Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Blood Diamond (Blu-Ray)

 

I går var det Zodiac, i dag var det tid for enda en relativt ny film jeg har sett frem til å se og som ble kjøpt inn i juli, men som jeg først fikk tid til å se i dag. Etter The Departed hadde jeg litt forventninger til den andre filmen til Leo som alle har sagt er så bra.

 

Blood Diamond er kanskje litt lang etter min mening, men det er jo nærmest blitt standard i dag at filmer skal vare 140+ min. Historien i Blood Diamond er både viktig og spennende, og veldig fascinerende og skremmende på samme tid. Fikk meg til å tenke litt, og det er en god ting. Mange nydelige scener i filmen også, både råe actionscener, så vel som rørende familiescener og nydelige landskapsbilder. De to hovedrollene i DiCaprio og Djimon Hounsou leverer strålende skuespillerprestasjoner.

 

Jeg er strålende fornøyd.

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Escape from Alcatraz

 

Filmen handler om Frank Morris (Clint Eastwood) og tre andre fanger på Alcatraz, og deres plan om å rømme fra dette "rømingssikre" fengselet.

(Basert på en sann historie.)

 

Jeg synes denne filmen var mye bedre enn jeg hadde trodd. Den kan bli litt kjedelig, ettersom det er litt lite snakking, men den er likevell utrolig spennende.

 

8.9/10 :)

Endret av wwwerner
Lenke til kommentar
Kan ikke folk prøve å bruke hele skalaen, når jeg bedømmer film bruker jeg nesten aldri 5/5 eller 1/5 (er 5 stjerner der jeg skrive mini anmeldelsene mine), det er veldig få filmer i verden som tilhører noen av de to kategorien. Desuten sette jeg ikke karakter etter hvor mye jeg koste meg når jeg ser film, da jeg har sett mange filmer som det var kjempemoro å se på, men som det alikevel var mye man kan sette fingeren på rent kvalitetsmessig. Hvis man gir en film 6/10 så er det jo alikevel en bra film, det bør være over gjennomsnittet. På mange av dere virker det som den siste filmen dere så enten er den beste eller dårligste i verden, utifra hvilken poensum dere gir den. Jeg utfordrer dere til å bruke hele skalaen.
Det er fordi det er mye enklere, og morsommere og enten hylle eller slakte filmer. Mange har også et enten-eller-forhold til alt. Det meste som produseres befinner seg sånn cirka midt på skalaen, og vanligvis innefor 3-8 på Kulturos karakterskala. Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar
Blood Diamond (Blu-Ray)

 

I går var det Zodiac, i dag var det tid for enda en relativt ny film jeg har sett frem til å se og som ble kjøpt inn i juli, men som jeg først fikk tid til å se i dag. Etter The Departed hadde jeg litt forventninger til den andre filmen til Leo som alle har sagt er så bra.

 

Blood Diamond er kanskje litt lang etter min mening, men det er jo nærmest blitt standard i dag at filmer skal vare 140+ min. Historien i Blood Diamond er både viktig og spennende, og veldig fascinerende og skremmende på samme tid. Fikk meg til å tenke litt, og det er en god ting. Mange nydelige scener i filmen også, både råe actionscener, så vel som rørende familiescener og nydelige landskapsbilder. De to hovedrollene i DiCaprio og Djimon Hounsou leverer strålende skuespillerprestasjoner.

 

Jeg er strålende fornøyd.

 

8/10

Fikk Blood Diamond på Blu-Ray igår jeg. Den hadde en tykk ripe over halve cden :(

Lenke til kommentar

Pirates of the Caribbean: At World's End

(Gore Verbinski 2007)

 

Siste del av den store pirateventyrtrilogien avslutter det hele med en altfor lang film, for mange uinteressante scener, for mye forvirring og 180-graders-vendinger, for lange effektkakofonier, for dumme løsninger osv. Veldig flott å se på, tidvis morsom og stort sett underholdende (til tross for lengden), tilføy en bitteliten dæsj "kunstfilm" (the crabs) og en alltid fornøyelig Johnny Depp (til tross for at han tydeligvis er sliten/lei av rollen) og en nesten-lykkelig slutt (jeg sier bare Orlando), så sitter jeg igjen med en vanlig blanding av å være fornøyd og likegyldig. Likte ideen om "the pirate lords", og kunne godt ha tenkt meg å se mer maktpolitikk mellom dem. Måten "hovedfienden" ender opp på er for meg bare merkelig og altfor lettvint, spesielt når filmen varer i tre timer og er en avsluttende del av en hel trilogi. Hvor var forresten kaptein Sabeltann når piratherrene hadde sitt store råd?

