Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Shutter Island (2010)

Den første timen var knallgod, den siste timen var ikke like spennende, men alt i alt er det en god film. (...)

Spørsmål, ikke les om du ikke har sett Shutter Island:

 

Tenker du da på handlingen fram til den første plot-twisten?

 

 

Jeg så filmen delt over to disker, og jeg husker at da disk 1 var over tenkte jeg "Shit, dette var spennende" mens jeg mot disk to bare tenkte "Uff, er det en sånn film?" "It was all a dream!"-opplegg er så trasig. Jeg håpet på en litt annen løsning enn den åpenbare. Jeg snakket med en kompis om filmen før vi hadde sett den, og da han leste beskrivelsen "Politimann drar til mentalsykehus" så sa han "Hah, sikkert sånn at det er han som er gal. Selvfølgelig er det det som er tilfellet. Stemningen var bedre i starten, med hun crazydamen uten hår og et fengsel hvor strømmen var gått og alle løp rundt og var fri, men når alt viser seg å foregå i hodet på noen så blir det litt mindre ekte og litt mindre spennende.

 

 

 

Selvfølgelig blir en film mindre ekte og realistisk hvis hovedpersonen manipulerer det vi som publikum tror er virkeligheten, men jeg har absolutt ingen forståelse for hvordan den blir dårligere av den grunn. Det er jo absolutt ingen sammenheng mellom realisme og spenning, som du gir uttrykk for i siste setning

 

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shutter Island (2010)

Den første timen var knallgod, den siste timen var ikke like spennende, men alt i alt er det en god film. (...)

Spørsmål, ikke les om du ikke har sett Shutter Island:

 

Tenker du da på handlingen fram til den første plot-twisten?

 

 

Jeg så filmen delt over to disker, og jeg husker at da disk 1 var over tenkte jeg "Shit, dette var spennende" mens jeg mot disk to bare tenkte "Uff, er det en sånn film?" "It was all a dream!"-opplegg er så trasig. Jeg håpet på en litt annen løsning enn den åpenbare. Jeg snakket med en kompis om filmen før vi hadde sett den, og da han leste beskrivelsen "Politimann drar til mentalsykehus" så sa han "Hah, sikkert sånn at det er han som er gal. Selvfølgelig er det det som er tilfellet. Stemningen var bedre i starten, med hun crazydamen uten hår og et fengsel hvor strømmen var gått og alle løp rundt og var fri, men når alt viser seg å foregå i hodet på noen så blir det litt mindre ekte og litt mindre spennende.

 

 

 

Selvfølgelig blir en film mindre ekte og realistisk hvis hovedpersonen manipulerer det vi som publikum tror er virkeligheten, men jeg har absolutt ingen forståelse for hvordan den blir dårligere av den grunn. Det er jo absolutt ingen sammenheng mellom realisme og spenning, som du gir uttrykk for i siste setning

 

 

Jeg nevner aldri ordet realisme, og det med vilje. Det er en stor forskjell på Gunfreak-realisme (det geværet ble først laget 2 måneder etter filmen skulle foregå, og den holder 12 kuler, ikke 13), stemningsrealisme (Michael Mann-stemning vs Tim Burton-stemning) og bare virkelighet i filmen. Den ble mindre spennende når det viste seg at det som skjedde ikke var ekte, akkurat som The Usual Suspects er idiotisk andre gangen fordi man ser på alt som skjer og tenker "Ingenting av dette skjer, dette er bare fri fantasi som bygger opp mot en vri". Det funker litt bedre enn Usual Suspects og ikke like bra som i Fight Club (kanskje fordi FC har så mye annet å by på, og hadde fortsatt vært en god film uten vrien).

 

Lenke til kommentar

Herregud, gi faen. Å drive med grammatik eller skrive rettelse på internett er en tapende kamp. Bruk energien deres på noe annet.

 

Over til mer film anmeldelser!

 

Hvem er det bilde av på den avateren der. Er det deg..?

 

Jeg kan svare på den, det er et reklamebilde for Atari 2600, en spillekonsoll fra 70-tallet, og også en av verdens mestselgende konsoller noensinne. Det er en atari-joystick hun slikker på. Det sies at bildet promoterer et "spill" som kunne få stikka til å vibrere.

Lenke til kommentar

Shutter Island (2010)

 

 

Jeg snakket med en kompis om filmen før vi hadde sett den, og da han leste beskrivelsen "Politimann drar til mentalsykehus" så sa han "Hah, sikkert sånn at det er han som er gal. Selvfølgelig er det det som er tilfellet. Stemningen var bedre i starten, med hun crazydamen uten hår og et fengsel hvor strømmen var gått og alle løp rundt og var fri, men når alt viser seg å foregå i hodet på noen så blir det litt mindre ekte og litt mindre spennende.

