Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Solace (2015) - en seriemorder thriller med Anthony Hopkins og Colin Farrel. En vellaget liten spenningsfilm med overnaturlige toner. Hopkins er veldig god her.

 

Litt merkelig det der - blir brydd av overnaturlig prat og programmer som Åndenes Makt - idiotisk tull liksom. Men i bøker og film - så digger jeg det  :wee:

 

Kan legge til at filmen ikke ble utgitt på blu ray i Norge/Skandinavia, jeg har uk utgaven - som kan handles på Platekompaniet, den har engelsk tekst. Bra bilde og lyd.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sympathy for Mr. Vengeance (2002) - handlet Vengeance Trilogy boxen og startet med denne, har kun sett Oldboy tidligere og vet godt om Mr. Park sine kvaliteter. Herlig film, regi og story er fantastisk. For egen del er filmen så uforutsigbar og småfjern som det går an å bli - dermed sitter man jo hele tiden og mumler wow for seg selv  :D

 

Bra bilde og lyd på blu rayen. 

 

Har oppgradert Flags of Our Fathers (2006) fra dvd til blu ray - og i kveld var det på tide med et gjensyn. Fantastisk film. Man blir samtidig brydd av det amerikanske overfladiske samfunnet og imponert over amerikanske soldater. Brutalt og hjerteskjærende. Flott filmet og solid regi av Clint Eastwood.

 

Men en veldig skuffende bildekvalitet på blu rayen, det hadde jeg ikke ventet av en slik storfilm. blu-ray.com har gitt bilde god karakter, men den anmelderen sitter vel med sin 55 " fra 4 meter og vurderer. Jeg vil si det ligger på nivå med en veldig god dvd utgivelse. Lyden og surroundmixen derimot var veldig bra. Jeg kommer nok å handle den i 4k hvis den kommer på det formatet.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Har oppgradert Flags of Our Fathers (2006) fra dvd til blu ray - og i kveld var det på tide med et gjensyn. Fantastisk film. Man blir samtidig brydd av det amerikanske overfladiske samfunnet og imponert over amerikanske soldater. Brutalt og hjerteskjærende. Flott filmet og solid regi av Clint Eastwood.

 

Men en veldig skuffende bildekvalitet på blu rayen, det hadde jeg ikke ventet av en slik storfilm. blu-ray.com har gitt bilde god karakter, men den anmelderen sitter vel med sin 55 " fra 4 meter og vurderer. Jeg vil si det ligger på nivå med en veldig god dvd utgivelse. Lyden og surroundmixen derimot var veldig bra. Jeg kommer nok å handle den i 4k hvis den kommer på det formatet.

 

USA BluRayen har bedre bilde enn UK sin utgivelse. Kanskje du har UK?

 

 

UK video stream inferior to the USA release... and the USA English audio track is not lossless.

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

USA BluRayen har bedre bilde enn UK sin utgivelse. Kanskje du har UK?

 

Ja, jeg har den doble Flags & Iwo Jima "boxen" - UK utgave. 

 

Ser US utgaven har en annen koding med nesten dobbel så høy bitstream. Burde bety bedre bildekvalitet?

 

Men US utgaven har kun lossy Dolby Digital 5.1 - min uk utgave har pcm 5.1.

 

Noe skikkelig dritt altså, bra bilde eller dårlig lyd? 

 

For Letters from Iwo Jima er UK og US like - samme lave stream som Flags. Men begge utgavene har lossless lyd.

 

 

 

Tror jeg driter i å se noen av disse filmene igjen før det kommer noen skikkelige utgaver.  :hm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg har den doble Flags & Iwo Jima "boxen" - UK utgave. 

 

Ser US utgaven har en annen koding med nesten dobbel så høy bitstream. Burde bety bedre bildekvalitet?

 

Men US utgaven har kun lossy Dolby Digital 5.1 - min uk utgave har pcm 5.1.

 

Noe skikkelig dritt altså, bra bilde eller dårlig lyd? 

 

For Letters from Iwo Jima er UK og US like - samme lave stream som Flags. Men begge utgavene har lossless lyd.

 

 

 

Tror jeg driter i å se noen av disse filmene igjen før det kommer noen skikkelige utgaver.  :hm:

 

Eneste måten blir da å laste ned en såkalt "Hybrid" hvor man har bilde fra US og lyd fra UK.

 

Skulle jeg valgt selv, så tror jeg kanskje bilde hadde kommet før lyd, men det kommer nok ann på.

 

Det finnes utallige eksempler på forskjeller i bilde/lyd mellom BluRay utgivelser i forskjellige land. Merkelig egentlig, synes jeg.

Lenke til kommentar

Eneste måten blir da å laste ned en såkalt "Hybrid" hvor man har bilde fra US og lyd fra UK.