 

3

Lenke til kommentar

Come and See.

 

Syk film. Her følger vi en hviterussisk gutt som flykter med soldater fra sin hjembygd bare for å komme tilbake og finne familien sin massakrert. Deretter fortsetter filmen der vi følger hans personlige utvikling på et svært personlig plan. Selv om det ikke skjer så alt for mye før helt på slutten, og filmen blir litt kjedelig i midten, så er det en svært spesiell film. Den bør sees av alle som er interreserte i krigsfilmen, selv om den ikke har mange skytescener, og ikke en eneste der partene skyter på hverandre. Dette er mer en personlig skildring enn en ren krigsfilm som i pang-pang filmer ala Black Hawk Down.

 

Begynner med noen ekstremt uvanlige og ubehagelige close-up scener av hovedpersonen og en annen jente. Deretter får vi se flere close-uper av ansiktet til hovedpersonen utover i filmen og vi får se hvordan han går fra å være en redd og grinende gutt til å være en mer hatefull person.

 

. Jeg føler ikke at jeg kan gi en karakter nå, filmen var litt for spesiell rett og slett. Om jeg likte den eller ikke vet jeg heller ikke. Men et snarlig gjensyn er nok ikke aktuellt med det første. Til det var det for mye dødtid før slutten.

 

Vet rett og slett ikke /10

Lenke til kommentar

Death Proof

 

Denne filmen er barsk. Så den uten å egentlig tenke over at jeg gjorde det, men ble fort dratt inn i stemningen. Utrolig fett laget, utrolig god dialog gjennom hele filmen og en klipping som bare Tarantino kan slippe unna med gjør at jeg digger filmen sykt. Det er riktignok noen øyeblikk i filmen hvor jeg finner tid til å gjøre andre ting, men alt i alt en solid og kul film. Nå gleder jeg meg bare til å se Planet Terror, som jeg håper følger bra opp :D

 

1687.48/1687.48.

Lenke til kommentar

Var å så 3 dokumentarer i forbindelse med Biff i dag.

 

"What would Jesus buy?" Morsom doku om "Church Against Shopping" i usa, altså en "prest" og menighet som går på forskjellige kjøpesentre og synger og lager show for å få folk til å la være å bruke så enormt på shopping til jul, og helle sette pris på tradisjonelle verdier. Verdt å ta en titt, ettersom at denne er ganske underholdene. Litt for lang dog. Og litt dum logikk når de klager over alle "slavearbeiderne" i Øst-Asia og ber folk kjøpe amerikansk for å være sikker på at arbeiderne fikk skikkelig betalt, og ser vekk fra den enorme veldstands-økningen i øst-asia hovedsaklig pga slik forbrukt i europa og USA.

 

6,5/10. Underholdene, men ikke taes så seriøst.

 

Sharkwater.

 

En spennende film om en person som fører sin personlige krig mot ulovlig (og "lovlig") hai-fiske som tar knekken på bestanden. Her får man se flere fantastiske klipp av haier, samtidig som han avslører flere forskjellige måter å smugle hai fra fattige områder og til asia på. Definitvt anbefales.

 

8/10.

 

Også den siste, jeg tror den het Garbage Warriore

 

En typisk global oppvarming film. Den la ikke frem et eneste bevis, det eneste den gjorde var å slenge drit og se ting fra en side. Nok en Goebbels light, stiller seg inn i rekken av bedritne "miljø"-dokuer. Denne filmen var to timer lang dritslenging og misvisende fakta. Som eks at Katrina var pga global oppvarming, noe ingen vet. Den nevnte heller ikke at 2006 var der roligste året på leeenge innen orkaner. Og når påstand på påstand om at jorden vil gå under og at det vil herske totalt kaos om få år kommer om og om igjen betyr det bare at denne såvidt får 1 av 10.

 

1/10. Såvidt 1.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Småskuffende filmkveld.