 

Vi hadde vel en diskusjon om Shutter Island-traileren for noen måneder siden, og filmen bare bekreftet hvor idiotisk avslørende den var. Det meste jeg hadde av mistanker om hvordan historien ville utvikle seg, skjedde jo.

Lenke til kommentar

The Goonies [1985]

 

Dette er en FANTASTISK flott film om en vennegjeng i 13-14årsalderen som er på skattejakt. Høres rart ut, men for et eventyr!

 

TheGooniesPoster.jpg

 

Denne filmen har jeg selvsagt sett før, men blir aldri lei av den!

Episk!

 

9/10

Endret av nybb
Lenke til kommentar

The Brotherhood of War (2004)

 

Film nummer 2 på min lille "såkalte-obligatoriske-krigsfilmer-jeg-ikke-har-sett"-liste.

 

Stikkord: Vellagd, pompøs og oversentimental. Litt som alle de amerikanske krigsfilmene vi har glemt. Jeg blir ganske lei når lillebror for ente gang skriker for full hals om hvor dum storebror er eller hvor mye de savner familien. Dette var langt unna noen toppliste, selv om jeg setter pris på å se noe annet enn MASH om Koreabataljene.

 

3/5

Lenke til kommentar

Den Amerikanske Borgerkrigen

 

Orginalt Civil War Battles, en kjempeflott dokumentar serie som man finner på det mest uventete stedet i verden, nemmenlig postkontoret. Kostet 200kr og kanskje de best brukte 200kr jeg har brukt på tv/film.

Serien er 7 deler, på ca. 1 timer hver del, så 7 timer for 200kr, men jeg har sett kanskje serien 10 ganger på 2 år, så det er 70 timer for 200kr.

Serien er kjempe enkel men kjempe effektive, den består av 3-5 historikere som snakker, en forteller, enkle bilder og kart og tilslutt videoer fra enorme reenactments men det er ikke bare random bilder av slag, men videoene er fra reenactments om de spesiefike slagene det handler om der og da. Så når forteleren sier "så angrep 5th Texas regiment" så viser vidoene nettopp dette, noe som gjør at det hele virker mye virkligere, da det ikke var noe film fra den tiden, er alt vi har bilder, så disse moderne videoene gjør at det hele virker mer levende.

 

Første episode tar for seg første halv år av krigen og de 40 årene som ledet opp til krigen og grunner til krigen.

Resten av episodene følger krigen, du får servert det politiske, og militære rundt krigen og slagene, hva tenkte generaler, gikk det som de ville osv. Mye av serien handler om Lincoln's jakt på en commander in chief over hærene sine, en som kunne slåss mot Lee, serien er på ingen måter overdramataisk eller oversentimental, men heller ikke tørr, den ligger hårfint mellom å bare være sølete følelser og bare tørre fakta.

Enkel men effektive, ser man denne serien kan man LETT få en 6+ på eksamen i historie i Vgs, og vil til og med være en god basis for å skrive et seremne.

Enkel men veldig effektiv og veldig lærerik, kan trygt anbefaler den for alle som bare er moderat interisert i historie, og de som virklig liker historie vil få stort utbytte fra den

 

10/10

Lenke til kommentar

Skal få sett The Civil War snart. Visstnok den beste dokumentarserien om den amerikanske borgerkrigen. Etter å ha sett to andre dokumentarer av Ken Burns, Frank Lloyd Wright og Unforgivable Blackness: The Rise and Fall of Jack Johnson, er jeg rimelig sikker på at den suveren.

 

Jeg har Civil War, og den er veldig fin, men jeg foretrekker faktisk den jeg skrev om over, den er mindre senimental og holder seg mer til tema uten å bruke mase gimicks.

Lenke til kommentar

The Private Life of Henry VIII.

ThePrivateLifeofHenryVIII1933Theever-e_imagelarge.jpg

 

Dette var jævlig bra. Både hysterisk morsom og trist. Med en sarkastisk og noe spydig tone får vi se livet til den beryktede kongen og forholdene til hans fem siste koner, den første blir utelatt siden hun ifølge filmens åpningstitler ikke var interessant nok. :!:

 

Hva skal man si om dette. Bødler som krangler om hvem som har retten til å kutte hodet av dronninga(åpningsscener) og tilskuere som vil ha så god som mulig utsikt over henrettelsen er starten på denne nydelige sjangerblandingen fra Alexander Korda.

 

Charles Laughton spiller den gale Henry, som man tiltross for mange stygge handlinger nesten bare må elske og resten av skuespillerne er like gode. Ikke et kjedelig, tomt, trekkende eller uinteressant øyeblikk.

 

Hvis du ikke har sett denne "må" du gjøre det!!!

 

9.5/10.

 

Link til IMDb siden

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...