Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Jeg kommer aldri til å kjøpe et spill igjen!!

Det er virkelig trist. Det som er enda mer trist, er at mange her på forumet sitter og forsvarer piratkopiering. Det er nesten som jeg ikke kan tro at så mange oppegående (i alle fall noen av dere ;)) totalt driter i å gi utviklere, og andre som forer oss med moro via PC-spill, noe som helst respekt i det hele tatt.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer aldri til å kjøpe et spill igjen!!

Moralen på topp skjønner jeg. Så du lar andre betale spillene for deg da? Synes du ikke det er det minste umoralsk?

 

Folk som deg, som snylter på andre, og driter i det... dere eier ikke moral, og moral er en av de viktigste ingrediensene i sosial intelligens.

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som tror at spillene ville vært billigere hvis ingen kopierte dem. FEIL! Priser på ting er et resultat av tilbud og etterspørsel. De må holde prisene på et akseptablet nivå, hvis ikke så er det ingen som gidder å kjøpe dem. Skal ta et eksempel:

 

Alkohol i Norge: Bondevik, som er kristen og avholdsmann, har blitt tvunget til å sette ned prisen på alkohol flere ganger. Grunnen er at andelen som kjøpte sprit på polet gikk kraftig ned, pga av at prisene i våre naboland gikk mye ned og tilgangen på ulovlig sprit var bra. Han ble altså tvunget til å sette ned prisen for å få øket andelen lovlige kunder. Akkurat det samme må spillbransjen osv...

Lenke til kommentar
Ser det er mange her som tror at spillene ville vært billigere hvis ingen kopierte dem. FEIL! Priser på ting er et resultat av tilbud og etterspørsel. De må holde prisene på et akseptablet nivå, hvis ikke så er det ingen som gidder å kjøpe dem. Skal ta et eksempel:

 

(sammenligning av spritbransjen og spillbransjen)

Det finnes argumenter for akkurat det motsatte også. Nok en gang blir jeg nødt til å sitere meg selv fra tidligere i denne tråden :

 

Ett eksempel er DVD filmer. De var svindyre i begynnelsen, fordi det ikke var så mange som hadde DVD spiller. Nå er prisen sunket drastisk, fordi mange har DVD spillere, og mange kjøper de. Det er også flere som kjøper DVD nå, enn det var som kjøpte VHS før DVD'en tok over, og DVD'en viser seg nå å bli billigere enn det VHS kassettene kostet, til tross for at man nå bruker mange penger på å legge til ekstramateriale og slikt. Samt at selve filmene nå koster mer å lage enn de gjorde før.

 

Og VHS var mer utsatt for piratkopiering, enn DVD har vært inntil helt nylig.

 

Grunnen? Jo mer man lager av ett produkt, jo billigere blir produksjonskostnadene, og jo billigere kan man selge produktet. Hvis man bruker 5.000.000 kroner på å utvikle ett spill, og 10.000 kjøper spillet, mens 100.000 kopierer det, så blir produksjonskostnaden pr. solgte kopi 500 kroner. Hvis 20.000 (20%) av de som kopierte det, hadde kjøpt spillet (totalt salg 30.000), ville produksjonskostnadene sunket til 167 kroner spillet. Det vil si, at man ved å selge 30.000 eksemplarer til 250 kroner, tjener mer enn om man selger 10.000 eksemplarer til 500 kroner, og det er derfor nærliggende å tro at de hadde satt ned prisen jmf. hva som nå har skjedd med DVD, til tross for at kopiering av DVD til nå ikke har vært spesielt utbredt. Nå er imidlertid også det i ferd med å ta av, så det kan bli spennende å se hva som skjer da.

 

Nå er ikke disse tallene hentet fra ett spesielt spill, men brukes kun som ett eksempel.

Lenke til kommentar
Ser det er mange her som tror at spillene ville vært billigere hvis ingen kopierte dem. FEIL! Priser på ting er et resultat av tilbud og etterspørsel. De må holde prisene på et akseptablet nivå, hvis ikke så er det ingen som gidder å kjøpe dem. Skal ta et eksempel:

 

Alkohol i Norge: Bondevik, som er kristen og avholdsmann, har blitt tvunget til å sette ned prisen på alkohol flere ganger. Grunnen er at andelen som kjøpte sprit på polet gikk kraftig ned, pga av at prisene i våre naboland gikk mye ned og tilgangen på ulovlig sprit var bra. Han ble altså tvunget til å sette ned prisen for å få øket andelen lovlige kunder. Akkurat det samme må spillbransjen osv...

