Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det en annen løsning da? Untatt å "drømme" om at piratkopiering vil forsvinne..

nei, men så er vi ikke jesus heller... vi vet ikke alt...

 

tror piratkopiering er noe som er kommet for godt... dem som er iherdig nok vil altid klare og knekke sperrer og slikt.

Lenke til kommentar
Er det en annen løsning da? Untatt å "drømme" om at piratkopiering vil forsvinne..

nei, men så er vi ikke jesus heller... vi vet ikke alt...

 

tror piratkopiering er noe som er kommet for godt... dem som er iherdig nok vil altid klare og knekke sperrer og slikt.

Ok..prøv å kom deg inn i cs online eller uanz game online med en falsk nøkkel..

 

I fremtiden kommer det til å bli sånn, det vedder jeg boxxern mi på!

Lenke til kommentar
Er det en annen løsning da? Untatt å "drømme" om at piratkopiering vil forsvinne..

nei, men så er vi ikke jesus heller... vi vet ikke alt...

 

tror piratkopiering er noe som er kommet for godt... dem som er iherdig nok vil altid klare og knekke sperrer og slikt.

Ok..prøv å kom deg inn i cs online eller uanz game online med en falsk nøkkel..

 

I fremtiden kommer det til å bli sånn, det vedder jeg boxxern mi på!

folk sitter jo med key-gen til de faktisk kommer inn... vet flere som har gjort d. Hvis d blir sånn at man må registrere seg kommer nok spyware til og stjele cd-keys i hytt og pine...

Lenke til kommentar
Vel, hva kan man gjøre da? Ingenting? Da har jo sånne som meg vunnet. Gratis tilgang til å prøve ut fullversjoner for å se om de er verdt noe..

Men da kommer vi over på ett enda mer umoralsk spor... bruker du noen andres CD-keys, kan de bli nektet tilgang. Enten når du er der, for alltid fordi firmaet finner ut at det er misbrukt, eller hvis du registrerer deg med andres CD key før de rekker å gjøre det. Da stjeler du i praksis spillet fra en ærlig privatperson som har kjøpt spillet for sine egne penger.

Lenke til kommentar
Er det en annen løsning da? Untatt å "drømme" om at piratkopiering vil forsvinne..

Tror ikke helt du forstår debatten her...

 

Det er 2 sider som diskuterer her, en som vil ha piratkopiering og en som er imot det, men ingen av dem vil påføre industrien tap, eller mer tap en det evt kanskje er i dag.

Lenke til kommentar
Vel, hva kan man gjøre da? Ingenting? Da har jo sånne som meg vunnet. Gratis tilgang til å prøve ut fullversjoner for å se om de er verdt noe..

Men da kommer vi over på ett enda mer umoralsk spor... bruker du noen andres CD-keys, kan de bli nektet tilgang. Enten når du er der, for alltid fordi firmaet finner ut at det er misbrukt, eller hvis du registrerer deg med andres CD key før de rekker å gjøre det. Da stjeler du i praksis spillet fra en ærlig privatperson som har kjøpt spillet for sine egne penger.

Helt enig med deg der, bruke andre folks' CDKey er forkastlig...

Lenke til kommentar
Vel, hva kan man gjøre da? Ingenting? Da har jo sånne som meg vunnet. Gratis tilgang til å prøve ut fullversjoner for å se om de er verdt noe..

Men da kommer vi over på ett enda mer umoralsk spor... bruker du noen andres CD-keys, kan de bli nektet tilgang. Enten når du er der, for alltid fordi firmaet finner ut at det er misbrukt, eller hvis du registrerer deg med andres CD key før de rekker å gjøre det. Da stjeler du i praksis spillet fra en ærlig privatperson som har kjøpt spillet for sine egne penger.

Helt enig med deg der, bruke andre folks' CDKey er forkastlig...

Hmm..kan ikke se i postene mine at jeg nevner å bruke andres cd-keyer..så hva dere snakker om vet jeg ikke. :no:

 

Det jeg vet at de keyene jeg får ligger i et .nfo dokument som følger med isoen. Den er det vel tusenvis av andre som bruker.

Lenke til kommentar
Om jeg må få be Xander^ sensurere sin uvettige bruk av "si-litt-for-mye-om-piratkopiering-syndromet?"  ;)

Skal ta det til etteretning.

Hmm, du gjorde da virkelig ingenting med den detaljerte beskrivelsen om hvor folk kan kopiere CD-key fra? ;)

Nå er jeg ikke helt med..fill me in..

Lenke til kommentar

et dilemma med piratkopiering er at alle fjortissene som bruker timevis på å laste ned spill, bruker og penger på spill når de er blitt eldre og faktisk har råd til å kjøpe mer en ett spill til jul.