 

300 (Blu-Ray)

 

Hadde fått litt forventninger til 300 gjennom gode tilbakemeldinger fra andre, men jeg ble veldig skuffet. Først, veldig positivt med den annerledes og innovative grafiske stilen i filmen, gjør at den skiller seg ut og prøver noe nytt. Sånn sett var filmen en nytelse visuelt sett. Men historien er lite engasjerende og skuespillet overpompøst og "halvkjedelig". Helt greit tidsfordriv, men for meg ingen knallfilm. Sikkert bra for de som liker denne type filmer, men 300 var rett og slett ikke filmen for meg.

 

5/10

 

Syriana (DVD)

 

Politisk thriller med George Clooney og Matt Damon. Jeg må si jeg hadde litt forventninger. Men jeg ble veldig skuffet. Filmen starter bra, har en historie og et tema som kunne vært veldig interessant, og ikke minst har Syriana mange gode poenger og får pluss for å sette fokus på et tema som burde vært oftere belyst i denne verden. Men resultatet liker jeg ikke. Det er et forsøk på å binde flere historier sammen gjennom olje og oljeindustri, og i teorien så er det bra, men resultatet blir en rotere og i lengden veldig uinteressant film, jeg rekker ikke å bli spesielt kjent med noen av rollekarakterene og det som skjer med dem medfører dermed at jeg bare blir sittende likegyldig.

 

Også Syriana var et greit tidsfordriv, og som sagt tidligere et veldig viktig tema som burde bli belyst mer og det positive med Syriana er det veldig gode skuespillet, men sett bort fra det var det en for meg kjedelig film som i lengden ble mer og mer uinteressant, til tross for det viktige budskapet. Skuffende.

 

6/10

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Equilibrium

 

Historien i Equilibrium tar utgangspunkt i vår fremtid. For å få slutt på krig og annen elendighet har de funnet opp et stoff som gjør oss følelsesløse, det er rett og slett forbudt å føle.

 

Filmen skildrer et samfunn uten følelser veldig bra, den gjør det egentlig ganske troverdig. Det er kansje en liten tankevekker, hvordan ville samfunnet vært uten følelser? Hva er da poenget med å leve?

 

Actionsekvensene er flotte, de hever pulsen din og adrenalinet begynner å pumpe. Filmen har ingen dødtid, det er hele tiden noe som skjer. Den er full av twister og vendinger. Til tider kan du få følelsen av at du sitter i en berg- og dalbane.Noen påstår at filmen er for uorginal, at den låner elementer og historie fra andre filmer. Jeg syns egentlig filmen tilføyer så mye av sin egen stil og historie at det ikke er noe problem. Denne filmen er basert på at den skal underholde, og det gjør den :)

 

7/10 - God

Lenke til kommentar
Med Kill Biljo friskt i minnet, vil jeg ikke kalle det den dårligste filmen noensinne i Norge. Filmen kunne vært veldig bra den, hvis man hadde trimmet den ned med en halvtimes tid, og litt mer innlevelse fra skuespillerne.

Lavbudsjett vs høybudsjett.

 

Kill Buljo hadde sine øyeblikk den, det hadde ikke KL.

Lenke til kommentar

Manufacturing Dissent

 

Ble vel ikke så veldig overrasket over det dokumentaren presenterer. Har alltid betraktet Moores produksjoner mest som politisk underholding. Han er jo en mester i å manipulere publikum. Det at han benytter noen skitne triks ligger vel på en måte litt i kortene. Dokumentaren er likevel interessant og gir oss et mer nyansert bilde av fyren. Vel verdt å få med seg. Karakter: Tre stolar.

Endret av computerwelt
Lenke til kommentar

We Were Soldiers

 

Mange syns denne blir über patriotisk og sølete, men alle døende soldater som sier, "tell my wife I love her" vel grunnen til at soldatene i filmen sier det er at det er ofte det de sier når de dør.

Filmen er jo ærlig, den viser ikke amerkanske soldater som über menn, den viser at uten fly og artileri støtte ville de bli overkjørt på en time, og det er en god reprentasjon av hvordan hele krigen ble, soldater i jungelen fant en hau med vietnamesere og ba om napalm eller andre festlige ting. Mange har også problemer med at filmen ikke viser "dette er en feil krig" men så viser filmen et slag som var i begynnelsen av krigen, før alle mista motet, på den tiden trode folk at de ville vinne krigen, og serlig når de vant dette slaget.

den viser heller ikke soldater i felt over uker og måneder, men et enkelt slag, den viser ikke oppgittheten soldater får av å traske gjennon jugelen i 1 år.

