Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si meg uenig med mye av det Schreiber beskriver. Men har valgt å fortsette på tross av det.
Ser det på en måte som en plikt å sørge for at mangfoldet blir holdt i hevd, når det gjelder smak og synspunkter.

Det blir ikke bedre av å ta det personlig trekke seg. Bit tennene sammen farr og stå på. Si gjerne fra, men drit i resten og kjør på videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bad Boys 

 

Ah god gammal 90talls action, lenge siden jeg har sett denne filmen, den hadde mindre action enn jeg trodde og mer farse.

Det var også masse!! stock sound effects, så godt som alle skytelydene hører hjemme i 80 tallet. 

En god action film som føles litt low budget men som trekkes opp av humoren. 

 

7/10

 

 

Bad Boys 2

 

Jeg greier aldri bestemme meg om denne eller The Rock er Bays beste film, The rock er bedre i historie drama og karakterer. Men god damn Bad boys 2 har bra action, Den er akurrat passe overdrevet, alt er høy oktan uten å gå totaly over the top. Humoren er enda spissere og bedre timet enn i eneren. Det som trekker ned er Peter Stormare som alltid trekker ned, ok han er grei i Hamiltion men i amerikanske filmer har han alltid en dårlig aksang og spiller teite karakterer. Hverken Bad Boys 1 eller 2 har spesielt gode bad guys, De er liksom generiske slemminger. Filmen får også litt litt minus for massive anti castro/cuba propaganda, er nesten så man lurer på om de skulle vise konsentrasjons leire der Castro gasser kapitalister. Den cubaske hæren ser helt lik ut som den gjorde på 1970 tallet(kan hende den faktisk gjør det, jeg kan lite om den nåværende cubanske militæret) Og Castro driver vist med stor produksjon av Narkotika. Jeg tror de ikke vet forskjell på Colombia og Cuba. 

 

Men til slutt når du har en action film der hver eneste en av action senene enten de er bil jakter eller firefights er upåklagelige og humoren treffer hver gang Så må det jo bli en 9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deadpool

 

En film med en artig hovedperson, selv om jeg synes filmen prøver litt vel hardt, og til tider er litt vel barnslig, om jeg får lov til å si det. Er ikke noe galt med "barnlig moro" som sådan, men blir litt platt til tider. Den skyter i alle retninger humormessig og treffer endel og bommer endel. Jeg synes også de kunne levert 4h-wall-opplegget hakket mindre rett i trynet på deg. Feks "Det er få X-men i dette store huset", stopp vitsen der, istedet for å forklare vitsen med at man ikke hadde råd til flere. De som er hakket mindre direkte (feks Ryan Renolds-vitsen) er bedre. Deadpool er også litt "all over the place" mtp moralsk kompass.

 

Plottet i seg selv sjenkes endel tid, men er klisjefylt, og jeg skjønner meg ikke på skurken. Kan ikke føle smerte og har gode reflekser? Ok? Virket ikke til å ha noen spesielt bedre reflekser enn deadpool ihvertfall, og å ikke føle smerte er ikke ensbetydene med at man tåler å penetreres med sverd mange ganger uten nevneverdig effekt. Det relativt lamme plottet trekker ned.

 

Jeg kjenner ikke til aldersgrensene osv, men jeg synes filmen har godt mere "realistisk" vold og nakenhet enn de andre marvel-filmene, og det er ikke i utgangspunktet noe ulempe at ting er litt mer uhøytidelig, for superheltuniversene er rimelig usammenhengende og vrøvlete greier.

 

Oppsummert: Litt i overkant ujevn, bra hovedperson, men resten er i beste fall middelmådig.

 

7/10

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser tegneserien ser du at han bryter den "4. veggen" en del der også. Deadpool er på en måte parodien på alle de andre Marvel-karakterene. Han henvender seg ofte direkte til leserne i bladene også. Men de har kanskje dratt den litt langt i filmen.

 

I historien "Deadpool destroys marvel" assassinerer deadpool alle marvel-heltene faktisk. Han er lei av at alle ser på han som en satirisk komediekarakter og går berserk i hele universet. Dreper tilogmed historiefortelleren og manusforfatterene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

The walk - 5/10:

 

Ganske kjedelig og tørr film. Hele filmen handler om å gå på line, noe som kanskje er i kjedeligste laget for de som ikke er spesielt interessert i akkurat den aktiviteten og engasjerer seg sterkt i det.

