Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spiller ikke så mye lenger at det gjør noe. Jobb og annet tar opp mye av tiden.

 

Det det går mest på om dagene er UT2004 (et av spillene jeg løpte og kjøpte med en gang) i Onslaught mode, når jeg får litt tid. Spill jeg ikke har noe videre interesse i gidder jeg ikke å bruke tid på å hente og se på.

Lenke til kommentar
,03/08/2004 : 13:15] ....men du har ikke noe i mot å laste ned spill som du i utgangspungtet ikke hadde tenkt å kjøpe likevel?

Personlig så har jeg ikke så mye fritidsproblemer at jeg spiller spill jeg egentlig ikke har lyst på, men folk gjør jo så mye rart.

men du har tid til å oppføre deg som en oppblåsbar barbara her? :mad:

 

men viss du faktisk mente det serriøst, så er grunnen til at jeg, og en del andre gjør det fordi at det kan faktisk hende vi finner noe som er morsomt..

 

laster ned manhunt nå, må jo prøve det etter alt oppstyret rundt det, men jeg føler ikke for å bruke 599 kr på et sånt spill.. :innocent:

Lenke til kommentar
' date='03/08/2004 : 14:28'] sitter på jobb jeg og :innocent: noen flere som syns vi skal avslutte tråden her??

 

konklusjon: piratkopiering er fy fy, men spillbransjen hadde aldri vært det den er i dag, derfor så bør det aksepteres, så lenge det ikke overgår fullstendig?

Hvrfor skal vi avslutte med akkurat den konklusjonen? :!:

 

Den er ikke akkurat "proven beyond reasonable doubt"...

 

Diskusjoner slutter ellers når ingen har noe å legge til (eller noe sterkt behov for å gjenta seg selv), så vi trenger vel ikke noe vedtak om å avslutte den. Dersom du synes vi skal, kan du jo bare la være å svare på flere poster... :cool:

 

...twfa

Lenke til kommentar

Ok da, men hva med å laste ned spill som ikke selges mer ?

 

Mange av de gamle gode spillene jeg laster ned, finnes ikke i butikkene mer, og jeg vil helst slippe å betale 29.99 + porto+ toll + alle slags merkelige ting.

 

Hadde det samme spillet vært i butikk hyllene, til 300 kr , så ville jeg absolutt kjøpt det, selv om det var 5-10 år gammelt.

Lenke til kommentar
,03/08/2004 : 14:28] sitter på jobb jeg og  :innocent:  noen flere som syns vi skal avslutte tråden her??

 

konklusjon: piratkopiering er fy fy, men spillbransjen hadde aldri vært det den er i dag, derfor så bør det aksepteres, så lenge det ikke overgår fullstendig?

Hvrfor skal vi avslutte med akkurat den konklusjonen? :!:

 

Den er ikke akkurat "proven beyond reasonable doubt"...

 

Diskusjoner slutter ellers når ingen har noe å legge til (eller noe sterkt behov for å gjenta seg selv), så vi trenger vel ikke noe vedtak om å avslutte den. Dersom du synes vi skal, kan du jo bare la være å svare på flere poster... :cool:

 

...twfa

ok ok , det er MIN konklusjon. Kill me for it ;)

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at man ikke kan se på rettigheter uten og se på type produkt...

En film mister som regel underholdnings faktoren etter og ha sett på den engang, mens et spill er ment for og spilles flere ganger og ha det morro med..

Mulig filmer prøver og få til det samme, men et interaktivt medie holder mye lengere, mens en film som regel holder kun 1 gang. Hvem gidder og se American Pie 3-4 ganger? :)

Hva er så poenget ditt? At det er ok å hente ned warez fordi "spill er ment for og spilles flere ganger og ha det morro med" og "film mister som regel underholdnings faktorer etter og ha sett på den engang"? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Mitt poeng er at film er "engang bruk" og derfor har det ikke noe hensikt og kjøpe det etter første bruk, derfor ville helt sikkert ingen betale for en film etter og ha sett den på kino, men ved et spill så kan man prøve det engang, liker man det? Kjøper man det fordi man vet at det ligger mye mer morro i spillet.