 

En annen ting er at greit nok, la oss si at du er forfatter, alle leser boka di men du tapte jevla masse penger fordi at folk har pirat kopiert boka. Hva så? Viss du skriver en oppfølger eller en ny bok, så kommer garantert de som har kopiert boka di til å lese den og, kanskje de til å med kjøper boka..

Lenke til kommentar

Dere som laster ned mye spill og klager over at det er så dyrt. Sammenlign utgiftene til et spill og en film. En film koster fra 100-250 og dere har godt utbytte av de pengene i en 2-3 timer. Kjøper dere et bra spill til 400-450 spenn får dere utbytte av de pengene i antakeligvis 20-30 timer om ikke mye mer.

Lenke til kommentar
Hmm..kan ikke se i postene mine at jeg nevner å bruke andres cd-keyer..så hva dere snakker om vet jeg ikke. :no:

 

Det jeg vet at de keyene jeg får ligger i et .nfo dokument som følger med isoen. Den er det vel tusenvis av andre som bruker.

Bruker du en cd-key, kan den bli sperret om de finner ut at flere bruker den, og det er uansett vanskelig for to personer å bruke samme cd-key samtidig om det er nettspill og begge prøver å logge på samtidig og serveren sjekker slike ting. Og hva med den som faktisk har kjøpt en lisens med den key'en? Har lest flere steder her på nettet om folk som har fått nettopp dette problemet.

 

Leste ett sted at enkelte Windows XP key'er er sperret på grunn av at de er brukt i mange piratkopierte versjoner. Men hva om noen faktisk bruker den key'en på en lovlig kjøpt og betalt versjon?

Lenke til kommentar

microsoft kan gi dem en ny key.. Det er ikke forbrukeren sitt problem viss keyen ikke funker, det er de som har laget tingen som har ansvaret for den.

 

Dessuten fins det spill der det er meningen at mer en 1 person skal få bruke cd keyen, f.eks unreal tournament 2004..

Lenke til kommentar
Hmm..kan ikke se i postene mine at jeg nevner å bruke andres cd-keyer..så hva dere snakker om vet jeg ikke. :no:

 

Det jeg vet at de keyene jeg får ligger i et .nfo dokument som følger med isoen. Den er det vel tusenvis av andre som bruker.

Bruker du en cd-key, kan den bli sperret om de finner ut at flere bruker den, og det er uansett vanskelig for to personer å bruke samme cd-key samtidig om det er nettspill og begge prøver å logge på samtidig og serveren sjekker slike ting. Og hva med den som faktisk har kjøpt en lisens med den key'en? Har lest flere steder her på nettet om folk som har fått nettopp dette problemet.

 

Leste ett sted at enkelte Windows XP key'er er sperret på grunn av at de er brukt i mange piratkopierte versjoner. Men hva om noen faktisk bruker den key'en på en lovlig kjøpt og betalt versjon?

Vel, jeg bruker ikke illegale keys til nettspill..så er det sagt.

 

Men dere må ikke få et dårlig inntrykk av meg, jeg kjøper faktisk alle nettspill jeg spiller samt spill jeg liker. Jeg laster ned spill, tester de, er de bra, kjøper jeg de. Hvis ikke sletter jeg de etter en kort periode med "testing"

Lenke til kommentar
' date='31/07/2004 : 22:57'] et dilemma med piratkopiering er at alle fjortissene som bruker timevis på å laste ned spill, bruker og penger på spill når de er blitt eldre og faktisk har råd til å kjøpe mer en ett spill til jul.

 

En annen ting er at greit nok, la oss si at du er forfatter, alle leser boka di men du tapte jevla masse penger fordi at folk har pirat kopiert boka. Hva så? Viss du skriver en oppfølger eller en ny bok, så kommer garantert de som har kopiert boka di til å lese den og, kanskje de til å med kjøper boka..

Hva skal du leve av mens du skriver den neste boka/ lager det neste spillet? Tjener du ikke nok penger til husleie, mat, strøm og alt det en trenger ved ¨å lage spill/ skriver bøker så må du faktisk gjøre noe annet. Du får dermed ikke tid/ mulighet til å skrive ei bok/ spille koder. Det er det som er realiteten.

 

De store selskapene i dag som atari, de lager ikke spillene selv, de selger spill som andre har laget. Det tar de seg betalt for, godt betalt for.

 

Jeg vet om et selskap som sier at hvis de selger spilelen sine selv så tjerne de 5-15 ganger mer på hver kopi de selger kontra å la et distrubisjons selskap selge det. Problemet med online salg er å få folk til å kjøpe. Den de treffer er de som allerede vet om spillet/ selskapet. For å nå nye kunder, må en ha et selskap som hjelper dem med å selge spillet.

 

Jeg tror at det utvikleren av spillet sitter igjen med er ca 10% av utsalgs pris. Det vil si 50 kr pr spill solgte i Norge. Det skal lønne tre- fire personer som bruker 1/2-1 år på å lage et spill. Regn selv ut hvor mange spill de skal selge før de går i null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...