 

Det var en interessant nok film. Spennende å se hvordan folk som går på line holder på i detalj, men ikke akkurat utrolig spennende eller pirrende.

 

Helt grei film. Greit laget, greit satt i sammen, men jeg satt ikke igjen med noe spesielt etter filmen.

 

Jeg hold på å gi opp ved introen når Joseph Gordon levitt snakker Engelsk med Fransk aksent. Man kan alltid diskutere hvor gode skuespillere er, men det er vanskelig å gjennomføre en engelsk aksent på Engelsk samtidig som man får titteren til å tro at personen faktisk er Fransk og snakker Engelsk. Men men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The walk - 5/10:

 

Ganske kjedelig og tørr film. Hele filmen handler om å gå på line, noe som kanskje er i kjedeligste laget for de som ikke er spesielt interessert i akkurat den aktiviteten og engasjerer seg sterkt i det.

(...)

Se heller dokumentaren, ja, som nevnt over. Den er mye bedre enn filmen.

 

En god dokumentar drar deg inn selv om du ikke kan noenting om temamaterialet. Man on Wire er en slik dokumentar. Veldig engasjerende.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

The Revenant - 7/10:

 

Jeg hadde faktisk hørt mye dårlig om denne filmen og at det var en kjedelig film som ikke var verdt tiden. Etter jeg har sett filmen er jeg ikke enig. Det var en interessant film og meget fin visuell, med en bra historie som ikke var avhengig av at alle skyter hverandre med pistol og maskingevær på urealistisk skala.

 

Det er fint med noe annet, og det får man også med The Revenant. Det er faktisk en mesterlig beskrivelse av en umulig situasjon og et detaljeportrett som er gjennomført på en måte som får dette til å være en atteraktiv film. Skuespillerprestasjonene er utmerkede, kostymer, miljø osv er flotte.

 

I bunn og grunn en film jeg vil anbefale som bra underholdning, en av de beste filmene i 2015.

 

Ps. 2015 beste film: Heidi - 10/10.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 Cloverfield Lane

 

Jeg elsket Cloverfield, og ble sugd inn i reklamekampanjen (slusho osv) og alt rundt det. Derfor gledet jeg meg selvfølgelig til denne... ehm.. rent teknisk sett tørr jeg påstå det er en sequel, ettersom det er i samme univers.

 

Jeg får litt Phone Booth vibber av hele filmen, ettersom majoriteten av filmen foregår i en liten trang bunkers. Det er vanskelig å skrive noe uten å spoile, men la oss si at du tviler hele tiden på hvem som er bad guy og hva som er sant eller ei.

 

Det er herlig at di har castet 3 karakterer du virkelig tror på, og selveste mr. flintstone, Jon Goodman, gjør en vanvittig god rolle.

 

Det finnes jo selvfølgelig referanser til Cloverfield og Super 8 her, men di legger jeg i spoiler:

 

 

-I den aller første scenen ser du et 8 tall på gardinene, i lik font som Super 8.

-Det skal være "Slusho" i filmen, jeg fant det ikke men i ettertid antar jeg det er den brusen di drikker.

-Jon Goodman sin rolle (Howard?) jobber med satelitter. Det var en satellitt som vekket Chloe, så han visste nok hva som kom til å skje.

 

 

 

Terning 4.5 av 6

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Deadpool - 3/10:

 

Sorry folkens, men dette er en skikkelig drittfilm. En av eller den dårligste Marvel filmen jeg har sett, og Marvel lager ikke akkurat 10'er filmer. Jeg liker flere Marvel filmer som god underholdning, men Deadpool var rett og slett kjedelig, tåpelig og irriterende. Hadde det ikke vært for noen få morsomheter hadde jeg gitt den 2/10.

 

Jeg så den fordi andre hadde gitt den greier karakterer, selv om jeg hadde sagt til meg selv så fort jeg hørte om denne filmen, at jeg aldri skal se den. Det var en tåpelig feil å se den alikevel.

 

Ryan Reynolds er dårlig som superhelt, og spiller i dårlige superhelt filmer, jeg så omtrent 30 minutter av Green Lantern.

 

Han er grei skuespiller ellers, men han må rett og slett slutte å prøve å være superhelt eller velge superhelt filmer. Han må velge filmer som passer han bedre!!

