Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Geezes... hva er det egentlig dere vil frem til her? At det finnes bra oppfølgere? Det gjør det jo så klart. Men poenget mitt er at den første filmen ikke er en garanti for at neste er bra, dermed er det ikke garantert at Samurai Cop 2 er bra på noe som helst vis. Kan vi heller få flere anmeldelser snart?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg så Turbo Kid i går. Utrolgi festlig film. Post-apokalyptisk action med masse praktiske effekter og overdrevene mengder blod og gørr. Filmen er egentlig bare en eneste stor, feit hyllest til 80-talls populærkultur og det fungerer utrolig bra. Teit som faen, men utrolig morsom, teit og ikke minst fet. Jeg digga'n! Høydepunktet er Apple. Glimrende karakter

 

Føltes i tor grad ut som en blanding av Mad Max: The Road Warrior, BMX Bandits og Megaman. Og det er toppet med et helt fantastisk fett soundtrack av den kanadiske elektro-duoen Le Matos. Suverent!

 

https://www.youtube.com/watch?v=7wCobona5ho

Endret av Egg Shen
Lenke til kommentar

qoit20.jpg

 

Funny Games (1997) av Michael Haneke

 

"We're not up to feature film length yet. You want a real ending with plausible plot development"

 

Haneke er på mange måter en anti-Hitchcock i forhold til spenning. Mens Hitchcock vil bruke sine spennende plott, spennende eller skremmende musikk, spennende (og ofte rask) redigering, og belysning for å skape spenning, synes Haneke å stole på et saktegående kamera som ofte holder en stilling lengre enn "ventet, alvorlig tvetydighet, og fryktede stillhet til skape en følelse av frykt.

 

Funny Games fungerte ganske bra for meg som en psykologisk thriller. Dette er egentlig en klassisk "home invasion" film men er mye mer sofistikert enn de fleste i den sjangeren. Her møter vi Peter og Paul, to unge herrer, som holde en liten familie som gisler og i løpet av natten leker med dem. Hvorfor gjør de dette? Vel, mest fordi vi tok seg tid til å se denne filmen som og Haneke sørget for, gjennom å bryte den fjerde veggen mange ganger, at vi får den satiriske kritikken om vold i filmer. Foruten de slu og vittige satiriske og meta-film øyeblikkene, synes jeg Funny Games var svært effektiv i å gi oss psykologisk terror.

 

Morderne, med sin rare, høflighet og realisme er også noe som bare bidrar til dette, man vet aldri helt hvor man har de, spesielt den egg-scenen i starten av filmen er merkelig ubehagelig. Deres naturlige eller kanskje unaturlig oppførsel gir filmen også en veldig filmatisk, eller surrealistisk atmosfære. Det er blodig og noen ganger vanskelig å se. Men volden i filmen skjer for det meste off-screen, den virkelige spenningen kommer gjennom forventning og oppbyggingen til disse øyeblikkene. Skuespillerne er helt fantastiske,flott foto, manus og dialog var svært troverdig og ganske vellykket.

Anbefales!

Endret av MKej
Lenke til kommentar

 

Funny Games (1997) av Michael Haneke

Enig i mye her, altså. Har du sett Bennys Video? Lignende tematikk fra samme regissør men med en litt annen innfallsvinkel.

 

Ja, den er også veldig bra.

Han som spiller Benny i "Benny's Video" spiller også Paul i "Funny Games", som er litt interessant. Nesten som Haneke ønsker å fortelle hva som skjer når han blir stor :)

Lenke til kommentar

Maleficent (2014)

 

 Denne filmen har ligger på Netflix og jeg og forloveden har vurdert å se den lenge.  Vi bestemte oss for å gjøre det i mårra. Da vi er møkka lei av å se på the Arrow!!

 

Filmen var en gledelig overraskelse, dypere enn vi trodde mindre tullete.  Angelina Jolie spiller rollen mesterlig og greier alle nøyansene og trådene karakteren hennes må gjennom.  Også gledelig å se Sharlto Copley få mye dritt, han spilte Howling Mad Murcdoc elendig i den elendige A-TEAM filmen. Så flott å se han bli torturert.

 

Effektene er så gode som du kan få de i dag og brukes veldig bra.

 

Alt i alt en fin overaskeaske av en film jeg koste meg mye mer med enn jeg ville trodd.

 

8/10

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg deler ikke entusiasmen for Maleficent, og gir den 5/10.

Sist sette film: The Brave One (2007) helt ok, ikke veldig bra heller ikke veldig dårlig 5/10.

 

Gleder meg til og se Deadpool

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...