 

Håper det gjorde det litt klarere:)

Lenke til kommentar
,03/08/2004 : 09:33] hvorfor skal enkelte fortelle oss hva vi "pirater" skal gjøre ? er skikkelig irriterende "Slutt å last ned, jeg har svaret på alt, jobb mer, vent et halvt år, bla bla bla"

 

Grunnen er at vi bryr oss, mens pirater ikke gjør det.

 

Det vi skjønner, som dere i deres grådighet nekter å se, er at piratkopiering ødelegger for originalitet og kreativitet i spillutviklingen. Vi ser et PC-marked som har gått fra å ha et bredt og kreativt utvalg spill til å bli et marked for spesifikke spilltyper, der de eneste spillene som selger bra er spillene som appellerer til jenter og andre brukere enn de som spilte på PC før. Vi ser utviklere som går fra PC-utvikling over til konsollutvikling, fordi det er for usikkert å utvikle originale ideer til PC, fordi originale spillideer kopieres over en lav lest, mens de uoriginale spillene som satser på trygge sjangere og etablerte spillideer har blitt det eneste som selger.

 

Derfor argumenterer vi mot grådighetskulturen deres. Pirater sitter i sin egen balje og prøver desperat å lure seg selv til å tro at de ikke skader noen, men det er ikke sant. Pirater ødelegger spillmarkedet på PC.

Gjelder dette alle pirater eller bare de umoralske hundene som "aldri kjøper spill igjen".

 

 

Om det gjelder den første, så har du svaret mitt på det tideligere her i tråden, vet ikke om du har lest dem, men har noe og legge til, så sant det gjelder den første typen pirater jeg nevnte opperst:

 

 

Men tingen er at dere har absolutt ingenting med hva vi gjør, ser du vi klager på at folk kjører bil og forurenser? Klager vi på at folk fyrer i peisen? Nei.

 

Det blir akkurat det samme, for ifølge deg er piratkopiering "skadelig" for offentligheten og spilleindustrien.

 

Noe sier meg også at du egentlig ikke har peil på noenting om piratkulturen, siden du kaller oss en grådig kultur, kanske du burde komme deg på insiden litt engang og se hvordan det virkelig er, og da snakker vi ikke om halvdøde dustete Peer-to-Peer nettverk om Kazaa, DC++ og slikt, folk som bruker dette kan vel knapt heller kalles pirater nesten.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at man ikke kan se på rettigheter uten og se på type produkt...

En film mister som regel underholdnings faktoren etter og ha sett på den engang, mens et spill er ment for og spilles flere ganger og ha det morro med..

Mulig filmer prøver og få til det samme, men et interaktivt medie holder mye lengere, mens en film som regel holder kun 1 gang. Hvem gidder og se American Pie 3-4 ganger? :)

Hva er så poenget ditt? At det er ok å hente ned warez fordi "spill er ment for og spilles flere ganger og ha det morro med" og "film mister som regel underholdnings faktorer etter og ha sett på den engang"? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Mitt poeng er at film er "engang bruk" og derfor har det ikke noe hensikt og kjøpe det etter første bruk, derfor ville helt sikkert ingen betale for en film etter og ha sett den på kino, men ved et spill så kan man prøve det engang, liker man det? Kjøper man det fordi man vet at det ligger mye mer morro i spillet.

 

Håper det gjorde det litt klarere:)

ikke enig.. jeg har lastet ned, sett på kino, og så kjøpt masse filmer.. fordi at jeg vil ha de på hylla.. samleopbjekt!!! kanskje det bare er jeg og de rundt meg som er rar men ;)

Lenke til kommentar
...i tillegg har ikke filmer multiplayer muligheter ;)

Godt sagt!

 

Warcraft 3 (Frozen Throne) Har gitt meg evig moro pga multiplayer funksjonen. jeg aner ikke hvor mange timer jeg har sittet og spillt custom maps på Warcraft 3. Men hvis jeghadde delt antall timer på antall kr jeg har brukt på spillet kan jeg tebke meg at det ikke er dyrt. og når en film koster 200kr og varer i to timer (Du ser den sikkert bare en gang) blir time prisen hundre kr.