 

 

Bånn i bøtta, rett og slett.

 

Jeg vil sterkt fraråde folk å se filmen med mindre de er Marvel fanatikere eller liker de aller dårligste Marvel filmene.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

London Has Fallen - 6/10:

 

Liker man actionfilm er dette en super actionfilm. Meget intens og full av action hele veien, med en grei og interessant handling. Hvis man ikke har noe imot at helten i filmen er verdens heldigste i flere timer og at filmen driter i at alle andre enn USA sin president dør, ja, da er dette actionfilmen for deg.

 

Som vanlig film er den også helt grei, men hvis du ikke liker raske actionfilmer med heldige helter, så er nok ikke dette filmen for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

n1t16t.jpg

 

The Second Mother (2015) av Anna Muylaert

 

"No one can explain it, you're born knowing it."

 

Anna Muylaert's The Second Mother gir oss en interessant allegori for skiftende klassestrukturer i Brasil. Dominert av en fantastisk Regina Casé som Val, en husholderske for et selvstendig rikt par i São Paolo. Val oppdrar deres sønn, Fabinho, på bekostning av å kjenne sin egen datter, Jessica. Tretten år senere, tar Jessica kontakt og ønsker en plass å bo mens hun forbereder seg til opptaksprøve ved universitetet. Hun kommer med lite hensyn til det sosiale hierarkiet og forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som Val på veldig morsomt vis prøver å opprettholde. Livet i husholdningen blir snudd på hodet.

 

Filmen klarer å ha en fin balanse mellom sosial kommentar og melodrama som aldri blir for påtrengende. Manuset er bra, skuespillet er fenomenalt og karakterene er så godt utviklet og så ekte at filmen er et perfekt kammerdrama, som hele veien er interessant. The Second Mother er en solid stykke film, selv om jeg synes slutten er litt svak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2j67die.png

 

Carol (2015) av Todd Haynes

 

"My angel, flung out of space..."

 

Todd Haynes 'Carol er en perfekt kombinasjon av teknisk dyktighet og effektiv historiefortelling, en delikat og dyptfølt ode til den urolige naturen av kjærlighet og begjær. Rooney Mara holder like høyt nivå som den fortsatt strålende Cate Blanchett, noe som gir en av de fineste forestillingene vi har sett dette tiåret. Subtilitet og ømhet er kjennetegnene ved sin opptreden gjennom hele filmen, men hun tar aldri i fra Blanchet sin kraftige evner til å dominere hver bilde. Todd Haynes beviser at han er den regissøren som er best egnet til å fortelle denne historien, han dyrker en visuell stil som er like avgjørende for filmen som fortelling i seg selv. Carol er et testament til dagligdagse, små interaksjoner som definerer våre romantiske forhold, og de ukontrollerbare impulser drevet av tiltrekning og kjærlighet som er så ofte anerkjent, men senere ignorert.

 

Hvert øyeblikk føles nødvendig, hver lille gest avgjørende for historien. Small talk føles lastet med undertekst, og valgene karakterene gjør føles like naturlig for oss som som for dem. Filmen transporterer oss til New York på midten av 1900-tallet, i livene til karakterene der romantikken utfolder seg. Hver detalj er magisk, enten det er tåke på en bil vindu eller en liten nøling før en linje med dialog. Soundtracket og fotoet i filmen er også nydelig

 

Carol er et mesterverk, en film laget med en resolutt oppriktighet og dekadent lidenskap, den er både tidsriktig og en tidløs påminnelse om universell kjærlighet og et bevis på den enorme skjønnheten film er i stand til utstråle. Hvorfor denne ikke er nominert til beste film i morgendagens Oscar-utdeling er for meg et mysterium.  

 

Så denne i går, og sitter igjen med ganske annerledes opplevelse enn du.

For meg er dette en overflatisk stiløvelse fra Haynes, der han (atter en gang) forsøker å vise sin store beundring for 50-tallets filmestetikk - uten å klare det. Han har tidligere vist sin beundring for Douglas Sirk ved å remake hans All that heavens allows men i Haynes språkdrakt kalt Far from heaven. 

Jeg synes i liten grad filmen fremstiller kjærlighet, men den viser lyst og tiltrekning. Men det er noe annet.

