Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

gukgi.jpg

Jeg er rimelig målløs, men jeg får likevel prøve å presse frem noen ord mens jeg tørker vekk tårer. Fytti fasiken så skilla disse sørkoreanerne er på filmfronten. Her leverer Je-gyu Kang en av tidenes krigsfilmer, og gir meg en filmopplevelse verken Full Metal Jacket, Platoon eller Apocalypse Now var i nærheten av.

 

Vi får servert en uhyre velskrevet historie om et brødrepar som blir kastet inn i Korea-krigens grusomheter. Det filmtekniske er briljant og blodet renner nedover skjermen under de brutale slagene. Filmen sparer ikke på de grusomme detaljene når det kommer til det fysiske eller mentale. Man får virkelig føle på krigens ødeleggende effekt, og et glitrende lydspor krydrer scenene. Skuespillerprestasjonene er fabelaktige, og sammen med realistiske effekter og et solid plot blir det hele en svært så troverdig affære.

 

Jeg kommer ikke på en eneste film som har rørt meg mer følelsesmessig enn denne. Seeren blir godt kjent med brødreparet, og ønsker de selvsagt det beste. Dette er en følelse jeg ikke får i mange av de amerikanske krigsfilmene. Selvsagt blir ikke Korea-krigen en dans på roser for brødrene, og jeg slet flere ganger med å holde tårene tilbake. De siste 20 minuttene måtte jeg bare gi etter.

Taegukgi Hwinalrimyeo sparker rumpe!

9,5/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

gukgi.jpg

 

Jeg er rimelig målløs, men jeg får likevel prøve å presse frem noen ord mens jeg tørker vekk tårer. Fytti fasiken så skilla disse sørkoreanerne er på filmfronten. Her leverer Je-gyu Kang en av tidenes krigsfilmer, og gir meg en filmopplevelse verken Full Metal Jacket, Platoon eller Apocalypse Now var i nærheten av.

 

Vi får servert en uhyre velskrevet historie om et brødrepar som blir kastet inn i Korea-krigens grusomheter. Det filmtekniske er briljant og blodet renner nedover skjermen under de brutale slagene. Filmen sparer ikke på de grusomme detaljene når det kommer til det fysiske eller mentale. Man får virkelig føle på krigens ødeleggende effekt, og et glitrende lydspor krydrer scenene. Skuespillerprestasjonene er fabelaktige, og sammen med realistiske effekter og et solid plot blir det hele en svært så troverdig affære.

 

Jeg kommer ikke på en eneste film som har rørt meg mer følelsesmessig enn denne. Seeren blir godt kjent med brødreparet, og ønsker de selvsagt det beste. Dette er en følelse jeg ikke får i mange av de amerikanske krigsfilmene. Selvsagt blir ikke Korea-krigen en dans på roser for brødrene, og jeg slet flere ganger med å holde tårene tilbake. De siste 20 minuttene måtte jeg bare gi etter.

Taegukgi Hwinalrimyeo sparker rumpe!

10/10

 

En veldig bra krigsfilm som kunne vært så mye bedre hvis den hadde vært litt kortere, og ikke fullt så "over-the-top" på slutten. Havner på en 7/10 hos meg.

Lenke til kommentar

Er vel kun denne og Requiem for a Dream som virkelig har fått tårene til å presse på. Trenger ikke nødvendigvis å være trist, men bare at det er så forbanna dyktig gjennomført. Et glimrende og effektivt soundtrack pleier å hjelpe. Gjennomførte tilbakeblikk-scener er jeg nok også en sucker for. Dette fungerte svært bra i Taegukgi.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

The last movie I've seen is The Last Samurai (2003).

Herregud, jeg elsker den filmen (: Stemningen, musikken, rekvisittene, karakterene..

Jeg synes Tom Cruise spiller meget godt. Ken Watanabe gjør det samme, samt flere.

I mine øyner så er det ikke noe negativt med filmen.

10 av 10

Endret av Rajah
Lenke til kommentar

Død snø.

 

It's awsome!

En av de bedre norsk film jeg har sett på kino(står mellom den og ja, kun den egentlig. Ser aldri norsk film på kino)

 

Vakkert soundtrack.

Og så mange referanser til andre filmer<3

Indiana jones

Pump Fiction

The descent

Planet Terror

og mange fler. :D

 

Og nok engang måtte norsk film presse inn minst en trønder.

Bjørn Sundquist er (as always) megakul

Endret av Danielzu
Lenke til kommentar

Paul Blart: Mall Cop

http://www.imdb.com/title/tt1114740/

 

Klisjéfylt Hollywood-komedie med tilfeldige fall/krasj (når skal filmfolket skjønne at det ikke er morsomt?) og platte vitser. Historien er veldig forutsigbar, selv om det var et par detaljer jeg ikke klarte å gjette. Jeg synes Kevin James har sine sjarmerende øyeblikk, og det redder filmen fra en bunnvurdering. Dersom man ikke liker han i typisk stil er det bare å styre unna.

Lenke til kommentar

Taegukgi lider av to ting for min del. Starten er nærmest homoerotisk. De to brødrene har ikke sett hverandre på noen timer, og det virker på reaksjonene deres som om de er klare til å lube inn stanga og sette i gang, så glade de er. Greit nok at filmskaperne prøvde å lage kontraster i forhold til slutten, men dette forsøket ble så overgjort at en VK1-medie-elev kunne gjort det bedre. Slutten er også, som andre her sier, alt for 'over-the-top'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...