 

Effektene gir filmen en god militær realisme, med riktige effekter, ikke overdrevene eksplosjoner osv.

på mange måter hardware mot kjøtt og blod. metal vinner over de myke kroppene til vietnameserne, filmen viser jo også at det vietnamesiske generale ikke er en tulling men en klok mann som er en god leder.

 

filmen viser et slag i en krig, den er ikke noen komentar på hele krigen, den sier ikke om krigen er riktig eller gal, den bare viser en hendelse.

 

jeg snakke med en veteran, som har kjent flere av soldatene som var med i slaget og har faktisk møtt Obersten Mel spiller. han ser den var ganske god på å vise slaget frem til hollywood slutten,(hele den greia med bajonett angrepet)

 

en film som viser krig på en realistisk måte, men litt for mye gråtene damer.

 

7.5/10

Lenke til kommentar
Med Kill Biljo friskt i minnet, vil jeg ikke kalle det den dårligste filmen noensinne i Norge. Filmen kunne vært veldig bra den, hvis man hadde trimmet den ned med en halvtimes tid, og litt mer innlevelse fra skuespillerne.

Lavbudsjett vs høybudsjett.

 

Kill Buljo hadde sine øyeblikk den, det hadde ikke KL.

 

Angående Kill Buljo: Det er helt gratis å skrive vitser. Man trenger ikke masse penger for å skape gode og morsomme situasjoner. Kristin Lavransdatter ga meg mye mer enn Kill Buljo.

Lenke til kommentar

Du levande

(Roy Andersson 2007)

 

Syv år etter Sånger från andra våningen kommer Roy Andersson med en nesten lik film. Tablåscener og samfunnskritikk (da spesielt rettet mot liberalisme, materialisme og denslags) dominerer i Du levande som i Sånger.... Det jeg spør meg selv om da, er hvorfor? Hvorfor lage en "lik" film? Kanskje Andersson ikke følte at budskapet gikk nok gjennom med forgjengerfilmen eller ser at samfunnet fremdeles er på vei mot forfallet. Uansett er det fremdeles en imponerende film; de lange opptakene, den snodige humoren og den bitende samfunnssatiren og -symbolikken. Filmen er utrolig vellagd og gir rom for ettertanke, noe som bidrar til den positive helhetsfølelsen.

 

4+

Lenke til kommentar
Angående Kill Buljo: Det er helt gratis å skrive vitser.

 

Da skulle jeg ønske de hadde gjort mer av det også, istedet for å kopiere velbrukte vitser.

 

 

Night of the Living Dead (1968)

 

209855929_7180927e4e.jpg

 

Jeg vet at det er flere her på forumet som foretrekker at zombiene trege og totalt hjernedøde. I NotLD zombiene døde mennesker som gjenoppstår ved at stråling vekker hjernene deres til live. Dessuten er de til tider overraskende kjappe, og noen ganger litt smarte (til zombier å være, altså).

En gruppe mennesker barrikerer seg inne i et hus, og kjemper en hard kamp, både for å overleve, og komme overens.

Det at (så å si) hele filmen foregår inne i huset gir den en klaustrofobisk atmosfære, blir derfor til tider ganske spennende. Men det er ikke ofte, da varierende skuespillerprestasjoner stjeler mye av oppmerksomheten, spesielt i de mer fysisk dramatiske scenene. Det er en del dårlig skuespill her, men mye brukbart, og noe bra. Sistnevnte ved Karl Hardman, som faktisk døde for en måned siden (Han spilte dessverre i kun én film utenom denne).

Filmens betydning er stor. Her ser man en rekke elementer som senere skulle bli kopiert til det kjedsommelige. Om det var her de først ble innført, vet jeg ikke, men jeg er rimelig sikker på at det var denne filmen som gjorde de populære.

Det er ikke til å komme utenom at dette ikke bare er en skrekkfilm, men også en kritisk sosial kommentar.

Ikke forvent å bli skremt av denne, det er skrekkelementene for kunstige og lite troverdige til (selv om den sikkert var dritskummel i 1968). Men derimot er dette et til tider spennende drama, ladet med samfunnskritiske metaforer (som i alle fall jeg synes det er artig å tolke).

 

6.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...