Jeg synes Cate Blanchett gjør en kald og fjern tolkning av Carol, og stilles helt i skyggen av Rooney Mara. Blanchett er en fantastisk skuespiller, men har har hun for lite å spille på og det blir for mye posering. Mara derimot viser en varhet og sårbarhet i rollen som kler henne. Dette handler også om at Theres er en langt mer interessant figur enn Carol, og går gjennom en utvikling og modning i løpet av historien som carol ikke gjør.

Som homofilm er tematikken helt utdatert, og gir på ingen måte et realistisk bilde av hva det vil si å være skeiv i vår tid. Slik som Brokebake Mountain er dette en gammeldags og sentimentaliserende fremstilling av annerledeshet.

Den beste filmen om lesber er Blå er den varmeste fargen

Lenke til kommentar

Ex Machina (2015)-

 

Fin sci-fi film, der utescener er innspilt i Norge.

Ventet noe mer typisk hollywood greie med tempo, men dette er altså Engelsk film og en ganske stillfaren film på en måte. Fin stemning og bra soundtrack-musikk. Gav litt K-Pax vibber.

Tydeligvis basert på framtidsversjon om roboter, noe jeg også hadde.og det var etter filmen ble nevnt i tråden min om det at jeg ble extra  interessert å se denne. Visste ikke at den handlet om temaet.

Det var en interessant historie som etterlot seg spørsmål. Siste del og avslutningen var bra, men det er ikke mye å si uten å røpe handlingen. 
 

7,6/10

Lenke til kommentar

Bicentennial Man

 

Dette er en film jeg har sett mange ganger på tv på kvelden når den tilfeldigvis gikk, jeg har faktisk aldri sett starten, jeg tror aldri jeg har sett de første 15-20 minuttene av filmen. Før nå. Jeg vet ikke om det bare er nostaligen fra alle de gangene jeg har sett den, men jeg liker virkelig denne filmen. Det er en rolig film, med rolig og avslappet humor, men som samtidig tar for seg en del viktige filosofiske tanker. Jeg syns den er hyggelig og koselig, og interessant.

 

Men jeg ble samtidig trist. dette er første Robin Williams filmene jeg har sett siden hans død, jeg har alltid likt han svært godt, og filmen minnet meg på hans død, Hans karakter dør en mye fredligere død en Robin selv gjorde. Det viser seg at han bare hadde noen få år igjen uansett men selvmord går innpå meg...

 

Det er flere dager siden jeg så filmene men like vel blir jeg innimellom trist over bortgangen til en av de som har gitt meg mest glede når det kommer til filmer.

 

Filmen får 8/10 

Lenke til kommentar

The Hateful Eight - 5/10:

 

Faktisk en ganske tidsriktig og realistisk film, men ikke spesielt interessant eller underholdende. Flott dialog og skuespill, setting osv. Men jeg satt igjen med ... ingenting... etter filmen.. Eller jo.. Et spørsmål om hva poenget med filmen egentlig var.

 

Filmen varer godt over 2 timer, noe som ikke var et problem for min del siden jeg drakk øl under filmen, ellers hadde den nok blitt i kjedeligste laget. Dessverre serves det ikke øl på norske kinoer, så..

 

Er man Quentin Tarantino fan eller liker den type filmer, skal man se denne, og vil ikke finne at det var sløsing av tid. Det var det heller ikke for min del, men det var liksom ikke noe mer enn det.

 

Helt grei film. Bra på noen områder, svak på andre områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Batman V Superman: Dawn of Justice - 4/10

 

Så denne natt til onsdag, og i etterpåklokskapens navn hadde disse timene vært bedre brukt til å sove :)
Dette er den ultimate kampen mellom DC Comics to største helter, og for en bortkastet film det var, for det var ikke stort til kamp. Superman denger Batman litt, før Batman drar ut gadgets fra kappen og denger Superman litt, for deretter å bli venner og sloss mot enda en hovedskurk... 

 

Lenke til kommentar

The Andromeda Strain fra 1970something

 

Jau joda, temmelig intens film dette om en slags mikroinvasjon fra verdensrommet. Litt merkelig de greiene med kommunikasjonsproblemer, men nå sitter jeg i 2016 også, så slike ting ga vel mer mening før i tida.

Jeg likte den bra, så det blir vel noe sånt som en ganske sterk firer på terningen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...