Lenke til kommentar

Joda, men hvor ofte drar du på kino flere ganger for og se samme filmen, det er ikke ofte, og det ville neppe vært så mange som gadd og betale for den:)

 

Selv har jeg for det meste musikk DVDer dog...

 

 

Og for og legge til det andre... Filmer har heller ikke MP Funksjon :)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Noe sier meg også at du egentlig ikke har peil på noenting om piratkulturen, siden du kaller oss en grådig kultur, kanske du burde komme deg på insiden litt engang og se hvordan det virkelig er, og da snakker vi ikke om halvdøde dustete Peer-to-Peer nettverk om Kazaa, DC++ og slikt, folk som bruker dette kan vel knapt heller kalles pirater nesten.

Å, så dere er mere som Robin Hood - 'tar fra de rike og gir til de fattige' liksom? :roll:

 

Sikkert en nobel ide, men hovedproblemet med den er at mange som piratkopierer idag har god råd og fint kunne kjøpt de spillene de er interessert i men ikke gidder å gjøre det siden de får det gratis istedet.

Lenke til kommentar
,03/08/2004 : 14:11]

laster ned manhunt nå, må jo prøve det etter alt oppstyret rundt det, men jeg føler ikke for å bruke 599 kr på et sånt spill..  :innocent:

 

Et lite poeng her... Dersom et spill blir lastet ned 10.000 ganger, betyr ikke dette nødvendigvis at produsenten taper 10.000xpris på at folk laster det ned. Det skal mer til for at noen bruker 500 kroner på et spill, en f.eks. 2 timer på å laste ned et spill gratis...

 

Anyways, alle bør jo være enige i at det er ikke er rett å laste ned kopibeskyttet materiale.. er jo derfor det er kopibeskyttet. Derimot er det lettere å distansere seg i forbrytelsen når det skjer på nettet. Jeg mener, svært få av dem som laster end spill her, ville gått inn i en butikk og stjålet spillet fra hyllen. Let's face, det er akkurat det sasmme som å laste det ned fra nettet, er i bunn og grunn ingen forskjell. Skal si at ejg laster ned mye spill, og jeg vet selvsagt at det ikke er rett av meg, men jeg vet også at det bare er en brøkdel av spillene jeg laster ned jeg ville punget ut penger for, nettopp for di de suger lut. Jeg ville likevel aldri gått inn i en butikk for så å stjele spillene, men når det er på nettet, blir det liksom ikke så gale... Men begge deler er helt klart like ulovlig...

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
,03/08/2004 : 14:11]

laster ned manhunt nå, må jo prøve det etter alt oppstyret rundt det, men jeg føler ikke for å bruke 599 kr på et sånt spill..  :innocent:

 

Et lite poeng her... Dersom et spill blir lastet ned 10.000 ganger, betyr ikke dette nødvendigvis at produsenten taper 10.000xpris på at folk laster det ned. Det skal mer til for at noen bruker 500 kroner på et spill, en f.eks. 2 timer på å laste ned et spill gratis...

 

Anyways, alle bør jo være enige i at det er ikke er rett å laste ned kopibeskyttet materiale.. er jo derfor det er kopibeskyttet. Derimot er det lettere å distansere seg i forbrytelsen når det skjer på nettet. Jeg mener, svært få av dem som laster end spill her, ville gått inn i en butikk og stjålet spillet fra hyllen. Let's face, det er akkurat det sasmme som å laste det ned fra nettet, er i bunn og grunn ingen forskjell. Skal si at ejg laster ned mye spill, og jeg vet selvsagt at det ikke er rett av meg, men jeg vet også at det bare er en brøkdel av spillene jeg laster ned jeg ville punget ut penger for, nettopp for di de suger lut. Jeg ville likevel aldri gått inn i en butikk for så å stjele spillene, men når det er på nettet, blir det liksom ikke så gale... Men begge deler er helt klart like ulovlig...

For 10000-ende gang, å stjele ett spill er ikke det samme som å hente det ned, da taper butikken også sin utgave, som de kunne solgt for penger og som de ahr betalt for å få inn i hylla.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...