andre land for patriotisme, personlig synes jeg det er bra at folk er stolt av fortiden sin. Så lenge det er patriotisme og ikke nasjonalisme så er det harmløst. Hvis jeg synes Norge er det beste landet i verden, så er det jo det på mange måter. Det samme gjelder USA, og jeg setter de to hjemlandene mine på delt førsteplass.

Lenke til kommentar

Jeg har null problem med Black Hawk Down (og jeg anser meg selv generelt sett som relativt kritisk til USA). BHD er en krigsfilm med nydelig foto og musikk, samtidig som den fremstiller urban krigføring på en realistisk måte (visstnok). Grunnen til at jeg ikke har noe problem med BHD, er at den handler om det amerikanske soldater opplevde, enkelt og greit. Men at det tydeligvis ikke er ok for alle, aksepterer jeg fullt ut, siden de aller fleste konflikter har to sider.

 

Edit: For all del, herr Kanin, saken er for mitt vedkommende dø (ikke at den noen gang har "levd" da). :innocent:

Endret av Synthem
Lenke til kommentar

Black Hawk Down er en fantastisk krigsfilm. Ikke blandt de beste, men absolutt en av de bedre når det gjelder om moderne krigføring. Hvorfor folk skal hate filmen bare fordi den har en del politikk i seg skjønner jeg ikke. Hvorfor går det ikke an å legge bort meningene sine om de forskjellige synspunktene sine om saken og heller nyte en nydelig film.

 

Det er mer enn nok politikk ellers i verden. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor folk skal hate filmen bare fordi den har en del politikk i seg skjønner jeg ikke.

 

Det er mer enn nok politikk ellers i verden. :)

:hmm:

 

Altså det jeg mener er at det er så mye politikk ellers i media og derfor synes jeg da det blir for mye å begynne å bake det inn i spillerfilmer også. Kan da også legge til at jeg hater politikk så kan jo hende at denne uttalelsen blir veldig subjektiv.

Lenke til kommentar
Jeg har null problem med Black Hawk Down (og jeg anser meg selv generelt sett som relativt kritisk til USA). BHD er en krigsfilm med nydelig foto og musikk, samtidig som den fremstiller urban krigføring på en realistisk måte (visstnok). Grunnen til at jeg ikke har noe problem med BHD, er at den handler om det amerikanske soldater opplevde, enkelt og greit. Men at det tydeligvis ikke er ok for alle, aksepterer jeg fullt ut, siden de aller fleste konflikter har to sider.

 

Edit: For all del, herr Kanin, saken er for mitt vedkommende dø (ikke at den noen gang har "levd" da). :innocent:

BHD er min yndlingskrigsfilm, bittelitt foran Save Private Ryan og Jarhead :

) Atmosfæren, vinklene de filmer fra, og den grove volden er helt perfekt. Bay har virkelig laget sin beste film der.

Lenke til kommentar
Jeg har null problem med Black Hawk Down (og jeg anser meg selv generelt sett som relativt kritisk til USA). BHD er en krigsfilm med nydelig foto og musikk, samtidig som den fremstiller urban krigføring på en realistisk måte (visstnok). Grunnen til at jeg ikke har noe problem med BHD, er at den handler om det amerikanske soldater opplevde, enkelt og greit. Men at det tydeligvis ikke er ok for alle, aksepterer jeg fullt ut, siden de aller fleste konflikter har to sider.

 

Edit: For all del, herr Kanin, saken er for mitt vedkommende dø (ikke at den noen gang har "levd" da). :innocent:

BHD er min yndlingskrigsfilm, bittelitt foran Save Private Ryan og Jarhead :

) Atmosfæren, vinklene de filmer fra, og den grove volden er helt perfekt. Bay har virkelig laget sin beste film der.

 

Bay har da ikke regisert BHD!

