Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

"Favoritt" og "verdens beste" er jo to like subjektive begreper. Når jeg sier verdens beste mener jeg selvfølgelig sett fra mine øyne og basert på hva filmen gav meg. Kanskje jeg har misforstått, at folk som proklamerer filmer som verdens beste faktisk snakker objektivt? Det trodde jeg ikke gikk ann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er hyklersk, hvis grunnen til at man ikke kan fordra den er at man ikke liker sånne filmer eller skuespillet til Welles eller noe lignende. Det jeg prøver å få frem er at hvis jeg og en venn snakker Topp 5-lister så kunne vi fint laget to lister hver - favoritter og de beste noensinne. Da hadde vi kanskje sett at mens favorittlistene våre var helt ulike så var vi likevel enig om at enkelte filmer er utrolig godt laget og er fine maler for hvordan god film er. Man kan f eks mislike The Shining, men hvis man først skal ta utgangspunkt i en film for å finne ut hvordan filmbilder skal se ut så er den et perfekt eksempel. På samme måte trenger man ikke like den til tider ganske sentimentale (og kanskje til tider corny?) Magnolia for å forstå at selve filmen er en kombinasjon av svært mange utrolig dyktige mennesker som har gjort en fantastisk jobb og fått den absolutt beste filmen mulig ut av et særdeles sterkt manus.

 

På samme måte kan jeg si at selv om jeg mislikte Donnie Darko, så skulle jeg gjerne sett flere filmer fra Richard Kelly i samme stil fordi han er så dyktig til å fremkalle en stemning og atmosfære som hadde passet i andre filmer som ikke har et tema jeg anser som trasig.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er hyklersk, hvis grunnen til at man ikke kan fordra den er at man ikke liker sånne filmer eller skuespillet til Welles eller noe lignende. Det jeg prøver å få frem er at hvis jeg og en venn snakker Topp 5-lister så kunne vi fint laget to lister hver - favoritter og de beste noensinne. Da hadde vi kanskje sett at mens favorittlistene våre var helt ulike så var vi likevel enig om at enkelte filmer er utrolig godt laget og er fine maler for hvordan god film er. Man kan f eks mislike The Shining, men hvis man først skal ta utgangspunkt i en film for å finne ut hvordan filmbilder skal se ut så er den et perfekt eksempel. På samme måte trenger man ikke like den til tider ganske sentimentale (og kanskje til tider corny?) Magnolia for å forstå at selve filmen er en kombinasjon av svært mange utrolig dyktige mennesker som har gjort en fantastisk jobb og fått den absolutt beste filmen mulig ut av et særdeles sterkt manus.

 

På samme måte kan jeg si at selv om jeg mislikte Donnie Darko, så skulle jeg gjerne sett flere filmer fra Richard Kelly i samme stil fordi han er så dyktig til å fremkalle en stemning og atmosfære som hadde passet i andre filmer som ikke har et tema jeg anser som trasig.

Vel, hva skiller de to listene som du ville lagd? Er favorittlista forbeholdt filmer som andre ikke kan skjønne hvorfor du liker, mens den andre er for sikre filmer ala The Shining? Begge blir jo uansett formet av din subjektive mening. Å annerkjenne filmer og elementer fra filmer er viktig, men å sette de opp på topp 5-lister når du ikke liker dem blir feil.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Det blir veldig feil ja. Men man kan forstå at filmen blir sett på som verdens beste av mange, men likevel ikke mene det.

That's the point. Og derav prøve å få en diskusjon på et diskusjonsforum ut av det. Alle må da forstå at hvis noen sier at en film er verdens beste, at den personen ikke snakker om folk flest, men om seg selv.

Lenke til kommentar

Skulle likt å se en kontroversiell "obektiv" verdens beste-liste som ikke er de standard sikre filmene.

 

Det virker som om diskusjonen angående "IMO" ikke er ferdig enda. Folk fyrer fortsatt opp hvis noen påstår at den og den filmen er tidenes beste.

 

Selvfølgelig. Selv om alt vi skriver her er IMO så må vi da diskutere!

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Vel, hva skiller de to listene som du ville lagd? Er favorittlista forbeholdt filmer som andre ikke kan skjønne hvorfor du liker, mens den andre er for sikre filmer ala The Shining? Begge blir jo uansett formet av din subjektive mening. Å annerkjenne filmer og elementer fra filmer er viktig, men å sette de opp på topp 5-lister når du ikke liker dem blir feil.