Alkohol er neppe et relevant eksempel. Bondevik har ikke satt ned prisene på alkohol. Det har han ingenting med. Det han (det vil si Stortinget) styrer er alkoholavgiftene. Markedsmekanismene er satt ut av spill gjennom politiske vedtak.

 

Spill har ingen slike avgifter. (Bortsett fra vanlig MVA.) Spillfabrikantene må altså forholde seg til produksjonskostnader og eiernes inntjeningskrav.

 

Det er ikke opplagt at resultatet er det samme.

 

...twfa

Lenke til kommentar

hvorfor skal enkelte fortelle oss hva vi "pirater" skal gjøre ? er skikkelig irriterende "Slutt å last ned, jeg har svaret på alt, jobb mer, vent et halvt år, bla bla bla"

 

Hva skjer når en person piratkopierer et spill? Jo, han (eller hun) tenker "Jøss, der sparte jeg de penga gitt, jeg skal aldri kjøpe et eneste spill igjen!"

 

Hva skjer senere? Jo, han finner ut at selv om spillet er lasta ned, så er det ikke det samme som å kjøpe i butikken.. Du får ikke spille online på de fleste spill, og du får ikke med en bundle..

 

Viss dere "lovlige" ikke sjønner, det jeg mener er at, en nedlastet versjon av et spill er ikke det samme som den lovlige, (verken fysisk eller psykisk?) fordi at du får en slags "bulk" versjon av spillet.. Men når utgivere stripper spill pakkene sine for alt matriell, og du får et shabby dvd cover og en cd i, så blir jeg ikke mindre blid for at prisen er lik det den var før, og den eneste forskjellen fra å laste det ned er coveret..

 

Nå prøver jeg ikke å overbevise dere om at dette gjør det moralsk korrekt, men kanskje det forklarer for dere hvorfor enkelte laster ned spilla (før de eventuelt kjøper dem)..

Lenke til kommentar
Grunnen? Jo mer man lager av ett produkt, jo billigere blir produksjonskostnadene, og jo billigere kan man selge produktet. Hvis man bruker 5.000.000 kroner på å utvikle ett spill, og 10.000 kjøper spillet, mens 100.000 kopierer det, så blir produksjonskostnaden pr. solgte kopi 500 kroner. Hvis 20.000 (20%) av de som kopierte det, hadde kjøpt spillet (totalt salg 30.000), ville produksjonskostnadene sunket til 167 kroner spillet. Det vil si, at man ved å selge 30.000 eksemplarer til 250 kroner, tjener mer enn om man selger 10.000 eksemplarer til 500 kroner, og det er derfor nærliggende å tro at de hadde satt ned prisen jmf. hva som nå har skjedd med DVD, til tross for at kopiering av DVD til nå ikke har vært spesielt utbredt. Nå er imidlertid også det i ferd med å ta av, så det kan bli spennende å se hva som skjer da.

 

Nå er ikke disse tallene hentet fra ett spesielt spill, men brukes kun som ett eksempel.

Om hele ressonementet stemmer tviler jeg litt på da forskjellige bedrifter har forskjellige kalkyler og metoder for å beregne utsalgspris, og gjerne gitte krav til inntjening fra moderselskap ol. Men en ting er korrekt, når spillet har levd opp til produsentens forventninger hva inngår inntjening, så settes som oftest prisene ned og spillet selges gjerne i platinum utgaver etc. til sterkt reduserte priser, da også samlepakker etc. Dessverre skjer ikke dette før lang tid etter lansering (gjerne flere år). Derfor, om flere kjøpte spillene fremfor å laste dem ned, så ville det gått kortere tid før spillene ble billigere. Muligens også ført til lavere spillpriser, dog ingen garanti for det, så det er der svakheten i ditt ressonement ligger.

 

I tillegg er det på langt nær gitt at 100.000 nedlastede spill = 100.000 tapte salg. Det er forskjell på å laste ned noe gratis, og å kjøpe noe til 500 kroner. Man ligger mer tanke ned i bruken av 500 kroner enn en-to timers nedlasting...

 

EDIT: Trykkleifer

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
Selv mener jeg at man ikke kan se på rettigheter uten og se på type produkt...

En film mister som regel underholdnings faktoren etter og ha sett på den engang, mens et spill er ment for og spilles flere ganger og ha det morro med..