 

Skulle jeg valgt selv, så tror jeg kanskje bilde hadde kommet før lyd, men det kommer nok ann på.

 

Det finnes utallige eksempler på forskjeller i bilde/lyd mellom BluRay utgivelser i forskjellige land. Merkelig egentlig, synes jeg.

 

Det spesielle her er at det handler om 2 virkelige storfilmer - påkostede, kjent regissør, Oscar vinnere og fremfor alt - de er ikke så gamle.

 

I slike filmer er lydkvalitet og surround mix avgjørende.

 

Slike ting som lossy lyd er noe man kanskje forventer seg på begrensede slipp av nisjefilmer fra Mexico eller noe.

 

Men muligheten for 4k UHD utgaver øker selvsagt med de samme argumentene som nevnt over.

 

Edit: Ser også at Flags ble nominert til  2 Oscars for lyd....... og Iwo Jima vant en Oscar for lyd. Da blir det enda mer dust  :hrm:

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Det spesielle her er at det handler om 2 virkelige storfilmer - påkostede, kjent regissør, Oscar vinnere og fremfor alt - de er ikke så gamle.

 

I slike filmer er lydkvalitet og surround mix avgjørende.

 

Slike ting som lossy lyd er noe man kanskje forventer seg på begrensede slipp av nisjefilmer fra Mexico eller noe.

 

Men muligheten for 4k UHD utgaver øker selvsagt med de samme argumentene som nevnt over.

 

Edit: Ser også at Flags ble nominert til  2 Oscars for lyd....... og Iwo Jima vant en Oscar for lyd. Da blir det enda mer dust  :hrm:

 

Enig. Det at de har valgt å kjøre lossy på US utgivelsen er rimelig spesielt, mens man på UK så har man lossless men dårligere bildekvalitet. Skjønn det den som kan.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta en liten test på Iwo Jima når det passer - så får vi se.

 

Den dårlige bildekvaliteten jeg la merke til på Flags var på en måte et veldig soft bilde uten de små og krispe detaljene som man er vant til på full hd. Jeg vil tippe at bildet ser bra nok i massevis på en 65" fra 3m - men altså ikke på 106" fra 3m.

Lenke til kommentar

Det ble heller i kveld et gjensyn med The Frighteners (1996) - en film som vel blir sett på som en fiasko, men jeg har bestandig likt den. Michael J. fox sin siste hovedrolle i film tror jeg. Morsom skrekk komedie, regissert av selveste Peter Jackson.

 

Det er mye kult i filmen - Volvo PV, et gjensyn med en karakter fra Full Metal Jacket osv. Så har vi Jeffrey Coombs da, han eier så hardt i denne filmen, blir glad hver gang han dukker opp, så fjern  :D

 

Ja, så spilles Don't Fear the Reaper, en coverversjon, under ettertekstene.

 

Greit bilde på blu rayen - og et skikkelig bra lydspor.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Run All Night (2015)

 

Fortsatt å catche opp Liam filmer, og dette er enda en laget av denne Collet-Serra som alle skulle ha like plot.

Det kan diskuteres, men denne skilte seg i hvertfall ut som noe ganske annet enn de andre vil jeg si. Ikke noe absurd som foregikk med en forvirret Liam her, tvert  i mot en rett fram hardbarket gangsterfilm, med en Liam som hadde mest kontroll med sakene hele veien. 

Her var det mye action i et nådeløst ganstermiljø i Nyorks underverden. Ikke det helt store til å være en klassiker, men en severdig nok film som inneholdt det meste.

Jøje meg så gammel Nick Nolte plutselig er blitt, kjente nesten ikke igjen han.

Likte stemningen i filmen og kul musikk.

 

7/10

Lenke til kommentar

Apocalypse Now Redux (1979) - har kun sett den "korte" (147 min) versjonen tidligere. Fantastisk film - og så mye mer i denne mye lengre versjonen - 196 min. 

 

Ganske sprøtt at en regissør slipper en nesten time lenger versjon av en film over 20 år etter original release. Hadde gjerne sett andre gjøre slikt også - har lest om mange filmer som ble skamklipt etter screening osv. 

 

Trenger vel ikke å skrive så mye om selve filmen den er episk, en skikkelig trip, blu ray utgaven ser veldig bra ut og både lydkvalitet og surroundmix er veldig bra for så gammel film.

Lenke til kommentar

Under the Skin (2013) - dette var en spesiell film, blir imponert av at Scarlett Johansson stiller opp i denne filmen. Og hun gjør en god jobb. Litt småabsurd stemning hele veien, veldig interessant. Må bare ta et poeng fra Trivia hos imdb:

 

 

 

The men lured into the van by Scarlett Johansson's character were not actors. Jonathan Glazer had hidden cameras installed in the van and only informed the men afterwards that they were in a movie.