Lenke til kommentar
Jeg har null problem med Black Hawk Down (og jeg anser meg selv generelt sett som relativt kritisk til USA). BHD er en krigsfilm med nydelig foto og musikk, samtidig som den fremstiller urban krigføring på en realistisk måte (visstnok). Grunnen til at jeg ikke har noe problem med BHD, er at den handler om det amerikanske soldater opplevde, enkelt og greit. Men at det tydeligvis ikke er ok for alle, aksepterer jeg fullt ut, siden de aller fleste konflikter har to sider.

 

Edit: For all del, herr Kanin, saken er for mitt vedkommende dø (ikke at den noen gang har "levd" da). :innocent:

BHD er min yndlingskrigsfilm, bittelitt foran Save Private Ryan og Jarhead

:) Atmosfæren, vinklene de filmer fra, og den grove volden er helt perfekt. Bay har virkelig laget sin beste film der.

 

Skriver litt tregt, sitter på Touch'en ;)

 

Edit: Sorry for dobbelpost, og, mente såklart Scott :!: Leste bare akkurat om Bay, og er trøtt :wee:

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Mange kan si at for eksempel Full Metal Jacket, Platoon har et mye mer intelligent innhold, et som får en til å tenke. Moralske temaer som gjør en engasjert. Men siden kategorien er krigsfilm og Black Hawk Down er i en helt egen klasse i realisme og har en egen atmosfære, noe som gjør at det er min favorittfilm.

 

Interesant, jeg tror kanskje jeg vi definerer sjangeren forskjellig, mine krigsfilmer er jo det man kan kalle antikrigsfilm, dvs. filmer laget av pasifistiske og ofte radikale mennesker som ønsker å vise grusomheten med krig (typisk regissører fra New Hollywood genrasjonen). Slik du ser sjangeren krigsfilm er kanskje mer som noe som blir sidestilt med en action film dvs., for deg er det selve handlingen som er målet. Synes egentlig at det å se krigsfilm som underholdning, har lite for seg. Sånn sett er det meget godt mulig at Black Hawk Down, fyller kravene til en underholdende krigsfilm.

 

Men hvis vi skal se på krigsfilm generelt, og da mener jeg ta med hele genren alt fra radikale antikrigsfilmer, til amerikanske blockbustere som er laget for å spre patriotisme og håve inn milliarder. Så er dette selvsagt vanskelig å sammenligne. I breie genre som krigsfilm er ofte den indre forskjellen i genren større en forskjellen mellom genrene. Politiske eller menneskeorienterte krigsfilmer, har ofte mye tilfelles med dramaer, mens mer underholdende krigsfilmer ligner med på action filmer. Sånn sett blir det vanskelig å sette de opp mot hverandre, når den ene type filmer er beregnet på guttunger som sitter å ser filmen mens de slenger ut komentarer som: "Steintøft maskingevær, heftig eksplosjon osv". Mens andre type filmer er beregnet på mennesker som legger litt mer dybde i det når vi ser film. Bomber maskingevær, og annen action gir meg ingenting så derfor gir det meg heller ingenting å se filmer som reindyrkede action filmer. Tror ikke jeg har sett en slik en på 5 år, har faktisk ikke en eneste actionfilm i DVD hyllen min som jeg ser igjenom nå og det er en ganske stor samling.

Lenke til kommentar

SUNSHINE

Dette er en svært dårlig film. Uten tvil den dårligste jeg har sett på lang tid.

Det var bare et samensurium av dårlig forsøk på å lage en bra film. Jeg tror at svake sjeler med en stor trang til å like det sære vil skryte av denne filmen, men alle oppegående mennesker avslører den som den elendige filmen den er..

1/10

Lenke til kommentar
SUNSHINE

Dette er en svært dårlig film. Uten tvil den dårligste jeg har sett på lang tid.

Det var bare et samensurium av dårlig forsøk på å lage en bra film. Jeg tror at svake sjeler med en stor trang til å like det sære vil skryte av denne filmen, men alle oppegående mennesker avslører den som den elendige filmen den er..

1/10

 

Jeg tror at personer som ikke klarer å argumentere skikkelig ikke har lov til å skrive anmeldelser.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...