Mulig filmer prøver og få til det samme, men et interaktivt medie holder mye lengere, mens en film som regel holder kun 1 gang. Hvem gidder og se American Pie 3-4 ganger? :)

Hva er så poenget ditt? At det er ok å hente ned warez fordi "spill er ment for og spilles flere ganger og ha det morro med" og "film mister som regel underholdnings faktorer etter og ha sett på den engang"? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Lenke til kommentar
' date='03/08/2004 : 09:33'] hvorfor skal enkelte fortelle oss hva vi "pirater" skal gjøre ? er skikkelig irriterende "Slutt å last ned, jeg har svaret på alt, jobb mer, vent et halvt år, bla bla bla"

 

Grunnen er at vi bryr oss, mens pirater ikke gjør det.

 

Det vi skjønner, som dere i deres grådighet nekter å se, er at piratkopiering ødelegger for originalitet og kreativitet i spillutviklingen. Vi ser et PC-marked som har gått fra å ha et bredt og kreativt utvalg spill til å bli et marked for spesifikke spilltyper, der de eneste spillene som selger bra er spillene som appellerer til jenter og andre brukere enn de som spilte på PC før. Vi ser utviklere som går fra PC-utvikling over til konsollutvikling, fordi det er for usikkert å utvikle originale ideer til PC, fordi originale spillideer kopieres over en lav lest, mens de uoriginale spillene som satser på trygge sjangere og etablerte spillideer har blitt det eneste som selger.

 

Derfor argumenterer vi mot grådighetskulturen deres. Pirater sitter i sin egen balje og prøver desperat å lure seg selv til å tro at de ikke skader noen, men det er ikke sant. Pirater ødelegger spillmarkedet på PC.

Lenke til kommentar
Grunnen? Jo mer man lager av ett produkt, jo billigere blir produksjonskostnadene, og jo billigere kan man selge produktet. Hvis man bruker 5.000.000 kroner på å utvikle ett spill, og 10.000 kjøper spillet, mens 100.000 kopierer det, så blir produksjonskostnaden pr. solgte kopi 500 kroner. Hvis 20.000 (20%) av de som kopierte det, hadde kjøpt spillet (totalt salg 30.000), ville produksjonskostnadene sunket til 167 kroner spillet. Det vil si, at man ved å selge 30.000 eksemplarer til 250 kroner, tjener mer enn om man selger 10.000 eksemplarer til 500 kroner, og det er derfor nærliggende å tro at de hadde satt ned prisen jmf. hva som nå har skjedd med DVD, til tross for at kopiering av DVD til nå ikke har vært spesielt utbredt. Nå er imidlertid også det i ferd med å ta av, så det kan bli spennende å se hva som skjer da.

 

Nå er ikke disse tallene hentet fra ett spesielt spill, men brukes kun som ett eksempel.

Produsentene vil ikke sette ned prisen, de vil ha maksimal inntjening, dvd er jo det beste eksemplet på det, hele sonesystemet er jo lagd for å gjøre det vanskligst mulig for forbrukerene å få tak i ett billigere alternativ, dvder har jo lenge vært totalt overpriset i forhold til vhs, til tross for at produksjonskostnadene garantert ikke har vært høyere.

 

Piratkopiering har til en viss grad en markedsregulerende effekt, fordi jo lettere det er å få tak i noe gratis, jo vasnkeligerer er det å få solgt noe skikkelig dyrt, så til en viss grad presser det prisene nedover.

 

AtW

Lenke til kommentar
Piratkopiering har til en viss grad en markedsregulerende effekt, fordi jo lettere det er å få tak i noe gratis, jo vasnkeligerer er det å få solgt noe skikkelig dyrt, så til en viss grad presser det prisene nedover.

Det beste eksempelet på dette er jo musikk/MP3... Musikk, dersom det kjøpes på nettet har jo blitt mye rimeligere (eks. Apples musikktjeneste, og snart MS også) Er vel bare et spørsmål om tid før spill tilbys over nettet i nedlastbare format til en billigere penge enn hva man betaler i dag for en hardkopi. Med dagens utbredelse av bredbånd etc, burde det ikke være et problem, bortsett fra faren for kopiering av spill... ;-)

 

Uansett, tror spillbransjen må gjøre som musikkbransjen, tenke nytt...

 

EDIT: Relevant/aktuell link: http://www.itavisen.no/art/1304086.html

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
hvorfor skal enkelte fortelle oss hva vi "pirater" skal gjøre ? er skikkelig irriterende "Slutt å last ned, jeg har svaret på alt, jobb mer, vent et halvt år, bla bla bla"

Fordi det dere gjør er galt, etter dagens normer. Og når noen gjør noe galt, er det omgivelsenes ansvar å reagere, slik at ting ikke går helt av hengslene i verden.