 

Viser litt om hvor spesiell filmen er....

 

Hefting mc kjøring på fuktige skotske veier - ikke rart det var imponerende når det var Jeremy McWilliams som kjørte.

 

Stilig film.

 

 

Brave (2012) - Pixar film. Jeg likte filmen godt - skotsk eventyr. Fantastisk animert - og fet lyd - 7.1. Jeg så den i 3D og den så veldig bra ut. Jeg har en del Pixar filmer i 3D og de er helt rå i 3D. Er vel egentlig altfor gammel til å være i målgruppen, men jeg liker mange av de.

Lenke til kommentar

Captain Marvel

 

På mange måter en helt grei superheltfilm, og en av de bedre fra Marvel. Plottet dreier seg om en dame som lever på planeten til noen romvesener, men har hukommelsestap og havner på jorden. Da tar det ikke lang tid før hun skjønner at det er her hun faktisk kommer fra, og alt hun har opplevd de siste årene hos romvesenene er kanskje ikke helt det hun trodde.

 

Plottet burde være rimelig interessant, men dessverre synes jeg det ble for "trygt". Er lite her vi ikke har sett før. Vi har noen romvesener som kan ta formen til andre, men bortsett fra Captain Marvel i kamp med en gammel kjerring gjorde de fint lite ut av det. De andre romvesenene var ikke stort bedre. For all del, jeg likte filmen, og kan gjerne ta imot en oppfølger. Men selve plottet ble litt tynt, selv når de utforsket forhistorien til Cap Marvel.

 

Men det som irriterte meg mest er at dette er svært inspirert av Superman. Hun har andre krefter enn ham og et annet kostyme, men selv fargene på kostymet er nesten identisk med Supermans. Vi snakker blå uniform, rødt på skuldrene, hanskene og skoene, og litt gult her og der. Hun er også den soleklart sterkeste i MCU for tiden, akkurat som Superman i DCMU. På toppen av det hele gikk de for Justice League på slutten her, der Cap Marvel endelig fikk vekket llke kreftene sine og ble mer eller mindre "godlike". Uten å spolere for mye fra Justice League dukket ikke Superman opp før mot slutten, og da var filmen så godt som ferdig. Det samme skjer her. Cap Marvel har alle kreftene, og da er det fint lite som kan stå i veien for henne. Selv en drøss raketter på avveie er ikke noen sak for henne, men gir oss et stereotypisk Superman moment. Det er nesten så jeg forventer kryptonitt i Cap Marvel 2, bare med et litt annet navn.

 

Måtte for øvrig le litt på slutten, av kanskje feil grunn. Nick Fury vil finne andre som henne, og starter The Avengers Initiative. Det tok bare tyve år, men han klarte da å finne noen til slutt. :p

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

Creature from the Black Lagoon (1954) - herlig gammel sort-hvit skrekkfilm. Dette var en av de første skrekkfilmene jeg så, en gang for lenge siden på svensk tv, husker den hette "Skräcken i Svarta Lagunen" - skremte vettet av meg  :D  Ble ikke så skremt nå, men veldig underholdt. Så den i 3D - og den er fantastisk å se i dette formatet. En skikkelig klassiker full av sjarm.

 

Fra Trivia:

 

 

 

Ingmar Bergman watched this film every year on his birthday.
Lenke til kommentar

A Quiet Place

 

Her blir man ikke forklart noenting, man blir kastet rett ut i filmen, og man klarer å lage spenning omtrent fra første minutt. Dette er noe av det bedre jeg har sett på lenge. Utrolig bra laget, lydsporet var bare helt griserått, her er det bare å skru opp lyden å nyte! Filmen har Atmos/TrueHD.

 

Syntes dog filmen føltes kort med sine 90min.

 

Sterk Terningkast 5

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

A Quiet Place

 

Her blir man ikke forklart noenting, man blir kastet rett ut i filmen, og man klarer å lage spenning omtrent fra første minutt. Dette er noe av det bedre jeg har sett på lenge. Utrolig bra laget, lydsporet var bare helt griserått, her er det bare å skru opp lyden å nyte! Filmen har Atmos/TrueHD.

 

Syntes dog filmen føltes kort med sine 90min.

 

Sterkt Terninkast 5

 

På tide jeg får sett den, har stått i hylla en stund. Fint å høre om lydsporet, Atmos kan være veldig virkningsfullt i skrekkfilmer.

Lenke til kommentar

Jeg har kun Dolby TrueHD selv, men surround høyttalerne kom virkelig til live, uten å spoile filmen så er det jo "noe" som kommer når de hører høye lyder, og sammen med en Subwoofer så ble det hele en virkelig god lydopplevelse. Kan tenke meg Atmos med høyttalere i taket eller som "skyter" lyden oppover vil fungere meget bra i enkelte scener her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...