Favorittfilmlisten består av filmer som jeg liker av andre grunner enn at de var filmatisk sterke. Dette gjelder f eks Stand By Me som handler om to brødre som ikke er ulik min bror og jeg, Eternal Sunshine som jeg så ikke lenge etter jeg hadde slått opp med jenten jeg antok var soulmaten min (ung og dum, YEAH), Apollo 13 fordi jeg synes konseptet og utførelsen er så fascinerende, osv. Jeg liker ikke disse filmene fordi de er teknisk gode eller fordi en eller flere elementer i filmen skiller seg ut som spesielt fantastisk, men fordi de har noe annet som interesserer meg. De treffer meg som person i stedet for meg som en fyr som er interessert i film. Magnolia kommer med på begge listene, fordi den i tillegg til å treffe meg veldig personlig (noe den sikkert gjør med svært mange^^) også er en stor inspirasjon når jeg selv har forsøkt meg på å lage film, og som er veldig interessant å se på for de som interesserer seg for filmkunsten.

Lenke til kommentar

Den diskusjonen hører vel hjemme i Filmprat v2. Her er det Mini-anmeldelser som gjelder sist jeg så.

 

A Scanner Darkly

 

20% av USA's befolkning er avhengig av dopet Substance D. USA har tapt krigen mot narkotika og innbyggerne lever i et høyt overvåket samfunn. Politiet setter Robert Arctor(Keanu Reeves) på saken om å finne ut hvem som produserer dopet. Basert på novellen med samme navn av Philip K. Dick og er en blandig mellom hans opplevelser som avhengig og en fiksjonshistorie. Filmen er filmet digitalt for å så gjøre den animert etterpå.

Absolutt greit gjennomført.

 

4/6

Endret av Sunset
Lenke til kommentar

Jeg syns bare det blir rart å skille mellom filmer som er favoritter og filmer som er visuelle pene og som du liker(?). Hvordan ville topp 10-lista sett ut? Favorittene først og deretter de pene? Personlig har jeg ingen problemer med å si at både 2001 og Clerks er en av mine favorittfilmer. Semi-objektive lister kan ta seg en bolle imo.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Jeg syns bare det blir rart å skille mellom filmer som er favoritter og filmer som er visuelle pene og som du liker(?). Hvordan ville topp 10-lista sett ut? Favorittene først og deretter de pene? Personlig har jeg ingen problemer med å si at både 2001 og Clerks er en av mine favorittfilmer. Semi-objektive lister kan ta seg en bolle imo.

Helt greit at du er uenig. Min topp 10-liste kommer veldig naturlig uten at jeg må tenke meg så alt for mye om, så det er ikke så mye vurdering. Enkelte ting vet man jo bare.

Lenke til kommentar
Jeg syns bare det blir rart å skille mellom filmer som er favoritter og filmer som er visuelle pene og som du liker(?). Hvordan ville topp 10-lista sett ut? Favorittene først og deretter de pene? Personlig har jeg ingen problemer med å si at både 2001 og Clerks er en av mine favorittfilmer. Semi-objektive lister kan ta seg en bolle imo.

Helt greit at du er uenig. Min topp 10-liste kommer veldig naturlig uten at jeg må tenke meg så alt for mye om, så det er ikke så mye vurdering. Enkelte ting vet man jo bare.

Da kunne du kanskje postet de her? Jeg ønsker bare å se hvordan du tenker.

Lenke til kommentar

Alice In Wonderland

 

alice-in-wonderland-3.jpg

 

Mange herrens år siden sist, så jeg satt meg ned med headset og laptop for å nyte en gammel Disney-klassisker, som jeg husket som både skummel men interessant som mindre. Den er ikke skummel, men den er fryktelig surrealistisk og merkelig. Man ser tydelig hvor Chihiro har fått inspirasjon fra.

 

Jeg lo også litt under noen av de sykeste scenene med Mad Hatter osv. Jeg lo, jeg ble forstyrret og jeg ble underholdt. Bisarr musikk med hvalrosser, kaniner, sinna dronninger og røykende kålormer. Helt klart en av de merkeligste filmene gjennom tidene, og helt klart godt håndtverk fra Disney.

 

8/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...