 

Det tror jeg du bare må vende deg til. Det er faktisk en av grunnsteinene i et fungerende samfunn. (Fungerende samfunn: To eller flere mennesker som skal leve med hverandre, trenger normer og regler for hvordan dette samlivet skal fungere, ellers ender de opp med å stjele hverandres mat, eller til slutt hugge hodet av hverandre. Disse reglene er basert på at individene i samfunnet viser sosial intelligens...)

 

Som Afseth sier:

moral er en av de viktigste ingrediensene i sosial intelligens.

 

Moral er - desverre - ikke medfødt. Det må læres. Når enkelte mennesker ikke viser sosial intelligens, reagerer samfunnet med å forsøksvis lære vedkommende det minimum av moral han/hun etter samfunnets mening trenger.

 

Alternativet er anarki. Og som det har vært sagt: Å være anarkist er bare morsomt når alle andre ikke er det. Å laste ned spill er gøy så lenge noen faktisk betaler, ellers ble det vel ikke mange spill...

 

...twfa

Lenke til kommentar
Alternativet er anarki. Og som det har vært sagt: Å være anarkist er bare morsomt når alle andre ikke er det. Å laste ned spill er gøy så lenge noen faktisk betaler, ellers ble det vel ikke mange spill...

 

...twfa

så sant som sagt :!: syns likevel det er litt drøyt å gå fra å laste ned spill til å hogge av hodet på folk.. :p EDIT: DESSUTEN VIL DET ALLTID VERE NOEN SOM KJØPER SPILL!!! uansett om det er en pirat eller en lovlydig luring (syns det var litt viktig å få med..)

 

syns og det er litt drøyt å si at pirater ødelegger for andre, uten pirater ville det ikke vert noe spill marked (tror jeg da) og jeg tror og det hadde vert masse ræva spill viss ingen kopierte..

 

men jeg får vel bare skrive det før noen andre rekker å skrive det

 

- det gir deg likevel ikke grunn til å laste ned et spill! industrien taper milioner av penger på sånne som deg, dere er alle like.

 

....

 

 

noen som har lest manifesto av the mento?

Endret av [Shinobi]
Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å kjøpe et spill igjen!!

Moralen på topp skjønner jeg. Så du lar andre betale spillene for deg da? Synes du ikke det er det minste umoralsk?

 

Folk som deg, som snylter på andre, og driter i det... dere eier ikke moral, og moral er en av de viktigste ingrediensene i sosial intelligens.

Moralen i piratkopiering er noe jeg gir blanke **** i

Lenke til kommentar
Alkohol i Norge: Bondevik, som er kristen og avholdsmann, har blitt tvunget til å sette ned prisen på alkohol flere ganger. Grunnen er at andelen som kjøpte sprit på polet gikk kraftig ned

Det stemmer ikkje. Salget av sprit på polet låg nokolunde stabilt i perioden 1992-2001. Etter at avgiftslettelsane på sprit kom så auka salget. Når det gjeldt vin (som òg er/har vore ei polvare) så har salget auka jevn og trutt. Auken i perioden 1992-2003 har vore nesten 100%.

Lenke til kommentar
Alkohol i Norge: Bondevik, som er kristen og avholdsmann, har blitt tvunget til å sette ned prisen på alkohol flere ganger. Grunnen er at andelen som kjøpte sprit på polet gikk kraftig ned

 

Hovedårsaken for å sette ned alkoholprisene var nå mer for å få bukt med grensehandelen og smuglersprit (deriblant produkter med metanol), noe som igjen hadde en effekt som reduserte/stagnerte polhandelen. Ikke reduksjonen, men smuglingen og grensehandelen. De satt med andre ord ikke ned alkoholavgiften for å redde Vinmonopolet, det er nå helt sikkert!

Endret av Trancton
Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å kjøpe et spill igjen!!

Moralen på topp skjønner jeg. Så du lar andre betale spillene for deg da? Synes du ikke det er det minste umoralsk?

 

Folk som deg, som snylter på andre, og driter i det... dere eier ikke moral, og moral er en av de viktigste ingrediensene i sosial intelligens.

Moralen i piratkopiering er noe jeg gir blanke **** i

Det tviler jeg på. Folk som gir blanke, i moral eller hva det måtte være, gidder heller ikke diskutere den/det. Du prøvde to ganger før du lykkes å provosere noen til å svare. Tipper det var hensikten... ;)

 

...twfa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...