Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disney-filmer sett i barndommen er rett og slett noe for seg selv. Minnene fra de stundene, stemningen som var i rommet med TV-en i og gleden som ble delt med de gode vennene. Koselige tider den gang. Ahh.

 

Jeg synes faktisk litt synd på de som vokser opp med en del av guffa kanalene har å by på nå for tida. Disney var magisk før.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Underworld: Rise of the Lycans (2009)

 

Denne prequel'n scorer faktisk 7/10 hos IMDb, noe som sikkert er greit hvis man er en blodfan. Jeg derimot kjedet meg store deler av filmen, såpass at jeg lett ble revet vekk fra illusjonen/ filmen av dårlig CGI-animasjon, slappe actionsekvenser og generisk skuespill. Mye av skylden må nok debut-regissøren Patrick Tatopoulos ta skylden for, han kan ikke ha gitt skuespillerene noe særlig input, de virker mer livløse enn de antatt skulle være.

 

De to første Underworld filmene hadde en viss sjarm/ stil, denne har ingenting annet enn mangler som blir kittet over av alskens effekter. Klart filmen har sine gode sider, men hadde forventet mye mer.

 

4/10

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Changeling (2008)

 

Når Eastwood lager film er det som oftest ikke så mye fiksfakseri med i bildet. Changeling er en fortsettelse av mannens enkle, men følelsesladede filmografi. Og igjen funker det. En god historie å lene seg tilbake på er jo selvsagt viktig, men fyren er helt åpenbart veldig flink med å håndtere sine skuespillere, bygge opp spenning og trykke på de emosjonelle knappene på de riktige stedene.

 

Resultatet er ikke årets mest spektakulære verk, men en flott innblikk i en desperat mors kamp mot et inkompetent og korrupt politivesen i 20-tallets LA.

 

8/10

Lenke til kommentar

Appaloosa

 

En flott film opplevelse, drevet av gode samtaler mellom Mortensen og Harris.

Jeg trodde egentlig filmen ville ha mer action, men det skadet den ikke at den var mer rolig, alle skytinger i filmen er tøffe og raske, med den ultra raske mellom Viggo og Ed mot Lance Henriksen og co som den tøffeste.

Filmen har akurrat riktig lengde og passe med dame drama.

Musikken var litt vel standar og ikke noe spesielt.

 

Alt i alt en veldig fin film og kjempe god western

 

8/10

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt feil å se en film om Vietnamkrigen når jeg i morgen har en prøve om 2. verdenskrig..

Jeg ble just ferdig med Platoon (1986).

Tja, jeg har lett for å like filmer, så jeg er ikke overrasket over at jeg likte denne også.

Brutalt, godt skrevet, og veldig bra spilt, selv om jeg ikke tenkte slikt i begynnelsen. Men etterhvert som en ble mer "kjent" med karakterene, likte jeg det. Det var også flere scener som var veldig tøffe å se på, spesielt scenen(e) i landsbyen soldatene kom til.

Meget god film, 8,5 av 10 (:

Lenke til kommentar

Friday 13th(2009)

 

Copy-paste er tingen.^^ Legger den i spoiler, fordi den er litt lang. Det er ingen spoilere i teksten, of course.

 

 

Det er igjen tid for en gjeng hjelpeløse ungdom å ta turen til Crystal Camp Lake. Som vi har fått erfare gjennom en lang filmserie, er ikke Jason Voorhees videre glad i ungdommer som oppsøker stedet. Friday The 13th dukker opp i ny drakt på en kino nær deg.

 

Dette er ikke en remake, som jeg lenge levde i troen på at det var. Dette er snarere et sammensurium av flere av filmene i seriene. Det hele starter med en remake av sluttscenen i den første filmen. Videre blir vi kastet inn i en meget lang tittelsekvens, som viser Jason i tiden før han tar i bruk den famøse hockeymasken. Når han endelig har fått kloa i den, starter den ordentlige historien, og Jason er klar for å terrorisere uskyldige ungdommer igjen.

 

Når man går for å se en slik film, har man visse forventninger. Forventer man lange tagninger, Oscarverdige skuespillerprestasjoner og rørende monologer, har man antagelig havnet i feil sal. For dette er ingen film som skal forandre livet ditt, eller ditt syn på verden. Dette er enkel underholdning. Og god underholdning, om jeg skal få si det. Når vi endelig kommer i gang for fullt, åpenbarer det seg som en helt standard slasher. En gjeng ungdommer skal tilbringe helgen i en flott villa ved vannet. Gjett hvor hytta ligger? Du gjetta riktig, det er i nabolaget til Jason.

Karaktergalleriet byr på få overraskelser. To kjærestepar, et par ekstra hjul på vogna, og den obligatoriske afroamerikanske gutten. De fleste fremstilt som pappfigurer uten noe særlig dybde, så klart. Skuespillet er ikke noe å juble for, men det er mye bedre enn i den originale filmen. Når det er sagt, skal jeg ikke bruke noe mer spalteplass på å trekke frem negative sider. For Friday the 13th leverer akkurat det den påtenkte målgruppen vil ha. Blodige mord av uskyldige ungdommer. Den inneholder minst dobbelt antall mord i forhold til originalen, om ikke enda flere. Det høres kanskje sadistisk ut, men drapene er tilfredsstillende og gode, noe som er et minstekrav for en slasher.

 

Filmen følger sin egen logikk til tider, og man tar seg selv i å undre på hvordan det i det hele tatt er mulig at enkelte personer kan flytte seg flere kilometer på bare et par sekunder, men det ødelegger ikke nevneverdig for opplevelsen. Filmen viser sjanger-refleksive grep, og det er tydelig at man til tider spiller veldig på seerens forventninger. Jeg tok meg selv i å flire et par ganger, når det legges opp til typiske klisjèelementer i slasher-sjangeren. Noe annet som kan være av interesse for de som vil se filmen, er at det er mye nakenhet. I tillegg til de hormonfylte kjæresteparene, blir vi blant annet servert en lengre scene med en jente som står på vannski i bar overkropp. Har scenen lite å si for handlingen? Ja. Vil det mannlige publikumet(omtrent alle som skal se filmen, altså) si seg fornøyd? Ja.

 

Selv om filmen blir litt vel over- the-top mot slutten (det har vi jo sett i de tidligere filmene også), så var det en meget positiv overraskelse. Den prøver aldri å være noe mer enn pupper, blod og vold, og det klarer den bra. Tar du filmen for det den faktisk er, vil du få en fornøyelig kinotur. Er filmen bedre enn originalen? Tja, kanskje ikke. Men den anbefales i det minste om du er fan av slasher-sjangeren, eller om du i disse tider med seriøse Oscar-filmer på lerretet ønsker å koble av med litt lett underholdning.

 

Alt i alt en velprodusert film som aldri prøver å være noe mer enn en underholdende slasher, men som får trekk for en tullete bihistorie, middelmådig skuespill og at den blir for tøysete mot slutten. En litt snill, men likefullt svak firer herfra.

 

Lenke til kommentar

Into The Wild Green Yonder - Siste Futurama filmen.

Hysterisk morsom, og genial! Den er kanskje den beste i hele serien! Finalen er ekstremt genial, jeg lo veldig mye. Noe det ikke har vært så mye av i de andre filmene. Filmens tema er miljøet, og fremstiller det genialt. Velger og ikke spoile noe, da folk flest ikke har sett den.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...